Skoda Roomster - pierwsza jazda

Maciej Pobocha
W walce o klienta producenci samochodów zapełniają kolejne luki w gamie swoich modeli. Nie inaczej czyni Skoda wprowadzając na rynek Roomstera.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Roomster jeszcze jako pojazd koncepcyjny wzbudził spore zainteresowanie na wystawie motoryzacyjnej we Frankfurcie w 2003 r. Ze względu na wymiary i przesuwane wzdłuż nadwozia tylne drzwi można go było zakwalifikować do kombivanów. Z przesuwanych drzwi zrezygnowano w wersji produkcyjnej, której premiera odbyła się na tegorocznym salonie samochodowym w Genewie. Powodem mogły być

Skoda Roomster - pierwsza jazda

plany innego pozycjonowania auta. Przypuszczenia te zdają się potwierdzać materiały reklamowe dotyczące pojazdu, określające Roomstera jako “obszerny samochód rodzinny" i sytuujące go “wśród aut klasy kompaktowej, takich jak Toyota Corolla, Volkswagen Golf Plus czy Ford Focus C-Max".

Skoda Roomster - pierwsza jazda

 

Pod względem długości Roomster rzeczywiście zbliżony jest do Corolli i Golfa Plusa. Jest jednak od nich wyższy i pod tym względem dorównuje C-Maxowi. Płyta podłogowa jest zlepkiem trzech elementów: przednia część pochodzi ze Skody Fabii,

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

środkowa jest całkowicie nowa, a z tyłu wykorzystano element z Octavii II. W zawieszeniu przednim zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu belkę skrętną.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

  

Zaletą Skody jest system aranżacji tylnych foteli, które umieszczone są o 4,6 cm wyżej od przednich. Dwa zewnętrzne siedzenia można przesuwać wzdłuż nadwozia, co pozwala na dopasowanie wielkości przestrzeni bagażowej do aktualnych potrzeb. Wszystkie fotele można

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

składać i wyjmować. Po usunięciu środkowego dwa zewnętrzne dają się przesunąć bliżej środka, dzięki czemu pasażerowie mają więcej miejsca na wysokości ramion. Pojemność bagażnika wynosi 450 l, po przesunięciu siedzeń wzdłuż nadwozia - 530 l, a z wymontowanymi siedzeniami tylnymi - 1 780 l.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

 

Roomster oferowany będzie w Polsce z trzema silnikami benzynowymi: 1,2 l/64 KM; 1,4 l/85 KM i 1,6 l/105 KM. Samochód można będzie także kupić z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi: 1,4 l/70 lub 80 KM oraz 1,9 l/105 KM. Wszystkie dostępne silniki będą standardowo współpracować z 5-przekładniową, manualną skrzynią biegów, a silnik 1,6 l/105 KM również ze skrzynią automatyczną.

 

Najtańszy Roomster z silnikiem 1,2 l ma kosztować ok. 46 - 47 tys. zł. Będzie wyposażony m.in. w przednie i boczne poduszki powietrzne, układ ABS, wspomaganie układu kierowniczego i

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

czujniki parkowania z tyłu. Szczegółów dotyczących pozostałych wersji na razie nie podano. Sprzedaż samochodu rozpocznie się w połowie lipca. Pierwsze egzemplarze można będzie odbierać we wrześniu.

 

Wrażenia z jazdy

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Jeździliśmy Roomsterem z benzynowymi silnikami 1,2 i 1,4 l. Jednostka napędowa o mniejszej pojemności i mocy dość dobrze radzi sobie z autem. Samochód co prawda nie rozpędza się zbyt  ochoczo, ale w spokojnej jeździe po mieście nie sprawia to większego problemu. Kłopoty mogą pojawić się natomiast w momencie wyprzedzania, kiedy nawet redukcja biegu nie daje pewności,

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

że uda nam się wykonać manewr w sposób bezpieczny. Silnik 1,4 l jest bardziej dynamiczny, chociaż głośniejszy.

 

Roomster jest pojazdem przestronnym. Miejsca na nogi i nad głową nie brakuje ani podróżującym z przodu, ani z tyłu. Minusem jest niezbyt wygodna pozycja za kierownicą. Jeśli kierownica nie ma regulacji w poziomie i pionie, wyższe osoby prowadzące Roomstera mogą narzekać na zbyt małą odległość pomiędzy kolanami a jej kołem. Pojemnością nie zachwycają schowki znajdujące się przed pasażerem siedzącym z przodu. Co prawda są dwa, ale o niewielkich wymiarach i dość płytkie. Możliwość konfiguracji przestrzeni bagażowej spotka się zapewne z uznaniem klientów. Składanie tylnych siedzeń nie sprawia problemu, podobnie jak ich wyjmowanie.

 

Typ silnika

benzynowy

benzynowy

benzynowy

diesel

diesel

diesel

Pojemność (cm3
)

1198

1390

1598

1422

1422

1896

Moc

maksymalna (KM)

64

85

105

70

80

105

Przyspieszenie

0-100 km/h (s)

16,9

13,0

12,1

16,5

14,7

11,5

Prędkość

maksymalna

(km/h)

155

171

183

158

165

182

Zużycie paliwa

trasa/miasto

(l/100 km)

5,5/8,7

5,6/8,9

5,7/9,2

4,5/6,4

4,5/6,5

4,6/6,7

Długość x szerokość

x wysokość (cm)

403 x 168 x 160

Pojemność

bagażnika (l)

450/530

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty