Spis treści
Skoda Superb vs Toyota Camry. Stylistyka nadwozia i wnętrze
Stylistyka Skody Superb jest bardzo wyważona i stonowana. Nie brakuje jej elegancji i ponadczasowej linii, dzięki czemu niemal w każdej wersji prezentuje się po prostu dobrze. Z przodu mamy wąskie, niemal prostokątne klosze lamp z niewielkim trójkątem na dole, który nadaje całemu przodowi dynamizmu. Szeroki grill z pionowymi poprzeczkami jest co prawda dość prosty i sprawia wrażenie niewyszukanego, ale jako całość wygląda bardzo elegancko. Na dole mamy szeroki grill w zderzaku przedzielony srebrną listwą. Po bokach znajdziemy światła przeciwmgłowe wykonane w technologii LED. Linia boczna jest klasyczna i nie zawiera zbyt wielu przetłoczeń, z tyłu zaś główną rolę grają spore klosze lamp z trójkątnymi elementami LED oraz srebrna listwa podkreślająca duży napis Skoda. Srebrny lakier i standardowe felgi to idealny sposób, aby wtopić się w tłum zachowując przy tym pełnię komfortu.

W obu modelach wnętrze jest idealnie spójną kontynuacją nadwozia. Skoda Superb to przede wszystkim prostota, ergonomia i funkcjonalność. Wszystko jest na swoim miejscu i nawet, jeśli może wydawać się to nudne, jest bardzo wygodne, a wszystkie przełączniki są tam, gdzie być powinny. W centralnej części mamy duży ekran systemu info-rozrywki z kilkoma dotykowymi przełącznikami (w zależności od wersji). Niżej mamy panel sterowania klimatyzacją i nawiewami, tunel środkowy jest dość szeroki, fotele obszerne i wygodne. Jeśli ktoś lubi tego typu styl, w Skodzie poczuje się wyśmienicie. Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, Skoda Superb zawsze była przykładem w tym segmencie. W standardowym ułożeniu tylnej kanapy w odmianie liftback mamy pojemność odpowiednio 485 oraz 1610 litrów. Nie można narzekać na przestrzeń nawet podczas dalekich wycieczek z rodziną.

Skoda Superb w wersji liftback mierzy 4869 mm długości, 1864 mm szerokości i 1468 mm wysokości. Rozstaw osi to 2841 mm.
Toyota już dawno zerwała ze stereotypem nudnych, bezbarwnych aut dla osób w podeszłym wieku. Nowe modele są odważne, wyraziste i bardzo ciekawe pod względem stylistyki. Nowa Camry również jest idealnym obrazem typowo japońskiej, nowoczesnej sztuki projektowania aut. Wystarczy spojrzeć na przód auta, który zdominowany jest przez olbrzymi, gigantyczny wręcz grill w zderzaku. Przypomina to nieco podejście Lexusa, który właśnie z grilla zrobił swój element rozpoznawczy. Nieco wyżej jest o wiele mniejszy grill. W centralnej części znajduje się logo producenta, zaś po bokach osadzono stosunkowo nieduże, strzeliste klosze lamp. Na uwagę zasługuje maska z wyraźnymi przetłoczeniami – nadaje to autu muskularności. Ciekawie prezentuje się także słupek A, który jest dość wąski. Dolna linia okien najpierw opada, a następnie wzbija się delikatnie przed słupkiem C. Linia boczna jest bardzo elegancka i klasyczna, zaś dość spore zwisy sprawiają, że całość prezentuje się dość majestatycznie. Tył jest już nieco spokojniejszy – główną rolę odgrywają tu bardzo szerokie klosze lamp, wyciągnięta linia tylnej klapy, tworząca coś na wzór spojlera. Ciemny kolor, srebrne felgi i mamy przepis na elegancką limuzynę klasy średniej.

W Toyocie postawiono na łagodne, płynne kształty i przecinające się pod ostrym kątem linie. To wszystko sprawia, że całość prezentuje się naprawdę bardzo elegancko i sprawia, że mamy poczucie obcowania z autem z wyższej półki. Na uwagę zasługuje konsola centralna, w której zatopiono ekran systemu info-medialnego i otoczono go zestawem przycisków. Przed oczami kierowcy wylądowały tradycyjne zegary osadzone w eleganckich tubach, pomiędzy nimi znalazł się dość spory wyświetlacz komputera pokładowego. Jeśli chodzi o wymiary, Toyota Camry mierzy 4885 mm długości, 1840 mm szerokości oraz 1445 mm wysokości. Rozstaw osi tego modelu to 2825 mm. Pojemność bagażnika w standardowym układzie to 524 litry.

Skoda Superb vs Toyota Camry. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Do zestawienia wybraliśmy wersje z silnikami hybrydowymi. W przypadku Toyoty był to jedyny wybór, bowiem Skoda Superb dostępna jest z paletą kilku silników benzynowych i wysokoprężnych. Zacznijmy od Skody, którą wyposażono w napęd hybrydowy plug-in na bazie jednostki benzynowej 1.4 TSI. Moc systemowa układu to 218 KM, z czego na silnik elektryczny przypada aż 115 KM i 330 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje w tym modelu całkiem przyzwoite 7,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 224 km/h. Zdaniem producenta zasięg na napędzie elektrycznym przy pełnej baterii to około 60 kilometrów, a średnie spalanie wg. normy WLTP to 1,4 l/100 km. W rzeczywistości, po rozładowaniu baterii układ działa jak hybryda szeregowa i spala średnio około 6,5 l/100 km, co i tak jest całkiem niezłym wynikiem w przypadku tak dużego auta.
Japońska konkurencja również posiada napęd hybrydowy, ale stworzony według zupełnie innej filozofii. Zamiast niewielkiej jednostki 1.4, zastosowano duży 2,5-litrowy silnik wolnossący i szeregowy układ hybrydowy. Moc systemowa to 218 KM, z czego na silnik elektryczny przypada 120 KM i 202 Nm momentu obrotowego. Oczywiście tutaj bateria jest niewielka i służy głównie do napędzania auta na niewielkich dystansach i przy niskich prędkościach, ewentualnie do tzw. „żeglowania” w odpowiednich warunkach drogowych. Osiągi są gorsze – 8,3 sekundy do setki i 180 km/h prędkości maksymalnej – ale średnie spalanie to około 5,3 l/100 km. Toyota Camry to idealne auto do spokojnej, statecznej jazdy. W dynamicznych zrywach czuje się nieswojo ze względu na bezstopniową skrzynię e-CVT.
Skoda Superb vs Toyota Camry. Ceny i wyposażenie

Różnice w cenie pomiędzy proponowanymi modelami są dość znaczące, bowiem tam, gdzie zaczyna się cennik Skody Superb, kończy się cennik Toyoty Camry. Otóż najtańszą Skodę Superb w wersji Style z napędem hybrydowym plug-in 1.4 TSI iV kupimy za 201 800 złotych. Za wersję Sportline zapłacimy 210 300 złotych, a za Laurin & Klement – 221 100 złotych. W bazowej wersji Style dostaniemy m.in.:
- czujniki parkowaniu z przodu i z tyłu;
- elektrycznie sterowane fotele (kierowcy z pamięcią);
- podgrzewane fotele przednie i tylne skrajne miejsca na kanapie;
- 17-calowe felgi aluminiowe;
- przyciemniane szyby;
- światła LED i główne światła Top LED Matrix;
- cyfrowy zestaw wskaźników;
- klimatyzacja automatyczna dwustrefowa.
Jak widać wyposażenie jest praktycznie kompletne i możemy co nieco dokupić w pakietach np.:
- pakiet Selection (nawigacja z 8-calowym ekranem, kamera cofania, trzecia strefa klimatyzacji) – 1150 złotych;
- system Lane Assist z Side Assist – 5300 złotych;
- pakiet Simply Clever 2 (roletki okien, porty USB etc.) – 1500 złotych.

Toyota Camry startuje z cennikiem od 182 900 złotych za odmianę Comfort. Za wersję Prestige zapłacimy 190 900 złotych, a za wersję topową Executive – 203 900 złotych. Dopiero najwyższa wersja celuje cenowo w poziom bazowy Superba, dlatego też sprawdźmy, co w niej dostajemy.
- tapicerkę skórzaną;
- podgrzewane fotele;
- elektryczną regulację kierownicy z podgrzewaniem;
- układ ostrzegania o ruchu poprzecznym;
- system multimedialny z 9-calowym ekranem;
- automatyczną klimatyzację dwustrefową.
Jak widać wyposażenie jest bardzo bogate i w kilku przypadkach przewyższa bazowe wyposażenie Skody Superb. Czy coś możemy dokupić? W sumie zostało niewiele, ale można pokusić się np. o:
- pakiet VIP (rolety szyb bocznych, elektryczna roleta tylnej szyby, trzecia strefa klimatyzacji, elektrycznie regulowane oparcie kanapy itp.) – 18 000 złotych.
W zasadzie za około 230 000 złotych możemy mieć w pełni wyposażoną Toyotę Camry, a za topowo wyposażoną Skodę Superb trzeba zapłacić nawet o 20 000 złotych więcej. Fakt, Skoda ma nieco więcej nowoczesnych dodatków, ale mimo wszystko różnica w cenie bazowych wersji jest bardzo wyraźna.
Podsumowanie
Oba auta są godne uwagi, ale mają zupełnie inne charaktery. Skoda Superb spodoba się tym, którzy planują dalekie podróże i chcą wykorzystać napęd hybrydowy plug-in np. doładowując auto w domu/pracy i podróżując bez emisyjnie po mieście. Aby doposażyć auto „po korek” trzeba jednak wydać znacznie więcej niż za Toyotę Camry. Japońska propozycja kusi łagodnym i oszczędnym napędem hybrydowym oraz kilkoma dodatkami, które spodobają się miłośnikom luksusowych dodatków jak np. elektrycznie regulowana kanapa czy roletka tylnej szyby. Wybór jest naprawdę trudny, ale każde auto zaskoczy komfortem i wygodą podczas długich podróży.
Podstawowe dane techniczne obu modeli:
| Skoda Superb 1.4 TSI iV PHEV 218 KM (AT6) | Toyota Camry 2.5 Hybrid 218 KM (e-CVT) |
Platforma | MQB | TNGA GA-K |
Euro NCAP | 5/5 | 5/5 |
Wysokość (mm) | 1488 | 1445 |
Rozstaw osi (mm) | 2841 | 2825 |
Długość/szerokość (mm) | 4869/1864 | 4885/1840 |
Pojemność bagażnika (l) | 485/1610 | 524/b.d. |
Cena (zł, brutto) | od 201 800 | od 182 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | liftback/5 | sedan/4 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1655 | 1595 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 50 |
Układ napędowy | spalinowy (PHEV) | spalinowy (HEV) |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1395 | 2487 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 6-biegowa | automatyczna, bezstopniowa (e-CVT) |
Osiągi |
|
|
Moc (KM) | 218 | 218 |
Moment obrotowy (Nm) | 330 (silnik elektryczny) | 221 (silnik spalinowy) |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,7 | 8,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 224 | 180 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 1,4 (WLTP) | 5,3 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 31 | 120 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Skoda Superb 1.4 TSI iV PHEV 218 KM (AT6) | Toyota Camry 2.5 Hybrid 218 KM (e-CVT) |
Poduszki powietrzne | 7 (opcjonalnie 9) | 7 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr. | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | -/S |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena:
| Skoda Superb 1.4 TSI iV PHEV 218 KM (AT6) | Toyota Camry 2.5 Hybrid 218 KM (e-CVT) |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | + | + |
Osiągi | + | |
Podwozie | + | + |
Poziom hałasu (odczuwalny) | + | + |
Zużycie paliwa | + | |
Wyposażenie | + | |
Cena | + | |
Wynik końcowy | +++++ (5) | ++++++ (6) |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?