Skoda Favorit

(JGK)
Mimo że nowy model był nowocześniejszy od poprzednika (skody 120), to jednak nadal znacznie odstawał od innych porównywalnych aut produkowanych w Europie Zachodniej.

Projekt Skody Favorit powstał w połowie lat osiemdziesiątych.

Skoda Favorit

Nowy samochód skonstruowano całkowicie własnymi siłami, jedynie nadwozie - w co raczej trudno uwierzyć, patrząc na przestarzałą, kanciastą sylwetkę skody - powstało w pracowni słynnego włoskiego projektanta Bertone.
Jednak już w momencie pierwszej prezentacji na targach w Brnie w 1987 roku trudno było uznać skodę favorit za auto nowoczesne. Seryjna produkcja ruszyła w 1988 roku i auto zdobyło dużą popularność zwłaszcza w dawnych krajach socjalistycznych. Na Zachodzie również cieszyło się pewnym wzięciem, zwłaszcza ze względu na niską cenę.
Brak nowoczesności pod względem stylistycznym idzie, niestety, w parze z przestarzałą techniką. Mimo że silnik skody favorit odpowiada formalnie współczesnym wymaganiom (umieszczony z przodu motor napędza przednie koła i współpracuje z pięciobiegową przekładnią), to jednak sama konstrukcja silnika pochodzi jeszcze z lat 60. Ponadto do Polski sprowadzano głównie wersje gaźnikowe, bez wtrysku paliwa, nie mówiąc już o katalizatorze.
Nie najlepiej jest również z niezawodnością. Dość częste są kłopoty z instalacją elektryczną, a do jej najsłabszych punktów należą styki, regulatory oraz rozdzielacz zapłonu. Ponadto, z powodu wadliwego działania pompy wodnej, przepaleniu ulega uszczelka głowicy cylindrów. Do typowych defektów skody favorit należą też uszkodzenia uszczelek silnika i skrzyni biegów, powodujące wycieki oleju.
Także wnętrze nie dostarcza zbyt wielu powodów do zadowolenia. Tablica rozdzielcza jest nieestetyczna i wykonana z materiałów niskiej jakości, siedzenia są niewygodne, zaś tapicerka na drzwiach wykonana z tworzywa sztucznego jest często źle dopasowana.
Zainteresowani kupnem skody favorit powinni się raczej rozejrzeć za egzemplarzami wyprodukowanymi po 1991 roku, gdyż wtedy Skoda rozpoczęła współpracę z Volkswagenem. Favoritki z tego okresu są bardziej dojrzałe pod względem konstrukcyjnym (pojawił się między innymi wtrysk paliwa i katalizator), a także o wiele solidniej wykonane.
To o niej wiemy
Zalety

  • Przestronne wnętrze
  • Niska cena
  • Bagażnik o zmiennej pojemności

Wady

  • Mało dynamiczny silnik
  • Za duże zużycie paliwa
  • Niska jakość wykonania
  • Nieprecyzyjny układ kierowniczy

Ceny Skody Favorit

198919901991199219931994
3.8004.7005.5006.5008.4009.300

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie