Skoda Fabia kontra Toyota Yaris

Jarosław Zgirski
W naszym porównaniu dwa auta segmentu B. Skoda Fabia jest kanciasta, ale aż do bólu praktyczna. Toyota Yaris jest droższa, ale za to dobrze prezentuje się na drodze i jest wygodniejsza.

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris

 

Z czasem, również z powodów rosnących cen paliw i stopnia zakorkowania miast, stały się ulubionym środkiem lokomocji dla wielu rodzin. Dla większości nabywców to właśnie dopasowane do codziennych potrzeb możliwości przewozowe i niewygórowana cena spowodowały, że Skoda Fabia i Toyota Yaris są bardzo chętnie kupowane nie tylko przez zwykłych Kowalskich, ale również  jako auta służbowe przez floty 

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris

poważnych firm i koncernów.

 

W porównaniu do rywalki Toyota Yaris posiada oryginalniejsze, bardziej zaokrąglone kształty nadwozia, co wyróżnia ją także spośród wielu innych aut tego segmentu.

Skoda Fabia pod tym względem jest inna, bardziej kanciasta i do bólu praktyczna.

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris

 

Linia dachu z tyłu auta gwałtownie opada, przez co nadwozie sprawia wrażenie niezbyt pięknego, ale za to pasaże­rowie z tyłu nie mają dys­­­­kom­fortu podróżowania, a i ba­­­­­­ga­­­­żnik ma przyzwoitą pojem­ność. Fabia jest znacznie dłuższa, za to nieco węższa od Yarisa. Miejsca na nogi powinno wystarczyć pasażerom na wszystkich fotelach. W Toyocie Yaris tylna kanapa nie jest już tak komfortowa.

 

Oba samochody różnią się też pod względem wystroju wnętrza. Fabia gustuje w prostym, tradycyjnym wzornictwie, Ya­ris hołduje nowoczesnym rozwiązaniom z

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris

klasycznymi dla tego modelu zegarami, umie­szczonymi w panelu środkowym kokpitu. Może to i ładne, ale niestety mało praktyczne. Również kolorystyka plastików deski rozdzielczej i wykończenie boczków drzwi przemawiają na korzyść Sko­dy. Zarówno Japonka jak i Czeszka mogą się pochwalić licznymi schowkami na mapy i drobiazgi.

 

Bagażnik Fabii przy standardowym położeniu foteli ma nieco większą pojemność od konkurenta. Gdy w obu autach złożymy tylne siedzenia - wtedy o 20 l wygrywa Yaris. Pod względem wyposażenia bezdyskusyjnie góruje jednak Skoda. Fabia już w najniższych wersjach proponuje system dopłat do wielu elementów podwyższających

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris

bezpieczeństwo i komfort podróży.

 

Doposażenie Toyoty w takie dodatki jak klimatyzacja czy elektryczna regulacja szyb jest dostępne jedynie w droższych wersjach. Różnice cenowe pomiędzy poszczególnymi odmianami nie są zbyt duże (ok. 2 tys. zł), jednak chcąc skompletować w miarę pełne wyposażenie, cena tego modelu sięgnie 50 tys. zł. Na pocieszenie trzeba dodać, że Yarisa standardowo wyposażono w czujniki parkowania, podobnie zresztą jak wszystkie wersje Fabii.

 

Silnik Toyoty o pojemności 1,3 l i mocy 86 KM to najmocniejsza jednostka napędowa w gamie tego modelu. Pozostałe motory to słabszy, benzynowy silnik 1.0/68 KM oraz 90-konny diesel 1,4 l.

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris

Testowany silnik charakteryzuje się niezłymi osiągami, jednak by osiągnąć pełną moc trzeba go kręcić do wysokich obrotów, co nie pozostaje bez wpływu na hałas docierający do kabiny.

 

W podobnym stopniu daje się on we znaki w Fabii. Trzeba jednak przyznać, że oba motory nie należą do bardzo głośnych. Skoda z 85-kon­­­­nym silnikiem 1,4 l nieźle sobie radzi zarówno w mieście, jak i na trasie. Za to przy spokojnej jeździe na trasie Yaris zużywa nieco mniej paliwa. Paleta silników Fabii jest znacznie bogatsza i składa się dodatkowo z dwóch motorów benzynowych i diesli o różnych mocach: 1.2 HTP/ 60 i 70 KM,

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris

1.6 16V/105 KM, 1.4 Tdi/ 70 i 80 KM oraz 1.9 Tdi/ 105 KM.

 

Wrażenia z jazdy

 

O tym, że małe auta wydoroślały przekonać się można, wyjeżdżając w dłuższą trasę Yarisem lub Fabią. Oba samochody podczas pokonywania zakrętów zachowują się dość stabilnie i dają dobre wyczucie tego, co dzieje się na drodze. Skoda ma nieco twardsze zawieszenie, które pozwala na dynamiczną jazdę, ale za to komfort podróży jest nieco wyższy w Yarisie. Drobnym mankamentem zawieszenia Toyoty jest zbyt "nerwowa" reakcja podczas pokonywania poprzecznych nierówności. Za to w obu samochodach trzymanie boczne foteli pozostawia wiele do życzenia. Yaris jest droższy, ale lepiej prezentuje się na drodze, co dla wielu może być istotnym argumentem skłaniającym do zakupu.

 

Wybrane dane techniczne

 

Skoda Fabia 1,4 16V

Toyota Yaris 1,3 16V

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzyna

4/16/benzyna

Pojemność skokowa (cm3
)

1390

1299

Moc maksymalna (KM/obr./min)

85/5000

86/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

132/3800

124/4400

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,3

11,5

Prędkość maksymalna (km/h)

174

170

Pojemność bagażnika (l)

300/1163

275/1183

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

42

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,3/8,6

5,3/7,3

Długość x szerokość x wysokość (cm)

399/164/150

375/169/153

Rozstaw osi (cm)

246

246

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/10

3 lub 100 tys. km/12

Cena (zł)

41 500

45 100

Utrata wartości po 3 latach (proc.)

44,6

39.8

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Skoda Fabia

Fun

Toyota Yaris Terra Premium

Poduszki powietrzne

4

4

Układ ABS

S

S

Układ ESP

2500

-

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

-/-

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/-

S/-

Klimatyzacja

2100

-

Radioodtwarzacz z CD

700

-

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Skoda Fabia

Toyota Yaris

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

Remis

Zużycie paliwa

 

+

Wyposażenie

+

 

Cena

+

 

 

od 12 lat
Wideo

Bezpieczeństwo na drogach podczas weekendu i w Boże Ciało

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty