Skoda Octavia 1.4 TSI – poprawianie dobrego

Bartłomiej Pobocha
Skoda Octavia 1.4 TSI - test Octavia od lat cieszy się ogromną popularnością zarówno w Europie Środkowo-Wschodniej, jak i na Zachodzie. Jest najlepiej sprzedającym się na świecie modelem Skody, który zaskarbił sobie zaufanie odbiorców jako auto służbowe i samochód prywatny. Lifting, który przeszła w październiku 2016 roku, nie zmienił jej zbytnio, jednak odświeżony wygląd może przyciągnąć kolejnych nabywców.fot. Bartłomiej Pobocha
Skoda Octavia 1.4 TSI - test Octavia od lat cieszy się ogromną popularnością zarówno w Europie Środkowo-Wschodniej, jak i na Zachodzie. Jest najlepiej sprzedającym się na świecie modelem Skody, który zaskarbił sobie zaufanie odbiorców jako auto służbowe i samochód prywatny. Lifting, który przeszła w październiku 2016 roku, nie zmienił jej zbytnio, jednak odświeżony wygląd może przyciągnąć kolejnych nabywców.fot. Bartłomiej Pobocha
Octavia od lat cieszy się ogromną popularnością - zarówno w Europie Środkowo-Wschodniej, jak i na zachodzie. Jest najlepiej sprzedającym się na świecie modelem Skody, który zaskarbił sobie zaufanie odbiorców jako auto służbowe i samochód prywatny. Lifting, który przeszła w październiku 2016 r., nie zmienił jej zbytnio, jednak odświeżony wygląd może przyciągnąć kolejnych nabywców.

Czeska limuzyna mogłaby z powodzeniem zostać wzorcem ergonomii. Jest bardzo przestronna, a wszystkie przyciski, manetki i przełączniki rozmieszczono tak, by żeby żaden kierowca nie miał na co narzekać. Szczególnie, gdy auto jest napędzane silnikiem, który jak w testowanym przez nas egzemplarzu, ma przynajmniej 150 KM. Turbobenzynowa jednostka o pojemności 1.4 rozwija właśnie taką moc i w połączeniu z 7-stopniowym DSG jest w stanie rozpędzić Octavię od 0 do 100 km/h w 8,2 s. To całkiem przyzwoity wynik jak na rodzinnego liftbacka. Średnie spalanie w cyklu mieszanym kształtuje się na poziomie ok. 5 l/100 km. To zaskakująco dobry wynik jak na tę moc.

Skoda Octavia 1.4 TSI - test Octavia od lat cieszy się ogromną popularnością zarówno w Europie Środkowo-Wschodniej, jak i na Zachodzie. Jest najlepiej
Skoda Octavia 1.4 TSI - test

Octavia od lat cieszy się ogromną popularnością zarówno w Europie Środkowo-Wschodniej, jak i na Zachodzie. Jest najlepiej sprzedającym się na świecie modelem Skody, który zaskarbił sobie zaufanie odbiorców jako auto służbowe i samochód prywatny. Lifting, który przeszła w październiku 2016 roku, nie zmienił jej zbytnio, jednak odświeżony wygląd może przyciągnąć kolejnych nabywców.

fot. Bartłomiej Pobocha

Siedmiostopniowa skrzynia DSG sprawdza się wyśmienicie. W zależności od wybranego – spośród pięciu dostępnych – trybu jazdy, dostosowuje swoją pracę do określonych parametrów. W trybie Eco stara się być oszczędna i jak najszybciej wrzuca jak najwyższe przełożenie, natomiast w trybie Sport dba o dynamikę i długo utrzymuje wysokie obroty, by Octavii nie zabrakło mocy. Przełożenie sportowe skrzyni można zresztą aktywować w każdym trybie jazdy – wystarczy przesunąć lewarek w dół po wybraniu trybu D (drive). Zawieszenie jest lekko sztywne, ale dzielnie radzi sobie z nierównościami. Nie przeszkadzają mu nawet 18-calowe felgi i opony o profilu 225/40.

 

Ergonomia i jeszcze raz wygoda

Wnętrze, jak przystało na Skodę, jest ergonomiczne. Duże kieszenie boczne w drzwiach pozwalają przechowywać nawet 1,5-litrowe butelki. Mnogość schowków umożliwi przewożenie kluczy, portfela, telefonu czy rękawiczek. Wszystkie elementy wnętrza zostały wykonane ze znanych właścicielom samochodów z grupy Volkswagena tworzyw. Nie można się przyczepić do jakości tworzyw. Fotele ze skóry i alcantary należą do niezwykle wygodnych. Jedną z opcji jest elektryczne sterowanie foteli przednich. Zabrakło funkcji masażu, którą oferuje konkurencja - np. Renault Megane, Opel Astra czy Volkswagen Golf. Jedną z największych zalet Octavii jest wręcz oszałamiająca ilość miejsca na tylnej kanapie. Nawet wysokie osoby – mający powyżej 180 cm wzrostu – są w stanie założyć nogę na nogę, gdy przed nimi jedzie kierowca lub pasażer o podobnym wzroście.

Technologią VAG stoi

Skoda Octavia 1.4 TSI - test Octavia od lat cieszy się ogromną popularnością zarówno w Europie Środkowo-Wschodniej, jak i na Zachodzie. Jest najlepiej
Skoda Octavia 1.4 TSI - test

Octavia od lat cieszy się ogromną popularnością zarówno w Europie Środkowo-Wschodniej, jak i na Zachodzie. Jest najlepiej sprzedającym się na świecie modelem Skody, który zaskarbił sobie zaufanie odbiorców jako auto służbowe i samochód prywatny. Lifting, który przeszła w październiku 2016 roku, nie zmienił jej zbytnio, jednak odświeżony wygląd może przyciągnąć kolejnych nabywców.

fot. Bartłomiej Pobocha

Na pokład nowej Octavii trafiło wiele usprawnień technologicznych znanych z droższych aut koncernu. Kierowcę wspomagają zarówno aktywny tempomat, jak i funkcja ostrzegania o obiekcie w martwym polu oraz system Lane Assist. Ten ostatni należy do najlepiej pracujących w segmencie. Utrzymuje auto w torze jazdy nawet w ostrzejszych zakrętach. Aktywny tempomat posiada natomiast rzadko spotykaną funkcję wyhamowywania pojazdu w trakcie jazdy prawym pasem, gdy auto na lewym porusza się z niższą prędkością. Wynika to zapewne z przeświadczenia projektantów, że manewr wyprzedzania prawą stroną należy do niebezpiecznych.

Jeśli chodzi o nowości, które trafiły na pokład poliftingowej Octavii, warto przyjrzeć się systemowi infotainment. Za sterowanie funkcjami, poza wielofunkcyjną kierownicą, odpowiada tutaj mierzący 9,2 cala wyświetlacz dotykowy. Umieszczony w konsoli środkowej ekran przykuwa uwagę nowoczesną stylistyką i ograniczeniem liczby fizycznych przycisków. Ma jedną istotną wadę – tafla pokrywającego go tworzywa jest błyszcząca, co powoduje mocne odbicia światła w słoneczne dni, a po dłuższym użytkowaniu pozostają na nim ślady palców i widoczne stają się wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia.[page_break]

Skoda Octavia 1.4 TSI - test Octavia od lat cieszy się ogromną popularnością zarówno w Europie Środkowo-Wschodniej, jak i na Zachodzie. Jest najlepiej
Skoda Octavia 1.4 TSI - test

Octavia od lat cieszy się ogromną popularnością zarówno w Europie Środkowo-Wschodniej, jak i na Zachodzie. Jest najlepiej sprzedającym się na świecie modelem Skody, który zaskarbił sobie zaufanie odbiorców jako auto służbowe i samochód prywatny. Lifting, który przeszła w październiku 2016 roku, nie zmienił jej zbytnio, jednak odświeżony wygląd może przyciągnąć kolejnych nabywców.

fot. Bartłomiej Pobocha

Sam system jest niezwykle intuicyjny i responsywny. Nawet mniej doświadczeni użytkownicy bez problemu będą w stanie odnaleźć interesujące ich funkcje, a także modyfikować ustawienia. Dodatkowo w ramach infotainment użytkownicy Octavii otrzymują istny smartfon na kółkach. Dzięki możliwości skorzystania z Android Auto, Mirror Link i Apple Car Play, zyskują na ekranie Skody dostęp do wielu różnych funkcji, które posiadają ich inteligentne telefony – m.in. streamingu muzyki, map czy wiadomości tekstowych.

Testowana Skoda została wyposażona w opcjonalny uchwyt na telefon/tablet mocowany między drążkami stelażu zagłówka przedniego fotela. Dzięki temu pasażerowie drugiego rzędu, zwłaszcza dzieci, mogą cieszyć się możliwością oglądania zawartości urządzeń mobilnych w trakcie jazdy bez konieczności trzymania ich w rękach. Skoda zadbała również o kierowców jeżdżących zimą. Pod klapką wlewu paliwa znalazło się miejsce na fabryczną skrobaczkę do szyb.

Skoda Octavia 1.4 TSI - test Octavia od lat cieszy się ogromną popularnością zarówno w Europie Środkowo-Wschodniej, jak i na Zachodzie. Jest najlepiej
Skoda Octavia 1.4 TSI - test

Octavia od lat cieszy się ogromną popularnością zarówno w Europie Środkowo-Wschodniej, jak i na Zachodzie. Jest najlepiej sprzedającym się na świecie modelem Skody, który zaskarbił sobie zaufanie odbiorców jako auto służbowe i samochód prywatny. Lifting, który przeszła w październiku 2016 roku, nie zmienił jej zbytnio, jednak odświeżony wygląd może przyciągnąć kolejnych nabywców.

fot. Bartłomiej Pobocha

Kolejną z zalet Octavii jest jej bagażnik. Dostęp do przestrzeni bagażowej uzyskuje się poprzez uniesienie klapy razem z szybą. Oznacza to swobodną możliwość operowania w liczącym 590 l bagażniku, który po złożeniu kanapy rośnie do 1580 l. To imponujące wartości. Przypomnijmy, że nie mówimy o samochodzie z nadwoziem kombi. Dla porównania - Renault Megane sedan zmieści 550 l bagażu, natomiast Toyota Corolla jedynie 452 l.

Podsumowanie

Poliftingowa Skoda Octavia pomimo kilku detali nie różni się zbytnio od swojej poprzedniczki. Odświeżony wygląd jednych przekonuje, a przed innych jest krytykowany. W Skodzie najbardziej przyciąga jej ergonomia oraz zdroworozsądkowe połączenie jakości i ceny. Poprawność wnętrza oraz renoma konstrukcji koncernu Volkswagena jest od dawna niezmienna. Nowa Octavia przyzwoicie przyspiesza, niewiele pali, ma mnóstwo miejsca na nogi i głowę, a jej bagażnik imponuje wielkością. Na dodatek dobrze się ją prowadzi. Nie można po niej oczekiwać jakości wykończenia Audi, ale wyższe wersje wyposażeniowe oferuję nieco luksusu.

Plusy:

  • rozbudowany system infotainment
  • dobrze pracujący „asystenci” kierowcy
  • dobra dynamika przy niewielkiej pojemności i niskim spalaniu
  • przestronne wnętrze i duży bagażnik

Minusy:
- ekran wyświetlacza w słoneczne dni jest mało czytelny, jego połyskliwa powierzchnia odbija promienie słoneczne
- w najwyższych wersjach wyposażeniowych brak udogodnień znanych z aut konkurencji  (wyświetlacz head-up czy masaż w fotelach)

Dane techniczne Skody Octavii 1.4 TSI i wybranych konkurentów:

Marka/modelSkoda Octavia 1.4 TSI StyleToyota Corolla 1.6 Valvematic  Prestige Renault Megane 1.2 TCe Intens
Cena (zł)87 28093 40087 900
Typ nadwozia/liczba drzwiLiftback/5Sedan/4Sedan/4
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość/szerokość/wysokość (mm)4 667/1 814/1 4654 620/1 775/1 4654 857/1814/1 447
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1 549/1 5401 535/1 5351 591/1 586
Rozstaw osi (mm)2 6862 7002 712
Masa własna (kg)1 1951 2051 315
Pojemność bagażnika (l)590452550
Pojemność zbiornika paliwa (l)505550
Układ napędowy   
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)1 39515981197
Liczba cylindrów444
Napędzana ośna przednią ośna przednią ośna przednią oś
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńzautomatyzowana/7bezstopniowazautomatyzowana/7
Osiągi   
Moc (KM) przy obr/min150 KM przy 5000132 KM przy 6400130 KM przy 5500
Moment obrotowy (Nm) przy obr/min250 Nm przy 1500-3500160 Nm przy 4400205 Nm przy 2000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)8,211,111,0
Prędkość maksymalna (km/h)219190197
Średnie spalanie (l/100 km)4,95,65,3
Emisja CO2 (g/km)115130119
od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty