
Skodę Octavię Scout, poza uterenowionym nadwoziem i indywidualnym wnętrzem, wyróżnia także napęd na obie osie. Jego kluczowym elementem jest elektronicznie sterowane wielotarczowe mokre sprzęgło umieszczone przed tylną osią. Rozdział momentu napędowego na cztery koła odbywa się zawsze zależnie od sytuacji, przy czym sterownik na bieżąco oblicza aktualnie potrzebny moment napędowy dla kół tylnej osi.
Fot. Skoda
Scout występuje tylko w wersji kombi i ma o 30 mm większy prześwit pod podwoziem niż zwykła Octavia. Różnica niby niewielka, ale na leśnych i polnych drogach, na których można spotkać wyżłobione koleiny czasem nawet kilka milimetrów na znaczenie.
Indywidualne cechy
Auto wyróżnia się także stylizacją nadwozia, m.in. wyraziściej zarysowaną maską, nowym przodem z szerszym grillem i dodatkowymi reflektorami o krystalicznej formie. Podobnie jak w RS światła wykonano w pełni w technologii LED, a dodatkowo zmodyfikowano reflektory przeciwmgielne oraz lampy tylne. Charakterystyczną cechą są czarne nakładki z tworzywa sztucznego obejmujące po obu stronach samochodu progi drzwi i nadkola. Są jeszcze listwy ochronne z czarnego tworzywa sztucznego oraz obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze srebrnym. Częścią standardowego wyposażenia jest pakiet na bezdroża, w skład którego wchodzą plastikowe osłony podwozia, przewodów hamulcowych oraz paliwowych.

Skodę Octavię Scout, poza uterenowionym nadwoziem i indywidualnym wnętrzem, wyróżnia także napęd na obie osie. Jego kluczowym elementem jest elektronicznie sterowane wielotarczowe mokre sprzęgło umieszczone przed tylną osią. Rozdział momentu napędowego na cztery koła odbywa się zawsze zależnie od sytuacji, przy czym sterownik na bieżąco oblicza aktualnie potrzebny moment napędowy dla kół tylnej osi.
Fot. Skoda
Wnętrze wyróżniają elementy indywidualne dla wersji Scout. To m.in. specjalne listwy progowe z napisem Scout. Ten sam napis widnieje na trzyramiennej kierownicy. Siedzenia wykonano w specjalnej technologii Thermoflux. Jak zapewnia producent, dzięki temu mogą one oddychać i w stosunku do zwykłych obić mają dwa razy większą przepuszczalność pary i powietrza.
Trzy silniki
Skoda Octavia Scout będzie oferowana w trzech wersjach silnikowych: dwóch wysokoprężnych i jednej benzynowej. Silnikiem wysokoprężnym o największej mocy jest dwulitrowa jednostka 2.0 TDI o mocy 184 KM, która jest konfigurowana z automatyczną sześciostopniową skrzynią biegów DSG.
Drugą jednostką wysokoprężną jest silnik 2.0 TDI o mocy 150 KM dostępny z standardzie z ręczną sześciobiegową przekładnią lub skrzynią DSG. Silnikiem benzynowym jest jednostka 1.8 TSI o mocy 180 KM, który występuje w połączeniu z przekładnią DSG.
[page_break]
Napęd na obie osie

Skodę Octavię Scout, poza uterenowionym nadwoziem i indywidualnym wnętrzem, wyróżnia także napęd na obie osie. Jego kluczowym elementem jest elektronicznie sterowane wielotarczowe mokre sprzęgło umieszczone przed tylną osią. Rozdział momentu napędowego na cztery koła odbywa się zawsze zależnie od sytuacji, przy czym sterownik na bieżąco oblicza aktualnie potrzebny moment napędowy dla kół tylnej osi.
Fot. Skoda
Skodę Octavię Scout, poza uterenowionym nadwoziem i indywidualnym wnętrzem, wyróżnia także napęd na obie osie. Jego kluczowym elementem jest elektronicznie sterowane wielotarczowe mokre sprzęgło umieszczone przed tylną osią. Rozdział momentu napędowego na cztery koła odbywa się zawsze zależnie od sytuacji, przy czym sterownik na bieżąco oblicza aktualnie potrzebny moment napędowy dla kół tylnej osi.
Domyślnie napęd 4x4 skupia się na przedniej osi, a niewielka część momentu obrotowego trafia też na tylne koła. W sytuacji tego wymagającej moment obrotowy w ułamku sekundy jest kierowany jednak na tylną oś.
Ponadto obie osie są pod kontrolą elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego XDS+, która jest funkcją układu stabilizacji toru jazdy ESC. Jej zadaniem jest zapewnienie bezproblemowego ruszania na każdym podłożu oraz polepszenie prowadzenia samochodu podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.
Próba w terenie
Do jazdy próbnej wybraliśmy Octavię Scout z mocniejszym silnikiem Diesla. Na autostradzie auto zachowuje się jak zwykła wersja tego auta. Na zwykłych drogach pokonywanie ciasnych zakrętów wspomaga napęd 4x4, bo jego działanie jest uzależnione m.in. od kąta skrętu kół i trzyma nadwozie w ryzach.

Skodę Octavię Scout, poza uterenowionym nadwoziem i indywidualnym wnętrzem, wyróżnia także napęd na obie osie. Jego kluczowym elementem jest elektronicznie sterowane wielotarczowe mokre sprzęgło umieszczone przed tylną osią. Rozdział momentu napędowego na cztery koła odbywa się zawsze zależnie od sytuacji, przy czym sterownik na bieżąco oblicza aktualnie potrzebny moment napędowy dla kół tylnej osi.
Fot. Skoda
Można też ostro ruszać z miejsca bez obawy, że koła będą mielić na asfalcie. W zanadrzu jest jeszcze elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP. W terenie też auto dawało sobie radę i to nawet na dość karkołomnych przeszkodach. Np. podczas przejazdu po specjalnym torze terenowym auto dało popis kontrolowanego zjazdu po szutrowej drodze z ok. 30 metrowego stromego wzniesienia. Po włączeniu trybem jazdy off road nie było konieczności naciskania pedału hamulca, bo Scout sam dozował prędkość wykorzystując hamowanie silnikiem, hamulcami oraz blokadą mechanizmu różnicowego.
Octavia Scout nadaje się nie tylko na bezdroża. Auto może również holować przyczepę o masie nawet dwóch ton, co zwiększa jej zastosowanie.
Skoda Octavia Scout w najtańszej - 2.0 TDI 150 KM kosztuje 121 100 zł.
Plusy
Sprawny napęd
Bogate wyposażenie
Funkcjonalność
Minusy
Wysoka cena
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 KM i konkurenci
Marka/model | Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 KM | Seat Leon X-Perience 2.0 TDI 184 KM | Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI 184 KM | |||
Cena (zł) | 129 850 | 142 000 | 133 090 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | kombi/5 | kombi/5 | kombi/5 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4685/1814/1531 | 4543/1816/1478 | 4578/1799/1469 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1538/1506 | 1547/1509 | 1546/1517 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2679 | 2630 | 2630 | |||
Masa własna (kg) | 1484 | 1454 | 1509 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 610 | 587 | 605 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | 50 | 55 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | ON | ON | ON | |||
Pojemność (cm3) | 1968 | 1968 | 1968 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | DSG/6 | DSG/6 | DSG/7 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 184 przy 3250 | 184 przy 3500 | 184 przy 3500 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 380 przy 1750 | 380 przy 3000 | 380 przy 1750 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,8 | 7,1 | 7,8 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 219 | 224 | 219 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,1 | 4,9 | 4,9 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 133 | 129 | 129 | |||
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?