Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Rapid

Janusz Steinbarth
Skoda Rapid, Fot: Skoda
Skoda Rapid, Fot: Skoda
Pod koniec roku w salonach Skody pojawi się nowy model Rapid. Zajmie on miejsce pomiędzy Fabią i Octavią.

Skoda konsekwentnie rozszerza paletę produkowanych modeli, do 2018 roku czeska firma zamierza produkować rocznie aż 1,5

Skoda Rapid, Fot: Skoda
Skoda Rapid, Fot: Skoda

mln samochodów.  Najnowszy model Rapid to rodzinne auto zbudowane według tej samej receptury co poprzednie modele Skody, a więc pojemne, wygodne, ze sprawdzonymi jednostkami napędowymi Volkswagena i o akceptowalnej przez przeciętnego nabywcę cenie. Ile kosztować będzie u nas, jeszcze nie wiadomo, ale z pewnością nie będzie wewnętrzną konkurencją dla Fabii czy Octavii.

Rapid to model kompaktowy zbudowany na płycie podłogowej Octavii ma 4,48 metra długości. Jego wnętrze zaskakuje przestronnością,  autem podróżuje się  wygodnie zarówno na fotelach przednich jak i na tylnej kanapie. Dużych rozmiarów tylna klapa

Skoda Rapid, Fot: Skoda
Skoda Rapid, Fot: Skoda

podnoszona wraz z oknem (nadwozie typu liftback) oraz przepastny bagażnik umożliwiają zabranie prawdziwie familijnych bagaży. Aż trudno w to uwierzyć, ale ma on pojemność 550 litrów i to ze standardowym kołem zapasowym. W tej klasie aut Rapid pod tym względem nie ma konkurenta. Te „ponadnaturalne” wyniki to zasługa dużego rozstawu osi (2,60 metra), o 9 cm większego niż w Octavii Tour.

Jeśli chodzi o linię stylizacyjną nadwozia to jest ona lekko ponadczasowa i jednocześnie elegancka. Wyraźnie  wymodelowane powierzchnie i zarysowane krawędzie dają w efekcie czystą bryłę samochodu. Nie znajdziemy tu designerskich eksperymentów, wszystko jest wyważone i w konsekwencji proste. Podobnie ma się rzecz z deską

Skoda Rapid, Fot: Skoda
Skoda Rapid, Fot: Skoda

rozdzielczą i konsolą, są wyjątkowo proste w formie, jedyne zastrzeżenie budzić może zbyt mały  i za nisko osadzony wyświetlacz nawigacji satelitarnej. Przeniesienie go wyżej poprawiłoby czytelność mapy, ale zaburzyło pewnie poziomy podział deski rozdzielczej na część wentylacyjną i obsługową. Tutaj stylizacja wygrała z ergonomią. Można powiedzieć, że takie auta jak Rapid starzeją się wolniej, podobnie jak ma to miejsce w przypadku np. Golfa. Najnowszy model Skody ma wiele ciekawych rozwiązań w kabinie. Na telefon komórkowy  i iPoda-a przewidziano specjalny uchwyt multimedialny, jest wejście USB, pod klapką wlewu paliwa znajdziemy skrobaczkę do szyb, a po siedzeniem kierowcy kamizelkę odblaskową. Praktyczne w użyciu okażą się również dwustronny dywanik czy siatki montowane w bagażniku. Tych praktycznych dodatków naliczono  19, podczas rodzinnych wyjazdów przydaje się przecież wszystko.

Skoda Rapid, Fot: Skoda
Skoda Rapid, Fot: Skoda

Do Skody  będzie można zamówić jeden z sześciu silników (4 benzynowe i 2 diesle). Podstawowy to trzycylindrowa jednostka 1.2 MPI o mocy 75 KM. Nowocześniejszy silnik 1.2 TSI, czterocylindrowy i z turbodoładowaniem, oferowany będzie w wersji 86- lub 105-konnej. Jeszcze większy z rodziny TSI o pojemności 1.4 litra osiąga moc 122 KM. W momencie premiery rynkowej dostępny będzie diesel 1.6 TDI o mocy 105 KM, później dołączy do niego słabsza 90-konna odmiana. Mniejsze jednostki napędowe Rapida współpracują z 5-biegową przekładnią manualną, większe z 6-biegową lub nawet 7-stopniową automatyczną dwusprzęgłową DSG. Według producenta, wszystkie silniki serii TSI i TDI oferowane będą także w ekologicznej odmianie Green tec. Połączenie technologii start-stopu, odzysku energii hamowania i zmniejszenie oporów toczenia opon powinny obniży spalanie o kilka procent.

Skoda Rapid produkowana jest w macierzystym zakładzie w Mlada-Boleslav w Czechach. Ofensywa modelu na rynki europejskie rozpocznie się na przełomie roku. Od stycznia  2013 roku firma sprzedawać będzie budowaną w zakładach Shanghai Volkswagen chińską wersję Rapida. Chiny i Indie to obiecujący kierunek dla producentów aut, którym w Europie zaczyna powoli brakować miejsca.  

Wybrane dane techniczne Skody Rapid i konkurentów:

Marka / model

Skoda Rapid 1.4 TSI DSG

Ford Focus 1.6 sedan

Opel Astra Classic 1.6

Wersja

b.d.

Ambiente

 

Cena (zł)

nieznana

od 66 200 zł

od 50 450 zł

Silnik

benzynowy

benzynowy

benzynowy

Pojemność (l)

1.4

1.6

1.6

Moc (KM)

122

125

115

Moment obrotowy (Nm)

200

159

155

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,5

11

12

Prędkość maksymalna (km/h)

206

198

191

Średnie spalanie (l/100 km)

5,8

6

6,2

Emisja CO2 (g/km)

134

139

146

Skrzynia biegów

7-biegowa, automatyczna dwusprzęgłowa

5-biegowa, manualna

5-biegowa, manualna

Pojemność bagażnika (l)

550

421

490

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty