Skoda Superb Laurin&Klement 4x4

Janusz Steinbarth
Skoda Superb Combi 4x4 Laurin & Klement / Fot. Skoda
Skoda Superb Combi 4x4 Laurin & Klement / Fot. Skoda
Suberb Laurin&Klement to wyjątkowo przestronna, wygodna i luksusowo wykończona limuzyna, która pełnić może rolę auta reprezentacyjnego.
Skoda Superb Combi 4x4 Laurin & Klement / Fot. Skoda
Skoda Superb Combi 4x4 Laurin & Klement / Fot. Skoda

Panowie Vaclav Laurin i Vaclav Klement w roku 1895 zaczęli od produkcji rowerów, cztery lata później wypuścili pierwszy pojazd napędzany silnikiem spalinowym, motocykl o dość innowacyjnej - jak na tamte czasy - konstrukcji. Na automobil czeskiego producenta trzeba było poczekać do 1905 roku. Dziś nazwiskami założycieli Skody sygnowane są topowe wersje aut czeskiego producenta.

Flagowym okrętem Skody jest Superb. Obecna, druga generacja modelu debiutowała w 2008 roku jako hatchback, rok później dołączyło kombi. Bardzo przestronna i komfortowa Skoda reprezentuje segment D i konkuruje z takimi autami jak Ford Mondeo, Honda Accord, Mazda 6, Opel Insignia czy VW Passat. Można powiedzieć, że wymienione modele to „klasowa śmietanka”. Gdy postawimy je obok Superba  Laurin&Klement tylko nieliczne z nich dotrzymają mu kroku. Czym zatem wyróżnia się topowa Skoda? Najdroższa wersja L&K otrzymała sporo nowoczesnej techniki (wiele elektronicznych systemów, napęd 4x4 oraz dwusprzęgłową skrzynię DSG – oczywiście nie wszystkie w standardzie) oraz wytworne wnętrze, wykończone wysokiej jakości materiałami. Zbliżony poziom wykończenia zapewniają właściwie tylko rywale z Europy.

Największy model Skody wyróżnia się w klasie wyjątkowo dużym nadwoziem (długość 4,83 m). W efekcie kabina jest bardzo przestronna, fotele obszerne i komfortowe, co nie jest przecież regułą w tym segmencie. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem, z tyłu zdecydowanie więcej, siedząc na tylnej kanapie możemy założyć nogę na nogę, poważnie, brakuje tylko dobrej kawy i cygara.

Skoda Superb Combi 4x4 Laurin & Klement / Fot. Skoda
Skoda Superb Combi 4x4 Laurin & Klement / Fot. Skoda

Wszystkie modele w wersji Laurin&Klement wykonano z najlepszych materiałów wykończeniowych. Wymagający klienci mogą otrzymać fotele pokryte szlachetną skórą lub alcantarą.  Listwy dekoracyjne pokryte są czarnym lakierem fortepianowym. Na życzenie tapicerka drzwi i deska rozdzielcza dostępne są w kombinacji brązu i beżu. W połączeniu z beżowymi fotelami dodaje to subtelnej elegancji. Rzecz jasna, fotele są elektrycznie regulowane, w końcu to limuzyna. Świetne brzmienie zapewnia zestaw audio z dziesięcioma głośnikami.

Czeskie auto wyposażono w biksenonowe reflektory z funkcją AFS i zintegrowanymi światłami dziennymi LED, a reflektory przeciwmgłowe mają funkcję doświetlania zakrętów. Tylne lampy z charakterystycznym wzorem „C” wyposażono w diody LED (pozycyjne, kierunkowskazy, cofania i przeciwmgłowe). Dodatkową wygodę zapewnia automatyczna funkcja przyciemniania lusterek zewnętrznych oraz elektrycznie składane lusterka. Przyciemnione szyby tylne zwiększają dyskrecję i czynią podróżowanie przyjemniejszym.

Testowany przez nas Superb miał wysokoprężny silnik 2.0 TDI o mocy 170 KM, dwusprzęgłową, preselekcyjną przekładnię DSG oraz napęd 4x4. Duże, ważące 1,5 tony auto prowadziło się genialnie i doskonale trzymało drogi. Oczywiście to także zasługa napędu na cztery koła, 18-calowych kół i sporego rozstawu osi (2758 mm). Hatchback pokonywał kręte, wąskie drogi na górzystych terenach pod Niceą z ogromną łatwością i spokojem. Właściwości jezdne testowego auta były naprawdę imponujące. Auto nie tylko prowadziło się genialnie, ale wręcz „płynęło” po nie zawsze idealnych na

Skoda Superb Combi 4x4 Laurin & Klement / Fot. Skoda
Skoda Superb Combi 4x4 Laurin & Klement / Fot. Skoda

wierzchniach. Pochwalić należy także typowy dla Superbów wysoki komfort resorowania i świetne wyciszenie kabiny.

Dynamika silnika okazała się więcej niż wystarczająca. Jednostka TDI jest dobrze wyciszona, a spalanie w relacji do osiągów i gabarytów auta uznać trzeba za niewygórowane (w teście średnio 5,9 l ON/100 km). O skrzyniach DSG koncernu Volkswagen napisano wiele, najczęściej w samych superlatywach. W tej kwestii nasze zdanie się nie różni.

Skoda Superb w najdroższej wersji Laurin &Klement startuje od ceny 128 150 zł  (hatchback) i 130 350  zł (kombi). Testowany przez nas Superb 2.0 TDI (170 KM) DSG L&K 4x4 kosztował 150 750 zł. Nie jest to mało, ale jak porówna się go z konkurencją okazuje się jedną z najciekawszych propozycji na rynku skierowanych do tych bardziej wymagających i zasobnych w kasę klientów.

Wybrane dane techniczne Skody Superb Laurin&Klement 4x4 i konkurentów:

Marka/model

Skoda Superb 2.0 TDI DSG 4 x 4 Laurin&KlementMazda 6 2.2D i-ELOOP SkyPassion Opel Insignia 2.0 CDTI BiTurbo 4 x 4 Executive

Cena (zł)

 150 750 152 200 154 750

Typ nadwozia/liczba drzwi

 hatchback / 5 sedan / 4 hatchback / 5

Liczba miejsc

 5 5 5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

 4838 x 2009 x 1462 4870 x b.d. x 1450 4842 x 2048 x 1484

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

 1535 / 1508 1585 / 1595

1587 / 1590 

Rozstaw osi (mm)

 2758 2830 2737

Masa własna (kg)

 1559 1345 1664

Pojemność bagażnika (l)

 595 489 530

Pojemność zbiornika paliwa (l)

 60 62 70

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

 olej napędowy  olej napędowy

 olej napędowy  

Pojemność (cm3)

 1968 2191 1956

Liczba cylindrów

 4 4 4

Napędzana oś

 obie przednia obie
Skrzynia biegów: typ / liczba przełożeń automatyczna / 6 automatyczna / 6 automatyczna / 6

Moc (KM) przy obr./min.

 170 / 4200 175 / 4500 195 / 4000

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

 350 / 1750 - 2500 420 / 2000 400 / 1750 - 2500

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

 8,7 8,4 9

Prędkość maksymalna (km/h)

 219 216 225

Średnie spalanie (l/100 km)

 5,6 4,8 6,1

Emisja CO2 (g/km)

 147 127 162
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty