Skoda Octavia RS. Wersja dla wymagających

Wojciech Frelichowski
Skoda Octavia RS Octavia RS jest dostępna w dwóch wersjach silnikowych. Słabszą jednostką jest czterocylindrowy silnik wysokoprężny TDI o pojemności 2 litrów i mocy 184 KM, która współpracuje z sześciobiegową przekładnią manualną. Obok opcji ze skrzynią DSG, Octavia RS 2.0 TDI dostępna jest również z napędem na obie osie.Fot. Wojciech Frelichowski
Skoda Octavia RS Octavia RS jest dostępna w dwóch wersjach silnikowych. Słabszą jednostką jest czterocylindrowy silnik wysokoprężny TDI o pojemności 2 litrów i mocy 184 KM, która współpracuje z sześciobiegową przekładnią manualną. Obok opcji ze skrzynią DSG, Octavia RS 2.0 TDI dostępna jest również z napędem na obie osie.Fot. Wojciech Frelichowski
Na początku tego roku Skoda zmodernizowała swój handlowy przebój, czyli model Octavia. Teraz to auto wchodzi na rynek m.in. w sportowej wersji RS.
Skoda Octavia RS Octavia RS jest dostępna w dwóch wersjach silnikowych. Słabszą jednostką jest czterocylindrowy silnik wysokoprężny TDI o pojemności
Skoda Octavia RS

Octavia RS jest dostępna w dwóch wersjach silnikowych. Słabszą jednostką jest czterocylindrowy silnik wysokoprężny TDI o pojemności 2 litrów i mocy 184 KM, która współpracuje z sześciobiegową przekładnią manualną. Obok opcji ze skrzynią DSG, Octavia RS 2.0 TDI dostępna jest również z napędem na obie osie.

Fot. Wojciech Frelichowski

Skrótu RS Skoda używa już od 1974 roku. Wówczas przeznaczony był tylko dla aut wyczynowych. Kiedy w 2000 roku pierwsza generacja Octavii przeszła facelifting, w sprzedaży zadebiutowała również Octavia RS. Od tamtej pory wersja RS stanowi 13 procent całości sprzedaży modelu Octavia. Skoda proponuje ten model w dwóch wersjach nadwoziowych - jako liftback oraz jako kombi.

W najnowszym wydaniu Octavia RS postarano się, aby sportowe elementy współgrały z nowoczesnym oświetleniem. W przednim zderzaku pojawiły się jeszcze większe wloty powietrza niż poprzednim wcieleniu tej wersji, które przykryto kratownicami o strukturze plastra miodu. Przednią partię nadwozia wzmocniono optycznie lampami o krystalicznej formie. Obok świateł dziennych, które tworzą paski LED w reflektorach głównych, zastosowano cztery reflektory wykonane w technologii LED z funkcją adaptacyjnych świateł przednich AFS.

Z tyłu charakterystycznym elementem jest dyfuzor i ciągnące się nad nim przez całą szerokość nadwozia czerwone światło odblaskowe, które jest atrybutem Octavii RS. Oświetlenie tylnej partii karoserii również wykonano w technologii LED, łącznie podświetleniem tablicy rejestracyjnej. O sportowym charakterze auta świadczą także podwójne końcówki układu wydechowego.

Octavia RS wyróżnia się nie tylko stylizacją, ale również specjalną konstrukcją zawieszenia. Zostało ono utwardzone i obniżone o 15 mm. Rozstaw tylnych kół poszerzono o 30 mm, zaś sportowy układ hamulcowy wyposażono w zaciski w czerwonym kolorze. Auto standardowo oferowane jest z obręczami kół ze stopów lekkich o średnicy 18 cali, które opcjonalnie można zamówić w rozmiarze 19 cali. 
 
Kabina w sportowej czerni

Skoda Octavia RS Octavia RS jest dostępna w dwóch wersjach silnikowych. Słabszą jednostką jest czterocylindrowy silnik wysokoprężny TDI o pojemności
Skoda Octavia RS

Octavia RS jest dostępna w dwóch wersjach silnikowych. Słabszą jednostką jest czterocylindrowy silnik wysokoprężny TDI o pojemności 2 litrów i mocy 184 KM, która współpracuje z sześciobiegową przekładnią manualną. Obok opcji ze skrzynią DSG, Octavia RS 2.0 TDI dostępna jest również z napędem na obie osie.

Fot. Wojciech Frelichowski

Wnętrze auta charakteryzuje sportowa czerń. Obok kombinacji skórzanej tapicerki z tkaniną nabywca może zamówić w opcji wykończenia z alcantary. Standardowe wyposażenie obejmuje również dyskretne podświetlenie wewnętrznych klamek drzwi, aluminiowych pedałów oraz listew na progach z logo RS.

Wielofunkcyjną kierownicę obszyto perforowaną skórą z czerwona lamówką. Koło jest dobrze wyprofilowane i ma odpowiednią grubość, dzięki czemu kierownica wygodnie leży w dłoniach. Sportowe fotele RS ze zintegrowanymi zagłówkami są wygodne i mają dobre boczne podparcia. Zarzutów nie można mieć również do ilości miejsca zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Tak jak w zwykłej wersji czeskiego kompaktu, tak i w wersji RS atutem jest bagażnik. W wersji liftback kufer ma pojemność 590 litrów, co jest najlepszym wynikiem w tej klasie. W wersji kombi pojemność bagażnika wynosi 610 litrów. Wśród konkurentów większy bagażnik - o 14 litrów - ma tylko Honda Civic kombi. Jednak w przypadku tego modelu ta wartość jest zsumowaniem dwóch elementów - klasycznej powierzchni bagażowej i pojemności schowka pod podłogą, który ma 117 litrów. Dodajmy jeszcze, że w bagażniku Octavii RS w wersji kombi jest wyjmowana latarka LED, której akumulator stale się ładuje podczas jazdy.

[page_break]

Wsparcie dla kierowcy

Skoda Octavia RS Octavia RS jest dostępna w dwóch wersjach silnikowych. Słabszą jednostką jest czterocylindrowy silnik wysokoprężny TDI o pojemności
Skoda Octavia RS

Octavia RS jest dostępna w dwóch wersjach silnikowych. Słabszą jednostką jest czterocylindrowy silnik wysokoprężny TDI o pojemności 2 litrów i mocy 184 KM, która współpracuje z sześciobiegową przekładnią manualną. Obok opcji ze skrzynią DSG, Octavia RS 2.0 TDI dostępna jest również z napędem na obie osie.

Fot. Wojciech Frelichowski

Octavia RS została wyposażona w szereg systemów wspomagających kierowcę, a także podnoszących poziom bezpieczeństwa. Np. system Front Assist, czyli nadzór odstępu od poprzedzającego pojazdu, także z ochroną pieszych, wykrywanie pojazdów w martwej strefie, wspomaganie wyjazdu tyłem z miejsca parkowania, czy wspomaganie cofania z przyczepą.

Jest też progresywny układ kierowniczy i układ stabilizacji toru jazdy ESC z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego XDS+. W opcji nowością jest adaptacyjne zawieszenie (Dynamic Chassis Control), które pozwala wybrać pomiędzy komfortowym, normalnym i sportowym profilem jazdy.  Auto wyposażono ponadto w urządzenia infotainment najnowszej generacji. Trochę szkoda jednak, że producent zrezygnował z tradycyjnych przycisków na rzecz panelu dotykowe. Takie rozwiązanie ładnie wygląda, po płaszczyzna ekranu nie jest niczym zakłócona, ale obsługa urządzenia jest nieporęczna.  

Dwie wersje silnikowe

Octavia RS jest dostępna w dwóch wersjach silnikowych. Słabszą jednostką jest czterocylindrowy silnik wysokoprężny TDI o pojemności 2 litrów i mocy 184 KM, która współpracuje z sześciobiegową przekładnią manualną. Obok opcji ze skrzynią DSG, Octavia RS 2.0 TDI dostępna jest również z napędem na obie osie.

Drugi silnik, który występuje w tym modelu, to benzynowa jednostka 2.0 TSI o mocy 230 KM. Standardowo silnik współpracuje z przekładnią manualną, która może zostać opcjonalnie zastąpiona sześciostopniową automatyczną dwusprzęgłową skrzynią DSG.

Wrażenia z jazdy

Skoda Octavia RS Octavia RS jest dostępna w dwóch wersjach silnikowych. Słabszą jednostką jest czterocylindrowy silnik wysokoprężny TDI o pojemności
Skoda Octavia RS

Octavia RS jest dostępna w dwóch wersjach silnikowych. Słabszą jednostką jest czterocylindrowy silnik wysokoprężny TDI o pojemności 2 litrów i mocy 184 KM, która współpracuje z sześciobiegową przekładnią manualną. Obok opcji ze skrzynią DSG, Octavia RS 2.0 TDI dostępna jest również z napędem na obie osie.

Fot. Wojciech Frelichowski

Podczas prezentacji prasowej Octavii RS wybraliśmy mocniejszą wersję tego auta, czyli z benzynowym silnikiem o mocy 230 KM, w nadwoziu kombi. Faktycznie, znaczek RS na nadwoziu zdradza możliwości tej Skody.  Po mocniejszym naciśnięciu pedału gazu auto pędzi jak wystrzelone z procy.

Miłośnikom sportowego stylu z pewnością spodoba się, że w trakcie przyspieszania spod maski słychać rasowy, sportowy dźwięk. Niestety, ten warkot jest po części zasługą systemu Performance Sound Generator, czyli specjalnego generatora polepszającego brzmienie silnika, który jest w wyposażeniu dodatkowym.

Mieliśmy też okazję wypróbować adaptacyjne zawieszenie Dynamic Chassis Control. Tryb sport radzimy włączać tylko na gładkiej nawierzchni, bo każda nierówność objawia się nieprzyjemnymi wstrząsami nadwozia. Za to auto trzyma się drogi niczym zaprogramowane, a pokonywanie zakrętów sprawia prawdziwą frajdę. Szkoda jednak, że te miłe wrażenia mącił szum powietrza dochodzący z okolic górnych krawędzi przednich drzwi.

Ceny wersji RS rozpoczynają się od kwoty 115 560 zł. Tyle trzeba zapłacić za auto w nadwoziu liftback z benzynowym silnikiem 2.0 TSI o mocy 230 KM i z manualną skrzynią biegów. Wersja kombi z tą samą jednostką jest o 4280 zł droższa.

Plusy

Sportowa stylistyka

Bogate wyposażenie

Dobre walory trakcyjne

Minusy

Dotykowe przyciski systemu infotainment

Szum powietrza na krawędziach przednich drzwi

Skoda Octavia RS 2.0 TSI 230 KM i konkurenci:

Marka/model

Skoda Octavia RS 2.0 TSI 230 KM

Ford Focus ST 2.0 EcoBoost 250 KM

Peugeot 308 GT 1.6 205 KM

Cena (zł)

119 840

129 500

105 600

Typ nadwozia/liczba drzwi

kombi/5

kombi/5

kombi/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4685/1814/1452

4563/1823/1486

4253/1804/1457

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1535/1506

1559/1549

1559/1553

Rozstaw osi (mm)

2686

2648

2620

Masa własna (kg)

1392

1461

1380

Pojemność bagażnika (l)

610

490

556

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

62

53

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

Pojemność (cm3)

1984

1999

1598

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

230 przy 4700

250 przy 5500

205 przy 6000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

350 przy 1500

345 przy 2000

285 przy 1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,8

6,5

7,6

Prędkość maksymalna (km/h)

250

248

235

Średnie spalanie (l/100 km)

6,5

6,8

5,8

Emisja CO2 (g/km)

149

159

134

       
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty