W ostatnich latach w naszych rankingach sprzedaży na czołowych pozycjach plasują się Skoda Fabia i Toyota Yaris.

Skoda Fabia wyraźnie przeważa nad Yarisem w liczbie sprzedanych egzemplarzy, a wynika to ze znacznie szerszej oferty Skody: trzy rodzaje nadwozia (hatchback, sedan i kombi) i aż dziewięć opcji silnikowych, od 3-cylindrowego, benzynowego 1,2 HTP o mocy 54 KM do turbodiesla 1,9 l/130 KM. Toyota natomiast oferuje cztery silniki (1,0 l/68 KM, 1,3 l/86 KM, 1,5 l/106 KM oraz 1.4 D-4D/75 KM) i tylko nadwozie

hatchback 3- lub 5-drzwiowe. Liczba opcji wyposażenia obu aut jest podobnie szeroka, a ktoś, kto zechce za zbliżoną kwotę wybrać auto czeskie lub japońskie (choć produkowane we Francji), bez trudu dobierze odpowiednią konfigurację i będzie mógł skupić się na rozważaniach - które lepsze?

Podstawowe różnice
Tak naprawdę porównać możemy tylko auta w popularnych 5-drzwiowych wersjach hatchback. Najczęściej kupowane są podstawowe odmiany silnikowe (Skoda 1.2 HTP i Yaris 1.0), ale wcale nie w najtańszych kompletacjach wyposażenia. Aby wyrównać ceny i w miarę możności osiągi obu konkurentów,

wybraliśmy Fabię z silnikiem 64 KM w średniej wersji Classic + oraz Yarisa Terra Plus.
Już przegląd podstawowych danych technicznych przekonuje nas, że różnice między konkurentami są spore. Fabia jest po prostu większa - choć konstruktorzy Yarisa dołożyli starań, by przy niewielkiej długości auta uzyskać obszerną kabinę. Jednak Skoda w tym względzie wygrywa, przynajmniej gdy chodzi o miejsce z tyłu. Z przodu sytuacja w obu autach jest zbliżona. Japończycy przyjęli rozwiązanie z przesuwaną tylną kanapą i jest ono dobre, ale nie

załatwia wszystkiego. Oczywiście, powie ktoś, krótszym Yarisem łatwiej parkować - i będzie miał rację. Widzimy więc, że Fabia jest samochodem bardziej rodzinnym, a Yaris bardziej miejskim.
Wybierając podstawowe silniki (jednostki 54 KM w Skodzie już naprawdę nie polecamy), musimy pogodzić się z

ograniczonymi osiągami. Yaris 1,0 l jest jednak, dzięki swojej o prawie 200 kg mniejszej masie, całkiem żwawy, o ile będziemy "wysoko kręcić" jego nowoczesny, 16-zaworowy silnik ze zmiennymi fazami rozrządu. Towarzyszy temu spory hałas, ale zużycie paliwa jest naprawdę niskie, często zbliżone do tego, jakie podaje producent w danych technicznych.
Fabia z silnikiem 3-cylindrowym zachowuje się gorzej - nieco większy moment obrotowy jednostki nie rekompensuje masy

auta i w praktyce, aby nie być zawalidrogą, często jeździmy z pedałem gazu wciśniętym do podłogi. Efekt - spora głośność i nadmierne zużycie paliwa. W rzeczywistości gorąco polecamy do Fabii czterocylindrowe silniki 1,4 l (na przykład 75 KM) a do Yarisa niewiele droższą jednostkę 1,3 l.
Bez istotnych wad
Wnętrza Yarisa i Fabii wykończone są podobnie, choć wyglądają całkiem inaczej. Stylizacja przemawia za Toyotą - śmielsze linie, tablica przyrządów w formie interesującego cyfrowego wyświetlacza. Ale twarde materiały użyte w japońskim aucie nie pozwalają apomnieć,

że bardzo chodziło o obniżenie ceny produkcji. Kabina Skody jest spokojniejsza, być może nawet nudna, ale z kolei nie znajdziemy tu udziwnień. To samo dotyczy stylizacji zewnętrznej. A więc - co kto lubi.
Podwoziowo konkurenci zachowują się zaskakująco dobrze. Cięższa Fabia jest nieco bardziej komfortowa, ale oba auta, przy ich prostej konstrukcji, można uznać za wzorowo stabilne i bezpieczne. Hamulce nie sprawiają kłopotów, w wybranych wersjach oba auta mają wspomaganie kierownicy.
Pozostaje więc kwestia wyposażenia. W Skodzie Classic + brakuje drugiej poduszki powietrznej czy ABS-u, ale to jest już kwestia doboru opcji. Yaris Terra Plus ma z kolei nieco gorsze wyposażenie "luksusowe".
A więc co wybrać? Sprawa jest chyba oczywista. Jeżeli nie zdecyduje zaufanie do którejś z marek i kwestie estetyczne, to tania wersja Fabii jest dla kogoś, kto potrzebuje auta już naprawdę rodzinnego. Natomiast Yaris okaże się lepszy dla kierowcy lubiącego żwawszą jazdę, a nie wożącego na tylnych siedzeniach zbyt wielu pasażerów.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad przeciwnikiem)
| Fabia 1.2 HTP Ambiente | Yaris 1.0 Terra Plus |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | | + |
Poziom hałasu | | + |
Hamulce | | + (za ABS) |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | | + |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | Remis |
Wybrane dane techniczne:
| Fabia 1.2 HTP Ambiente | Yaris 1.0 Terra Plus |
Liczba cylindrów/zaworów | 3/12 benzynowy | 4/16 benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3) | 1198 | 998 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 64/5400 | 65/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 112/3000 | 90/4100 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 15,9 | 13,6 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 12,8 | 11,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 160 | 155 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 41,8 | 40,1 |
Pojemność bagażnika (dm3) | 260 - 1016 | 205 - 950 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3) | 45 | 45 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (dm3/100 km) | 5,1/7,6 | 4,9/6,8 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 396 x 165 x 147 | 364 x 166 x 150 |
Rozstaw osi (cm) | 246 | 237 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/10 | 3/12 |
Cena** (zł) bez promocji | 42 390 | 42 900 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne (podstawowe):
| Fabia Classic + | Yaris Terra Plus** |
poduszki powietrzne czołowe / boczne | S (O dla pasażera)/o | S/- |
Kurtynowe poduszki powietrzne | - | - |
układ ABS/ESP/ASR | O/-/O | S/-/- |
Kierownica regulowana/w 2 płaszczyznach | S/S | S/- |
Fotel kierowcy regulowany na wysokość | S | - |
Lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane | S/S | - |
Elektryczne sterowanie szyb przednich | S | - |
Klimatyzacja manualna | O | O |
Radio CD/instalacja | O/S | S |
Centralny zamek | S | - |
Czujnik parkowania | S | O |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
** - Toyota oferuje wiele wymienionych w tabeli elementów wyposażenia, ale tylko w pakietach, np. najbogatszy pakiet Sol zwiększa cenę auta do 48 500 zł.
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?