Skoda Octavia iV, RS iV & e-TEC. Pierwsze wrażenia i dane techniczne

Kamil Rogala
W Wiedniu odbyła się europejska premiera hybrydowych odmian Skody Octavii. Czeski producent pokazał tradycyjną odmianę iV, wersję z miękką hybrydą e-TEC oraz usportowione RS iV, które wkrótce otrzyma alternatywę w postaci „zwykłego” RS-a. Miałem okazję przejechać się wszystkimi wersjami i wrażenia mogą być zaskakujące.Fot. Kamil Rogala
W Wiedniu odbyła się europejska premiera hybrydowych odmian Skody Octavii. Czeski producent pokazał tradycyjną odmianę iV, wersję z miękką hybrydą e-TEC oraz usportowione RS iV, które wkrótce otrzyma alternatywę w postaci „zwykłego” RS-a. Miałem okazję przejechać się wszystkimi wersjami i wrażenia mogą być zaskakujące.Fot. Kamil Rogala
Udostępnij:
W Wiedniu odbyła się europejska premiera hybrydowych odmian Skody Octavii. Czeski producent pokazał tradycyjną odmianę iV, wersję z miękką hybrydą e-TEC oraz usportowione RS iV, które wkrótce otrzyma alternatywę w postaci „zwykłego” RS-a. Miałem okazję przejechać się wszystkimi wersjami i wrażenia mogą być zaskakujące.

Skoda Octavia iV, RS iV, e-TEC oraz G-TEC

W Wiedniu odbyła się europejska premiera hybrydowych odmian Skody Octavii. Czeski producent pokazał tradycyjną odmianę iV, wersję z miękką hybrydą e-TEC
W Wiedniu odbyła się europejska premiera hybrydowych odmian Skody Octavii. Czeski producent pokazał tradycyjną odmianę iV, wersję z miękką hybrydą e-TEC oraz usportowione RS iV, które wkrótce otrzyma alternatywę w postaci „zwykłego” RS-a. Miałem okazję przejechać się wszystkimi wersjami i wrażenia mogą być zaskakujące.

Fot. Skoda

W pogoni za spełnianiem norm spalin oraz modą na elektromobilność, Skoda postanowiła uzbroić ofertę modelu Octavia o nowe hybrydowe warianty napędowe. Warto również wspomnieć o wersji G-TEC, która będzie zasilana gazem CNG. Niestety wersja ta nie pojawi się na rynku polskim, więc dyskretnie pominiemy ją w naszej prezentacji. Pozostałe odmiany pojawią się na rynku, choć na dzień pisania tego tekstu ceny nie są jeszcze znane. Jak tylko się pojawią, zaktualizujemy publikację.

Czwarta generacja Octavii zostanie wzbogacona o wiele wersji zelektryfikowanych. W sumie będą to aż cztery modele w różnych wariantach. Najciekawiej zapowiada się oczywiście wersja RS iV, choć muszę przyznać, że to nie ona wywarła na mnie najbardziej pozytywne wrażenie. To udało się „zwykłej” wersji iV. Oprócz tego są także miękkie hybrydy e-TEC w dwóch odmianach. Wszystkie wersje są oczywiście sparowane z automatycznymi skrzyniami DSG o 6 lub 7 przełożeniach. Poznajmy bliżej każdą z odmian.

Skoda Octavia e-TEC

W Wiedniu odbyła się europejska premiera hybrydowych odmian Skody Octavii. Czeski producent pokazał tradycyjną odmianę iV, wersję z miękką hybrydą e-TEC
W Wiedniu odbyła się europejska premiera hybrydowych odmian Skody Octavii. Czeski producent pokazał tradycyjną odmianę iV, wersję z miękką hybrydą e-TEC oraz usportowione RS iV, które wkrótce otrzyma alternatywę w postaci „zwykłego” RS-a. Miałem okazję przejechać się wszystkimi wersjami i wrażenia mogą być zaskakujące.

Fot. Skoda

Skoda Octavia e-TEC to pierwsze miękkie hybrydy produkowane przez czeskiego producenta. Sercem układu jest trzycylindrowy silnik 1.0 TSI najnowszej generacji EVO generujący 110 KM. Wyposażono go w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny i działa w oparciu o wydajny proces spalania Millera. Podobnie jak w przypadku czterocylindrowego silnika 1.5 TSI o mocy 150 KM, ten silnik w połączeniu z 7-biegową DSG wykorzystuje rozrusznik napędzany paskiem 48 V oraz akumulator litowo-jonowy 48 V. Akumulator ma pojemność 0,6 kWh, znajduje się pod przednim fotelem pasażera i jest ładowany wyłącznie poprzez odzysk energii hamowania; nie ma potrzeby ładowania zewnętrznego. 

Rozrusznik może również zasilać akumulator rozruchowy 12 V poprzez przetwornicę DC. Głównym celem łagodnej technologii hybrydowej jest jednak dostarczenie silnikowi w razie potrzeby doładowania elektrycznego o wartości do 50 Nm i umożliwienie e-TEC żeglowania z całkowicie odłączonym silnikiem. Zmniejsza to zużycie paliwa nawet o 0,4 l na 100 km i obniża emisję CO₂. Ponadto silnik można uruchomić szybciej, płynniej i przy mniejszych wibracjach. OCTAVIA wyposażone w technologię łagodnej hybrydy można rozpoznać po plakietce e-TEC na tylnej klapie.

Na przejażdżkę wziąłem wersję z silnikiem 1.0 TSI o mocy 110 KM i nadwoziem kombi. Pomyślałem, że będzie to bardzo ciekawa propozycja dla flot, bowiem odmiana z najniższą mocą zwiastuje również najniższą cenę zakupu podstawowej wersji wyposażenia. Auto zaskakująco żwawo reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszenia, w mieście bardzo często wygasza silnik i stara się jechać siłą rozpędu, zaś zapotrzebowanie na większą moc sygnalizowane ruchem pedału gazu momentalnie włącza silnik spalinowy. Odbywa się to praktycznie niezauważalnie. Średnie spalanie z około 50-kilometrowej trasy, z czego około 20 km pokonałem autostradą z prędkością około 120-130 km, skutkowało średnim spalaniem na poziomie 6 l/100km. Bardzo przyzwoity wynik.

Świetnie działa również tzw. Boost, czyli zastrzyk dodatkowych 50 Nm podczas ruszania. Auto startuje zaskakująco dynamicznie, choć o sportowych emocjach nie ma mowy. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje ponad 10 sekund. Nie jest to jednak wynik, który mógłby dyskwalifikować samochód nawet z użytku rodzinnego. Oczywiście warto rozważyć zakup mocniejsze odmiany z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM, ale nawet litrowa wersja nie powinna być nadto ospała.

Skoda Octavia RS iV

W Wiedniu odbyła się europejska premiera hybrydowych odmian Skody Octavii. Czeski producent pokazał tradycyjną odmianę iV, wersję z miękką hybrydą e-TEC
W Wiedniu odbyła się europejska premiera hybrydowych odmian Skody Octavii. Czeski producent pokazał tradycyjną odmianę iV, wersję z miękką hybrydą e-TEC oraz usportowione RS iV, które wkrótce otrzyma alternatywę w postaci „zwykłego” RS-a. Miałem okazję przejechać się wszystkimi wersjami i wrażenia mogą być zaskakujące.

Fot. Kamil Rogala

Oczywiście model z literkami RS cieszył się największym wzięciem podczas prezentacji i trzeba było się spieszyć, aby zarezerwować go do jazd. Mi się udało i muszę przyznać, że… byłem odrobinę rozczarowany. Jeśli ktoś spodziewa się naprawdę sportowych emocji, po pewnym czasie może czuć się zawiedziony. Dlaczego?

Zacznijmy od technikaliów. Auto to wyposażono w silnik 1.4 TSI o mocy 150 KM oraz motor elektryczny o łącznej mocy systemowej 245 KM z momentem obrotowym 400 Nm. Dopóki silnik elektryczny ma z czego pobierać energię, dopóty mamy świetne osiągi i nienaganną responsywność układu napędowego. Rzecz jasna auto prowadzi się bardzo pewnie, ma wyraźnie sztywniejsze zawieszenie, układ kierowniczy stawia przyjemny, choć odrobinę sztuczny opór i można poczuć się bardzo przyjemnie. Czar jednak pryska, gdy poziom naładowania akumulatora spadnie do kilku procent. Wtedy kończy się jego wsparcie przy wyższych prędkościach, a o naprawdę dynamicznym przyspieszaniu lepiej zapomnieć. Elektryka wspomaga tylko ruszanie z miejsca, a potem przestaje się wtrącać. Ot, blaski i cienie napędu hybrydowego plug-in.

Irytuje również sztucznie generowany dźwięk silnika z głośników w trybie Sport. Jest zbyt donośny, syntetyczny i po prostu niepasujący do charakteru auta. Po prostu słuchając sztucznego dźwięku V8 wiedząc, że pod maską jest półtoralitrowa jednostka napędowa, pojawia się pewien niesmak. Moim zdaniem, nie tędy droga.

Skoda Octavia RS iV przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 7,3 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 225 KM. Napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej przekładni DSG. Zaletą tej wersji jest z pewnością wspomniane sportowe zawieszenie z opcjonalnym zawieszeniem DCC. Średnie spalanie (trasa podobna do e-TEC) wyniosło niecałe 5 l/100km. Mimo wszystko osiągi i dynamika znacznie przewyższają miękką hybrydę, więc wynik można uznać za bardzo dobry.

Skoda Octavia iV

W Wiedniu odbyła się europejska premiera hybrydowych odmian Skody Octavii. Czeski producent pokazał tradycyjną odmianę iV, wersję z miękką hybrydą e-TEC
W Wiedniu odbyła się europejska premiera hybrydowych odmian Skody Octavii. Czeski producent pokazał tradycyjną odmianę iV, wersję z miękką hybrydą e-TEC oraz usportowione RS iV, które wkrótce otrzyma alternatywę w postaci „zwykłego” RS-a. Miałem okazję przejechać się wszystkimi wersjami i wrażenia mogą być zaskakujące.

Fot. Skoda

Po przejażdżce Skodą Octavią RS iV wsiadłem do „zwykłej” wersji iV. Byłem odrobinę rozczarowany RS-ką, choć w sumie nie spodziewałem się po niej niczego nadzwyczajnego. Z tą pewną rezerwą wybrałem się w podobną trasę Octavią iV i byłem bardzo zadowolony. Auto nie ustępuje pod względem dynamiki hybrydowej RS-ce (przyspieszenie od 0 do 100 km/h o pół sekundy gorsze), jest o wiele bardziej komfortowa i przyjemniejsza w odbiorze, do tego spala odrobinę mniej paliwa, choć bazuje przecież na tym samym silniku tj. 1.4 TSI o mocy 150 KM. W tym przypadku jednak moc systemowa układu to 204 KM. Moim zdaniem, najlepsze rozwiązanie do tego auta.

Zasięg na w pełni naładowanej baterii to realne 50 km (producent podaje wynik około 60 km wg WLTP). Tutaj również bardzo często silnik spalinowy się wyłącza, a prędkość podtrzymuje (do 140 km/h) silnik elektryczny. Średnie spalanie na poziomie około 4,5-5 l/100km jest osiągalne, choć trzeba umiejętnie zarządzać pedałem gazu i korzystać z systemu rekuperacji. To na pewno nie jest auto dla tych, którzy lubią jeździć dynamicznie przez cały czas.

Podsumowanie

Wszystkie trzy modele, którymi miałem okazję jeździć okazały się bardzo ciekawe i przyjemne w odbiorze. Jestem nieco rozczarowany wersją RS iV, która po wyczerpaniu baterii RS-em jest tylko z nazwy, zaś w trybie Sport męczy sztucznym dźwiękiem V8-ki z głośników, ale być może miałem wobec tego modelu zbyt duże wymagania. Z chęcią zestawię go z tradycyjną odmianą RS, która ma pojawić się w okolicach listopada. Model z miękką hybrydą jest świetnym rozwiązaniem dla tych, którzy nie mają jak wykorzystać potencjału hybrydy plug-in. iV z kolei okazała się bardzo udanym połączeniem napędu elektryczne ze spalinowym. Jest wydajna, daje sporo frajdy i satysfakcji z jazdy, nie męczy również sportowymi akcentami. Już wkrótce poznamy ceny wszystkich wariantów i wtedy okaże się, czy pozytywne wrażenia zostaną podkreślone przez rozsądnie zestawione ceny.

Zestawienie podstawowych danych wszystkich nowych modeli Skody:

 

Octavia e-TEC 1.0 TSI

Octavia e-TEC 1.5 TSI

Octavia iV

Octavia RS iV

Skrzynia biegów

7-DSG

7-DSG

6-DSG

6-DSG

Moc (KM)

110

150

204

245

Moment obrotowy (Nm)

200

250

350

400

Przyspieszenie 0-100 km (s)

10,5

8,5

7,7

7,3

Prędkość maksymalna (km/h)

208

230

220

225

Zobacz także: Kierunkowskazy. Jak poprawnie z nich korzystać?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie