Skoda Roomster kontra Fiat Idea

Jarosław Zgirski
To już znak czasów – „twarz” Roomstera będzie mieć Fabia i prawdopodobnie nowy Superb
To już znak czasów – „twarz” Roomstera będzie mieć Fabia i prawdopodobnie nowy Superb
Koncerny motoryzacyjne często sondują rynek pojazdami, które na początku uważa się za niszowe. Segment minivanów i MPV jest dobrym tego przykładem.

Koncerny motoryzacyjne bardzo często sondują rynek pojazdami, które na początku uważa się za niszowe. Segment minivanów i MPV (multi purpose vehicles), czyli aut wielofunkcyjnych jest pod wieloma względami dobrym tego przykładem. O powodzeniu tych samochodów decyduje najczęściej stosunek ich walorów do ceny.

 

Już niedługo inżynierowie z Mlada Boleslav będą się mogli chlubić nowym modelem na polskich 

To już znak czasów – „twarz” Roomstera będzie mieć Fabia i prawdopodobnie nowy Superb
To już znak czasów – „twarz” Roomstera będzie mieć Fabia i prawdopodobnie nowy Superb

drogach, póki co jednak to Skoda Roomster jest najmłodszym graczem, jaki wkroczył na salony czeskiej firmy w naszym kraju.

 

Z kolei Fiat Idea to auto znane już od praktycznie dwóch lat. Oba samochody wniosły w swoim czasie świeże pomysły w podejściu do projektowania tego typu pojazdów.

 

Cechy szczególne

 

Idea powstała na bazie Fiata Punto poprzedniej generacji, korzysta z tej samej płyty podłogowej, jest jednak od niego  wyższa. Również rozwiązanie zawieszenia bazuje na najpopularniejszym włoskim samochodzie segmentu B.

 

Fot. AME: 1. Włosi poszli za ciosem – ładny przód Idei zaadoptowali także w Multipli
Fot. AME: 1. Włosi poszli za ciosem – ładny przód Idei zaadoptowali także w Multipli

Nieco inaczej rzecz się ma ze Skodą Roomster. Podwozie to swoisty przeszczep dwóch aut. Z przodu mamy Fabię, zaś tylną część płyty podłogowej Roomster dzieli z Octavią Tour. Taka konstrukcja ma zapewnić możliwie najlepsze własności jezdne.

 

Roomster jest także pojemny, ale największym atutem Skody jest system Varioflex, umożliwiający swobodę aranżacji  wnętrza. W bardzo krótkim czasie tylne siedzenia można przesunąć, złożyć, albo wyjąć. Wszystko bez udziału większej siły i w bardzo krótkim czasie.

Fot. Jarosław Zgirski: Nie wszystkim podoba się wygląd zewnętrzny Roomstera, szczególnie z boku
Fot. Jarosław Zgirski: Nie wszystkim podoba się wygląd zewnętrzny Roomstera, szczególnie z boku

 

Niestety, pewnym mankamentem są za krótkie, tylne siedziska - po dłuższej jeździe pasażerowie będą odczuwać zmęczenie.

 

Pod tym względem Idea wypada nieco lepiej, choć ogólnie wnętrze włoskiego auta jest mniej przestronne. Tylna, asymetryczna kanapa ma możliwość przesuwania i składania, ale nie w takim zakresie jak w Skodzie Roomster. Również w  rywalizacji na bagażniki Idea wyraźnie przegrywa. Nie da się ukryć, że jest sporo mniejsza od czeskiego konkurenta.

 

Pod względem wyposażenia także przeważa Roomster -

Fot. AME: Fiat Idea zbudowany jest na bazie Punto poprzedniej generacji
Fot. AME: Fiat Idea zbudowany jest na bazie Punto poprzedniej generacji

przede wszystkim z powodu 4 poduszek powietrznych dostępnych w standardzie.

 

Silniki

 

Pod maską Skody pracuje trzycylindrowy silnik 1.4 TDi o mocy 70 koni mechanicznych. Jednostka posiada  pompowtryskiwacze i po dwa zawory na cylinder, ale charakteryzuje się wibracjami, które przenoszą się do kabiny.

 

Znacznie wyższą kulturą pracy może się pochwalić silnik Fiata. Pochodzący z polskiej fabryki Powertrain silnik 1.3 JTD także pod względem dynamiki minimalnie góruje nad niemiecką konstrukcją pracującą w

Fot. Jarosław Zgirski: Wnętrze utrzymane w klasycznym stylu Skody
Fot. Jarosław Zgirski: Wnętrze utrzymane w klasycznym stylu Skody

Roomsterze. W obu autach dość często trzeba sięgać po drążek zmiany biegów, a czasy wyprzedzania przy większych prędkościach przekonują, że są to jednak typowo miejskie samochody.

 

Różnice w zużyciu paliwa są praktycznie bez znaczenia w codziennej eksploatacji. Oba pojazdy z pewnością można uznać za oszczędne.

 

Wrażenia z jazdy

 

W podróży Roomster okazuje się być funkcjonalnym autem. Jego duże możliwości w dopasowywaniu wnętrza do potrzeb użytkownika pozwalają na transport nawet lodówki lub pralki.

Fot. AME: .  Zegary, wskaźniki i przyciski zgromadzone są w środkowym panelu samochodu
Fot. AME: . Zegary, wskaźniki i przyciski zgromadzone są w środkowym panelu samochodu

Nieco mniejsza jest ładowność Idei, ale dla młodej rodziny i ten samochód okazuje się być bardziej użytecznym niż np. Punto. Niestety, komfort jazdy jest sporo niższy. Auto na zakrętach mocno się przechyla, a tłumienie nierówności nie jest satysfakcjonujące.

 

Właściwości trakcyjne Roomstera są znacznie lepsze. Przejęte z Octavii Tour tylne zawieszenie dało efekt w postaci stabilnego zachowania się na zakrętach oraz nieznacznych przechyłach nadwozia w czasie szybkiej jazdy po ostrych

Fot. AME: Bagażnik Idei można powiększyć do 1420 l składając tylne fotele
Fot. AME: Bagażnik Idei można powiększyć do 1420 l składając tylne fotele

łukach.

 

Deska rozdzielcza Skody została klasycznie rozplanowana, a poszczególne elementy starannie dopasowane. Wątpliwości budzi tylko jej kolorystyka i twardość plastików.

Kokpit Fiata Idei pod tym względem też nieco rozczarowuje, choć umieszczenie zegarów, przycisków i lewarka zmiany  biegów w środkowej części kabiny okazuje się dość praktycznym rozwiązaniem.

 

W obu pojazdach siedzi się wysoko, zatem widoczność jest lepsza, niż w klasycznych hatchbackach. W Skodzie Roomster widoczność na boki ograniczają

Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Roomstera jest płaski i bardzo ustawny. Pokrywa bagażnika otwiera się wysoko. System aranżacji wnętrza Varioflex to najcenniejszych
Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Roomstera jest płaski i bardzo ustawny. Pokrywa bagażnika otwiera się wysoko. System aranżacji wnętrza Varioflex to najcenniejszych zalet Skody

jednak szerokie, przednie słupki.

 

Podsumowanie

 

W przypadku porównywanych aut producenci postanowili na minivany zbliżone swoimi gabarytami do popularnego także i u nas segmentu B. Ich atutem jest niewątpliwie funkcjonalność, jednak jak na kieszeń przeciętnego nabywcy auta te są chyba jednak zbyt drogie. I właśnie tym należy tłumaczyć rozczarowanie poziomem sprzedaży tych modeli wśród dilerów Skody i Fiata w Polsce. W tym roku Ideę można kupić w salonach już tylko na specjalne zamówienie.  

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 Skoda Roomster

Fiat Idea

Przestronność wnętrza

+

 
Silnik

 +

Poziom hałasu (odczuwalny)

Remis

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

+

 
Cena

 +

 

Wybrane dane techniczne

 

 Skoda Roomster 1.4 TDi

Fiat Idea 1.3 JTD

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

3/6/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

1422

1248

Moc maksymalna (KM/obr/min)

70/4000

70/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

155/2200

180/1750

Prędkość maksymalna (km/h)

158

159

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

16,5

15,4

Pojemność bagażnika (l)

450/1780

320/1420

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

47

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

4,8/6,6

4,5/6,5

Długość x szerokość x wysokość (cm)

420,5/168,5/160,5

393/170/166

Rozstaw osi (cm)

262

251

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/10

2/12

Cena (zł)

56 900

54 900

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 Skoda Roomster

Fiat Idea Fresh

Poduszki powietrzne

4

2

Układ ABS

S

S

Układ ESP

2500

4500

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

1000

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

2000/-

-/-

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

-/-

-/-

Klimatyzacja

4500

4500

Radioodtwarzacz z CD

700

1800

S- wyposażenie standardowe

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie