Jesienią ubiegłego roku zaoferowano zmodernizowaną Octavię sedan, a w marcu tego roku na polski rynek trafiła wersja kombi.

Kilkumiesięczne opóźnienie w stosunku do modelu bazowego sedan, wynika nie tylko ze względów marketingowych, ale i konstrukcyjno-badawczych. Po prostu trzeba mieć pewność, że pochodna wersja pojazdu jest dopracowana i będzie dobrze przyjęta.
Ulepszone nadwozie
Przednia część nadwozia Combi jest taka sama jak w sedanie, różnice dotyczą tylnej części pojazdu. W wielkim

uproszczeniu można stwierdzić, że dach sedana poprowadzono dalej nad bagażnik i powstało kombi. Tak zrobiono, ale tym zabiegom towarzyszyło wiele zmian konstrukcyjnych.
Octavia II sedan została poddana istotnym zmianom w strukturze samonośnego nadwozia. Otrzymała podwozie (płyta podłogowa, zawieszenie) z VW Golfa V, a nadwozie wzmocniono, zwłaszcza słupki międzydrzwiowe. Ulepszenia te, oraz dodatkowe, wprowadzono do wersji kombi. Trzeba było bowiem zająć się czwartymi słupkami dachu, których sedan nie ma. Słupki nie tylko wzmocniono ale także inaczej ukształtowano - w górnej części bardziej niż w poprzednim kombi pochylono do przodu, nadając pojazdowi dynamiczny wygląd i zarazem poprawiono aerodynamikę.
Uniwersalne wnętrze
Zwiększony o 65 mm rozstaw osi Octavii II, w porównaniu z jej poprzedniczką, pozwolił na uzyskanie więcej miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. W kombi siedzą wygodnie również dlatego, że nad głowami mają o 18 mm więcej miejsca niż w sedanie. Od kombi oczekuje się

dużego bagażnika. Octavia II ma wielki bagażnik o objętości 580 l i do tego jeszcze możliwość jego powiększenia - po złożeniu dwóch części kanapy tylnej (40:60) uzyskujemy objętość aż 1620 l. Bagażnik ma foremny kształt prostopadłościanu bez wystających nadkoli i osłon tylnego zawieszenia. W nim jest wiele przemyślanych rozwiązań, np. haki do zawieszenia torby z zakupami, schowki w obu ścianach bocznych, roleta zakrywająca przestrzeń bagażową i schowek na parasol.
Silniki
Do napędu Octavii Combi przewidziano duży wybór silników koncernu Volkswagen: trzy benzynowe (1,6 l/102 KM, 1,6 FSI/115 KM i 2,0 FSI/150 KM) oraz dwa wysokoprężne (1,9 TDI/

105 KM i 2,0 TDI/140 KM). Silnik benzynowy o mocy 102 KM i wysokoprężny 105 KM mają 2 zawory w cylindrze, pozostałe - 16 zaworów przy 4 cylindrach. Oznaczenie FSI informuje o bezpośrednim wtrysku benzyny, a TDI w dieslach o turbodoładowaniu i chłodzeniu powietrza doładowywanego. Silniki dieslowskie mają bezpośredni wtrysk paliwa i stosowany przez Volkswagena system pompowtryskiwaczy (każdy wtryskiwacz ma swoją pompę wtryskową).
Wrażenia z jazdy
Kierowca ma bardzo wygodne miejsce, dobrze ukształtowany fotel z rozbudowaną regulacją i ergonomicznie rozmieszczone urządzenia sterowania. Na wyróżnienie zasługuje układ kierowniczy ze świetnym wspomaganiem mechaniczno-elektrycznym zależnym od prędkości jazdy samochodu.

Do jazd zapoznawczych wybraliśmy samochód z ekonomicznym silnikiem diesla 1.9 TDI. Spala on nawet poniżej 5 l/100 km i nadaje pojazdowi dobrą dynamikę. Można więc dobrze rozpędzić samochód pod warunkiem, że nie jesteśmy wrażliwi na hałas. Silnik jest głośny, zarówno podczas zwiększania obrotów, jak i na biegu jałowym (praca silnika na postoju pojazdu).
Podsumowanie
Nowa Octavia II Combi u nas będzie cieszyła się powodzeniem. W wersji najtańszej - Classic z silnikiem 1,6 l/102 KM za 66 500 zł otrzymujemy samochód klasy średniej z bardzo dobrym wyposażeniem, przyzwoicie wykonany i przede wszystkim uniwersalny, z bardzo dużą przestrzenią bagażową. Octavia kombi jest zdolna do przewiezienia bagażu o znacznej objętości i dużej masie, gdyż nośność pojazdu wynosi 660 kg.
Wybrane dane techniczne Skoda Octavia II Combi 1.9 TDI:
Rodzaj silnika | wysokoprężny |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1896 |
Moc maksymalna (KM - obr/min) | 105-4000 |
Maks. moment obr. (Nm - obr/min) | 250-1900 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 191 |
Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/cykl mieszany (dm3 /100 km) | 7,7/4,7/5,8 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 580 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 55 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 457/177/147 |
Rozstaw osi (cm) | 258 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/10 |
Cena wersji 1.9 TDI Classic (zł) | 73 500 |
Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek 1-5)
Przestronność wnętrza | ***** | Wielka przestrzeń bagażowa; podstawowa i po złożeniu tylnego siedzenia. Dostateczna przestrzeń na nogi pasażerów siedzących z tyłu |
Silnik | *** | Ekonomiczny w zużyciu paliwa, umiarkowanie elastyczny i hałaśliwy |
Poziom hałasu | *** | Praca silnika 1.9 TDI jest hałaśliwa, hałas mniejszy w przypadku silników benzynowych |
Hamulce | **** | Skuteczne; mechanizmy tarczowe przy 4 kołach, układy przeciwblokujący i wspomagający hamowanie |
Dynamika | **** | Dobra, np. lepsza niż Peugeota 407 SW z dieslem 109 KM |
Zużycie paliwa | **** | W stosunku do masy pojazdu niewielkie, podobnie jak w przypadku "dieslowskich" konkurentów |
Nowoczesność konstrukcji | *** | Tradycyjne rozwiązania techniczne zespołów jezdnych i napędowych oraz wzornictwa nadwozia, nowoczesne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa |
Wyposażenie | ***** | Nawet w najtańszej wersji pojazdu otrzymujemy wyposażenie na wysokim poziomie |
Wybrane wyposażenie - Octavia II 1.9 TDI Classic:
- Dwie przednie poduszki powietrzne,
- boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera,
- pirotechniczne napinacze przednich pasów bezpieczeństwa,
- system przeciwblokujący hamulce (ABS),
- system rozdziału siły hamowania między osie pojazdu (EBV),
- system przeciwpoślizgowy kół napędowych (ASR),
- regulator przeciwpoślizgowy (MSR),
- system pokolizyjny, odcinający dopływ paliwa i odblokowujący centralny zamek drzwi (ACS),
- elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne,
- elektrycznie sterowane szyby przednie,
- centralny zamek.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?