Skoda Favorit. To już 80 lat

(mm/ip)
Udostępnij:
Sukces całkowicie nowej gamy modelowej marki Skoda, zbudowanej w oparciu o przemyślaną i uniwersalną koncepcję oraz złożonej z modeli Popular-Rapid-Superb, zachęcał do dalszych działań. Tuż po rynkowej stabilizacji nowej oferty uznano, że pomiędzy 1,4-litrowym Rapidem (Typ 901) a 2,5-litrowym Superbem (640) jest dostatecznie dużo przestrzeni na kolejny model.
Fot. Skoda
Fot. Skoda

Konstruktorzy otrzymali zadanie stworzenia auta lokowanego w wyższych obszarach klasy średniej, nieodbiegającego pod względem jakości od flagowego Superba, lecz w odróżnieniu od niego – przeznaczonego do prowadzenia przez samego nabywcę. W prestiżowym Superbie usługi szofera były w tym czasie czymś zupełnie naturalnym i wpływały na wiele cech pojazdu – od dostępności punktów kon  trolnych i bieżącej obsługi technicznej po sposób rozplanowania wnętrza.

Nowy, osobisty i elegancki model pojawił się w sprzedaży przed 80. laty, wnosząc do świata marki nazwę Favorit, wskrzeszoną ponownie w roku 1987. Niewiele brakowało, by powróciła znacznie wcześniej – jako handlowe imię projektu NOV, znanego ostatecznie pod oznaczeniem 1000 MB (1964-69). ŠKODA Favorit z roku 1936 wyraźnie stanowiła alternatywę dla Superba, zdecydowanie unikając konfrontacji z droższymi odmianami modelu Rapid. Miała odważnie skalkulowaną cenę, sowitą ilość wyposażenia standardowego oraz montowanego na życzenie i z miejsca przekonywała wysoką jakością oraz starannym montażem. Zakładanemu pozycjonowaniu modelu odpowiadały jego rozmiary – prawie 5 metrów długości całkowitej i ponad 3-metrowy rozstaw osi. Prestiż Favorita podkreślały również dostępne warianty nadwoziowe: sedan o 2 oknach bocznych i 5 miejscach oraz 6-osobowa limuzyna o 3 oknach, wyczerpywały możliwości wyboru. Gdyby jednak ktoś zatęsknił za szoferem, limuzyna mogła być wyposażona w przeszkloną przegrodę, rozdzielającą przestrzeń wnętrza na część dla kierowcy oraz pasażerską. Z wariantów użytkowych, w zewnętrznych firmach karoseryjnych powstały jedynie nieliczne egzemplarze pojazdów sanitarnych (zarówno cywilnych, jak i wojskowych) o podwyższonej linii dachu i obszernych wnętrzach.

Fot. Skoda
Fot. Skoda

Pierwotna odsłona Favorita, napędzana czterocylindrowym silnikiem 1.8 o bocznym układzie zaworów otrzymała oznaczenie Typ 902 i wyróżniała się tarczową osłoną chłodnicy o pionowym żebrowaniu oraz zupełnie wydzielonymi reflektorami. Jeszcze w trakcie produkcji Typu 902, jesienią 1937 roku, wprowadzono nową osłonę chłodnicy, częściowo zintegrowane z błotnikami lampy świateł głównych oraz koło zapasowe, umieszczone w przestrzeni bagażowej.

Silnik 1.8 SV przejęto bez większych zmian z poprzednika – klasycznego modelu 430D. W sezonie 1938 zaprezentowano Typ 923, wyróżniający się, zgodnym z nowym trendem stylistycznym marki, walcowatym wlotem powietrza, ale przede wszystkim – wydajnym silnikiem OHV o objętości 2 091 ccm i mocy 55 KM. Odmianę tą, oznaczoną jako Favorit 2000 OHV, wytwarzano w latach 1940-1941. Łącznie zbudowano 227 egzemplarzy wszystkich wykonań modelu.

O ile, głównie ze względu na cenę i koszty utrzymania pojazdu, Klienci prywatni wybierali chętniej ekonomiczniejsze modele Popular oraz Rapid, Favorit znalazł odbiorców wśród użytkowników instytucjonalnych – głównie w administracji i w wojsku.

Cieszył się także powodzeniem wśród taksówkarzy, ceniących sobie jego komfort oraz długowieczność. Z tego względu zdecydowana większość Favoritów opuściła bramy fabryki z 6-miejscowym nadwoziem, oferowanym także w odmianie z otwieranym fragmentem dachu. Najwięcej aut trafiło do nabywców w sezonie 1937. Z uwagi na niewielką produkcję do dnia dzisiejszego przetrwały nieliczne egzemplarze modelu. Jeden z nich współtworzy ekspozycję firmowego muzeum marki.

Dane techniczne samochodu Skoda Favorit Typ 904, 1936:

silnik: rzędowy, czterocylindrowy, czterosuwowy; bocznozaworowy SV, chłodzony cieczą w obiegu wymuszonym – układ z termostatem i stale pracującym wentylatorem chłodnicy; wał korbowy podparty w trzech punktach, umieszczony wzdłużnie z przodu, za osią przednią
średnica cylindra: 75 mm, skok tłoka: 102 mm, objętość skokowa: 1802 ccm
zasilanie: gaźnik Zenith 30 VEI
stopień sprężania: 6,0:1
moc maksymalna: 38 KM przy 3500 obr./min
instalacja zapłonowa: o napięciu 12 V, prądnica Scintilla 90-102 W, rozdzielacz zapłonu Scintilla lub Bosch
układ smarowania: ciśnieniowy
skrzynia przekładniowa: czterostopniowa, manualna, biegi 3. i 4. synchronizowane, mechanizm sterowania umieszczony w podłodze, napęd z silnika przekazywany wałem umieszczonym wewnątrz centralnej rury nośnej
napęd: kół tylnych, mechanizm różnicowy w zespole osi tylnej, przełożenie przekładni głównej 5,57 nadwozie: szkielet drewniany, poszycie z blach stalowych, wsparte na płycie podłogowej mocowanej do poprzeczek centralnej ramy rurowej, czterodrzwiowe, wykonania sedan lub limuzyna
podwozie: centralna rama rurowa, rozwidlona z przodu pod silnik i skrzynię biegów, z poprzeczkami mocującymi nadwozie
zawieszenie kół przednich: trójkątne górne wahacze, poprzeczny dolny resor piórowy, amortyzatory ramieniowe
zawieszenie kół tylnych: półosie pędne wahliwe, dwa poprzeczne resory piórowe
układ hamulcowy: hydrauliczny, jednoobwodowy, działający na wszystkie cztery koła, hamulce bębnowe obu osi
układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa
ogumienie: 6.00x16, obręcze stalowe, tłoczone, początkowo pełne, następnie z otworami
rozstaw osi: 3050 mm
rozstaw kół: 1250 mm - przednich i 1320 mm - tylnych
wymiary zewnętrzne: długość 4800 mm, szerokość 1620 mm, wysokość: 1650 mm (sedan) masa własna: ok. 1400 kg
pojemność zbiornika paliwa: 53 l (w tym 10 l rezerwy)
prędkość maksymalna: ok. 100 km/h
średnie zużycie paliwa: 14-15 l/100 km
ilość zbudowanych egzemplarzy: 227 egzemplarzy wszystkich odmian w latach 1936-1941
ciekawostka: silnik OHV z modelu Favorit Typ 923 sprawdził się doskonale w użytkowym modelu ŠKODA 150 (1939-42), wytwarzanym ponownie w latach 1946-51 pod oznaczeniami Aero 150 oraz Praga A150. Użytkowy pojazd o ładowności 1500 kg został powielony w tym czasie w ilości ponad 3600 egzemplarzy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie