Skoda ma 100 lat

Michał Kij
Fot. Skoda: Model 440 Felicia – wersja coupe, obecnie ceniony przez kolekcjonerów.
Fot. Skoda: Model 440 Felicia – wersja coupe, obecnie ceniony przez kolekcjonerów.
Czesi mają kolejną okazję wzmocnić więzy przyjaźni z kufelkiem jasnego z pianką. Skoda obchodzi sto lat.

 

Nasi pogodni sąsiedzi świętowali stulecie Skody już dziesięć lat temu, a to za sprawą księgarza, niejakiego Vaclava Klementa.

Fot. Skoda: Od 1899 r. firma Laurin&Klement produkowała motocykle. W 1905 r. rozpoczęto seryjną produkcję samochodów.
Fot. Skoda: Od 1899 r. firma Laurin&Klement produkowała motocykle. W 1905 r. rozpoczęto seryjną produkcję samochodów.

Jako zapalony cyklista pan Klement kupił rower "Germania 6" znakomitej firmy Seidel&Naumann. Niestety maszyna odmówiła posłuszeństwa, a nikt w okolicy nie umiał uleczyć jej dolegliwości. Klement postanowił otworzyć punkt napraw i składania rowerów z angielskich części. Pokrewną duszę

Fot. Skoda: W 1925 roku nastąpiło połączenie firm Laurin&Klement i Skody. Na zdjęciu Skoda 110 z 1925 r.
Fot. Skoda: W 1925 roku nastąpiło połączenie firm Laurin&Klement i Skody. Na zdjęciu Skoda 110 z 1925 r.

rozpoznał w panu Vaclavie Laurinie. 30 września 1895 roku otworzyli wspólny interes na przedmieściach Mlada Boleslav.

 

Borykali się z silną konkurencją. Pan Klement wypatrzył rozwiązanie na ulicach Paryża. Motocykle! Pierwszy zmotoryzowany jednoślad wyjechał z firmy Laurin&Klement w 1899 roku. Sześć lat później, w 1905 roku powstał pierwszy seryjny (jeśli 44 sztuki można uznać za serię) samochód : Voiturette typ A. W tym roku przypada setna rocznica jego urodzin.

Fot. Skoda: Wytwarzana od 1924 r. na licencji Hispano-Suiza była najelegantszym autem produkowanym w Czechosłowacji.
Fot. Skoda: Wytwarzana od 1924 r. na licencji Hispano-Suiza była najelegantszym autem produkowanym w Czechosłowacji.

 

W fabryce Laurin&Klement zbudowano pierwszy autobus dla Pragi. Potem była produkcja wojenna, ciężarówki, a w 1925 r. połączenie z zakładami Skoda z Pilzna. Powstały w połowie XIX wieku, a u zarania kierował nimi inżynier Emil Skoda. Zajmowały się produkcją metalową, zbrojeniową, a wydział samochodów otworzono w 1919 r. Pięć lat później rozpoczęto produkcję aut na licencji Hispano-Suizy. Inżynier Skoda od dawna już nie żył, ale zza grobu podpowiedział znak firmowy. W młodości podróżował po Dzikim Zachodzie, a ściany jego

Fot. Skoda: Luksusowa Skoda 860 produkowana w latach 1929- 1933.
Fot. Skoda: Luksusowa Skoda 860 produkowana w latach 1929- 1933.

gabinetu zdobił portret indiańskiego przewodnika. Ktoś wpadł na pomysł, by chłodnice Skód zdobiła stylizowana głowa Indianina ze strzałą. Marka Laurin&Klement przestała istnieć.

 

Na początku lat trzydziestych inżynier Karel Hradliczka skonstruował prototyp Skody 932 z chłodzonym powietrzem silnikiem o pojemności 1,4 l umieszczonym z tyłu i obłym nadwoziem. Podobnie zbudowany samochód, lecz innej marki zrobił potem światową karierę, która trwała blisko

Fot. Skoda: W 1934 r. zaprezentowano nową luksusową limuzynę nazwaną Skoda 640 Superb. Na zdjęciu model z 1939 r.
Fot. Skoda: W 1934 r. zaprezentowano nową luksusową limuzynę nazwaną Skoda 640 Superb. Na zdjęciu model z 1939 r.

siedemdziesiąt lat.

 

W 1934 roku pojawiła się Skoda Popular. Produkowano również kilka innych modeli, z prestiżowym Superb na czele. Jednak to skromny Popular przetrwał najdłużej stając się podstawą dla powojennych Skód 1101, powszechnie nazywanych Tudor. W 1952 zastąpił je model 1200, do którego dołączył w 1955 mniejszy typ 440, przezwany Spartak. Cztery lata później zadebiutowała Octavia. Jej

Fot. Skoda: Samochody luksusowe dodawały prestiżu, ale finanse mógł podreperować samochód popularny. Najbardziej znanym modelem Skody przed II wojną
Fot. Skoda: Samochody luksusowe dodawały prestiżu, ale finanse mógł podreperować samochód popularny. Najbardziej znanym modelem Skody przed II wojną światową był Popular, którego produkcję rozpoczęto w 1934 r.

siostra, kabriolet Felicia poruszała serca przechodniów bardziej niż słowiczy śpiew.

 

Jednocześnie trwały prace nad zupełnie nowym samochodem. Ich owocem była 1000 MB. Miała silnik z tyłu i tylny napęd, a w Czechosłowacji była powszechnie znana jako "embecka". W Polsce Ludowej 1000 MB tłumaczono jako "tysiąc małych

Fot. Skoda: Skoda produkowała także autobusy. Na zdjęciu model S 706N z 1941 r.
Fot. Skoda: Skoda produkowała także autobusy. Na zdjęciu model S 706N z 1941 r.

błędów", choć było to krzywdzące dla tego niezłego auta. Budowano ją od 1964 roku, do modernizacji w 1969, której wynikiem była Skoda 100/110.

 

Zakłady podjęły współpracę z fabryką w Eisenach, produkującą Wartburgi. Jej wynikiem był nowoczesny, przednionapędowy sedan Skoda 760. Powstało przeszło 130 wspólnych prototypów. Niestety, na tym poprzestano. Dlatego z Mlada Boleslav nadal wyjeżdżały samochody z tylnym napędem. Najpierw Skoda 105/120, z nadwoziem, do którego przyłożyli rękę Włosi, a potem jej następczyni 130 udająca pochylonym przodem, że jest aerodynamiczna.

 

Przełomem była Favorit z 1987 roku. Miała zblokowany przedni napęd, a karoserii nadał ostateczny kształt Bertone. Od 1989 roku do zakładów Skody zaczęli pukać inwestorzy. Czeską fabryką zainteresowały się ogółem 24 firmy. Ostatecznie jej partnerem został Volkswagen. Nowoczesne i niedrogie Octavie i Fabie wytyczyły Skodzie drogę na europejskie rynki.

Fot. Skoda: Inżynier Karel Hradliczka skonstruował w 1935 r. prototyp Skody 932 z obłym nadwoziem i chłodzonym powietrzem silnikiem o pojemności 1,4
Fot. Skoda: Inżynier Karel Hradliczka skonstruował w 1935 r. prototyp Skody 932 z obłym nadwoziem i chłodzonym powietrzem silnikiem o pojemności 1,4 l umieszczonym z tyłu. Na prototypie się skończyło, natomiast niedługo później Ferdynand Porsche zaprezent
Fot. Skoda: Po wojnie modernizowano model Popular. W 1952 r. zaprezentowano model 1200 sedan z nadwoziem wykonanym całkowicie ze stali. Na zdjęciu karetka
Fot. Skoda: Po wojnie modernizowano model Popular. W 1952 r. zaprezentowano model 1200 sedan z nadwoziem wykonanym całkowicie ze stali. Na zdjęciu karetka pogotowia ratunkowego.
Fot. Skoda: W 1959 r. wszedł do produkcji model 440. Liczba 440 oznaczała – silnik 4-cylindrowy o mocy 40 KM. Jednostka napędowa była umieszczona z przodu
Fot. Skoda: W 1959 r. wszedł do produkcji model 440. Liczba 440 oznaczała – silnik 4-cylindrowy o mocy 40 KM. Jednostka napędowa była umieszczona z przodu i napędzała tylne koła.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Skoda: Zmodernizowana wersja modelu 440 – Octavia.
Fot. Skoda: Zmodernizowana wersja modelu 440 – Octavia.
Fot. Skoda: Skoda zmienia koncepcję – silnik z tyłu napędzający tylne koła był tańszy w produkcji. Takie rozwiązanie miała Skoda 1000 MB zaprezentowana
Fot. Skoda: Skoda zmienia koncepcję – silnik z tyłu napędzający tylne koła był tańszy w produkcji. Takie rozwiązanie miała Skoda 1000 MB zaprezentowana w 1964 r.
Fot. Skoda: Model 440 Felicia – wersja coupe, obecnie ceniony przez kolekcjonerów.
Fot. Skoda: Model 440 Felicia – wersja coupe, obecnie ceniony przez kolekcjonerów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Skoda: Skoda 100 z 1969 r. to poprzedni model po face liftingu.
Fot. Skoda: Skoda 100 z 1969 r. to poprzedni model po face liftingu.
Fot. Skoda: Nowy model – 105/120 zaprezentowano w 1976 r. nadwozie zaprojektowała słynna firma Bertone, ale silnik nadal umieszczony był z tyłu. W tamtym
Fot. Skoda: Nowy model – 105/120 zaprezentowano w 1976 r. nadwozie zaprojektowała słynna firma Bertone, ale silnik nadal umieszczony był z tyłu. W tamtym czasie było to już rozwiązanie przestarzałe. Mimo to, model ten był przebojem eksportowym Skody
Fot. Skoda: Skoda S 120
Fot. Skoda: Skoda S 120
Fot. Skoda: Skoda S 130 z 1988 r.
Fot. Skoda: Skoda S 130 z 1988 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie