Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Rapid 1.6 TDI

Przemysław Pepla
Fot. Przemysław Pepla
Fot. Przemysław Pepla
Nazwa Rapid kilkakrotnie pojawiała się w historii Skody. Po raz ostatni nosiło ją sportowe coupe z lat 80. XX wieku, zbudowane na bazie modelu 130. Blisko 30 lat później, na rynku debiutuje nowy Rapid. Tym razem jest to praktyczny liftback. Ceny tego auta w Polsce rozpoczynają się od 47 950 zł.
Fot. Przemysław Pepla
Fot. Przemysław Pepla

W 2011 roku producent z Mlada Boleslav ogłosił plan zwiększenia produkcji swoich modeli. Do 2018 roku ma powstawać 1,5 mln pojazdów tej marki rocznie. Aby to osiągnąć, niezbędne jest poszerzenie oferty. Wzbogaci ją m.in. debiutujący wlaśnie na rynku Rapid. Zastąpi on oferowaną dotychczas Octavię Tour.

Przy projektowaniu Rapida, nadrzędnym celem jego twórców było zbudowanie praktycznego, rodzinnego auta w przystępnej cenie. Charakter pojazdu oddają słowa Winfrieda Vahlanda, prezesa Skody, który powiedział, że jest to „odpowiedni samochód na właściwe czasy, umożliwiający przemieszczanie się w przyjemny, niedrogi i przyjazny środowisku sposób".

Rapid jest drugim, po Citigo, modelem Skody, który został zaprojektowany zgodnie z nową linią stylistyczną czeskiego producenta. Przednia część nadwozia wyróżnia się dużym grillem z cienkim, chromowanym obramowaniem. Zintegrowano z nim wąskie reflektory, zaś logo producenta przeniesiono na maskę. Mierzące 428 cm nadwozie Rapida jest krótsze od Octavii o 9 cm. Mimo to, rozstaw osi zwiększono względem tego modelu o 2 cm i wynosi on 260 cm. Klasyczne nadwozie nie wyróżnia się innowacyjną stylistyką - można ją określić mianem konserwatywnej.

Typowa dla Skody karoseria skrywa przestronne wnętrze. Miejsca nad głową oraz na nogi nie brakuje nawet wyższym osobom, bez względu na to, czy zasiądą one w pierwszym, czy drugim rzędzie foteli. Siedzenia są komfortowe, nawet po dłuższej podróży pasażerowie nie odczuwają zmęczenia. Niestety, standardowe fotele Rapida są dość płytkie i nie zapewniają dostatecznego trzymania bocznego. Dodatkowo, kolorystyka wnętrza jest przytłaczająco szara. Zastrzeżenia można mieć także do ergonomii wnętrza. Wyświetlacz nawigacji został umieszczony stosunkowo nisko, przez co kierowca musi odrywać wzrok od drogi. Sytuację ratuje nieco ekran umieszczony między zegarami, który wyświetla podstawowe wskazówki dotyczące trasy.

Fot. Przemysław Pepla
Fot. Przemysław Pepla

Mówiąc o wnętrzu Rapida, nie sposób pominąć bagażnika. Jego pojemność wynosi aż 550 litrów. Takiego wyniku nie powstydziłoby się niejedno kombi! Dla porównania, Chevrolet Cruze sedan jest w stanie pomieścić 450 litrów ładunku, zaś Volskwagen Jetta „tylko” 510. Dodatkowo, kufer Rapida posiada regularne kształty, co ułatwia załadunek. Testowany egzemplarz był także wyposażony w praktyczne siatki, zapobiegające przemieszczaniu się mniejszych przedmiotów. Podobne rozwiązanie odnajdziemy także po bokach foteli kierowcy i pasażera. Ponadto, w kabinie pasażerskiej nie brakuje schowków i uchwytów, np. na telefon komórkowy czy okulary. Skoda Rapid będzie także seryjnie wyposażona w... skrobaczkę do szyb. Ten element odnajdziemy w klapce wlewu paliwa.

Choć Rapid jest całkowicie nowym modelem w ofercie Skody, nie powstał on na płycie podłogowej MQB stosowanej ostatnio przez koncern Volkswagena. Przednie zawieszenie zostało zapożyczone z Volkswagena Polo 6R (kolumny McPhersona), zaś tylne z Jetty (belka skrętna). Takie połączenie dobrze sprawdza się w czeskim liftbacku. Zostało ono zestrojone dość sztywno, co może podobać się kierowcom z zamiłowaniem do szybszego pokonywania zakrętów. Jednak jazda po gorszych drogach nie należy do szczególnie komfortowych.

Pod maską testowanego egzemplarza pracowała znana z innych pojazdów koncernu Volkswagena jednostka wysokoprężna o pojemności 1.6-litra i mocy 105 KM. Trzeba przyznać, że mimo niewielkiej pojemności, jednostka ta sprawnie radzi sobie z ważącym 1170 kg autem. Maksymalny moment obrotowy (250 Nm), który dostępny już od 1,5 tys. obrotów sprawia, że wyprzedzanie innych pojazdów może odbywać się bez konieczności redukcji przełożeń.

Fot. Przemysław Pepla
Fot. Przemysław Pepla

Zjawisko "turbodziury" zostało zredukowane do absolutnego minimum - moc rozwijana jest płynnie.

Rapid z najmocniejszym dieslem przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 10,6 sekundy, zaś maksymalnie może poruszać się z prędkością 190 km/h. Producent deklaruje, że średnie zużycie paliwa oscyluje wokół 4,4 l/100 km. Są to jednak wartości nieco zaniżone. W rzeczywistości, silnik Rapida pochłania ok. 0,5 l. oleju napędowego więcej na każde 100 km. Praca pięciobiegowej przekładni nie budzi żadnych zastrzeżeń. Opcjonalnie, Rapid z silnikiem wysokoprężnym będzie również wyposażony w dwusprzęgłową przekładnię DSG. Poza odmianą 105-konną, oferta diesli w przyszłości zostanie także uzupełniona motorem 1.6 TDI o mocy 90 KM.

Podstawowa wersja Rapida, napędzana 3-cylindrowym silnikiem benzynowym o mocy 75 KM, kosztuje w Polsce 47 950 zł. Zwolennicy Diesli muszą przygotować się na wydatek minimum 62 450 zł.

Marka/modelSkoda Rapid 1.6 TDI New ActiveRenault Fluence 1.5 dCi Color EditionOpel Astra Classic 1.7 CDTI
Pojemność silnika (ccm)159814611686
Moc (KM)10590110
Moment obrotowy (Nm)250200260
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.)10,61312,2
Prędkość maksymalna (km/h)190175185
Średnie spalanie (l./100 km)4,44,45
Emisja CO2 (g/km)114115132
Skrzynia biegówManualna, 5-bieg.Manualna, 5-bieg.Manualna, 6-bieg.
Liczba drzwi544
Pojemność bagażnika (l.)550530490
Długość/szerokość/wysokość (mm)4483/1706/14614618/1809/14794587/1753/1458
Cena (zł)62 45065 00061 650
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty