Skoda Octavia II Combi 1.9 TDI

Zdzisław Podbielski
Fot. Skoda: Wersja uniwersalna Octavii ma identyczną przednią część nadwozia jak sedan. Ściana tylna w swojej górnej części jest pochylona do przodu i nadaje pojazdowi dynamiczny wygląd.
Fot. Skoda: Wersja uniwersalna Octavii ma identyczną przednią część nadwozia jak sedan. Ściana tylna w swojej górnej części jest pochylona do przodu i nadaje pojazdowi dynamiczny wygląd.
Jesienią 2004 r. zaoferowano zmodernizowaną Octavię sedan, a w marcu tego roku na polski rynek trafiła wersja kombi.

Jesienią ubiegłego roku zaoferowano zmodernizowaną Octavię sedan, a w marcu tego roku na polski rynek trafiła wersja kombi.

Fot. Skoda: Wersja uniwersalna Octavii ma identyczną przednią część nadwozia jak sedan. Ściana tylna w swojej górnej części jest pochylona do przodu
Fot. Skoda: Wersja uniwersalna Octavii ma identyczną przednią część nadwozia jak sedan. Ściana tylna w swojej górnej części jest pochylona do przodu i nadaje pojazdowi dynamiczny wygląd.

 

Kilkumiesięczne opóźnienie w stosunku do modelu bazowego sedan, wynika nie tylko ze względów marketingowych, ale i konstrukcyjno-badawczych. Po prostu trzeba mieć pewność, że pochodna wersja pojazdu jest dopracowana i będzie dobrze przyjęta.

 

Ulepszone nadwozie

 

Przednia część nadwozia Combi jest taka sama jak w sedanie, różnice dotyczą tylnej części pojazdu. W wielkim

Fot. Skoda: Wysokoprężny silnik 1.9 TDI o mocy 105 KM to wystarczające źródło napędu, ale nieco głośne.
Fot. Skoda: Wysokoprężny silnik 1.9 TDI o mocy 105 KM to wystarczające źródło napędu, ale nieco głośne.

uproszczeniu można stwierdzić, że dach sedana poprowadzono dalej nad bagażnik i powstało kombi. Tak zrobiono, ale tym zabiegom towarzyszyło wiele zmian konstrukcyjnych.

 

Octavia II sedan została poddana istotnym zmianom w strukturze samonośnego nadwozia. Otrzymała podwozie (płyta podłogowa, zawieszenie) z VW Golfa V, a nadwozie wzmocniono, zwłaszcza słupki międzydrzwiowe. Ulepszenia te, oraz dodatkowe, wprowadzono do wersji kombi. Trzeba było bowiem zająć się czwartymi słupkami dachu, których sedan nie ma. Słupki nie tylko wzmocniono ale także inaczej ukształtowano - w górnej części bardziej niż w poprzednim kombi pochylono do przodu, nadając pojazdowi dynamiczny wygląd i zarazem poprawiono aerodynamikę.

 

Uniwersalne wnętrze

 

Zwiększony o 65 mm rozstaw osi Octavii II, w porównaniu z jej poprzedniczką, pozwolił na uzyskanie więcej miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. W kombi siedzą wygodnie również dlatego, że nad głowami mają o 18 mm więcej miejsca niż w sedanie. Od kombi oczekuje się

Fot. Skoda: Tablica przyrządów ma duże wskaźniki i jest czytelna.
Fot. Skoda: Tablica przyrządów ma duże wskaźniki i jest czytelna.

dużego bagażnika. Octavia II ma wielki bagażnik o objętości 580 l i do tego jeszcze możliwość jego powiększenia - po złożeniu dwóch części kanapy tylnej (40:60) uzyskujemy objętość aż 1620 l. Bagażnik ma foremny kształt prostopadłościanu bez wystających nadkoli i osłon tylnego zawieszenia. W nim jest wiele przemyślanych rozwiązań, np. haki do zawieszenia torby z zakupami, schowki w obu ścianach bocznych, roleta zakrywająca przestrzeń bagażową i schowek na parasol.

 

Silniki

 

Do napędu Octavii Combi przewidziano duży wybór silników koncernu Volkswagen: trzy benzynowe (1,6 l/102 KM, 1,6 FSI/115 KM i 2,0 FSI/150 KM) oraz dwa wysokoprężne (1,9 TDI/

Fot. Skoda: Przestrzeń użyteczna wersji Combi jest bardzo duża. Bagażnik w podstawowej wersji ma objętość 580 l.
Fot. Skoda: Przestrzeń użyteczna wersji Combi jest bardzo duża. Bagażnik w podstawowej wersji ma objętość 580 l.

105 KM i 2,0 TDI/140 KM). Silnik benzynowy o mocy 102 KM i wysokoprężny 105 KM mają 2 zawory w cylindrze, pozostałe - 16 zaworów przy 4 cylindrach. Oznaczenie FSI informuje o bezpośrednim wtrysku benzyny, a TDI w dieslach o turbodoładowaniu i chłodzeniu powietrza doładowywanego. Silniki dieslowskie mają bezpośredni wtrysk paliwa i stosowany przez Volkswagena system pompowtryskiwaczy (każdy wtryskiwacz ma swoją pompę wtryskową).

 

Wrażenia z jazdy

 

Kierowca ma bardzo wygodne miejsce, dobrze ukształtowany fotel z rozbudowaną regulacją i ergonomicznie rozmieszczone urządzenia sterowania. Na wyróżnienie zasługuje układ kierowniczy ze świetnym wspomaganiem mechaniczno-elektrycznym zależnym od prędkości jazdy samochodu.

 

Fot. Skoda: Zaletą Octavii Combi jest obszerne wnętrze, znacznie większe niż w poprzedniczce.
Fot. Skoda: Zaletą Octavii Combi jest obszerne wnętrze, znacznie większe niż w poprzedniczce.

Do jazd zapoznawczych wybraliśmy samochód z ekonomicznym silnikiem diesla 1.9 TDI. Spala on nawet poniżej 5 l/100 km i nadaje pojazdowi dobrą dynamikę. Można więc dobrze rozpędzić samochód pod warunkiem, że nie jesteśmy wrażliwi na hałas. Silnik jest głośny, zarówno podczas zwiększania obrotów, jak i na biegu jałowym (praca silnika na postoju pojazdu).

 

Podsumowanie

 

Nowa Octavia II Combi u nas będzie cieszyła się powodzeniem. W wersji najtańszej - Classic z silnikiem 1,6 l/102 KM za 66 500 zł otrzymujemy samochód klasy średniej z bardzo dobrym wyposażeniem, przyzwoicie wykonany i przede wszystkim uniwersalny, z bardzo dużą przestrzenią bagażową. Octavia kombi jest zdolna do przewiezienia bagażu o znacznej objętości i dużej masie, gdyż nośność pojazdu wynosi 660 kg.

  

Wybrane dane techniczne Skoda Octavia II Combi 1.9 TDI:

 

Rodzaj silnika

wysokoprężny

Liczba cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3
)

1896

Moc maksymalna (KM - obr/min)

105-4000

Maks. moment obr. (Nm - obr/min)

250-1900

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,9

Prędkość maksymalna (km/h)

191

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/cykl mieszany

(dm3
/100 km)

7,7/4,7/5,8

Pojemność bagażnika (dm3
)

580

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

55

Długość/szerokość/wysokość (cm)

457/177/147

Rozstaw osi (cm)

258

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/10

Cena wersji 1.9 TDI Classic (zł)

73 500

 

Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek 1-5)

 

Przestronność wnętrza

*****

Wielka przestrzeń bagażowa; podstawowa i po złożeniu tylnego siedzenia. Dostateczna przestrzeń na nogi pasażerów siedzących z tyłu

Silnik

***

Ekonomiczny w zużyciu paliwa, umiarkowanie elastyczny i hałaśliwy

Poziom hałasu

***

Praca silnika 1.9 TDI jest hałaśliwa, hałas mniejszy w przypadku silników benzynowych

Hamulce

****

Skuteczne; mechanizmy tarczowe przy 4 kołach, układy przeciwblokujący i wspomagający hamowanie

Dynamika

****

Dobra, np. lepsza niż Peugeota 407 SW z dieslem 109 KM

Zużycie paliwa

****

W stosunku do masy pojazdu niewielkie, podobnie jak w przypadku "dieslowskich" konkurentów

Nowoczesność konstrukcji

***

Tradycyjne rozwiązania techniczne zespołów jezdnych i napędowych oraz wzornictwa nadwozia, nowoczesne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa

Wyposażenie

*****

Nawet w najtańszej wersji pojazdu otrzymujemy wyposażenie na wysokim poziomie

 

Wybrane wyposażenie - Octavia II 1.9 TDI Classic:

 

- Dwie przednie poduszki powietrzne,

- boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera,

- pirotechniczne napinacze przednich pasów bezpieczeństwa,

- system przeciwblokujący hamulce (ABS),

- system rozdziału siły hamowania między osie pojazdu (EBV),

- system przeciwpoślizgowy kół napędowych (ASR),

- regulator przeciwpoślizgowy (MSR),

- system pokolizyjny, odcinający dopływ paliwa i odblokowujący centralny zamek drzwi (ACS),

- elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne,

- elektrycznie sterowane szyby przednie,

- centralny zamek.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty