Czeska limuzyna mogłaby z powodzeniem zostać wzorcem ergonomii. Jest bardzo przestronna, a wszystkie przyciski, manetki i przełączniki rozmieszczono tak, by żeby żaden kierowca nie miał na co narzekać. Szczególnie, gdy auto jest napędzane silnikiem, który jak w testowanym przez nas egzemplarzu, ma przynajmniej 150 KM. Turbobenzynowa jednostka o pojemności 1.4 rozwija właśnie taką moc i w połączeniu z 7-stopniowym DSG jest w stanie rozpędzić Octavię od 0 do 100 km/h w 8,2 s. To całkiem przyzwoity wynik jak na rodzinnego liftbacka. Średnie spalanie w cyklu mieszanym kształtuje się na poziomie ok. 5 l/100 km. To zaskakująco dobry wynik jak na tę moc.
Siedmiostopniowa skrzynia DSG sprawdza się wyśmienicie. W zależności od wybranego – spośród pięciu dostępnych – trybu jazdy, dostosowuje swoją pracę do określonych parametrów. W trybie Eco stara się być oszczędna i jak najszybciej wrzuca jak najwyższe przełożenie, natomiast w trybie Sport dba o dynamikę i długo utrzymuje wysokie obroty, by Octavii nie zabrakło mocy. Przełożenie sportowe skrzyni można zresztą aktywować w każdym trybie jazdy – wystarczy przesunąć lewarek w dół po wybraniu trybu D (drive). Zawieszenie jest lekko sztywne, ale dzielnie radzi sobie z nierównościami. Nie przeszkadzają mu nawet 18-calowe felgi i opony o profilu 225/40.
Ergonomia i jeszcze raz wygoda
Wnętrze, jak przystało na Skodę, jest ergonomiczne. Duże kieszenie boczne w drzwiach pozwalają przechowywać nawet 1,5-litrowe butelki. Mnogość schowków umożliwi przewożenie kluczy, portfela, telefonu czy rękawiczek. Wszystkie elementy wnętrza zostały wykonane ze znanych właścicielom samochodów z grupy Volkswagena tworzyw. Nie można się przyczepić do jakości tworzyw. Fotele ze skóry i alcantary należą do niezwykle wygodnych. Jedną z opcji jest elektryczne sterowanie foteli przednich. Zabrakło funkcji masażu, którą oferuje konkurencja - np. Renault Megane, Opel Astra czy Volkswagen Golf. Jedną z największych zalet Octavii jest wręcz oszałamiająca ilość miejsca na tylnej kanapie. Nawet wysokie osoby – mający powyżej 180 cm wzrostu – są w stanie założyć nogę na nogę, gdy przed nimi jedzie kierowca lub pasażer o podobnym wzroście.
Technologią VAG stoi
Na pokład nowej Octavii trafiło wiele usprawnień technologicznych znanych z droższych aut koncernu. Kierowcę wspomagają zarówno aktywny tempomat, jak i funkcja ostrzegania o obiekcie w martwym polu oraz system Lane Assist. Ten ostatni należy do najlepiej pracujących w segmencie. Utrzymuje auto w torze jazdy nawet w ostrzejszych zakrętach. Aktywny tempomat posiada natomiast rzadko spotykaną funkcję wyhamowywania pojazdu w trakcie jazdy prawym pasem, gdy auto na lewym porusza się z niższą prędkością. Wynika to zapewne z przeświadczenia projektantów, że manewr wyprzedzania prawą stroną należy do niebezpiecznych.
Jeśli chodzi o nowości, które trafiły na pokład poliftingowej Octavii, warto przyjrzeć się systemowi infotainment. Za sterowanie funkcjami, poza wielofunkcyjną kierownicą, odpowiada tutaj mierzący 9,2 cala wyświetlacz dotykowy. Umieszczony w konsoli środkowej ekran przykuwa uwagę nowoczesną stylistyką i ograniczeniem liczby fizycznych przycisków. Ma jedną istotną wadę – tafla pokrywającego go tworzywa jest błyszcząca, co powoduje mocne odbicia światła w słoneczne dni, a po dłuższym użytkowaniu pozostają na nim ślady palców i widoczne stają się wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia.[page_break]
Sam system jest niezwykle intuicyjny i responsywny. Nawet mniej doświadczeni użytkownicy bez problemu będą w stanie odnaleźć interesujące ich funkcje, a także modyfikować ustawienia. Dodatkowo w ramach infotainment użytkownicy Octavii otrzymują istny smartfon na kółkach. Dzięki możliwości skorzystania z Android Auto, Mirror Link i Apple Car Play, zyskują na ekranie Skody dostęp do wielu różnych funkcji, które posiadają ich inteligentne telefony – m.in. streamingu muzyki, map czy wiadomości tekstowych.
Testowana Skoda została wyposażona w opcjonalny uchwyt na telefon/tablet mocowany między drążkami stelażu zagłówka przedniego fotela. Dzięki temu pasażerowie drugiego rzędu, zwłaszcza dzieci, mogą cieszyć się możliwością oglądania zawartości urządzeń mobilnych w trakcie jazdy bez konieczności trzymania ich w rękach. Skoda zadbała również o kierowców jeżdżących zimą. Pod klapką wlewu paliwa znalazło się miejsce na fabryczną skrobaczkę do szyb.
Kolejną z zalet Octavii jest jej bagażnik. Dostęp do przestrzeni bagażowej uzyskuje się poprzez uniesienie klapy razem z szybą. Oznacza to swobodną możliwość operowania w liczącym 590 l bagażniku, który po złożeniu kanapy rośnie do 1580 l. To imponujące wartości. Przypomnijmy, że nie mówimy o samochodzie z nadwoziem kombi. Dla porównania - Renault Megane sedan zmieści 550 l bagażu, natomiast Toyota Corolla jedynie 452 l.
Podsumowanie
Poliftingowa Skoda Octavia pomimo kilku detali nie różni się zbytnio od swojej poprzedniczki. Odświeżony wygląd jednych przekonuje, a przed innych jest krytykowany. W Skodzie najbardziej przyciąga jej ergonomia oraz zdroworozsądkowe połączenie jakości i ceny. Poprawność wnętrza oraz renoma konstrukcji koncernu Volkswagena jest od dawna niezmienna. Nowa Octavia przyzwoicie przyspiesza, niewiele pali, ma mnóstwo miejsca na nogi i głowę, a jej bagażnik imponuje wielkością. Na dodatek dobrze się ją prowadzi. Nie można po niej oczekiwać jakości wykończenia Audi, ale wyższe wersje wyposażeniowe oferuję nieco luksusu.
Plusy:
- rozbudowany system infotainment
- dobrze pracujący „asystenci” kierowcy
- dobra dynamika przy niewielkiej pojemności i niskim spalaniu
- przestronne wnętrze i duży bagażnik
Minusy:
- ekran wyświetlacza w słoneczne dni jest mało czytelny, jego połyskliwa powierzchnia odbija promienie słoneczne
- w najwyższych wersjach wyposażeniowych brak udogodnień znanych z aut konkurencji (wyświetlacz head-up czy masaż w fotelach)
Dane techniczne Skody Octavii 1.4 TSI i wybranych konkurentów:
Marka/model | Skoda Octavia 1.4 TSI Style | Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige | Renault Megane 1.2 TCe Intens |
Cena (zł) | 87 280 | 93 400 | 87 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Liftback/5 | Sedan/4 | Sedan/4 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4 667/1 814/1 465 | 4 620/1 775/1 465 | 4 857/1814/1 447 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1 549/1 540 | 1 535/1 535 | 1 591/1 586 |
Rozstaw osi (mm) | 2 686 | 2 700 | 2 712 |
Masa własna (kg) | 1 195 | 1 205 | 1 315 |
Pojemność bagażnika (l) | 590 | 452 | 550 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 55 | 50 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1 395 | 1598 | 1197 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | na przednią oś | na przednią oś | na przednią oś |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | zautomatyzowana/7 | bezstopniowa | zautomatyzowana/7 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr/min | 150 KM przy 5000 | 132 KM przy 6400 | 130 KM przy 5500 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr/min | 250 Nm przy 1500-3500 | 160 Nm przy 4400 | 205 Nm przy 2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,2 | 11,1 | 11,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 219 | 190 | 197 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,9 | 5,6 | 5,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 115 | 130 | 119 |
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?