Projekt Skody Favorit powstał w połowie lat osiemdziesiątych.
Nowy samochód skonstruowano całkowicie własnymi siłami, jedynie nadwozie - w co raczej trudno uwierzyć, patrząc na przestarzałą, kanciastą sylwetkę skody - powstało w pracowni słynnego włoskiego projektanta Bertone.
Jednak już w momencie pierwszej prezentacji na targach w Brnie w 1987 roku trudno było uznać skodę favorit za auto nowoczesne. Seryjna produkcja ruszyła w 1988 roku i auto zdobyło dużą popularność zwłaszcza w dawnych krajach socjalistycznych. Na Zachodzie również cieszyło się pewnym wzięciem, zwłaszcza ze względu na niską cenę.
Brak nowoczesności pod względem stylistycznym idzie, niestety, w parze z przestarzałą techniką. Mimo że silnik skody favorit odpowiada formalnie współczesnym wymaganiom (umieszczony z przodu motor napędza przednie koła i współpracuje z pięciobiegową przekładnią), to jednak sama konstrukcja silnika pochodzi jeszcze z lat 60. Ponadto do Polski sprowadzano głównie wersje gaźnikowe, bez wtrysku paliwa, nie mówiąc już o katalizatorze.
Nie najlepiej jest również z niezawodnością. Dość częste są kłopoty z instalacją elektryczną, a do jej najsłabszych punktów należą styki, regulatory oraz rozdzielacz zapłonu. Ponadto, z powodu wadliwego działania pompy wodnej, przepaleniu ulega uszczelka głowicy cylindrów. Do typowych defektów skody favorit należą też uszkodzenia uszczelek silnika i skrzyni biegów, powodujące wycieki oleju.
Także wnętrze nie dostarcza zbyt wielu powodów do zadowolenia. Tablica rozdzielcza jest nieestetyczna i wykonana z materiałów niskiej jakości, siedzenia są niewygodne, zaś tapicerka na drzwiach wykonana z tworzywa sztucznego jest często źle dopasowana.
Zainteresowani kupnem skody favorit powinni się raczej rozejrzeć za egzemplarzami wyprodukowanymi po 1991 roku, gdyż wtedy Skoda rozpoczęła współpracę z Volkswagenem. Favoritki z tego okresu są bardziej dojrzałe pod względem konstrukcyjnym (pojawił się między innymi wtrysk paliwa i katalizator), a także o wiele solidniej wykonane.
To o niej wiemy
Zalety
- Przestronne wnętrze
- Niska cena
- Bagażnik o zmiennej pojemności
Wady
- Mało dynamiczny silnik
- Za duże zużycie paliwa
- Niska jakość wykonania
- Nieprecyzyjny układ kierowniczy
Ceny Skody Favorit
1989 | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 |
3.800 | 4.700 | 5.500 | 6.500 | 8.400 | 9.300 |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?