Skoda Fabia kontra Toyota Yaris

Andrzej Bartoszak
Fot. Skoda: Skoda Fabia jest na tyle duża, że może pełnić rolę auta rodzinnego.
Fot. Skoda: Skoda Fabia jest na tyle duża, że może pełnić rolę auta rodzinnego.
Na naszym ubogim rynku motoryzacyjnym do rangi samochodów rodzinnych aspirują auta uznawane w bogatszej Europie za miejskie.

W ostatnich latach w naszych rankingach sprzedaży na czołowych pozycjach plasują się Skoda Fabia i Toyota Yaris.

Fot. Skoda: Skoda Fabia jest na tyle duża, że może pełnić rolę auta rodzinnego.
Fot. Skoda: Skoda Fabia jest na tyle duża, że może pełnić rolę auta rodzinnego.

 

Skoda Fabia wyraźnie przeważa nad Yarisem w liczbie sprzedanych egzemplarzy, a wynika to ze znacznie szerszej oferty Skody: trzy rodzaje nadwozia (hatchback, sedan i kombi) i aż dziewięć opcji silnikowych, od 3-cylindrowego, benzynowego 1,2 HTP o mocy 54 KM do turbodiesla 1,9 l/130 KM. Toyota natomiast oferuje cztery silniki (1,0 l/68 KM, 1,3 l/86 KM, 1,5 l/106 KM oraz 1.4 D-4D/75 KM) i tylko nadwozie

Fot. Toyota: Toyota Yaris jest mniejsza od Fabii i nadaje się znakomicie do jazdy w mieście.
Fot. Toyota: Toyota Yaris jest mniejsza od Fabii i nadaje się znakomicie do jazdy w mieście.

hatchback 3- lub 5-drzwiowe. Liczba opcji wyposażenia obu aut jest podobnie szeroka, a ktoś, kto zechce za zbliżoną kwotę wybrać auto czeskie lub japońskie (choć produkowane we Francji), bez trudu dobierze odpowiednią konfigurację i będzie mógł skupić się na rozważaniach - które lepsze?

Fot. Skoda: Na tylnej kanapie Fabii miejsca jest wystarczająco dużo.
Fot. Skoda: Na tylnej kanapie Fabii miejsca jest wystarczająco dużo.

 

  Podstawowe różnice 

Tak naprawdę porównać możemy tylko auta w popularnych 5-drzwiowych wersjach hatchback. Najczęściej kupowane są podstawowe odmiany silnikowe (Skoda 1.2 HTP i Yaris 1.0), ale wcale nie w najtańszych kompletacjach wyposażenia. Aby wyrównać ceny i w miarę możności osiągi obu konkurentów,

Fot. Toyota: Yaris napędzana silnikiem 1.0 l o mocy 65 KM jest bardziej dynamiczna od Skody i zużywa mniej paliwa.
Fot. Toyota: Yaris napędzana silnikiem 1.0 l o mocy 65 KM jest bardziej dynamiczna od Skody i zużywa mniej paliwa.

wybraliśmy Fabię z silnikiem 64 KM w średniej wersji Classic + oraz Yarisa Terra Plus.

 

Już przegląd podstawowych danych technicznych przekonuje nas, że różnice między konkurentami są spore. Fabia jest po prostu większa - choć konstruktorzy Yarisa dołożyli starań, by przy niewielkiej długości auta uzyskać obszerną kabinę. Jednak Skoda w tym względzie wygrywa, przynajmniej gdy chodzi o miejsce z tyłu. Z przodu sytuacja w obu autach jest zbliżona.  Japończycy przyjęli rozwiązanie z przesuwaną tylną kanapą i jest ono dobre, ale nie

Fot. Skoda: Fot. Skoda
Fot. Skoda: Fot. Skoda

załatwia wszystkiego. Oczywiście, powie ktoś, krótszym Yarisem łatwiej parkować - i będzie miał rację. Widzimy więc, że Fabia jest samochodem bardziej rodzinnym, a Yaris bardziej miejskim.  

 

Wybierając podstawowe silniki (jednostki 54 KM w Skodzie już naprawdę nie polecamy), musimy pogodzić się z

Fot. Toyota: Wnętrze Yarisa nie jest tak obszerne jak Fabii. W aucie japońskim tylna kanapa jest przesuwana wzdłuż nadwozia.
Fot. Toyota: Wnętrze Yarisa nie jest tak obszerne jak Fabii. W aucie japońskim tylna kanapa jest przesuwana wzdłuż nadwozia.

ograniczonymi osiągami. Yaris 1,0 l jest jednak, dzięki swojej o prawie 200 kg mniejszej masie, całkiem żwawy, o ile będziemy "wysoko kręcić" jego nowoczesny, 16-zaworowy silnik ze zmiennymi fazami rozrządu. Towarzyszy temu spory hałas, ale zużycie paliwa jest naprawdę niskie, często zbliżone do tego, jakie podaje producent w danych technicznych.

 

Fabia z silnikiem 3-cylindrowym zachowuje się gorzej - nieco większy moment obrotowy jednostki nie rekompensuje masy

Fot. Skoda: Zmodernizowana tablica przyrządów nadal wygląda tradycyjnie, ale solidnie.
Fot. Skoda: Zmodernizowana tablica przyrządów nadal wygląda tradycyjnie, ale solidnie.

auta i w praktyce, aby nie być zawalidrogą, często jeździmy z pedałem gazu wciśniętym do podłogi. Efekt - spora głośność i nadmierne zużycie paliwa. W rzeczywistości gorąco polecamy do Fabii czterocylindrowe silniki 1,4 l (na przykład 75 KM) a do Yarisa niewiele droższą jednostkę 1,3 l.

 

Bez istotnych wad

 

Wnętrza Yarisa i Fabii wykończone są podobnie, choć wyglądają całkiem inaczej. Stylizacja przemawia za Toyotą - śmielsze linie, tablica przyrządów w formie interesującego cyfrowego wyświetlacza. Ale twarde materiały użyte w japońskim aucie nie pozwalają apomnieć,

Fot. Toyota: Nowoczesna tablica przyrządów Yarisa.
Fot. Toyota: Nowoczesna tablica przyrządów Yarisa.

że bardzo chodziło o obniżenie ceny produkcji. Kabina Skody jest spokojniejsza, być może nawet nudna, ale z kolei nie znajdziemy tu udziwnień. To samo dotyczy stylizacji zewnętrznej. A więc - co kto lubi.

 

Podwoziowo konkurenci zachowują się zaskakująco dobrze. Cięższa Fabia jest nieco bardziej komfortowa, ale oba auta, przy ich prostej konstrukcji, można uznać za wzorowo stabilne i bezpieczne. Hamulce nie sprawiają kłopotów, w wybranych wersjach oba auta mają wspomaganie kierownicy.

 

Pozostaje więc kwestia wyposażenia. W Skodzie Classic + brakuje drugiej poduszki powietrznej czy ABS-u, ale to jest już kwestia doboru opcji. Yaris Terra Plus ma z kolei nieco gorsze wyposażenie "luksusowe". 

 

A więc co wybrać? Sprawa jest chyba oczywista. Jeżeli nie zdecyduje zaufanie do którejś z marek i kwestie estetyczne, to tania wersja Fabii jest dla kogoś, kto potrzebuje auta już naprawdę rodzinnego. Natomiast Yaris okaże się lepszy dla kierowcy lubiącego żwawszą jazdę, a nie wożącego na tylnych siedzeniach zbyt wielu pasażerów.   

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad przeciwnikiem)
 

 

 

Fabia 1.2 HTP

Ambiente

Yaris 1.0 Terra

Plus

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

 

+

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

 

+ (za ABS)

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Fabia 1.2 HTP Ambiente

Yaris 1.0 Terra Plus

Liczba cylindrów/zaworów

3/12 benzynowy

4/16 benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1198

998

Moc maksymalna (KM/obr/min)

64/5400

65/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

112/3000

90/4100

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

15,9

13,6

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

12,8

11,4

Prędkość maksymalna (km/h)

160

155

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

68

69

Droga hamowania od 100 km/h (m)

41,8

40,1

Pojemność bagażnika (dm3)

260 - 1016

205 - 950

Pojemność zbiornika paliwa (dm3)

45

45

Zużycie paliwa trasa/miasto (dm3/100 km)

5,1/7,6

4,9/6,8

Długość x szerokość x wysokość (cm)

396 x 165 x 147

364 x 166 x 150

Rozstaw osi (cm)

246

237

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/10

3/12

Cena** (zł) bez promocji

42 390

42 900

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne (podstawowe):

 

 

Fabia Classic +

Yaris Terra Plus**

poduszki powietrzne czołowe / boczne

S (O dla pasażera)/o

S/-

Kurtynowe poduszki powietrzne

-

-

układ ABS/ESP/ASR

O/-/O

S/-/-

Kierownica regulowana/w 2 płaszczyznach

S/S

S/-

Fotel kierowcy regulowany na wysokość

S

-

Lusterka zewnętrzne elektrycznie

sterowane/podgrzewane

S/S

-

Elektryczne sterowanie szyb przednich

S

-

Klimatyzacja manualna

O

O

Radio CD/instalacja

O/S

S

Centralny zamek

S

-

Czujnik parkowania

S

O

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

** - Toyota oferuje wiele wymienionych w tabeli elementów wyposażenia, ale tylko w pakietach, np. najbogatszy pakiet Sol zwiększa cenę auta do 48 500 zł.

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie