
Z czasem, również z powodów rosnących cen paliw i stopnia zakorkowania miast, stały się ulubionym środkiem lokomocji dla wielu rodzin. Dla większości nabywców to właśnie dopasowane do codziennych potrzeb możliwości przewozowe i niewygórowana cena spowodowały, że Skoda Fabia i Toyota Yaris są bardzo chętnie kupowane nie tylko przez zwykłych Kowalskich, ale również jako auta służbowe przez floty

poważnych firm i koncernów.
W porównaniu do rywalki Toyota Yaris posiada oryginalniejsze, bardziej zaokrąglone kształty nadwozia, co wyróżnia ją także spośród wielu innych aut tego segmentu.
Skoda Fabia pod tym względem jest inna, bardziej kanciasta i do bólu praktyczna.

Linia dachu z tyłu auta gwałtownie opada, przez co nadwozie sprawia wrażenie niezbyt pięknego, ale za to pasażerowie z tyłu nie mają dyskomfortu podróżowania, a i bagażnik ma przyzwoitą pojemność. Fabia jest znacznie dłuższa, za to nieco węższa od Yarisa. Miejsca na nogi powinno wystarczyć pasażerom na wszystkich fotelach. W Toyocie Yaris tylna kanapa nie jest już tak komfortowa.
Oba samochody różnią się też pod względem wystroju wnętrza. Fabia gustuje w prostym, tradycyjnym wzornictwie, Yaris hołduje nowoczesnym rozwiązaniom z

klasycznymi dla tego modelu zegarami, umieszczonymi w panelu środkowym kokpitu. Może to i ładne, ale niestety mało praktyczne. Również kolorystyka plastików deski rozdzielczej i wykończenie boczków drzwi przemawiają na korzyść Skody. Zarówno Japonka jak i Czeszka mogą się pochwalić licznymi schowkami na mapy i drobiazgi.
Bagażnik Fabii przy standardowym położeniu foteli ma nieco większą pojemność od konkurenta. Gdy w obu autach złożymy tylne siedzenia - wtedy o 20 l wygrywa Yaris. Pod względem wyposażenia bezdyskusyjnie góruje jednak Skoda. Fabia już w najniższych wersjach proponuje system dopłat do wielu elementów podwyższających

bezpieczeństwo i komfort podróży.
Doposażenie Toyoty w takie dodatki jak klimatyzacja czy elektryczna regulacja szyb jest dostępne jedynie w droższych wersjach. Różnice cenowe pomiędzy poszczególnymi odmianami nie są zbyt duże (ok. 2 tys. zł), jednak chcąc skompletować w miarę pełne wyposażenie, cena tego modelu sięgnie 50 tys. zł. Na pocieszenie trzeba dodać, że Yarisa standardowo wyposażono w czujniki parkowania, podobnie zresztą jak wszystkie wersje Fabii.
Silnik Toyoty o pojemności 1,3 l i mocy 86 KM to najmocniejsza jednostka napędowa w gamie tego modelu. Pozostałe motory to słabszy, benzynowy silnik 1.0/68 KM oraz 90-konny diesel 1,4 l.

Testowany silnik charakteryzuje się niezłymi osiągami, jednak by osiągnąć pełną moc trzeba go kręcić do wysokich obrotów, co nie pozostaje bez wpływu na hałas docierający do kabiny.
W podobnym stopniu daje się on we znaki w Fabii. Trzeba jednak przyznać, że oba motory nie należą do bardzo głośnych. Skoda z 85-konnym silnikiem 1,4 l nieźle sobie radzi zarówno w mieście, jak i na trasie. Za to przy spokojnej jeździe na trasie Yaris zużywa nieco mniej paliwa. Paleta silników Fabii jest znacznie bogatsza i składa się dodatkowo z dwóch motorów benzynowych i diesli o różnych mocach: 1.2 HTP/ 60 i 70 KM,

1.6 16V/105 KM, 1.4 Tdi/ 70 i 80 KM oraz 1.9 Tdi/ 105 KM.
Wrażenia z jazdy
O tym, że małe auta wydoroślały przekonać się można, wyjeżdżając w dłuższą trasę Yarisem lub Fabią. Oba samochody podczas pokonywania zakrętów zachowują się dość stabilnie i dają dobre wyczucie tego, co dzieje się na drodze. Skoda ma nieco twardsze zawieszenie, które pozwala na dynamiczną jazdę, ale za to komfort podróży jest nieco wyższy w Yarisie. Drobnym mankamentem zawieszenia Toyoty jest zbyt "nerwowa" reakcja podczas pokonywania poprzecznych nierówności. Za to w obu samochodach trzymanie boczne foteli pozostawia wiele do życzenia. Yaris jest droższy, ale lepiej prezentuje się na drodze, co dla wielu może być istotnym argumentem skłaniającym do zakupu.
Wybrane dane techniczne
| Skoda Fabia 1,4 16V | Toyota Yaris 1,3 16V |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzyna | 4/16/benzyna |
Pojemność skokowa (cm3 | 1390 | 1299 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 85/5000 | 86/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min): | 132/3800 | 124/4400 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,3 | 11,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 174 | 170 |
Pojemność bagażnika (l) | 300/1163 | 275/1183 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 42 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 5,3/8,6 | 5,3/7,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 399/164/150 | 375/169/153 |
Rozstaw osi (cm) | 246 | 246 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/10 | 3 lub 100 tys. km/12 |
Cena (zł) | 41 500 | 45 100 |
Utrata wartości po 3 latach (proc.) | 44,6 | 39.8 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Skoda Fabia Fun | Toyota Yaris Terra Premium |
Poduszki powietrzne | 4 | 4 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | 2500 | - |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- | -/- |
Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/- | S/- |
Klimatyzacja | 2100 | - |
Radioodtwarzacz z CD | 700 | - |
S- wyposażenie standardowe
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Skoda Fabia | Toyota Yaris |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | | + |
Poziom hałasu (odczuwalny) | Remis | |
Zużycie paliwa | | + |
Wyposażenie | + | |
Cena | + | |
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple Beats Flex żółty (MYMD2EE/A)
w zależności od tego, co robisz, słuchawki beats f…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Czarne
To jest automatyczne tłumaczenie wygenerowane prze…
kup teraz

Beyerdynamic DT770 PRO 80Ohm
Najważniejsze cechy:• ergonomiczny kształt• przewó…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Złote
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay EX Komfort na któ…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116D…
Pirat drogowy w Lublinie