Skoda Octavia 1.0 TSI. Trzy cylindry dają radę!

Ryszard M. Perczak
Skoda Octavia 1.0 TSIJedną z najważniejszych zmian jakie zaszły w Skodzie Octavii w roku 2016 była wymiana silników benzynowych. 4-cylindrowy motor 1.2 TSI (105 KM) został zastąpiony przez 3-cylindrowy 1.0 TSI o pojemności 999 cm sześc.
Skoda Octavia 1.0 TSIJedną z najważniejszych zmian jakie zaszły w Skodzie Octavii w roku 2016 była wymiana silników benzynowych. 4-cylindrowy motor 1.2 TSI (105 KM) został zastąpiony przez 3-cylindrowy 1.0 TSI o pojemności 999 cm sześc.
Udostępnij:
Jedną z najważniejszych zmian jakie zaszły w Skodzie Octavii w roku 2016 była wymiana silników benzynowych. 4-cylindrowy motor 1.2 TSI (105 KM) został zastąpiony przez 3-cylindrowy 1.0 TSI o pojemności 999 cm sześc.

Octavia pojawiła się na rynku w roku 1996. Dołączyła do jedynego wówczas modelu marki Skoda, mianowicie Felicii. Od czterech lat jest produkowane już trzecie pokolenie kompaktowej Skody. To właśnie w tym modelu po raz pierwszy wykorzystano uniwersalna płytę MQB, na której powstał m.in. Volkswagen Golf VII. Wersja Combi weszła do produkcji w roku 2013.

Skoda Octavia 1.0 TSI<br><br>Jedną z najważniejszych zmian jakie zaszły w Skodzie Octavii w roku 2016 była wymiana silników benzynowych. 4-cylindrowy motor 1.2 TSI (105 KM) został zastąpiony przez 3-cylindrowy 1.0 TSI o pojemności 999 cm sześc.Octavia jest najchętniej kupowanym, nowym samochodem w Polsce. Tę pozycję utrzymuje już od kilku lat. Powodem tak dużego zainteresowania akurat tym samochodem są: przestronne wnętrze oraz duży bagażnik, ekonomiczne silniki, przyzwoite wyposażenie oraz jeszcze do niedawna relatywnie niska cena. Teraz jednak, gdy zestawimy ceny Octavii z konkurencyjnymi modelami to okaże się, że Skoda wcale już do tanich nie należy. Przykładem jest testowana przez nas wersja, której cena przekroczyła 100 tysięcy złotych. Ta którą podajemy w tabeli dotyczy podstawowej wersji z testowanym silnikiem.

Octavia to model pogranicza segmentów C i D. Z tego powodu wśród kompaktów trudno znaleźć jej konkurentów. Dwa zestawione z nią modele Renault i Opel w szczegółach mają inne wyposażenie. Kierowaliśmy się przy ich wyborze silnikami oraz wymiarami zewnętrznymi.

Skoda Octavia 1.0 TSI<br><br>Jedną z najważniejszych zmian jakie zaszły w Skodzie Octavii w roku 2016 była wymiana silników benzynowych. 4-cylindrowy motor 1.2 TSI (105 KM) został zastąpiony przez 3-cylindrowy 1.0 TSI o pojemności 999 cm sześc.Wydawać by się mogło, że 3-cylindrowy, nawet 115-konny, ale tylko litrowy silnik nie zapewni odpowiedniej dynamiki autu, które waży przynajmniej 1200 kg. Do tego jeszcze z automatyczną, 7-stopnioową skrzynia biegów. A jednak to zestawienie ma sens i jeśli tylko odpowiednio obchodzimy się z pedałem gazu wówczas ten napęd naprawdę „daje radę”. Trzeba jednak pamiętać, że ten samochód nie powinien być poganiany do gwałtownych przyspieszeń. Oczywiście wdepnięty w podłogę pedał gazu spowoduje szybkie ruszenie z miejsca, nawet z zabuksowaniem kół, ale opłacone to zostanie dużym zużyciem benzyny. To samo będzie się działo wtedy, gdy zechcemy pędzić autostradą powyżej 120 km/h.

Testowana Octavia traci ochotę do dynamicznych przyspieszeń, gdy jest obciążona np. kompletem pasażerów i bagażem. Wówczas przed każdym manewrem przyspieszania np. podczas wyprzedzania trzeba się liczyć, że to trochę potrwa. Chociaż, gdy wrzucimy np. trójkę i przyciśniemy gaz to nawet w takich warunkach nie będzie tak źle, choć wówczas chwilowe spalanie znacznie wzrośnie. Jeśli przyjmiemy, że ta wersja Octavii wymaga od kierowcy delikatności wówczas zapotrzebowanie na benzynę w mieście nie przekroczy 7,5 l/100 km, a na autostradzie 5,3 l/100 km. To są dane pochodzące z naszych jazd testowych.

[page_break]

Skoda Octavia 1.0 TSI<br><br>Jedną z najważniejszych zmian jakie zaszły w Skodzie Octavii w roku 2016 była wymiana silników benzynowych. 4-cylindrowy motor 1.2 TSI (105 KM) został zastąpiony przez 3-cylindrowy 1.0 TSI o pojemności 999 cm sześc.Bardzo nam się podobało działanie skrzyni DSG. Płynna zmiana przełożeń, żadnych szarpnięć czy też zbyt późne reakcje. Poza wszystkim odgłos pracy tego silnika zupełnie nie wskazuje na to, iż ma tylko trzy cylindry. Podobne silniki konkurencji pod tym względem wypadają gorzej.

Podsumowując. Skoda Octavia Combi przekonuje do siebie wygodnym wnętrzem i dużym bagażnikiem. Niewielki silnik też da się polubić, choć trzeba mieć świadomość pewnych jego ograniczeń. Poza tym ten model „trzyma” cenę i nawet po latach eksploatacji nie musimy się obawiać, że będą kłopoty z jej sprzedaniem. Na tle konkurencji wypada bardzo dobrze, szczególnie oceniana za wyposażenie. Nie jest już tak bardzo konkurencyjna, gdy zaczniemy porównywać ceny podobnych do niej modeli.

 

Skoda Octavia Combi 1.0 i konkurenci:

Marka/model

Skoda Octavia Combi 1.0

Renault Megane Grandtour 1.2

Opel Astra Sports Tourer 1.0

Cena (zł)

73.740

66.900

67.800

Typ nadwozia/liczba drzwi

Kombi/5

Kombi/5

Kombi/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4659/1814/1480

4626/1814/1457

4700/1870/1510

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1515/1505

1555/1569

1563/1577

Rozstaw osi (mm)

2686

2717

2660

Masa własna (kg)

1247b.d.

1200
Pojemność bagażnika (l)

610

521

540
Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

4748
Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

Pojemność (cm3)

999

1197

999

Liczba cylindrów

34

3

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/7

manualna/6

automatyczna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

115/5500

100/4500

105/5500

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

200/2000

175/1500

170/1800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,2

12,6

11,7
Prędkość maksymalna (km/h)

200162

195
Średnie spalanie (l/100 km)

4,5

5,44,3

Emisja CO2 (g/km)

108120

103

       

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie