Skoda Octavia 1,6

Ryszard Polit
Jest już przygotowany następca Skody Octavii. Zanim trafi na nasz rynek, musimy zadowolić się dotychczasową wersją tego pojazdu.

Jest już przygotowany następca Skody Octavii. Zanim trafi na nasz rynek, musimy zadowolić się dotychczasową wersją tego pojazdu.

 

Skoda odniosła sukces w całej Europie głównie dzięki temu, że nabywcy kojarzą tę markę z Volkswagenem. W obiegowej opinii gwarantuje to niezawodność i długowieczność za niższą cenę. Niektórzy nawet twierdzą, że Skoda to tani Volkswagen. 

 

Cechy szczególne

 

fot. Skoda
fot. Skoda

Nadwozie Octavii zaprojektowano w Czechach i wykorzystano wiele podzespołów z koncernu Volkswagen. Pojazd jest dość długi i ma nieproporcjonalnie mały rozstaw osi. To skutek zastosowania płyty podłogowej pochodzącej z VW Golfa IV. Pasażerowie tylnej kanapy narzekają na niewystarczającą ilość miejsca na nogi. Za to przednie fotele są wygodne, a fotel kierowcy ma seryjnie regulowaną wysokość. Ponadto można również ustawiać kolumnę kierownicy w dwóch płaszczyznach. Tablica przyrządów jest czytelna, a jakość zastosowanych materiałów we wnętrzu charakteryzuje się przyzwoitą jakością. Bagażnik o objętości 528 l należy do największych w tej klasie aut.

 


fot. Skoda
fot. Skoda


Silnik

 

Aby Octavia mogła być pojazdem w atrakcyjnej cenie, gamę silników należy ograniczyć do dwóch benzynowych: 1,4 l o mocy 75 KM lub 1,6 l /102 KM
. Wybór innej jednostki napędowej powoduje przekroczenie 55 tys. zł. Wybraliśmy więc silnik 1,6 l o mocy 102 KM. Ta jednostka napędowa ma 2 zawory w cylindrze, nie jest więc specjalnie nowoczesna.

W ramach modernizacji zdecydowano się na zastosowanie kanałów dolotowych o zmiennej długości, co poprawiło jej elastyczność. W praktyce oznacza to, że nie trzeba często zmieniać biegów. Do normalnej jazdy to wystarczający silnik, który z powodzeniem daje sobie radę, gdy trzeba przyspieszyć na wyższych biegach. Jego mankamentem jest zwiększone zużycie paliwa
- w mieście 10 l/100 km
.

 

Wrażenia z jazdy

 

fot. Skoda
fot. Skoda

Stosunkowo mały rozstaw osi i duże zwisy nadwozia powodują kołysanie pojazdu podczas przejeżdżania poprzecznych nierówności, np. szyn tramwajowych. Aby temu przeciwdziałać, zawieszenie ma dość twardą charakterystykę, która obniża jednak komfort jazdy. Konstrukcja zawieszenia jest dość prosta - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu oś skrętna z wahaczami wzdłużnymi. Podczas dłuższych podróży i jazdy z wyższymi prędkościami, powyżej 100 km/h,  przeszkadza podwyższony poziom hałasu
. Przy prędkości 100 km/h osiąga on "granicę przyzwoitości" - 70 dB
. Trzeba przyznać, że nowocześniejsze auta są cichsze. Układ hamulcowy również nie jest wzorem skuteczności, jednak mieści się w normie.

 

Podsumowanie

 

Nie ulega wątpliwości, że Octavia nie jest już konstrukcją nowoczesną. Zarówno płyta podłogowa jak i silnik 1,6 l okres świetności mają już za sobą. Dla nabywców nieoczekujących od samochodu dynamiki rakiety i wzorowego zachowania na drodze Octavia jest jednak interesującą propozycją. Wystarczające jest też wyposażenie seryjne, m.in. 2 poduszki powietrzne, wspomaganie układu kierowniczego i układ ABS. Można się też spodziewać, że dilerzy Skody będą skłonni do udzielania rabatów na ten schodzący z rynku model.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty