Skoda Octavia I - nadal warta uwagi. Poradnik zakupowy (WIDEO)

redakcja.regiomoto
Skoda Octavia I kombi 1.9 TDI przed liftingiem
Skoda Octavia I kombi 1.9 TDI przed liftingiem
Pierwsza współczesna Skoda Octavia przekonuje głównie szeroką gamą udanych silników, prostą i dość tanią w naprawie konstrukcją oraz dużym bagażnikiem. Minusy to ilość przestrzeni z tyłu, jakość materiałów we wnętrzu oraz wyposażenie.
Skoda Octavia I kombi 1.9 TDI przed liftingiem
Skoda Octavia I kombi 1.9 TDI przed liftingiem

Czeski kompakt był pierwszą Skodą zaprojektowaną przez inżynierów Volkswagena. Octavia I, nazywana niemieckim autem w niższej cenie okazała się przebojem na rynku nowych aut i była produkowana przez czternaście lat. Dziś to jedna z ciekawszych propozycji na rynku aut używanych.

Oto filmowy poradnik zakupowy dla wszystkich, którzy interesują się używaną Skodą Octavią I:

Skoda Octavia I (1996-2010) – historia i stylistyka modelu

W momencie premiery Skoda Octavia robiła duże wrażenie. Samochód mocno różnił się od siermiężnej Felicii. Skonstruowana na płycie podłogowej Volkswagena Golfa IV Octavia wyróżniała się dużymi zwisami. Przy długości ponad 4,5 m rozstaw osi to tylko 2,51 m. Sprawiło to, że proporcje nadwozie są zaburzone, ale jego klasyczne linie mogą się podobać.

Skoda Octavia była dostępna jako pięciodrzwiowy liftback oraz kombi (od 1998 r.). W 1999 r. pojawiły się auta z dołączanym napędem na wszystkie koła oraz ekskluzywna wersja Laurin&Klement.

W 2000 r. samochód przeszedł lifting – zmieniono wygląd przedniego i tylnego zderzaka, osłony chłodnicy, przednich reflektorów oraz deski rozdzielczej. Nawet w tańszych odmianach stylistyka kokpitu bardziej przypominała tę z VW Golfa. Wcześniej tak wyglądały tylko droższe wersje wyposażeniowe Octavii. W ofercie pojawiła się też usportowiona odmiana RS (od 2002 także RS kombi) z silnikiem o mocy 180 KM, obniżonym zawieszeniem, sportowymi zderzakami i spoilerem.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Skody Octavii I w różnych wersjach

Skoda Octavia I kombi 1.9 TDI przed liftingiem
Skoda Octavia I kombi 1.9 TDI przed liftingiem

W 2004 r. na drogi wyjechała Octavia drugiej generacji, ale jej poprzedniczkę produkowano jeszcze przez sześć lat jak Octavię Tour.

Euro NCAP przeprowadziło testy zderzeniowe Skody Octavii I w 2001 r. Auto dostało cztery gwiazdki na pięć możliwych:

Skoda Octavia I – wnętrze i wyposażenie

Czeski samochód wielkością kabiny nie odbiega od VW Golfa IV. Stosunkowo krótki rozstaw osi sprawia, że z tyłu będzie wygodnie tylko dwóm osobom, i tylko jeśli nie będą zbyt wysokie. Rekordowo duży jest za to bagażnik – w liftbacku ma od 528 do 1330 l pojemności, a w kombi od 548 do 1512 l.

Deska rozdzielcza nawet w autach po liftingu nie zachwyca, a materiały wykończeniowe nie są wysokiej jakości. Poprawiły się dopiero w wersji Tour, ale wtedy produkowano już Skodę Octavię II. Jeśli ktoś chce poczuć odrobinę luksusu, powinien poszukać Skody Octavii w wersji Laurin&Klement, która ma skórzaną tapicerkę i drewnopodobne elementy wykończeniowe.

W pierwszych latach produkcji wyposażenie podstawowej wersji LX było skromne: wspomaganie kierownicy, poduszka powietrzna kierowcy, immobilizer czy instalacja radiowa i cztery głośniki. W 1999 r. w standardzie pojawił się też ABS i poduszka powietrzna pasażera oraz boczne airbagi. Po liftingu standardem stały się m.in. zderzaki w kolorze nadwozia.

Przed liftingiem oprócz Laurin&Klement były następujące wersje wyposażeniowe: LX, GLX, SLX. Po liftingu zastąpiły je Classic, Ambiente, Elegance i RS. Były też serie limitowane, a od 2004 r. wyposażenie nazywało się po prostu Tour.

Skoda Octavia I – silniki i ich usterki

Oprócz najsłabszego silnika 1.4 8V o mocy 60 KM, który był starą konstrukcją Skody, wszystkie jednostki napędowe w Octavii wyszły spod ręki inżynierów Volkswagena. Można wśród nich znaleźć lubiące jazdę na LPG silniki benzynowe (1.6 8V i 2.0 8V), mocny i podatny na tuning motor 1.8 turbo oraz sławnego turbodiesla 1.9 TDI w kilku odmianach. . Auto wyposażano w manualne pięcio- i sześciobiegowe przekładnie, bądź w automatyczną o czterech przełożeniach.

Dane techniczne i osiągi poszczególnych wersji silnikowych publikujemy pod tekstem.

Silniki benzynowe – typowe usterki i polecane jednostki

Najsłabszy silnik 1.4 8V 60 KM jest po prostu za słaby do tego samochodu. Osiągi poniżej oczekiwań oferuje też wersja z nowocześniejszą jednostką 1.4 16V 75 KM. Lepszym wyborem będzie Skoda Octavia z silnikiem 1.6, szczególnie w wersji o mocy 101 KM (po liftingu 102 KM). Jednostka ta jest trwała, stosunkowo tania w naprawach i dobrze znosi zasilanie LPG. Zdarzało się, że dealerzy montowali w nowych autach włoskie instalacje gazowe Landi Renzo. Pod kątem jazdy na gazie dobrym wyborem będzie też auto z silnikiem dwulitrowym, ale to rzadko spotykana wersja Octavii.

W przypadku silnika 1.8 20V, z pięcioma zaworami na cylinder, właśnie z uwagi na tę skomplikowaną konstrukcję trzeba liczyć się z koniecznością montażu droższej instalacji i zwiększonym ryzykiem przyspieszonego zużycia głowicy. Trzeba o tym pamiętać, oglądając używane Octavie 1.8, szczególnie z turbo. Amatorom mocnych wrażeń polecamy auta z tym silnikiem, szczególnie stuosiemdziesięciokonną wersję RS. Przed zakupem trzeba jednak sprawdzić stan turbosprężarki. Jej regeneracja kosztuje co najmniej 800 zł.

Silniki wysokoprężne – typowe usterki i polecane jednostki

Najsłabszym dieslem w Skodzie Octavii był wolnossący 1.9 SDI o mocy 68 KM. Jest praktycznie niezniszczalny, ale ma słabe osiągi, a zużycie paliwa nie odbiega od tego w nowocześniejszym i mocniejszym 1.9 TDI.

Turbodiesel skonstruowany przez Volkswagena jest jednym z najbardziej udanych silników wysokoprężnych. Nie jest to jednak jednostka nowoczesna, dlatego pracuje głośno i generuje spore wibracje. Pamiętajmy też, że wiele Octavii z silnikiem 1.9 TDI najlepsze czasy ma już dawno za sobą, co zwiększa ryzyko awarii.

Starsze jednostki 1.9 TDI o mocy 90 i 110 KM były zasilane pompą wtryskową, nowsze – 101 i 130 KM – pompowtryskiwaczami. Te pierwsze są bardziej odporne na paliwo niskiej jakości i tańsze w naprawach, ale są mniej elastyczne. Naprawa pompy wtryskowej to wydatek ok. 600 zł lub więcej, a wtryskiwaczy co najmniej 400 zł (w silnikach z pompowtryskiwaczami drożej). Najsłabsza wersja silnika 1.9 TDI nie ma dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki o zmiennej geometrii. Żaden z tych silników nie ma filtra cząstek stałych.

Koszt wymiany popularnego dwumasu ze sprzęgłem to co najmniej 2500 zł, a turbosprężarki na regenerowaną 700 zł (ze stałą geometrią łopatek) i 1500 zł (VTG). Za wymianę zużytego zaworu EGR trzeba zapłacić 500 zł.

Skoda Octavia I – inne typowe usterki i zawieszenie

Czeski kompakt ma podobną konstrukcję zawieszenia jak VW Golf IV. Z przodu to kolumny MacPhersona, z tyłu belka skrętna (tylko w autach z napędem na obie osie jest droższa w serwisie oś wielowahaczowa). Oba samochody jeżdżą podobnie – pewnie, ale twardo. Zawieszenie Octavii dzielnie znosi trudy eksploatacji na polskich drogach, nie jest skomplikowane i drogie w naprawach. Wybór zamienników jest szeroki, a najszybciej poddające się tuleje przednich wahaczy i tylnej belki można wymienić za niewiele ponad tysiąc złotych.

Oglądając używaną Skodę Octavię trzeba zwrócić uwagę na stan nisko zawieszonej miski olejowej i skontrolować przekładnię kierownicy. Wycieki będą świadczyć o konieczności regeneracji, co oznacza kolejny kilkusetzłotowy wydatek.

W przeciwieństwie do starszych modeli czeskiej marki, Skoda Octavia pierwszej generacji jest dobrze zabezpieczona przed korozją. Uwagi wymagają błotniki, progi i tylna klapa przy tablicy rejestracyjnej.

Skoda Octavia I – podsumowanie i sytuacja rynkowa

Egzemplarze z początku produkcji można kupić już za kilka tysięcy złotych, ale będą to samochody wyeksploatowane. Przeważają samochody sprowadzone z Zachodu, z silnikami wysokoprężnymi i dużymi przebiegami. Często trafiają się benzyniaki od pierwszych właścicieli, zakupione w Polsce, ale ich wyposażenie nierzadko jest ubogie i nie obejmuje np. klimatyzacji.

Skodę Octavię I polecamy tym, którzy szukają funkcjonalnego samochodu, do którego zaopatrzenie w części zamienne jest olbrzymie i z którym poradzi sobie każdy mechanik. Dla marzących o sportowych osiągach dobrym wyborem będzie Skoda Octavia RS. Auto świetnie jeździ i nie zrujnuje kieszeni właściciela. Oczywiście pod warunkiem, że trafimy na samochód w dobrym stanie.

Ceny Skody Octavii I startują od ok. 5000 zł, za auto po liftingu trzeba zapłacić co najmniej 8000 zł, a za samochód w wersji Tour – 12000 zł. Ceny Skody Octavii RS zaczynają się od podobnej kwoty, ale na zadbane auto trzeba przygotować kilka tysięcy złotych więcej.

Skoda Octavia I - oferty, ogłoszenia sprzedaży samochodów używanych w regiomoto.pl

Skoda Octavia I - oferty, ogłoszenia sprzedaży samochodów używanych w moto.gratka.pl

(MDO, MRO)

Skoda Octavia I – dane techniczne

Silniki benzynowe – gama i osiągi:

1.4 (1397 ccm), moc 60 KM (44 kW)/4500 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 118/2500, 0-100 km/h w 18,0, v-max 156 km/h, śr. spalanie (miasto/trasa/śr.) 10,5/5,7/7,4

1.4 MPI (1390 ccm), moc 75 KM (55 kW)/5000 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 126/3300, 0-100 km/h w 15,3, v-max 171 km/h, śr. spalanie 9,0/4,4/6,7

1.6 MPI (1598 ccm), moc 75 KM (55 kW)/4500 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 135/3200, 0-100 km/h w 14,7, v-max 170 km/h, śr. spalanie 10,8/5,8/7,6

1.6 MPI (1598 ccm), moc 101 KM (74 kW)/5600 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 145/3800, 0-100 km/h w 11,7, v-max. 187 km/h, śr. spalanie 10,7/6,1/7,8

1.6 MPI Aut. (1598 ccm), moc 101 KM (74 kW)/5600 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 145/3800, od 0-100 km/h w 13,8, v-max 190 km/h, śr. spalanie 12,0/6,5/8,2

1.6 MPI (1598 ccm), moc 102 KM (75 kW)/5600 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 148/3800, 0-100 km/h w 12,3, v-max 190 km/h, śr. spalanie 9,7/5,5/7,0

1.6 MPI Aut. (1598 ccm), moc 102 KM (75 kW)/5600 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 148/3800, 0-100 km/h w 14,1, v-max 184 km/h, śr. spalanie 10,3/6,0/7,9

1.8 20V (1781 ccm), moc 125 KM (92 kW)/6000 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 170/4200, 0-100 km/h w 10,6, v-max 196 km/h, śr. spalanie 11,8/6,4/8,4

1.8 20V Aut. (1781 ccm), moc 125 KM (92 kW)/6000 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 170/4200, 0-100 km/h w 12,6, v-max 192 km/h, śr. spalanie 13,3/7,0/9,0

1.8 20V Turbo (1781 ccm), moc 150 KM (110 kW)/5700 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 210/1750, 0-100 km/h w 8,5, v-max 219 km/h, śr. spalanie 10,9/6,2/7,9

1.8 20V Turbo Aut. (1781 ccm), moc 150 KM (110 kW)/5700 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 210/1750, 0-100 km/h 9,9, v-max 217 km/h, śr. spalanie 12,8/7,1/9,0

1.8 20V Turbo 4x4 (1781 ccm), moc 150 KM (110 kW)/5700 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 210/1750, 0-100 km/h 9,1, v-max 211 km/h, śr. spalanie 12,0/7,0/8,8

1.8 20V Turbo RS (1781 ccm), moc 180 KM (132 kW)/5500 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 235/1950, 0-100 km/h w 7,9, v-max 235 km/h, śr. spalanie 10,8/6,4/8,0

2.0 (1984 ccm), moc 115 KM (85 kW)/5200 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 170/2400, 0-100 km/h w 10,8, v-max 200 km/h, śr. spalanie 11,2/6,2/8,0

2.0 Aut. (1984 ccm), moc 115 KM (85 kW)/5200 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 170/2400, 0-100 km/h w 12,6, v-max 195 km/h, śr. spalanie 12,6/7,0/8,9

Silniki wysokoprężne – gama i osiągi:

1.9 SDI (1896 ccm), moc 68 KM (50 kW)/4200 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 133/1800, 0-100 km/h w 19,2, v-max 161 km/h, śr. spalanie 7,0/4,3/5,2

1.9 TDI (1896 ccm), moc 90 KM (66 kW)/4000 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 210/1900, 0-100 km/h w 12,1, v-max 195 km/h, śr. spalanie 6,6/4,2/5,0

1.9 TDI Aut. (1896 ccm), moc 90 KM (66 kW)/4000 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 210/1900, 0-100 km/h w 13,8, v-max 187 km/h, śr. spalanie 6,7/5,0/6,3

1.9 TDI PD (1896 ccm), moc 101 KM (74 kW)/4000 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 240/1800, 0-100 km/h w 11,8 sek, v-max 190 km/h, śr. spalanie 6,7/4,5/5,4

1.9 TDI (1896 ccm), 110 KM (81 kW)/4150 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 235/1900, 0-100 km/h w 11,0, v-max 198 km.h, śr. spalanie 6,6/4,3/5,1

1.9 TDI PD (1896 ccm), moc 131 KM (96 kW)/4000 obr/min, Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min 310/1900, 0-100 km/h w 9,7, v-max 207 km/h, śr. spalanie 7,0/4,3/5,2 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty