Skoda Felicia. Skoda świętuje 25 rocznicę powstania modelu

Mariusz Michalak
Fot. Skoda
Fot. Skoda
Produkcja modelu Skoda Felicia rozpoczęła się w Mladá Boleslav 17 października 1994 r. Następca modelu Favorit był pierwszym, który został opracowany pod patronatem Grupy Volkswagen. Felicia została bardzo dobrze przyjęta przez klientów. Do 2001 roku fabryki w Mladá Boleslav, Kvasinach i Vrchlabí wyprodukowały ponad 1,4 miliona egzemplarzy w różnych wersjach nadwozia. Felicia odniosła także sukces w motorsporcie.

Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej stworzono 50 prototypów Skody Felicia. Doświadczenie zdobyte przy budowie tych pojazdów pomogło zoptymalizować proces seryjnej produkcji nowego modelu. Pierwsze trzy egzemplarze nowego hatchbacka zostały pomalowane w kolory czeskiej flagi.

Na przestrzeni lat Felicia stała się bestsellerem marki dzięki połączeniu nowoczesnej technologii, świeżego designu z przestronnym wnętrzem i atrakcyjnej ceny. W lutym 1998 r. Skoda wprowadziła face lifting Felicii. Odświeżony model został zaprojektowany zgodnie z nowym językiem designu wprowadzonym w modelu Octavia. Ostatnie egzemplarze Skody Felicia  zjechały z linii produkcyjnej w czerwcu 2001 r. zamykając ogólną liczbę wyprodukowanych modeli na liczbie 1 401 489 sztuk. Jej sukces kontynuuje zaprezentowana w 1999 roku Fabia.

Skoda Felicia. Surowe normy jakości i bezpieczeństwa

Pięciodrzwiowy hatchback Felicia był o 40 milimetrów dłuższy i 15 milimetrów szerszy niż jego poprzednik, Skoda Favorit. Pojemność bagażnika wzrosła o 21 litrów, poprawiono także zawieszenie oraz wyciszono wnętrze. Skoda zadbała również o bezpieczeństwo nowego modelu, które zostało potwierdzone testem zderzeniowym TÜV. Produkcja i montaż nowego modelu spełniały również rygorystyczne normy jakości, o czym świadczy przyznany certyfikat ISO 9002.

Podstawową jednostką napędową był czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1289 cm3, zapewniający moc 40 kW (54 KM) lub 50 kW (68 KM) w zależności od wariantu. Mocniejszy silnik 1.6 MPI o mocy 55 kW (75 KM) i 1,9-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 47 kW (64 KM) zostały dodane do gamy w 1995 roku.

[b]Skoda Felicia. Kolejne warianty pojazdów użytkowych  [/b]

W 1995 roku marka rozszerzyła rodzinę modeli o jeszcze bardziej przestronną Felicię Combi oraz dostawcze wersje: VANPLUS i PICKUP. Ponadto zbudowano około 4000 pickupów o nazwie Felicia Fun, które charakteryzowały się żółtym nadwoziem oraz żółtymi elementami we wnętrzu.

W gamie modeli wprowadzono wiele nowoczesnych opcji wyposażenia, na przykład: ABS, cztery poduszki powietrzne, klimatyzację, wspomaganie kierownicy, regulowane i podgrzewane przednie fotele i komputer pokładowy. Aby uczcić 100. rocznicę założenia firmy, Skoda zaprezentowała także w 1995 r. luksusową edycję FELICIA LAURIN & KLEMENT oraz limitowaną edycję FELICIA ATLANTA z okazji letnich igrzysk olimpijskich.

Felicia w Rajdowych Mistrzostwach Świata

Wszechstronna Skoda powstała również w wersji rajdowej. Już w pierwszym sezonie, w 1996 r., szwedzka załoga, w składzie Stiq Blomqvist i Benny Melander, zajęła trzecie miejsce w Rajdzie Wielkiej Brytanii oraz pierwsze w klasie samochodów o pojemności do 2 litrów. W 1997 roku Skoda zajęła drugie miejsce w swojej klasie Rajdowych Mistrzostw Świata.

Zobacz także: Testujmy Skodę Kamiq - najmniejszego SUV-a Skody

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty