Skoda Octavia

Wawrzyniec Rozenberg
Skody Octavie miały udany debiut w całej Europie. Już podczas pierwszych pokazów w Paryżu podczas międzynarodowego plebiscytu dziennikarzy na "Samochód Roku 1997" Skoda Octavia zajęła nieoczekiwanie czwarte miejsce.

Skoda Octavia

Skoda Octavia, nazywana też czeskim Passatem,
to solidny samochód cieszący się dużym uznaniem
na rynku używanych aut.
Fot. Wawrzyniec Rozenberg

Do dziś cieszy się dobrą opinią, również na rynku używanych aut. Decyduje o tym fakt, że silniki, skrzynie biegów, elementy zawieszenia i większość innych części pochodzi z Niemiec, gdzie zostały wcześniej sprawdzone w VW Golfach i Audi A3. Trzeba jednak przyznać, że Skody zawsze były w Polsce mile widziane. Przed 30 laty ówczesna Octavia skutecznie konkurowała na naszym rynku z Warszawami i Syrenami oraz na głowę biła Wartburgi i Moskwicze. Potem zachwyty przygasły, gdy Octavię zamieniono na model 1000 MB. Był to tak usterkowy samochód, że nazwano go złośliwie "Skoda tysiąca małych błędów".

Prestiż firmy podbudowała Favorit, który do dziś trzyma się dzielnie na rynku używanych aut i jest relatywnie droga. Włączenie firmy Skoda do koncernu Volkswagena zaowocowało powstaniem nowych modeli: Felicii, Octavii i Fabii. Nadwozie Octavii zaprojektowali styliści z Mlada Boleslav. Sylwetka pozostała tradycyjna bez śladów ekstrawagancji. Komfort resorowania jest na przyzwoitym poziomie. Podwozie na bazie płyty podłogowej Golfa. Obecnie produkowane są auta typu liftback lub kombi. Wnętrze jest przestronne dla osób siedzących z przodu i z tyłu. Inaczej jest, gdy przednie siedzenia są mocno odsunięte. Tym kosztem, uzyskano jednak pojemny bagażnik - 530 litrów przy rozłożonych lub 1412 l przy złożonych tylnych siedzeniach. Powierzchnia całego bagażnika jest płaska i nadkola niewiele zmniejszają jego szerokość.

Zastosowano bazowy silnik 1,6 o mocy 75 KM. W standardowym wyposażeniu jest poduszka powietrzna dla kierowcy, ABS, immobiliser, wspomaganie układu kierowniczego z regulacją położenia kierownicy oraz pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi. Wersje GLX dostępne są z silnikami 1.6 lub 1.8 T o mocy 110 i 150 KM oraz dieslem 1,9 o mocy 90 lub 110 KM. Z wyposażenia najdroższej wersji należy dodatkowo wymienić: poduszkę powietrzną dla pasażera, EDS, komputer pokładowy, elektrycznie otwierane szyby i centralny zamek. Mają one silniki o pojemności 1.8 T, o mocy 150 KM, 2.0 - 115 KM oraz dwa wspomniane diesle. Wszystkie wersje są bardzo chętnie kupowane. Wyjaśnienie jest proste. Octavia jest tańsza w stosunku do konkurencyjnych aut, choć porównywanie jej z autami segmentu D jest lekką przesadą. Nic więc dziwnego, że Opel Vectra, Renault Laguna, Ford Mondeo, Fiat Marea i Peugeot 406 są droższe na giełdzie od Octavii.

Na giełdzie
Od roku na giełdzie samochodowej w Pruszczu Skody Octavie są częstymi gośćmi. Przeważają roczniki 1998 i 1999. Zainteresowanie nimi jest umiarkowane. Liczne jest grono potencjalnych kandydatów, ale barierą jest cena. W sumie Octavię niełatwo sprzedać od razu. Na giełdzie ciągle łatwiej znaleźć nabywcę na auto tanie, wycenione nieco ponad 10 tys. zł. Octavią trzeba przyjeżdżać kilka tygodni z rzędu, nim ktoś wreszcie zdecyduje się na zawarcie transakcji. Trzeba przyznać, że Octavia dobrze "trzyma" cenę. Większość samochodów traci połowę wartości w ciągu pierwszych pięciu lat eksploatacji. Octavia tanieje średnio w tym czasie około 30 proc. To najlepszy miernik, jakim szacunkiem darzą kierowcy ten samochód.

Dobre bezpieczne auto
- Moja Skoda Octavia to dobry, bezpieczny pojazd - powiedział Mirosław Mielewczyk z Gościcina, czekając na klientów na giełdzie samochodowej. - Komfort jazdy jest jak w Mercedesie, a cena przecież nieporównywalna. Miałem wcześniej różne pojazdy, ale wszystkie je oceniam niżej od Octavii. Podobny komfort jazdy zapewniał Renault Laguna, ale gdy przyszło wymienić w niej łożysko, zapłaciłem słono. Części do Skody są dostępne, można korzystać z zamienników, a ceny niezbyt wygórowane. Naprawy nie są zbyt skomplikowane. Dodatkowe zaufanie wzbudza niemiecki silnik i podzespoły montowane we wszystkich modelach Skody. Nie można mieć chyba żadnych zastrzeżeń do wykończenia wnętrza auta. Octavia bardzo dobrze się prowadzi. Nawet z najmniejszym silnikiem 1.6 o mocy 75 KM można bezpiecznie wyprzedzać. Moje auto nie było uszkodzone w żadnych kolizjach i nie dokonywano nawet najdrobniejszych. awaryjnych napraw. Już myślę o kupnie w salonie następnego samochodu. Będzie nim również Skoda.

Dariusz Domagalski, mechanik Auto Serwis W.T. Błażewicz w Gdańsku
- Skoda Octavia jest solidnie wykonana i bardzo rzadko wymaga interwencji mechaników. W czasie przeglądów gwarancyjnych i pogwarancyjnych sporadycznie wykonujemy jakiekolwiek naprawy. Przeglądy u nas kosztują od 203 do 245 zł i korzysta z nich ponad 70 proc. klientów, którzy wcześniej tu kupili Skody. Na przegląd trafiła niedawno osiemnastomiesięczna Octavia z przebiegiem 260 tys. km. Po gruntownym sprawdzeniu okazało się, że nic się w niej nie psuje. Jednak problem mogą mieć kierowcy, jeźdżący złymi drogami i bezdrożami. Auto jest nisko zawieszone i miękko resorowane. Stąd biorą się uszkodzenia osłon silnika i skrzyni biegów. 5 lat eksploatacji nowego modelu, to za krótko, żeby określić trwałość blach. Są one cynkowane, a gwarancja na perforacje wynosi 10 lat. Naprawy silnika są dość skomplikowane i nie polecam ich mechanikom, którzy nie mają odpowiedniego sprzętu diagnostycznego i nie szkolili się w naprawach nowoczesnych Skód.

Ceny części (w zł)

Zderzak przedni528
Reflektor579
Łożysko piasty przed. koła206
Pasek rozrządu97
Klocki ham. komplet przód220
Tarcza hamulca przód208
Filtr oleju28
Filtr powietrza58
Amortyzator przód311
Końcówka drążka kierow.110

Zalety i wady

  • Solidne wykonanie
  • Wysoki stopień bezpieczeństwa biernego i czynnego
  • Cena konkurencyjna dla aut tej klasy
  • Przestronne wnętrze
  • Pojemny bagażnik
  • Tradycyjna sylwetka
  • Dostępne części i serwis
  • Niski coroczny spadek ceny

    Dane techniczne Skody Octavia GLX 1,6 - 75 KM

Wymiary4510x1730x1430
Rozstaw osi2510
Rozstaw kół1515 przód, 1490 tył
Masa własna1160 kg
Dopuszczalna masa całkowita1670 kg
Objętość bagażnika530 l
Silnikumieszczony poprzecznie - 4 cylindry,
po 2 zawory na cylinder
Pojemność/moc1598/75 KM
Stopień sprężenia9,8
Skrzynie biegówpięciobiegowe
Zawieszenietypu McPherson i wahacz podłużny ze sprężyną śrubową
Układ kierowniczywspomaganie w seryjnym wyposażeniu
HamulceABS w seryjnym wyposażeniu
Rozpędzanie 0-100 km/h14,4
Prędkość maksymalna170
Zużycie paliwa przy 120 km/godz5,9
Zużycie paliwa w jeździe miejskiej10,6

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty