Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Superb 4x4 2.0 TDI. Walka z poślizgiem

Wojciech Frelichowski
Standardowo w modelu Superb napędzana jest przednia oś. W przypadku wersji z napędem na obie osie stosowane jest z zastosowaniem sprzęgła 4x4. / Fot. Wojciech Frelichowski
Standardowo w modelu Superb napędzana jest przednia oś. W przypadku wersji z napędem na obie osie stosowane jest z zastosowaniem sprzęgła 4x4. / Fot. Wojciech Frelichowski
Skoda, tak jak pozostałe marki z koncernu Volkswagen, mocno promuje modele z napędem 4x4. Dotyczy to m.in. Skody Superb z silnikiem 2.0 TDI, którą mieliśmy okazję wypróbować na lodzie.
Standardowo w modelu Superb napędzana jest przednia oś. W przypadku wersji z napędem na obie osie stosowane jest z zastosowaniem sprzęgła 4x4. / Fot.
Standardowo w modelu Superb napędzana jest przednia oś. W przypadku wersji z napędem na obie osie stosowane jest z zastosowaniem sprzęgła 4x4. / Fot. Wojciech Frelichowski

Superb to flagowa limuzyna czeskiej marki. Od wiosny 2015 roku na rynku dostępna jest trzecia generacja tego modelu. Została ona zaprojektowana na tej samej płycie podłogowej MQB co aktualny Volkswagen Passat (B8). Superb jest produkowany w wersji liftback i kombi.

Napęd 4x4

Standardowo w modelu napędzana jest przednia oś. W przypadku wersji z napędem na obie osie stosowane jest z zastosowaniem sprzęgła 4x4. W stosunku do poprzedniej generacji tego modelu konstrukcja sprzęgła została zmodyfikowana i odchudzona o 1,4 kilograma. Ma to wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa. Jak zapewnia producent, sterowanie tym systemem odbywa się teraz precyzyjniej i szybciej dzięki szerszemu zastosowaniu elektroniki.

Domyślnie napęd 4x4 skupia się na przekazywaniu momentu obrotowego z silnika na przednią oś. Jednak w sytuacji, kiedy elektronika wykryje poślizg przednich kół, to wówczas moment obrotowy jest kierowany na tylną oś. Dzieje się to w ułamku sekundy, dlatego opóźnienie przekazania napędu jest niezauważalne dla kierowcy. Ważniejsze jest to, że następuje to bez uszczerbku dla walorów trakcyjnych i bezpieczeństwa jazdy. W razie zapotrzebowania, np. na śliskiej nawierzchni, nawet sto procent momentu obrotowego z silnika może być przekazane na tylną oś.

Płynna regulacja przekazywania napędu odbywa się poprzez hydraulicznie ściskane sprzęgło wielopłytkowe. Producent wyjaśnia, że elektroniczny sterownik rozdziela moment obrotowy na osie dzięki stałemu nadzorowi wielu parametrów pracy silnika, prędkości obrotowych poszczególnych kół, a nawet kąta skrętu kierownicy.

Jak to działa w praktyce?

Standardowo w modelu Superb napędzana jest przednia oś. W przypadku wersji z napędem na obie osie stosowane jest z zastosowaniem sprzęgła 4x4. / Fot.
Standardowo w modelu Superb napędzana jest przednia oś. W przypadku wersji z napędem na obie osie stosowane jest z zastosowaniem sprzęgła 4x4. / Fot. Wojciech Frelichowski

Skoda zorganizowała niedawno prezentację swoich modeli z napędem 4x4, wśród których był m.in. Superb z silnikiem 2.0 TDI o mocy 190 KM. Trasami testowymi były alpejskie drogi w Austrii oraz specjalny tor lodowy, na którym na co dzień szkolą się kierowcy chcący opanować sztukę walki z poślizgiem.

Szczególnie ciekawe wrażenia były podczas przejazdu lodowym torem. Niezbyt długi proste były przełamane kilkunastoma zakrętami, a także odcinkiem, który należało pokonać slalomem. Nawierzchnia była pokryta w większości zmrożonym śniegiem, ale gdzieniegdzie były po prostu tafle lodu.

Oczywiście naiwnością byłoby sądzić, że zastosowany napęd 4x4 pozwala na swobodne harce na śliskiej nawierzchni i rozwijanie dużych prędkości. Wiele zależy od kierowcy, np. od umiejętnego sterowania kierownicą, by koła nie ustawiały się pod zbyt dużym kątem podczas pokonywania ostrych zakrętów. Należy również lekko operować pedałem gazu, aby koła nie straciły przyczepności na podłożem.

Na krętej trasie

Napęd 4x4 przydaje się nie tylko podczas jazdy na śliskiej nawierzchni. Walory takiego rozwiązania można poznać także na krętej szosie. Samochód pewnie się prowadzi, dzięki czemu za często nie trzeba zdejmować nogi z pedału gazu. Można też ostro ruszać z miejsca bez obawy, że koła będą w miejscu szorować asfalt.

To również efekt tego, iż Superb jest seryjnie wyposażony w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego**EDS z rozszerzoną funkcję XDS+. Zadaniem tej funkcji jest ograniczenie podsterowności, a tym samym zwiększenie stabilności jazdy podczas pokonywania zakrętów. Działanie tego systemu polega na przyhamowywaniu koła od wewnętrznej strony łuku. Wówczas zwiększa się moment napędowy przekazywany na koło po zewnętrznej stronie łuku. W ten sposób wspomagany jest pożądany tor jazdy.

Silnik z DSG

Standardowo w modelu Superb napędzana jest przednia oś. W przypadku wersji z napędem na obie osie stosowane jest z zastosowaniem sprzęgła 4x4. / Fot.
Standardowo w modelu Superb napędzana jest przednia oś. W przypadku wersji z napędem na obie osie stosowane jest z zastosowaniem sprzęgła 4x4. / Fot. Wojciech Frelichowski

Prezentowana Skoda Superb 4x4 była wyposażona w wysokoprężny silnik 2.0 TDI o mocy 190 KM. To najmocniejsza jednostka dieslowska, która może być zamontowana w tym modelu. Silnik dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości 400 Nm, który jest dostępny już od 1750 obr./min. Oznacza to, że jednostka zapewnia bardzo dobrą dynamikę i to już przy stosunkowo niskich obrotach.

Według danych fabrycznych przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 7,6 sekundy, a średnie zużycie paliwa to 4,9 litra oleju napędowego na 100 km. W wersji 4x4 silnik 22.0 TDI 190 KM konfigurowany jest tylko z dwusprzęgłową, automatyczną, sześciostopniową skrzynią biegów. Takie rozwiązanie wpływa na optymalny wybór przełożenia, bo automat sam sobie dobierze odpowiedni bieg. To także komfort dla kierowcy, który jest zwolniony ze zmiany biegów.

W najtańszej wersji Active Skoda Superb 4x4 2.0 TDI 190 KM kosztuje 125 500 zł (kombi 129 300 zł). Wersja Ambition kosztuje 134 400 zł (kombi 138 200 zł), zaś wersja Style 144 600 zł (kombi 148 400 zł). Cena topowej wersji Laurin&Klement to 160 600 zł (kombi 164 400 zł).

Skoda Suberb 2.0 TDI 190 KM 4x4 Laurin&Klement i konkurenci

Marka/model

Skoda Superb 2.0 TDI 190 KM 4x4 Laurin&Klement

Ford Mondeo 2.0 TDCi 180 KM 4x4 Titanium

Opel Insignia 2.0 CDTi 170 KM Executive 4x4

Cena (zł)

160 600

145 500

150 950

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4861/1864/1468

4871/1911/1482

4842/1858/1484

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1584/1572

1599/1595

1587/1590

Rozstaw osi (mm)

2841

2850

2737

Masa własna (kg)

1540

1514

1788

Pojemność bagażnika (l)

625

541

500

Pojemność zbiornika paliwa (l)

66

66

70

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1968

1997

1956

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/6

automatyczna/6

automatyczna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

190 przy 3500

180 przy 3500

170 przy 3750

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

400 przy 1750

400 przy 2000

400 przy 1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,6

9,3

9,9

Prędkość maksymalna (km/h)

230

225

210

Średnie spalanie (l/100 km)

4,9

5,2

6,2

Emisja CO2 (g/km)

131

134

164

       

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty