Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Superb. Dama z Mlada Boleslav

Ryszard M. Perczak
Skoda SuperbSkoda Superb prawie natychmiast, gdy się pojawiła na rynku, a było to w roku 2001, zyskała sympatię kierowców. W tym samochodzie od początku na pierwszy plan wysuwała się przestronność wnętrza. Dlatego, gdy wsiedliśmy do najnowszej (trzeciej już) generacji tej, obecnie największej ze Skód fakt, iż było w niej wyjątkowo przestronnie już nie robił takiego wrażenia.fot. Marek Perczak
Skoda SuperbSkoda Superb prawie natychmiast, gdy się pojawiła na rynku, a było to w roku 2001, zyskała sympatię kierowców. W tym samochodzie od początku na pierwszy plan wysuwała się przestronność wnętrza. Dlatego, gdy wsiedliśmy do najnowszej (trzeciej już) generacji tej, obecnie największej ze Skód fakt, iż było w niej wyjątkowo przestronnie już nie robił takiego wrażenia.fot. Marek Perczak
Skoda Superb prawie natychmiast, gdy się pojawiła na rynku, a było to w roku 2001, zyskała sympatię kierowców. W tym samochodzie od początku na pierwszy plan wysuwała się przestronność wnętrza. Dlatego, gdy wsiedliśmy do najnowszej (trzeciej już) generacji tej, obecnie największej ze Skód fakt, iż było w niej wyjątkowo przestronnie już nie robił takiego wrażenia.

Natomiast okrzyk: wow!, ale tu dużo miejsca, co rusz słyszeliśmy od osób, które zaglądały do jej wnętrza, szczególnie do tylnej części. Jest to skutek m.in. rozstawu osi wynoszącego aż 2,84 m.

Pozbawiona krągłości

Sylwetka Superb, choć zaprojektowana od nowa jest podobna do poprzedniej, ale ściśle związana z aktualną stylistyką obowiązującą w czeskiej marce. Dotyczy to zarówno kombi, jak i testowanego przez nas sedana. W całej bryle nadwozia znajdujemy ponadczasowe linie, tutaj praktycznie wszędzie proste. Dość jednoznacznie wskazują jakiej marki to model. Przód, w którym na pierwszy plan wysuwają się lampy główne jest podobny to tego, jaki mają choćby Octavia czy Rapid. Dopiero uważniejsze przyjrzenie się detalom, jak np. wspomnianym lampom pozwala dostrzec w nich to wszystko co odróżnia Superb od mniejszych sióstr. Podobnie jest z tyłu. Superb jest liftbackiem, co oznacza, że mocno pochylona pokrywa bagażnika unosi się wraz z tylnym oknem. W najnowszej wersji Superba nie jest już bowiem dzielona jak w poprzedniczce.


Skoda SuperbSkoda Superb prawie natychmiast, gdy się pojawiła na rynku, a było to w roku 2001, zyskała sympatię kierowców. W tym samochodzie od początku
Skoda Superb

Skoda Superb prawie natychmiast, gdy się pojawiła na rynku, a było to w roku 2001, zyskała sympatię kierowców. W tym samochodzie od początku na pierwszy plan wysuwała się przestronność wnętrza. Dlatego, gdy wsiedliśmy do najnowszej (trzeciej już) generacji tej, obecnie największej ze Skód fakt, iż było w niej wyjątkowo przestronnie już nie robił takiego wrażenia.

fot. Marek Perczak

Skromnie nie znaczy biednie

Wystrój kabiny jest, podobnie jak wygląd zewnętrzny dość minimalistyczny. Widać projektanci otrzymali bardzo jednoznaczne wytyczne: skromnie, ale dobrze jakościowo. Dlatego możemy przypuszczać, że miłośnicy barokowych wystrojów kabin poczują się w tym samochodzie niedopieszczeni. Superb ma bowiem proste, czytelne zegary, monitor w górnej części konsoli centralnej i w różnych miejscach sporo przydatnych schowków. Do tego kierownica wielofunkcyjna oraz proste pokrętła i przyciski. Od razu można się zorientować co do czego służy. Jakość montażu bardzo dobra, ale już materiałów co najwyżej przyzwoita.

Zgrani partnerzy

W testowanym egzemplarzu mieliśmy pod maską 2-litrowy silnik benzynowy. 220 KM mocy, które były do dyspozycji kierowcy w zupełności wystarczyły do dynamicznej jazdy w każdych warunkach drogowych. Mimo, że jeździliśmy tą Skodą w różnych warunkach miasto/autostrada średnie spalanie ustaliło się na poziomie 6 l/100 km. Jak na tej wielkości silnik oraz wielkość i wagę całego samochodu uważamy je za bardzo dobre.

Skoda SuperbSkoda Superb prawie natychmiast, gdy się pojawiła na rynku, a było to w roku 2001, zyskała sympatię kierowców. W tym samochodzie od początku
Skoda Superb

Skoda Superb prawie natychmiast, gdy się pojawiła na rynku, a było to w roku 2001, zyskała sympatię kierowców. W tym samochodzie od początku na pierwszy plan wysuwała się przestronność wnętrza. Dlatego, gdy wsiedliśmy do najnowszej (trzeciej już) generacji tej, obecnie największej ze Skód fakt, iż było w niej wyjątkowo przestronnie już nie robił takiego wrażenia.

fot. Marek Perczak

Nie jest tajemnicą, że konstruktorzy napędu tej wersji Superba czerpali z dorobku kolegów Volkswagena. Stąd znakomitym uzupełnieniem silnika była dobrze znana z innych modeli 6-stopniowa skrzynia automatyczna typu DSG. Bezszelestna zmiana przełożeń podnosiła komfort podróżowania tym samochodem.

To, że nowa Skoda Superb jest samochodem bardzo przestronnym już wiedzieliśmy wcześniej. Po naszym teście doceniamy także jej zachowanie się na drodze. Mamy tu na myśli pewność prowadzenia się, zachowanie w zakrętach i sprawność różnych systemów wspomagających kierowców. Do tego podobał nam się duży (625 litrów), z bardzo wygodnym dostępem bagażnik oraz łatwy system składania oparcia tylnej kanapy. Wystarczyło w bagażniku pociągnąć za niewielką dźwignię i natychmiast lewa lub prawa strona oparcia składając się wyrównywała się do poziomu podłogi bagażnika. Obecność parasoli w drzwiach przednich oraz skrobaczki na wewnętrznej stronie klapki osłaniającej wlew paliwa są praktyczne, ale także jakby w tym modelu już nie zaskakują.

Skoda Superb jest bardzo chętnie wybierana na samochód służbowy przez różnego rodzaju urzędy i instytucje średniego i wyższych szczebli. Poza walorami praktycznymi jej atutem jest również dobra relacja ceny i tego co za te pieniądze dostajemy. Jest przy tym dostatecznie elegancka aby świadczyć swoje usługi jako samochód służbowy, ale jednocześnie na tyle nie rzuca się w oczy. Spotkaliśmy się także z bardzo pochlebnymi opiniami tych, którzy Superb wykorzystują, szczególnie kombi, jako auto rodzinne.

Oczywiście wciąż Skoda to tylko Skoda, ale sądząc po stale rosnącym poziomie sprzedaży aut tej marki nie tylko w Polsce ludzie potrafią liczyć pieniądze i kiedy zaczynają sięgać do portfela rację bierze po prostu rozsądek.

Wybrane dane techniczne Skody Superb i konkurentów i konkurentów:

Marka/model

Skoda Superb 2.0 TSI


Ford Mondeo 1.5 EcoBoost


Mazda 6 2.0 Sky-G


Cena (zł)

od 115 610 zł

od 94 100 zł

od 100 900 zł

typ nadwozia/liczba drzwi

liftback/5

liftback/5

sedan/4

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4861 / 1864 / 1468

4871 / 1852 / 1482

4870 / 1840 / 1450

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1584 / 1572

1599 / 15951585 / 1595

rozstaw osi (mm)

2841

2850

2830

masa własna (kg)

146514101255

pojemność bagażnika (l)

625

541

489

pojemność zbiornika paliwa (l)

666262
Układ napędowy

rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

typ silnika

Benzynowy, 16V, bezpośredni wtrysk paliwa, turbo

Benzynowy, 16V

Benzynowy, 16V, bezpośredni wtrysk paliwa

pojemność (cm3)

1984

1498

1998

liczba cylindrów

4

4

4

napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

automatyczna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

220/4500

160/6000

165/6000

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

350/1500-4000

240/1500-4500

210/4000

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

7,0

9,2

9,1

Prędkość maks. (km/h)

240

222

216

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

5,3

5,8

6,0

Średnia emisja CO2 (g/km)

142

134

139
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty