Skoda Octavia I (1996 – 2004)

Grzegorz Wojtyrowski
Skoda Octavia zadebiutowała w 1996 r. By obniżyć koszty, wykorzystano płytę podłogową VW Golfa.
Skoda Octavia zadebiutowała w 1996 r. By obniżyć koszty, wykorzystano płytę podłogową VW Golfa.
Udostępnij:
Pierwszą generację Skody Octavii zaprezentowano w 1996 r. w wersji hatchback. Później pojawiło się kombi, oraz wersje z napędem 4x4 i RS.

Pierwszą generację Skody Octavii zaprezentowano w 1996 r. w wersji hatchback. Później pojawiło się kombi, oraz wersje z napędem 4x4 i RS.

Skoda Octavia zadebiutowała w 1996 r. By obniżyć koszty, wykorzystano płytę podłogową VW Golfa.
Skoda Octavia zadebiutowała w 1996 r. By obniżyć koszty, wykorzystano płytę podłogową VW Golfa.

 

Pierwszą generację Skody Octavii zaprezentowano w 1996 r. w wersji hatchback. W 1998 r. zaprezentowano bardzo pojemną i poszukiwaną odmianę kombi, która wiodła prym wśród samochodów flotowych. Rok później podwyższono standard wyposażenia podstawowego wprowadzając układ ABS i dwie poduszki powietrzne z przodu. W następnych latach gamę samochodów rozszerzono o wersję kombi z napędem na cztery koła oraz usportowioną RS. O popularności tego samochodu na wielu rynkach dobrze świadczy fakt, że do początku 2004 r. wyprodukowano ponad milion egzemplarzy Octavii I.

 

 

Jednostki napędowe

 

W ciągu siedmiu lat produkcji samochody były napędzane przez różne silniki. Wiele lat podstawową jednostką napędową na naszym rynku był benzynowy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 75 lub 102 KM, cechujący się wystarczającymi osiągami i przyzwoitym zużyciem paliwa na poziomie 8,5 l na 100 km. Silnik ten w 2000 r. został zmieniony na 1,4 16V o mocy 75 KM, który jest zbyt słaby do napędu tego samochodu. Jednostki benzynowe o pojemności 1,8 l osiągały

Pasażerowie tylnych siedzeń narzekali na małą ilość miejsca.
Pasażerowie tylnych siedzeń narzekali na małą ilość miejsca.

moc 125 KM, a z turbosprężarką - 150 KM. Wersję RS napędzał silnik o mocy 180 KM. Największy silnik benzynowy miał pojemność 2 litry i moc 115 KM. Jedną z najbardziej poszukiwanych jednostek napędowych jest turbodiesel o pojemności 1,9 litra, który w różnych latach produkcji rozwijał moc 90, 100 i 110 KM. Jest to bardzo dynamiczna jednostka napędowa charakteryzująca się niskim zużyciem paliwa w granicach 6,5 litra na 100 km. Jej mankamentem jest podwyższona hałaśliwość występująca bezpośrednio po rozruchu.

 

Eksploatacja

Tablica przyrządów wzorowana była na autach Volkswagena.
Tablica przyrządów wzorowana była na autach Volkswagena.

 

Samochód ma wystarczająco obszerne wnętrze mogące pomieścić 4 osoby. Pasażerowie jadący z tyłu mają do dyspozycji niebyt wygodne siedzenia, nieco brakuje miejsca na nogi. Bagażnik o pojemności 528/1328 litrów, jest jednym z większych w tej klasie pojazdów. Tablica przyrządów i deska rozdzielcza są wykonane zgodnie z zasadami ergonomii, lecz sprawiają ascetyczne wrażenie. Do wykonania wnętrza samochodu użyto szarych tworzyw sztucznych, które po latach eksploatacji niszczą się i ulegają zarysowaniom.

Jeśli samochód jest zadbany, koszty eksploatacji można utrzymać na relatywnie niskim poziomie. Poważne usterki mechaniczne eliminujące pojazd z jazdy zdarzają się rzadko. Częściej dokuczają właścicielowi usterki instalacji elektrycznej, immobilisera, centralnego zamka i elektrycznych podnośników szyb. Częstym defektem jest zacieranie się mechanizmu napędu wycieraczek. W silnikach 1,9 TDI kłopoty może sprawiać przepływomierz powietrza. Amortyzatory i łożyska kół wytrzymują przebieg około 90 tysięcy km. Oczywiście na naszych nierównych i dziurawych drogach wzrasta częstotliwość obsługi układu zawieszenia - tulei i drążków stabilizatorów. Podkreślić należy dobre zabezpieczenie antykorozyjne samochodu.

 

Sytuacja rynkowa

 

Octavia to dobrze wykonany samochód, do budowy którego wykorzystano wiele podzespołów Volkswagena. Jej największym atutem jest znacznie niższa cena niż produktów macierzystego koncernu. Walory pojazdu spowodowały dynamicznie rosnący udział Skody w rynkowej sprzedaży aut nowych. Ten stan w prosty sposób przekłada się na rynek samochodów

Wersja kombi z napędem na obie osie.
Wersja kombi z napędem na obie osie.

używanych. Dobra opinia i duża popularność generują relatywnie wysokie i stabilne ceny na rynku pojazdów używanych. Octavia nie cieszy się popularnością wśród amatorów cudzej własności. Zadbane, serwisowane egzemplarze można nabyć w działach sprzedaży samochodów używanych zlokalizowanych przy salonach dilerskich, gdzie użytkownicy kupujący nowszą wersję często pozostawiają dotychczas eksploatowane auto. Ceny są tam nieco wyższe niż na giełdzie, lecz zakup jest bezpieczniejszy. Szczególnie poszukiwana jest wersja kombi z silnikiem 1,9 TDI.

 

 

 

Zalety:

- różnorodność wersji samochodu,

- dobre właściwości jezdne.

 

Wady:

- mała ilość miejsca na nogi dla pasażerów siedzących na tylnej kanapie,

- ograniczone pole widzenia do tyłu w wersji hatchback.

Orientacyjne ceny części zamiennych (zł)

Reflektor główny

360

Błotnik przedni

370

Klocki hamulcowe

205

Tarcze hamulcowe

340

Rozrząd kpl. z wymianą

980

Łożyska koła przedniego

240

 

Orientacyjne ceny samochodów używanych w tys. zł

Rok produkcji

1997

1998

1999

2000

2001

2002

1,6

21,9

18,5 – 24,0

21,9 - 23,5

26,0 - 29,0

26,0 – 30,2

26,5 –32,5

1,8

 25,0

22,8 -

   
1,9 TDI

23,5

22,9 – 25,9

27,0 - 34,9

27,5 – 36,9

32,5 – 43,9

41,2 - 45,0

1,6 Kombi

 28,9

 28,9

  
1,8 Kombi

  24,6

   
1,9 TDI Kombi

   32,9

38,5

42,0

Niektóre dane techniczne samochodów wyposażonych w różne silniki

 1,6

1,8T

1,9 TDi

Pojemność silnika (ccm)

1559

1781

1896

Moc maksymalna (KM)

101/5600

150/5700

90/4000

Maksymalny moment obrotowy (Nm)

145/3800

210/1750

210/1900

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

12,3

8,4

14,9

Prędkość maksymalna (km/h)

190

219

176

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

8,5

9,6

6,5

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie