Skoda Kamiq 1.0 TSI 110 KM vs Hyundai Kona 1.0 T-GDI 120 KM. Porównanie popularnych crossoverów

Kamil Rogala
Obecnie wielu klientów decydując się na zakup nowego auta z segmentu B lub C z coraz większym zainteresowaniem spogląda na crossovery. Dlaczego? Bo są modne, oferują nieco większą funkcjonalność, lepiej spisują się w mieście, a przecież tam spędzają większość czasu i pozwalają śmielej wjeżdżać np. do lasu na piknik. Tym razem porównujemy dwa modele z dobrym wyposażeniem i automatyczną skrzynią biegów. Poznajmy bliżej Skodę Kamiq i Hyundaia Konę.Fot. Archiwum
Obecnie wielu klientów decydując się na zakup nowego auta z segmentu B lub C z coraz większym zainteresowaniem spogląda na crossovery. Dlaczego? Bo są modne, oferują nieco większą funkcjonalność, lepiej spisują się w mieście, a przecież tam spędzają większość czasu i pozwalają śmielej wjeżdżać np. do lasu na piknik. Tym razem porównujemy dwa modele z dobrym wyposażeniem i automatyczną skrzynią biegów. Poznajmy bliżej Skodę Kamiq i Hyundaia Konę.Fot. Archiwum
Udostępnij:
Obecnie wielu klientów decydując się na zakup nowego auta z segmentu B lub C z coraz większym zainteresowaniem spogląda na crossovery. Dlaczego? Bo są modne, oferują nieco większą funkcjonalność, lepiej spisują się w mieście, a przecież tam spędzają większość czasu i pozwalają śmielej wjeżdżać np. do lasu na piknik. Tym razem porównujemy dwa modele z dobrym wyposażeniem i automatyczną skrzynią biegów. Poznajmy bliżej Skodę Kamiq i Hyundaia Konę.

Nie da się ukryć – crossovery i SUV-y zawładnęły rynkiem. Każdy producent ma w swojej ofercie przynajmniej jedno tego typu auto, a wielu z nich stara się zapełnić tego typu konstrukcją każdy szczebel rynku. Podobnie jest ze Skodą i Hyundaiem – w ofertach obu znajdziemy po kilka propozycji w różnych rozmiarach. W przypadku porównywanych modeli, są to przedstawiciele segmentu B, ale ich obecne gabaryty nie wykluczają ich jako auto dla niewielkiej rodziny np. 2+2. Owszem, przestrzenią nie zachwycą, ale wygoda podróży, funkcjonalność, uniwersalny charakter – to może się spodobać. Do naszego porównania wybraliśmy dwa nieźle wyposażone modele z silnikami o mocy 110 i 120 KM, automatyczną skrzynią biegów i napędem na przednią oś.

Skoda Kamiq vs Hyundai Kona. Krótki przegląd oferty

Obecnie wielu klientów decydując się na zakup nowego auta z segmentu B lub C z coraz większym zainteresowaniem spogląda na crossovery. Dlaczego? Bo są
Obecnie wielu klientów decydując się na zakup nowego auta z segmentu B lub C z coraz większym zainteresowaniem spogląda na crossovery. Dlaczego? Bo są modne, oferują nieco większą funkcjonalność, lepiej spisują się w mieście, a przecież tam spędzają większość czasu i pozwalają śmielej wjeżdżać np. do lasu na piknik. Tym razem porównujemy dwa modele z dobrym wyposażeniem i automatyczną skrzynią biegów. Poznajmy bliżej Skodę Kamiq i Hyundaia Konę.
Fot. Skoda

Zanim przejdziemy do wybranych wersji, warto zerknąć na oferty obu modeli. Są one dość zróżnicowane, choć pod tym względem zdecydowanie wygrywa Hyundai Kona. Jeśli pominiemy wszystkie zmienne, jest to jedno z nielicznych aut na rynku, które dostępne jest w niemal każdej możliwej wersji wyposażenia. W ofercie oczywiście jest silnik benzynowy, przed liftingiem był również silnik wysokoprężny (nadal dostępny w ofercie „z placu”), oprócz tego możemy wybrać hybrydę lub napęd elektryczny. Oprócz tego są wersje z napędem na cztery koła. Skoda Kamiq jest zdecydowanie skromniejsza pod tym względem, ale nadrabia wersjami wyposażenia i dodatkami.

Nie licząc akcji promocyjnych i rabatów, najtańszą Skodą Kamiq wyjedziemy z salonu za 69 650 złotych. Będzie to bazowa odmiana Active z silnikiem 1.0 TSI o mocy 95 KM z 5-biegową skrzynią manualną. O wiele rozsądniejsza jest odmiana z silnikiem 1.0 TSI o mocy 110 KM z 6-biegowym manualem za 72 950 złotych. To jest również jedyna wersja napędowa, którą zestawimy z dowolną odmianą wyposażenia. Jeśli wybierzemy model z automatyczną skrzynią biegów lub mocniejszy silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM (z manualem lub automatem), musimy celować w wyższe wyposażenie, a tu cena zbliża się do co najmniej 80 000 złotych. Najdroższą Skodę Kamiq kupimy za 103 850 złotych. Przy okazji wypada wspomnieć, że samochód bazuje na modułowej płycie podłogowej MQB A0, produkowane jest w fabryce w Mlada Boleslav i w teście Euro NCAP zdobyło pięć gwiazdek.

Obecnie wielu klientów decydując się na zakup nowego auta z segmentu B lub C z coraz większym zainteresowaniem spogląda na crossovery. Dlaczego? Bo są
Obecnie wielu klientów decydując się na zakup nowego auta z segmentu B lub C z coraz większym zainteresowaniem spogląda na crossovery. Dlaczego? Bo są modne, oferują nieco większą funkcjonalność, lepiej spisują się w mieście, a przecież tam spędzają większość czasu i pozwalają śmielej wjeżdżać np. do lasu na piknik. Tym razem porównujemy dwa modele z dobrym wyposażeniem i automatyczną skrzynią biegów. Poznajmy bliżej Skodę Kamiq i Hyundaia Konę.
Fot. Hyundai

Cennik Hyundaia Kony po liftingu jest nieco skromniejszy, ale zapewne wkrótce się rozszerzy. Pomijając odmiany zelektryfikowane, najtańszą Konę kupimy za 79 900 złotych i będzie to wersja z silnikiem 1.0 T-GDI o mocy 120 KM z 6-biegową skrzynią manualną i wyposażeniem Classic Plus. To o 10 000 więcej niż podstawowy Kamiq, ale zwróćmy uwagę na fakt, że od razu startujemy od mocniejszej jednostki i 6-biegowej przekładni. Jeśli wyrównamy te kwestie, ceny będą podobne. Zresztą Kona oferuje o wiele więcej, jeśli chodzi o jednostki napędowe. Najdroższy model kosztuje aż 130 400 złotych, ale oferuje silnik 1.6 T-GDI o mocy 198 KM, 7-biegową przekładnię DCT oraz napęd na 4 koła. To sporo wyjaśnia i sprawia, że z małego crossovera robi się bardzo dynamiczne auto ze świetnym napędem. Na takie atrakcje pozwala między innymi platforma Hyundai-Kia New B-SUV. Auto produkowane jest m.in. w fabrykach w Ulsan, Pekinie oraz Nosovicach. W teście Euro NCAP z 2017 roku Kona zdobyła pięć gwiazdek.

Skoda Kamiq vs Hyundai Kona. Stylistyka nadwozia i wnętrze

Obecnie wielu klientów decydując się na zakup nowego auta z segmentu B lub C z coraz większym zainteresowaniem spogląda na crossovery. Dlaczego? Bo są
Obecnie wielu klientów decydując się na zakup nowego auta z segmentu B lub C z coraz większym zainteresowaniem spogląda na crossovery. Dlaczego? Bo są modne, oferują nieco większą funkcjonalność, lepiej spisują się w mieście, a przecież tam spędzają większość czasu i pozwalają śmielej wjeżdżać np. do lasu na piknik. Tym razem porównujemy dwa modele z dobrym wyposażeniem i automatyczną skrzynią biegów. Poznajmy bliżej Skodę Kamiq i Hyundaia Konę.
Fot. Skoda

Z jednej strony oba auta mają bardzo wiele cech wspólnych, choć oferują zupełnie inny klimat i podejście do stylistyki. Skoda Kamiq mimo nietypowo rozwiązanych świateł przednich, oferuje stonowaną prezencję, która przypadnie do gustu dojrzałym i statecznym klientom. Kamiq przypomina mi nieco model Yeti, który przed liftingiem był bardzo charakterystyczny i wyrazisty, zaś po liftingu stracił swój charakter. Mam nadzieję, że z Kamiqiem nie będzie podobnie, ale o tym przekonamy się wkrótce. Tymczasem auto prezentuje się ciekawie, podzielone światła przednie nadają autu charakteru, są nieco zadziorne, ale nie groteskowe. Linia boczna jest bardzo klasyczna i uspokojona. Model z większymi felgami sprawia wrażenie wysoko zawieszonego, nieco agresywnego. Uroku dodają również stosunkowo krótkie zwisy. Tylne światła mają nieregularną linię i przypominają nieco pazury: nachodzą łukiem na klapę bagażnika i mają ładną grafikę wewnętrzną. Co ciekawe, producent niemal całkowicie zrezygnował z plastikowych nakładek na nadwozie. Nie znajdziemy ich na nadkolach, a jedynie na progach i zderzakach.

Z nakładek nie zrezygnował jednak Hyundai w modelu Kona. Ba! To niemal fundament stylistyki tego modelu, choć mimo wszystko główną rolę odgrywają przednie, podobnie jak w Koamiqu, dzielone światła. O ile w Skodzie dominowały geometryczne kształty i ostre przetłoczenia, w Konie jest więcej obłości i płynności. To wpływa na mocno dynamiczny charakter auta. Po liftingu, który miał miejsce w połowie 2020 roku, zdecydowanie zmieniła się przednia część auta. Duży grill podzielono listwą zderzaka. Tutaj nakładki i akcenty zdominowały nadwozie, ale to pasuje do zadziornego stylu Kony. O ile w Kamiqu tylna część była mocno uspokojona, Kona nie próżnuje i tutaj też wzbudza zainteresowanie. Znów możemy podziwiać światła podzielone na dwa odrębne klosze, bardzo wysoko poprowadzoną linię zderzaka i kolejne wyraźne stylistycznie nakładki. To auto wzbudza zainteresowanie i z pewnością nie jest tak uniwersalne wizualnie jak Skoda, ale to jest charakter małego Hyundaia – chce rzucać się w oczy.

Obecnie wielu klientów decydując się na zakup nowego auta z segmentu B lub C z coraz większym zainteresowaniem spogląda na crossovery. Dlaczego? Bo są
Obecnie wielu klientów decydując się na zakup nowego auta z segmentu B lub C z coraz większym zainteresowaniem spogląda na crossovery. Dlaczego? Bo są modne, oferują nieco większą funkcjonalność, lepiej spisują się w mieście, a przecież tam spędzają większość czasu i pozwalają śmielej wjeżdżać np. do lasu na piknik. Tym razem porównujemy dwa modele z dobrym wyposażeniem i automatyczną skrzynią biegów. Poznajmy bliżej Skodę Kamiq i Hyundaia Konę.
Fot. Hyundai

Sytuacja nieco odwraca się w momencie, gdy zajrzymy do środka, ale nie jest to radykalny szok. Skoda Kamiq zaskakuje ilością faktur, kształtów, zmiennych przestrzeni i rozwiązań. W centralnej części mamy duży panoramiczny ekran, przed oczami kierowcy może wylądować zestaw wirtualnych wskaźników. Pod ekranem centralnym umieszczono nawiewy w kształcie odwróconego trapezu, jeszcze niżej niewielki panel do sterowania klimatyzacją i nawiewami. Klient może wybrać jeden z kilku kolorów wykończenia wnętrza, co nadaje całości wyrazu i rozświetla środek. Ładnie prezentują się chromowane listwy na drzwiach, które przechodzą płynnie w klamki. Wygląda to bardzo dobrze. Jeśli chodzi o walory praktyczne, pojemność bagażnika w standardowym układzie to bardzo przyzwoite 400 litrów, zaś po złożeniu oparć kanapy do dyspozycji jest 1395 litrów.

Hyundai Kona po emocjach związanych z ekstrawaganckim nadwoziem, we wnętrzu serwuje kierowcy ład, spokój i porządek. Można nawet nieco narzekać na brak wyrazu, bowiem szaleństwo stylistyczne z zewnątrz zostało tam wraz z zamknięciem drzwi. Wszystko jest proste, poukładane, niemal jak w modelach Volkswagena. Nad deską rozdzielczą góruje sporych rozmiarów ekran systemu info-rozrywki z kilkoma fizycznymi przyciskami, poniżej znajdziemy owalne kratki nawiewów i prosty oraz czytelny panel sterowania nawiewami. Tunel środkowy również niczym nie zaskakuje, podobnie jak boczki drzwi czy fotele. Przed oczami kierowcy może pojawić się ekran wirtualnych zegarów. Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, jest zdecydowanie słabiej niż u czeskiego konkurenta. O ile w standardowym ułożeniu oparć różnica jest niewielka – 374 litry – tak po złożeniu oparć pojawia się przepaść, bowiem Kona oferuje 1156 litrów. Prawie 240 litrów różnicy to sporo, ale z drugiej strony Kona jest nieco mniejsza, poza tym ma bardzo mocnego pod tym względem konkurenta.

Skoda Kamiq vs Hyundai Kona. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Do porównania wybraliśmy naszym zdaniem dwie najbardziej optymalne odmiany, które mogą być najchętniej wybierane przez klientów. W przypadku Skody Kamiq, jest to rozsądne 1.0 TSI o mocy 110 KM z automatyczną skrzynią DSG. Skoro z założenia ma być to auto uniwersalne, rodzinne, niemal do wszystkiego, warto postawić na większą dawkę komfortu i wybrać bardzo dobrą przekładnię automatyczną. Auto nie traci na dynamice i ekonomii, a komfort jest nieporównywalnie wyższy. Jednostka ta oferuje 200 Nm momentu obrotowego, co przekłada się na niezłą dynamikę. Sprint do setki zajmuje nieco ponad 10 sekund, prędkość maksymalna to 193 km/h, zaś średnie spalanie według normy WLTP to 5,9 l/100km.

W przypadku Hyundaia Kony wybraliśmy takie samo połączenie tj. litrowy silnik 1.0 T-GDI o mocy 120 KM z 7-biegową skrzynią automatyczną. Tutaj mamy o 10 KM więcej, ale moment obrotowy jest taki sam i wynosi 200 Nm. Jak to się przekłada na osiągi? Koreańska propozycja jest nieco wolniejsza, bowiem na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje już 11 sekund, a prędkość maksymalna to 182 km/h. Być może to wina masy, bowiem Kona jest nieco cięższa i waży 1267 kg (Kamiq – 1181 kg). Średnie spalanie według normy WLTP to 5,8 l/100km.

Skoda Kamiq vs Hyundai Kona. Ceny i wyposażenie

Obecnie wielu klientów decydując się na zakup nowego auta z segmentu B lub C z coraz większym zainteresowaniem spogląda na crossovery. Dlaczego? Bo są
Obecnie wielu klientów decydując się na zakup nowego auta z segmentu B lub C z coraz większym zainteresowaniem spogląda na crossovery. Dlaczego? Bo są modne, oferują nieco większą funkcjonalność, lepiej spisują się w mieście, a przecież tam spędzają większość czasu i pozwalają śmielej wjeżdżać np. do lasu na piknik. Tym razem porównujemy dwa modele z dobrym wyposażeniem i automatyczną skrzynią biegów. Poznajmy bliżej Skodę Kamiq i Hyundaia Konę.
Fot. Skoda

Do zestawienia wybraliśmy optymalne wersje wyposażenia. W przypadku Hyundaia z tym układem napędowym, jest to wersja Comfort, jeśli zaś chodzi o Skodę, jest to odmiana Style, czyli najwyższa, nie licząc Monte Carlo. Oba modele kosztują nieco ponad 90 000 złotych. Przejdźmy do szczegółów.

Skoda Kamiq z silnikiem 1.0 TSI o mocy 110 KM z automatyczną skrzynią biegów z wyposażeniem Style to koszt (bez rabatów i promocji) 93 650 złotych. To sporo, ale to cena katalogowa, a więc jest spore pole do negocjacji. Obecnie w cenniku (stan na styczeń 2021) jest sporo promocji, również jeśli chodzi o pakiety dodatków, więc to, co uda się wynegocjować na cenie bazowej, możemy przeznaczyć na ciekawe pakiety tj. Comfort za 2100 złotych (czujniki zmierzchu i deszczu, reflektory Full LED, adaptacyjny tempomat i elektryczne lusterka boczne). W standardzie wersji Style dostajemy 17-calowe felgi, tylne lampy Full LED, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, systemu bezkluczykowy, tempomat, radio z 8-calowym ekranem, dwustrefową klimatyzację automatyczną czy też podgrzewane fotele.

Obecnie wielu klientów decydując się na zakup nowego auta z segmentu B lub C z coraz większym zainteresowaniem spogląda na crossovery. Dlaczego? Bo są
Obecnie wielu klientów decydując się na zakup nowego auta z segmentu B lub C z coraz większym zainteresowaniem spogląda na crossovery. Dlaczego? Bo są modne, oferują nieco większą funkcjonalność, lepiej spisują się w mieście, a przecież tam spędzają większość czasu i pozwalają śmielej wjeżdżać np. do lasu na piknik. Tym razem porównujemy dwa modele z dobrym wyposażeniem i automatyczną skrzynią biegów. Poznajmy bliżej Skodę Kamiq i Hyundaia Konę.
Fot. Hyundai

Za 93 200 złotych dostaniemy Hyundaia Konę z silnikiem 1.0 T-GDI o mocy 120 KM z 7-biegowym automatem w odmianie Comfort. To drugi stopień wyposażenia, który jest przypisany do tego układu napędowego. Możemy zdecydować się na wyższy Style za 99 400 złotych. A co dostajemy w odmianie Comfort? Tutaj mamy tempomat, nawiewy w drugim rzędzie, kamerę cofania, automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele, czujniki parkowania z tyłu, światła do jazdy dziennej i pozycyjne LED, 16-calowe felgi aluminiowe, system info-rozrywki z 8-calowym ekranem czy też relingi dachowe. Zdecydowanie warto dopłacić do pakietu Winter, gdyż za 1100 złotych otrzymamy podgrzewaną kierownicę i fotele.

Podsumowanie

Spoglądając na oba auta ciekawszą propozycją wydaje się Hyundai Kona. Wygląda ciekawiej, jest świeższy i z pewnością zwróci na siebie uwagę na ulicy. Skoda Kamiq również jest ciekawa, ale zdecydowanie bardziej stateczna i anonimowa. Skoda jest również nieco tańsza, a w wyposażeniu znajdziemy więcej elementów, które nie wymagają dopłaty. Auto jest także nieco bardziej dynamiczne i lżejsze, choć to Kona przemawia do młodszej grupy odbiorców swoim oryginalnym wyglądem.

Podstawowe dane techniczne obu modeli:

 

Skoda Kamiq (Style) 1.0 TSI 110 KM (AT7)

Hyundai Kona (Comfort) 1.0 T-GDI 120 KM (AT7)

Rozstaw kół przód (mm)

1531

1575

Rozstaw kół tył (mm)

1516

1584

Wysokość (mm)

1553

1565

Rozstaw osi (mm)

2639

2600

Długość/szerokość (mm)

4241/1793

4205/1800

Pojemność bagażnika (l)

400/1395

374/1156

Cena (zł, brutto)

93 650

93 200

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

Liczba miejsc

5

5

Masa własna (kg)

1181

1267

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

50

Układ napędowy

spalinowy

spalinowy

Rodzaj paliwa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

Pojemność (cm3)

999

998

Liczba cylindrów

3

4

Napędzana oś

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 7-biegowa

automatyczna, 7-biegowa

Osiągi

 

 

Moc (KM)

110/5500 obr./min

120/6000 obr./min

Moment obrotowy (Nm)

200/2000-3000 obr./min

200/2000-3500 obr./min

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,2

11

Prędkość maksymalna (km/h)

193

182

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

5,9

5,8

Emisja CO2 (g/km)

133

132

Wyposażenie seryjne wybranych wersji:

 

Skoda Kamiq (Style) 1.0 TSI 110 KM (AT7)

Hyundai Kona (Comfort) 1.0 T-GDI 120 KM (AT7)

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/*

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/*

S/*

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych 

Nasza ocena:

 

Skoda Kamiq (Style) 1.0 TSI 110 KM (AT7)

Hyundai Kona (Comfort) 1.0 T-GDI 120 KM (AT7)

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

 

 +

Osiągi

+

 

Podwozie

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

+

+

Cena

+

 

Wynik końcowy

++++++ (6)

+++++ (5)

Zobacz także: Kierunkowskazy. Jak poprawnie korzystać? 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie