Skoda Octavia III Facelifting (2016-2020). Wady, zalety, sytuacja na rynku

Konrad Grobel
Octavia to jeden z największych przebojów rynkowych Skody. Chwalona za praktyczną przestrzeń wewnątrz auta, dobre wykonanie i bogatą paletę jednostek napędowych. Używane modele potrafią trzymać cenę, a auto zdaje się być mało wrażliwe na zmieniające się gusty i trendy. Octavia III generacji powoli przechodzi do historii, przyjrzymy się zatem jej odsłonie po liftingu.Fot. Skoda
Octavia to jeden z największych przebojów rynkowych Skody. Chwalona za praktyczną przestrzeń wewnątrz auta, dobre wykonanie i bogatą paletę jednostek napędowych. Używane modele potrafią trzymać cenę, a auto zdaje się być mało wrażliwe na zmieniające się gusty i trendy. Octavia III generacji powoli przechodzi do historii, przyjrzymy się zatem jej odsłonie po liftingu.Fot. Skoda
Octavia to jeden z największych przebojów rynkowych Skody. Chwalona za praktyczną przestrzeń wewnątrz auta, dobre wykonanie i bogatą paletę jednostek napędowych. Używane modele potrafią trzymać cenę, a auto zdaje się być mało wrażliwe na zmieniające się gusty i trendy. Octavia III generacji powoli przechodzi do historii, przyjrzymy się zatem jej odsłonie po liftingu.

Skoda Octavia – auto legenda, bestseller marki produkowany od 1996 roku. III Generacja tego modelu wyjechała na drogi w 2012 roku i zbudowana została na płycie MQB, którą dzieliła zarówno m.in. z Golfem VII, jak i Audi A3. W 2016 r., czyli po tradycyjnych czterech latach obecności na rynku przeszła facelifting, który nadał bardziej wyrazistego charakteru.

W szczególności przód auta stał się godny designu XXI wieku. Podwójne reflektory nawiązywały do Skody Kodiaq, chociaż można było spotkać głosy, że przypomina również Mercedesa klasy E (W212). Biorąc pod uwagę klasę auta, można uznać to stwierdzenie za komplement.

III Generacja Octavii po faceliftingu występowała w wersji liftback oraz kombi. Poziomy wyposażenia, jakie można było wybrać to: Active, Ambition, Elegance, Laurin & Klement, RS, RS 230, RS 245, Scout oraz wersje specjalne: Edition, Joy i Style.

Skoda Octavia III FL. Zalety i wady

Octavia to jeden z największych przebojów rynkowych Skody. Chwalona za praktyczną przestrzeń wewnątrz auta, dobre wykonanie i bogatą paletę jednostek
Octavia to jeden z największych przebojów rynkowych Skody. Chwalona za praktyczną przestrzeń wewnątrz auta, dobre wykonanie i bogatą paletę jednostek napędowych. Używane modele potrafią trzymać cenę, a auto zdaje się być mało wrażliwe na zmieniające się gusty i trendy. Octavia III generacji powoli przechodzi do historii, przyjrzymy się zatem jej odsłonie po liftingu.

Fot. Skoda

Niewątpliwą zaletą Octavii jest jej wielkość. Za stosunkowo niższe pieniądze niż w bliźniaczym Volkswagenie, otrzymujemy całkiem pokaźnych rozmiarów auto. Oczywiście w wersji kombi tego miejsca jest jeszcze więcej niż w liftbacku. Co ciekawe wersja z dodatkową instalacją gazową zmniejsza pojemność bagażnika. W klasycznym kombi jest to 610-1740 l., w wersji G-TEC wynosi 480-1610 litrów.

To, co wyróżnia Octavię III generacji po liftingu to delikatne linie nadwozia. Niby widać dużo załamań, ale ich spokojne przechodzenie sprawia, że pojazd ten będzie również na czasie za kolejne kilka lat. Uniwersalność formy oraz spokojny tył, który w zasadzie niczym szczególnym się nie wyróżnia, spowodują, że właśnie ta normalność jest czymś wyjątkowym.

We wnętrzu natomiast spotkamy się z kilkoma wersjami systemu infotainment z ekranami od 6,5 do 9,2 cala wielkości. Również materiały zasługują na pochwałę, gdyż poza pojedynczymi przypadkami przetarć, to nie występują raczej zgłoszenia do serwisu w tym zakresie. Problemem może być mało porywające wnętrze. Jest opatrzone i widać na nim ząb czasu, który nie broni się po tych kilku latach produkcji.

Mocną stroną tej wersji Octavii jest mnogość systemów, którą producent wsadził do pojazdu. Asystenci tacy jakL martwego pola, jazdy, czujniki deszczu, systemy Android Auto, Apple CarPlay czy przesyłanie obrazu za pomocą kopii lustrzanej są elementami, które nawet obecnie część aut jeszcze nie posiada. W momencie zakupu jednak to były dosyć drogie opcje.

Skoda Octavia III FL. Wersje silnikowe

Octavia III generacji po liftingu miała dosyć szeroką gamę silnikową. Samych jednostek benzynowych było kilka:

  • 1.0 TSI (115 KM) – w wersji liftback i kombi;
  • 1.2 TSI (85 KM) – w wersji liftback i kombi;
  • 1.4 TSI (150 KM) – w wersji liftback i kombi;
  • 1.8 TSI (180 KM) – w wersji liftback 4x4, kombi 4x4, kombi, liftback, Scout;
  • 2.0 TSI (230 KM) – w wersji kombi RS, liftback RS.

Z silników wysokoprężnych natomiast mogliśmy wybrać dwa:

  • 1.6 TDI (90 i 115 KM) – w wersji kombi, liftback;
  • 2.0 TDI (150 i 184 KM) – w wersji liftback 4x4, kombi 4x4, kombi RS (z opcją 4x4), liftback, liftback RS (z opcją 4x4), Scout.

Pojawiła się również wersja z silnikiem spalinowym z instalacją gazową (CNG) o oznaczeniu 1.4 TSI G-TEC (110 KM), który był dostępny w wersjach liftabck i kombi G-TEC.

Kupujesz auto? Kliknij i sprawdź historię pojazdu

Słabsze silniki współpracowały ze skrzyniami manualnymi 5- i 6-biegowymi, mocniejsze natomiast otrzymywały znaną już od dawna skrzynię DSG z 6- lub 7- przełożeniami.

Skoda Octavia III FL. Najczęstsze awarie

Jak każde inne auto, również Octavia nie wyzbyła się awarii. Najczęstsze problemy można podzielić na podstawie typu silnika. I tak diesle według danych z serwisu mają następujące problemy:

  • głośna praca rozrządu, dokładniej mówiąc piski, które występują, gdy jest zimno;
  • zacinająca się przysłona pompy wody, która skutkuje przegrzewaniem się silnika;
  • wycieki oleju przez uszczelniacz wału od strony koła pasowego.

Co najciekawsze w silnikach benzynowych również można dostrzec trzy najczęściej zgłaszane usterki, w tym jedna z nich dotyczy pompy wody:

  • cieknąca pompa wody;
  • nieszczelny termostat;
  • wycieki oleju po śrubach od koła zamachowego od strony sprzęgła.

Wspólnymi usterkami najczęściej zgłaszanymi w serwisach jest skrzypienie zawieszenia przedniego, a dokładniej tuleje wahaczy, a także awarie systemu MIB. Druga dotyczy systemu infotainment, który zawiesza się i wyrzuca błędy. Jak widać mocna strona nowej Octavii III generacji po liftingu, czyli elektronika, powiedzmy rozrywkowa okazuje się po latach jedną z bardziej awaryjnych.

Skoda Octavia III FL. Sytuacja na rynku

Octavia to jeden z największych przebojów rynkowych Skody. Chwalona za praktyczną przestrzeń wewnątrz auta, dobre wykonanie i bogatą paletę jednostek
Octavia to jeden z największych przebojów rynkowych Skody. Chwalona za praktyczną przestrzeń wewnątrz auta, dobre wykonanie i bogatą paletę jednostek napędowych. Używane modele potrafią trzymać cenę, a auto zdaje się być mało wrażliwe na zmieniające się gusty i trendy. Octavia III generacji powoli przechodzi do historii, przyjrzymy się zatem jej odsłonie po liftingu.

Fot. Skoda

Octavia po liftingu pojawiła się na drogach w 2017 roku. Na moment pisania niniejszego artykułu na jednym z portali, służącym do sprzedaży aut można znaleźć 659 ogłoszeń. Dotyczą one pojazdów nieuszkodzonych i bezwypadkowych, w rocznikach 2017-2019. Najtańsza oferta kosztuje 35 900 zł i pochodzi z 2017 roku, najdroższa zaś z 2019 roku i jej cena to 139 900 zł. Oczywiście te najnowsze, pochodzące jeszcze z zeszłego roku można trafić z małym przebiegiem, ale auta z początku liftingu zazwyczaj mają powyżej 100 tys. km. Gdy dołożymy do tego takie informacje, jak pierwszy właściciel, serwisowany w ASO czy żeby auto było zarejestrowane w Polsce, to otrzymujemy wynik 513 sztuk.

Jak widać wybór w tego typu Octavii jest szeroki. Znajdziemy praktycznie każdą wersję tego modelu, ze względu na to, że jest jeszcze dosyć młodym autem. Kolejnym powodem tak szerokiej oferty aut używanych jest fakt, że Skoda jest najpopularniejszą marką w Polsce pod względem sprzedaży aut nowych. Gros pojazdów było wykorzystywanych przez firmy, w leasingach. Jednak właśnie ze względu na to, warto uważać co do przebiegów, które w przeważającej części bliżej do wyniku 200 tysięcy kilometrów, niż niższych.

Skoda Octavia III FL. Podsumowanie

Zakup Skody Octavii III generacji po liftingu jest dosyć prostym wyborem. Kupno używanego modelu nie powinno stanowić problemu, trzeba jednak uważać na dosyć wysokie przebiegi i warto sprawdzić w serwisie czy nie ma zbyt wielu i dużych przecieków. Gdy wykluczymy te elementy można śmiało kupować Skodę, która powinna nam posłużyć jeszcze przez wiele lat.

Skoda Octavia III Facelifting benzynowe wersje silnikowe:   

SilnikPojemność
skokowa [cm3]
Moc maksymalna
[KM] ( [kW] ) przy obr/min
Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr/min
Układ i liczba
cylindrów
Układ rozrządu/
liczba zaworów
Przyspieszenie (s)
0-100 km/h
Prędkość maksymalna
km/h
Spalanie (l/100km)
miasto/trasa/średnio
1.0 TSI999115200R3DOHC/129,92025,9
1.2 TSI119786 (63)/4300160/1400-3500R4DOHC/1612,01816,5/4,4/5,2
1.2 TSI1197105 (77)/4500175/1400-4000R4DOHC/1610,31965,9/4,4/4,9
1.2 TSI1197110 (81)/4600175/1400-4000R4DOHC/1610,21996,1/4,2/4,9
1.4 TSI1390140 (103)/4500250/1500-3500R4DOHC/168,42156,5/4,6/5,3
1.4 TSI
Aut.
1390140 (103)/4500250/1500-3500R4DOHC/168,52156,5/4,9/5,4
1.5 TSI ACT1498110 (150)/5000–6000250/1500–3500R4DOHC/168,2–8,4 [8,3–8,4]214–2234,9–5,1 [5,0–5,1]
1.6 MPI[26]1595110 (81)/b. d.b. d.R4b. d.b. d.b. d.b. d.
1.8 TSI1798180 (132)/5100320/1250-5000R4DOHC/167,32317,1/4,8/5,7
1.8 TSI
Aut.
[27]
1798180 (132)/5100250/1250-5000R4DOHC/167,42317,8/5,1/6,1
2.0 TSI RS1984220 (162)/4500350/1500-4400R4DOHC/166,82487,7/5,3/6,2
2.0 TSI RS1984230 (169)/4700350/1500-4600R4DOHC/166,72507,7/5,3/6,2
2.0 TSI RS Aut.1984220 (162)/4500350/1500-4400R4DOHC/166,92487,9/5,6/6,4

Skoda Octavia III Facelifting wersja silnikowa zasilana gazem CNG:   

SilnikPojemność
skokowa [cm3]
Moc maksymalna
[KM] ( [kW] ) przy obr/min
Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr/min
Układ i liczba
cylindrów
Układ rozrządu/
liczba zaworów
Przyspieszenie (s)
0-100 km/h
Prędkość maksymalna
km/h
Spalanie (m3/100km)
miasto/trasa/średnio
1.4 G-TEC1390110 (81)/4800200/1500-3500R4DOHC/1610,71946,2/4,0/4,8

Skoda Octavia III Facelifting wysokoprężne wersje silnikowe:   

SilnikPojemność
skokowa [cm3]
Moc maksymalna
[KM] ( [kW] ) przy obr/min
Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr/min
Układ i liczba
cylindrów
Układ rozrządu/
liczba zaworów
Przyspieszenie (s)
0-100 km/h
Prędkość maksymalna
km/h
Spalanie (l/100km)
miasto/trasa/średnio
1.6 TDI159890 (66)/2750240/1400-2700R4DOHC/1612,21865,2/3,5/4,1
1.6 TDI1598105 (77)/3000250/1500-2750R4DOHC/1610,81944,6/3,3/3,8
1.6 TDI Aut.1598105 (77)/3000250/1500-2750R4DOHC/1610,91944,6/3,5/3,9
2.0 TDI1968150 (110)/3500320/1750-3000R4DOHC/168,52185,0/3,6/4,1
2.0 TDI Aut.1968150 (110)/3500320/1750-3000R4DOHC/168,62185,4/4,1/4,5
2.0 TDI RS1968184 (135)/3000380/1750-2500R4DOHC/168,12325,7/3,9/4,6
2.0 TDI RS Aut.1968184 (135)/3000380/1750-2500R4DOHC/168,12325,9/4,3/5,0

Zobacz także: Dwa modele Fiata w nowej odsłonie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie