Skoda konsekwentnie rozszerza paletę produkowanych modeli, do 2018 roku czeska firma zamierza produkować rocznie aż 1,5
mln samochodów. Najnowszy model Rapid to rodzinne auto zbudowane według tej samej receptury co poprzednie modele Skody, a więc pojemne, wygodne, ze sprawdzonymi jednostkami napędowymi Volkswagena i o akceptowalnej przez przeciętnego nabywcę cenie. Ile kosztować będzie u nas, jeszcze nie wiadomo, ale z pewnością nie będzie wewnętrzną konkurencją dla Fabii czy Octavii.
Rapid to model kompaktowy zbudowany na płycie podłogowej Octavii ma 4,48 metra długości. Jego wnętrze zaskakuje przestronnością, autem podróżuje się wygodnie zarówno na fotelach przednich jak i na tylnej kanapie. Dużych rozmiarów tylna klapa
podnoszona wraz z oknem (nadwozie typu liftback) oraz przepastny bagażnik umożliwiają zabranie prawdziwie familijnych bagaży. Aż trudno w to uwierzyć, ale ma on pojemność 550 litrów i to ze standardowym kołem zapasowym. W tej klasie aut Rapid pod tym względem nie ma konkurenta. Te „ponadnaturalne” wyniki to zasługa dużego rozstawu osi (2,60 metra), o 9 cm większego niż w Octavii Tour.
Jeśli chodzi o linię stylizacyjną nadwozia to jest ona lekko ponadczasowa i jednocześnie elegancka. Wyraźnie wymodelowane powierzchnie i zarysowane krawędzie dają w efekcie czystą bryłę samochodu. Nie znajdziemy tu designerskich eksperymentów, wszystko jest wyważone i w konsekwencji proste. Podobnie ma się rzecz z deską
rozdzielczą i konsolą, są wyjątkowo proste w formie, jedyne zastrzeżenie budzić może zbyt mały i za nisko osadzony wyświetlacz nawigacji satelitarnej. Przeniesienie go wyżej poprawiłoby czytelność mapy, ale zaburzyło pewnie poziomy podział deski rozdzielczej na część wentylacyjną i obsługową. Tutaj stylizacja wygrała z ergonomią. Można powiedzieć, że takie auta jak Rapid starzeją się wolniej, podobnie jak ma to miejsce w przypadku np. Golfa. Najnowszy model Skody ma wiele ciekawych rozwiązań w kabinie. Na telefon komórkowy i iPoda-a przewidziano specjalny uchwyt multimedialny, jest wejście USB, pod klapką wlewu paliwa znajdziemy skrobaczkę do szyb, a po siedzeniem kierowcy kamizelkę odblaskową. Praktyczne w użyciu okażą się również dwustronny dywanik czy siatki montowane w bagażniku. Tych praktycznych dodatków naliczono 19, podczas rodzinnych wyjazdów przydaje się przecież wszystko.
Do Skody będzie można zamówić jeden z sześciu silników (4 benzynowe i 2 diesle). Podstawowy to trzycylindrowa jednostka 1.2 MPI o mocy 75 KM. Nowocześniejszy silnik 1.2 TSI, czterocylindrowy i z turbodoładowaniem, oferowany będzie w wersji 86- lub 105-konnej. Jeszcze większy z rodziny TSI o pojemności 1.4 litra osiąga moc 122 KM. W momencie premiery rynkowej dostępny będzie diesel 1.6 TDI o mocy 105 KM, później dołączy do niego słabsza 90-konna odmiana. Mniejsze jednostki napędowe Rapida współpracują z 5-biegową przekładnią manualną, większe z 6-biegową lub nawet 7-stopniową automatyczną dwusprzęgłową DSG. Według producenta, wszystkie silniki serii TSI i TDI oferowane będą także w ekologicznej odmianie Green tec. Połączenie technologii start-stopu, odzysku energii hamowania i zmniejszenie oporów toczenia opon powinny obniży spalanie o kilka procent.
Skoda Rapid produkowana jest w macierzystym zakładzie w Mlada-Boleslav w Czechach. Ofensywa modelu na rynki europejskie rozpocznie się na przełomie roku. Od stycznia 2013 roku firma sprzedawać będzie budowaną w zakładach Shanghai Volkswagen chińską wersję Rapida. Chiny i Indie to obiecujący kierunek dla producentów aut, którym w Europie zaczyna powoli brakować miejsca.
Wybrane dane techniczne Skody Rapid i konkurentów:
Marka / model | Skoda Rapid 1.4 TSI DSG | Ford Focus 1.6 sedan | Opel Astra Classic 1.6 |
Wersja | b.d. | Ambiente | |
Cena (zł) | nieznana | od 66 200 zł | od 50 450 zł |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Pojemność (l) | 1.4 | 1.6 | 1.6 |
Moc (KM) | 122 | 125 | 115 |
Moment obrotowy (Nm) | 200 | 159 | 155 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,5 | 11 | 12 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 206 | 198 | 191 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,8 | 6 | 6,2 |
Emisja CO2 (g/km) | 134 | 139 | 146 |
Skrzynia biegów | 7-biegowa, automatyczna dwusprzęgłowa | 5-biegowa, manualna | 5-biegowa, manualna |
Pojemność bagażnika (l) | 550 | 421 | 490 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?