Superb to flagowa limuzyna czeskiej marki. Od wiosny 2015 roku na rynku dostępna jest trzecia generacja tego modelu. Została ona zaprojektowana na tej samej płycie podłogowej MQB co aktualny Volkswagen Passat (B8). Superb jest produkowany w wersji liftback i kombi.
Napęd 4x4
Standardowo w modelu napędzana jest przednia oś. W przypadku wersji z napędem na obie osie stosowane jest z zastosowaniem sprzęgła 4x4. W stosunku do poprzedniej generacji tego modelu konstrukcja sprzęgła została zmodyfikowana i odchudzona o 1,4 kilograma. Ma to wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa. Jak zapewnia producent, sterowanie tym systemem odbywa się teraz precyzyjniej i szybciej dzięki szerszemu zastosowaniu elektroniki.
Domyślnie napęd 4x4 skupia się na przekazywaniu momentu obrotowego z silnika na przednią oś. Jednak w sytuacji, kiedy elektronika wykryje poślizg przednich kół, to wówczas moment obrotowy jest kierowany na tylną oś. Dzieje się to w ułamku sekundy, dlatego opóźnienie przekazania napędu jest niezauważalne dla kierowcy. Ważniejsze jest to, że następuje to bez uszczerbku dla walorów trakcyjnych i bezpieczeństwa jazdy. W razie zapotrzebowania, np. na śliskiej nawierzchni, nawet sto procent momentu obrotowego z silnika może być przekazane na tylną oś.
Płynna regulacja przekazywania napędu odbywa się poprzez hydraulicznie ściskane sprzęgło wielopłytkowe. Producent wyjaśnia, że elektroniczny sterownik rozdziela moment obrotowy na osie dzięki stałemu nadzorowi wielu parametrów pracy silnika, prędkości obrotowych poszczególnych kół, a nawet kąta skrętu kierownicy.
Jak to działa w praktyce?
Skoda zorganizowała niedawno prezentację swoich modeli z napędem 4x4, wśród których był m.in. Superb z silnikiem 2.0 TDI o mocy 190 KM. Trasami testowymi były alpejskie drogi w Austrii oraz specjalny tor lodowy, na którym na co dzień szkolą się kierowcy chcący opanować sztukę walki z poślizgiem.
Szczególnie ciekawe wrażenia były podczas przejazdu lodowym torem. Niezbyt długi proste były przełamane kilkunastoma zakrętami, a także odcinkiem, który należało pokonać slalomem. Nawierzchnia była pokryta w większości zmrożonym śniegiem, ale gdzieniegdzie były po prostu tafle lodu.
Oczywiście naiwnością byłoby sądzić, że zastosowany napęd 4x4 pozwala na swobodne harce na śliskiej nawierzchni i rozwijanie dużych prędkości. Wiele zależy od kierowcy, np. od umiejętnego sterowania kierownicą, by koła nie ustawiały się pod zbyt dużym kątem podczas pokonywania ostrych zakrętów. Należy również lekko operować pedałem gazu, aby koła nie straciły przyczepności na podłożem.
Na krętej trasie
Napęd 4x4 przydaje się nie tylko podczas jazdy na śliskiej nawierzchni. Walory takiego rozwiązania można poznać także na krętej szosie. Samochód pewnie się prowadzi, dzięki czemu za często nie trzeba zdejmować nogi z pedału gazu. Można też ostro ruszać z miejsca bez obawy, że koła będą w miejscu szorować asfalt.
To również efekt tego, iż Superb jest seryjnie wyposażony w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego**EDS z rozszerzoną funkcję XDS+. Zadaniem tej funkcji jest ograniczenie podsterowności, a tym samym zwiększenie stabilności jazdy podczas pokonywania zakrętów. Działanie tego systemu polega na przyhamowywaniu koła od wewnętrznej strony łuku. Wówczas zwiększa się moment napędowy przekazywany na koło po zewnętrznej stronie łuku. W ten sposób wspomagany jest pożądany tor jazdy.
Silnik z DSG
Prezentowana Skoda Superb 4x4 była wyposażona w wysokoprężny silnik 2.0 TDI o mocy 190 KM. To najmocniejsza jednostka dieslowska, która może być zamontowana w tym modelu. Silnik dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości 400 Nm, który jest dostępny już od 1750 obr./min. Oznacza to, że jednostka zapewnia bardzo dobrą dynamikę i to już przy stosunkowo niskich obrotach.
Według danych fabrycznych przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 7,6 sekundy, a średnie zużycie paliwa to 4,9 litra oleju napędowego na 100 km. W wersji 4x4 silnik 22.0 TDI 190 KM konfigurowany jest tylko z dwusprzęgłową, automatyczną, sześciostopniową skrzynią biegów. Takie rozwiązanie wpływa na optymalny wybór przełożenia, bo automat sam sobie dobierze odpowiedni bieg. To także komfort dla kierowcy, który jest zwolniony ze zmiany biegów.
W najtańszej wersji Active Skoda Superb 4x4 2.0 TDI 190 KM kosztuje 125 500 zł (kombi 129 300 zł). Wersja Ambition kosztuje 134 400 zł (kombi 138 200 zł), zaś wersja Style 144 600 zł (kombi 148 400 zł). Cena topowej wersji Laurin&Klement to 160 600 zł (kombi 164 400 zł).
Skoda Suberb 2.0 TDI 190 KM 4x4 Laurin&Klement i konkurenci
Marka/model | Skoda Superb 2.0 TDI 190 KM 4x4 Laurin&Klement | Ford Mondeo 2.0 TDCi 180 KM 4x4 Titanium | Opel Insignia 2.0 CDTi 170 KM Executive 4x4 | |||
Cena (zł) | 160 600 | 145 500 | 150 950 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4861/1864/1468 | 4871/1911/1482 | 4842/1858/1484 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1584/1572 | 1599/1595 | 1587/1590 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2841 | 2850 | 2737 | |||
Masa własna (kg) | 1540 | 1514 | 1788 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 625 | 541 | 500 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 66 | 66 | 70 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy | |||
Pojemność (cm3) | 1968 | 1997 | 1956 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/6 | automatyczna/6 | automatyczna/6 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 190 przy 3500 | 180 przy 3500 | 170 przy 3750 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 400 przy 1750 | 400 przy 2000 | 400 przy 1750 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,6 | 9,3 | 9,9 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 230 | 225 | 210 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,9 | 5,2 | 6,2 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 131 | 134 | 164 | |||
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?