Skoda Popular Sport Monte Carlo. 80 lat od debiutu

(ip)
Jeden z najważniejszych modeli w bogatej historii czeskiej marki właśnie obchodzi 80. rocznicę swojej światowej premiery: 1 października 1936 roku na 20. Międzynarodowych Targach Samochodowych w Paryżu została zaprezentowana Skoda Popular Sport Monte Carlo. Przez kolejne trzy lata czeska marka wyprodukowała limitowaną edycję sportowych roadsterów, kabrioletów i coupé, które po dziś dzień uważane są za jedne z najpiękniejszych aut, które kiedykolwiek opuściły bramy fabryki.
Fot. Skoda
Fot. Skoda

„Wyjątkowe modele Skody z serii Popular Monte Carlo są nierozerwalnie powiązane z bogatą historią sukcesów marki w motorsporcie, sięgającą roku 1901” – mówi Andrea Frydlová, Dyrektor Muzeum Skody. „Model limitowanej serii był rozwinięciem wyjątkowego, powstałego tylko w jednym egzemplarzu prototypu, zbudowanego na Rajd Monte Carlo w 1936 roku. Można więc powiedzieć, że już 80 lat temu klienci Skody korzystali bezpośrednio z doświadczenia zdobytego w światowej czołówce motorsportu”.

W styczniu 1936 Skoda osiągnęła niesamowity sukces: właściwie nikomu nieznany zespół Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman jadący zmodyfikowaną Skodą Popular Roadster wywalczył w Rajdzie Monte Carlo sensacyjne drugie miejsce w klasie do 1500 cm3.

Czeski producent uczcił to osiągnięcie wprowadzając na rynek limitowaną edycję sportowego modelu o wyróżniającej się stylistyce: tak powstała Skoda Popular Sport Monte Carlo. Dokładnie 80 lat temu ten wyjątkowy model świętował swoją światową premierę na Międzynarodowych Targach Samochodowych w Paryżu.

Fot. Skoda
Fot. Skoda

Tak jak sensacyjny model rajdowy, przeznaczony na ulicę odpowiednik także posiadał mocniejszy, pochodzący z modelu Rapid czterocylindrowy silnik o pojemności 1,4 litra o mocy 31 KM. Trzybiegowa skrzynia biegów została przeniesiona na tylną oś w jeden moduł z dyferencjałem, tworząc układ typu transaxle. Zastosowane rozwiązania pozwoliły osiągnąć prędkość maksymalną 110 km/h, więc specyfikację wersji Monte Carlo uzupełniły wydajne hamulce hydrauliczne. W 1936 roku Popular Monte Carlo został wyceniony na 28 500 czeskich koron, podczas gdy standardowy Popular Roadster z silnikiem 1.0 o mocy 22 KM kosztował 18 700 koron.

Pierwsze dwa egzemplarze nowego, specjalnego modelu zostały zbudowane w lipcu 1936 roku, ostatni – coupé pokryte ciemnoszarym lakierem metalicznym – został dostarczony 13 stycznia 1939 roku.

Przez ten czas wyprodukowano 70 egzemplarzy, wśród których były 24 roadstery w lżejszej wersji z prostszym wyposażeniem, 17 roadsterów w bogatszej specyfikacji z szybami zsuwanymi na korbkę, 23 coupé, dwa kabriolety i dwa podwozia do indywidualnej zabudowy. Modele były oferowane z szeroką paletą wersji napędowych oraz dwoma wariantami zawieszenia.

Z całej serii na szczególną uwagę zasługują dwa roadstery. Były to wyjątkowo luksusowe egzemplarze, które rząd Czechosłowacji wysłał w 1938 roku do władcy Jugosławii – czternastoletniego wówczas Króla Petara II Karađorđevića. Najbardziej wymagający z Klientów mogli wybrać wersję z dwuosobowym nadwoziem typu coupé, które kosztowało 35 000 koron czeskich. Eleganckie nadwozie mierzyło 4,2 metra długości, 1,5 metra szerokości i 1,37 metra wysokości. Cały samochód ważył 960 kg.

Fot. Skoda
Fot. Skoda

W październiku 1937 na rynku pojawiła się zmodernizowana wersja, charakteryzująca się zmodyfikowanym zawieszeniem, polepszonymi osiągami i wydłużonym rozstawem osi. Kompaktowa karoseria wykorzystywała wiele aerodynamicznych rozwiązań, które odpowiadały najnowszym trendom w projektowaniu. Opływowe pokrywy świateł były częściowo zatopione w błotnikach. Wśród znanych właścicieli modelu pojawił się także popularny aktor praskiego Teatru na Vinohradach, Otomar Korbelář.

Do dziś przetrwał około tuzin egzemplarzy z tej wyjątkowej serii i są one jednymi z najbardziej poszukiwanych klasycznych modeli Skody. W 1968 roku nowopowstałe Muzeum Skody zakupiło czarne coupé z roku 1937 i odrestaurowało je na przełomie wieków.

Dziś egzemplarz ten jest jednym z najcenniejszych okazów motoryzacyjnej historii Mladej Boleslav i jest często prezentowany na wielu wydarzeniach. Obecnie w warsztatach Muzeum Skody jest odrestaurowywany kolejny egzemplarz z tej limitowanej edycji.

 

 

 

 

 

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie