Skoda Fabia kontra Toyota Yaris

Andrzej Bartoszak
Fot. Skoda: Skoda Fabia jest na tyle duża, że może pełnić rolę auta rodzinnego.
Fot. Skoda: Skoda Fabia jest na tyle duża, że może pełnić rolę auta rodzinnego.
Na naszym ubogim rynku motoryzacyjnym do rangi samochodów rodzinnych aspirują auta uznawane w bogatszej Europie za miejskie.

W ostatnich latach w naszych rankingach sprzedaży na czołowych pozycjach plasują się Skoda Fabia i Toyota Yaris.

Fot. Skoda: Skoda Fabia jest na tyle duża, że może pełnić rolę auta rodzinnego.
Fot. Skoda: Skoda Fabia jest na tyle duża, że może pełnić rolę auta rodzinnego.

 

Skoda Fabia wyraźnie przeważa nad Yarisem w liczbie sprzedanych egzemplarzy, a wynika to ze znacznie szerszej oferty Skody: trzy rodzaje nadwozia (hatchback, sedan i kombi) i aż dziewięć opcji silnikowych, od 3-cylindrowego, benzynowego 1,2 HTP o mocy 54 KM do turbodiesla 1,9 l/130 KM. Toyota natomiast oferuje cztery silniki (1,0 l/68 KM, 1,3 l/86 KM, 1,5 l/106 KM oraz 1.4 D-4D/75 KM) i tylko nadwozie

Fot. Toyota: Toyota Yaris jest mniejsza od Fabii i nadaje się znakomicie do jazdy w mieście.
Fot. Toyota: Toyota Yaris jest mniejsza od Fabii i nadaje się znakomicie do jazdy w mieście.

hatchback 3- lub 5-drzwiowe. Liczba opcji wyposażenia obu aut jest podobnie szeroka, a ktoś, kto zechce za zbliżoną kwotę wybrać auto czeskie lub japońskie (choć produkowane we Francji), bez trudu dobierze odpowiednią konfigurację i będzie mógł skupić się na rozważaniach - które lepsze?

Fot. Skoda: Na tylnej kanapie Fabii miejsca jest wystarczająco dużo.
Fot. Skoda: Na tylnej kanapie Fabii miejsca jest wystarczająco dużo.

 

  Podstawowe różnice 

Tak naprawdę porównać możemy tylko auta w popularnych 5-drzwiowych wersjach hatchback. Najczęściej kupowane są podstawowe odmiany silnikowe (Skoda 1.2 HTP i Yaris 1.0), ale wcale nie w najtańszych kompletacjach wyposażenia. Aby wyrównać ceny i w miarę możności osiągi obu konkurentów,

Fot. Toyota: Yaris napędzana silnikiem 1.0 l o mocy 65 KM jest bardziej dynamiczna od Skody i zużywa mniej paliwa.
Fot. Toyota: Yaris napędzana silnikiem 1.0 l o mocy 65 KM jest bardziej dynamiczna od Skody i zużywa mniej paliwa.

wybraliśmy Fabię z silnikiem 64 KM w średniej wersji Classic + oraz Yarisa Terra Plus.

 

Już przegląd podstawowych danych technicznych przekonuje nas, że różnice między konkurentami są spore. Fabia jest po prostu większa - choć konstruktorzy Yarisa dołożyli starań, by przy niewielkiej długości auta uzyskać obszerną kabinę. Jednak Skoda w tym względzie wygrywa, przynajmniej gdy chodzi o miejsce z tyłu. Z przodu sytuacja w obu autach jest zbliżona.  Japończycy przyjęli rozwiązanie z przesuwaną tylną kanapą i jest ono dobre, ale nie

Fot. Skoda: Fot. Skoda
Fot. Skoda: Fot. Skoda

załatwia wszystkiego. Oczywiście, powie ktoś, krótszym Yarisem łatwiej parkować - i będzie miał rację. Widzimy więc, że Fabia jest samochodem bardziej rodzinnym, a Yaris bardziej miejskim.  

 

Wybierając podstawowe silniki (jednostki 54 KM w Skodzie już naprawdę nie polecamy), musimy pogodzić się z

Fot. Toyota: Wnętrze Yarisa nie jest tak obszerne jak Fabii. W aucie japońskim tylna kanapa jest przesuwana wzdłuż nadwozia.
Fot. Toyota: Wnętrze Yarisa nie jest tak obszerne jak Fabii. W aucie japońskim tylna kanapa jest przesuwana wzdłuż nadwozia.

ograniczonymi osiągami. Yaris 1,0 l jest jednak, dzięki swojej o prawie 200 kg mniejszej masie, całkiem żwawy, o ile będziemy "wysoko kręcić" jego nowoczesny, 16-zaworowy silnik ze zmiennymi fazami rozrządu. Towarzyszy temu spory hałas, ale zużycie paliwa jest naprawdę niskie, często zbliżone do tego, jakie podaje producent w danych technicznych.

 

Fabia z silnikiem 3-cylindrowym zachowuje się gorzej - nieco większy moment obrotowy jednostki nie rekompensuje masy

Fot. Skoda: Zmodernizowana tablica przyrządów nadal wygląda tradycyjnie, ale solidnie.
Fot. Skoda: Zmodernizowana tablica przyrządów nadal wygląda tradycyjnie, ale solidnie.

auta i w praktyce, aby nie być zawalidrogą, często jeździmy z pedałem gazu wciśniętym do podłogi. Efekt - spora głośność i nadmierne zużycie paliwa. W rzeczywistości gorąco polecamy do Fabii czterocylindrowe silniki 1,4 l (na przykład 75 KM) a do Yarisa niewiele droższą jednostkę 1,3 l.

 

Bez istotnych wad

 

Wnętrza Yarisa i Fabii wykończone są podobnie, choć wyglądają całkiem inaczej. Stylizacja przemawia za Toyotą - śmielsze linie, tablica przyrządów w formie interesującego cyfrowego wyświetlacza. Ale twarde materiały użyte w japońskim aucie nie pozwalają apomnieć,

Fot. Toyota: Nowoczesna tablica przyrządów Yarisa.
Fot. Toyota: Nowoczesna tablica przyrządów Yarisa.

że bardzo chodziło o obniżenie ceny produkcji. Kabina Skody jest spokojniejsza, być może nawet nudna, ale z kolei nie znajdziemy tu udziwnień. To samo dotyczy stylizacji zewnętrznej. A więc - co kto lubi.

 

Podwoziowo konkurenci zachowują się zaskakująco dobrze. Cięższa Fabia jest nieco bardziej komfortowa, ale oba auta, przy ich prostej konstrukcji, można uznać za wzorowo stabilne i bezpieczne. Hamulce nie sprawiają kłopotów, w wybranych wersjach oba auta mają wspomaganie kierownicy.

 

Pozostaje więc kwestia wyposażenia. W Skodzie Classic + brakuje drugiej poduszki powietrznej czy ABS-u, ale to jest już kwestia doboru opcji. Yaris Terra Plus ma z kolei nieco gorsze wyposażenie "luksusowe". 

 

A więc co wybrać? Sprawa jest chyba oczywista. Jeżeli nie zdecyduje zaufanie do którejś z marek i kwestie estetyczne, to tania wersja Fabii jest dla kogoś, kto potrzebuje auta już naprawdę rodzinnego. Natomiast Yaris okaże się lepszy dla kierowcy lubiącego żwawszą jazdę, a nie wożącego na tylnych siedzeniach zbyt wielu pasażerów.   

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad przeciwnikiem)
 

 

 

Fabia 1.2 HTP

Ambiente

Yaris 1.0 Terra

Plus

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

 

+

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

 

+ (za ABS)

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Fabia 1.2 HTP Ambiente

Yaris 1.0 Terra Plus

Liczba cylindrów/zaworów

3/12 benzynowy

4/16 benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1198

998

Moc maksymalna (KM/obr/min)

64/5400

65/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

112/3000

90/4100

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

15,9

13,6

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

12,8

11,4

Prędkość maksymalna (km/h)

160

155

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

68

69

Droga hamowania od 100 km/h (m)

41,8

40,1

Pojemność bagażnika (dm3)

260 - 1016

205 - 950

Pojemność zbiornika paliwa (dm3)

45

45

Zużycie paliwa trasa/miasto (dm3/100 km)

5,1/7,6

4,9/6,8

Długość x szerokość x wysokość (cm)

396 x 165 x 147

364 x 166 x 150

Rozstaw osi (cm)

246

237

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/10

3/12

Cena** (zł) bez promocji

42 390

42 900

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne (podstawowe):

 

 

Fabia Classic +

Yaris Terra Plus**

poduszki powietrzne czołowe / boczne

S (O dla pasażera)/o

S/-

Kurtynowe poduszki powietrzne

-

-

układ ABS/ESP/ASR

O/-/O

S/-/-

Kierownica regulowana/w 2 płaszczyznach

S/S

S/-

Fotel kierowcy regulowany na wysokość

S

-

Lusterka zewnętrzne elektrycznie

sterowane/podgrzewane

S/S

-

Elektryczne sterowanie szyb przednich

S

-

Klimatyzacja manualna

O

O

Radio CD/instalacja

O/S

S

Centralny zamek

S

-

Czujnik parkowania

S

O

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

** - Toyota oferuje wiele wymienionych w tabeli elementów wyposażenia, ale tylko w pakietach, np. najbogatszy pakiet Sol zwiększa cenę auta do 48 500 zł.

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty