Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Fabia 1.9 TDi

Jerzy Witaszczyk
Fabia debiutowała w Polsce w 2000 roku. Jest zaliczana do aut małych (segment B+).

Wnętrze kabiny jest obszerne. Fotele dość twarde, ale wygodne - pokonać kilkaset kilometrów tym autem bez wysiadania to żaden problem. 260-litrowy bagażnik po złożeniu dzielonych siedzeń powiększa się do 1.016 litrów.


Skoda Fabia 1.9 TDi

Przejechanie jednego kilometra takim
samochodem to koszt nieco ponad
40 groszy (bez ubezpieczeń)
fot. Paweł Nowak

Zespół napędowy
Testowana fabia wyposażona jest w silnik wysokoprężny 1.9 TDi z pompowtryskiwaczami. Ma on moc 74 KW (101 KM) przy 4000 obrotów i wysoki maksymalny moment obrotowy - 240 Nm w zakresie 1800-2400 obrotów na minutę.
Samo uruchamianie silnika trwa krótko. Znak świecy żarowej na tablicy rozdzielczej gaśnie niemal natychmiast po przekręceniu kluczyka do pozycji zapłonu. Silnik nie jest tak cichy jak benzynowy. Nie trzeba być znawcą, żeby z daleka rozpoznać pracę diesla. Podobnie w kabinie. Chociaż jest dobrze wytłumiona, to do chwili rozgrzania, do wnętrza dobiega wyraźny odgłos pracy silnika. Nie jest on dokuczliwy; w kabinie można rozmawiać używając głosu o normalnym natężeniu.
Auto świetnie przyspiesza, co jest niezwykle ważne przy wyprzedzaniu w obecnych warunkach na drogach. Kiedy sytuacja zmusza do bardzo szybkiego wykonania manewru, trzeci bieg jest niezastąpiony. Także na piątym, bezpośrednim biegu przyspieszenie jest ponadprzeciętne.


Skoda Fabia 1.9 TDi

Wnętrze kabiny fabii 1.9 TDi jest obszerne.
Fotele dość twarde, ale wygodne
fot. Paweł Nowak

Krótko

  • Silnik w praktyce potwierdza to wszystko, co o nim dobrego powiedziano i napisano. W połączeniu z dobrze zestopniowaną skrzynią biegów może być dla kierowcy źródłem nieustającej satysfakcji.
  • Najmniej wytrzymałym elementem silników TDi Volkswagena jest przepływomierz. W testowanym aucie został wymieniony.
    Jak to jeździ?
    Kierowcy, którzy mieli okazję jeździć fabią, chwalą bardzo dobrze ustawione wspomaganie układu kierowniczego. W fabii system ten należy do wyjątkowo udanych. Auto bardzo dobrze się prowadzi, prawdopodobnie najlepiej w klasie. Jest w miarę twarde, ale posłuszne kierowcy.
    Krótko

  • Zdarza się jeździć większymi samochodami, które pod tym względem spisują się gorzej.
  • Na wyjątkowo dużych dziurach przychodzi myśl o trochę bardziej komfortowym zawieszeniu.
    Ile kosztuje?
    Samochód musi być w warsztacie co 15 tys. km. Na przemian wykonywany jest "mały" przegląd (wymiana oleju) i "duży" przegląd
    Koszty przeglądów (ceny aktualne):
    7 filtrów oleju245 zł
    3 filtry powietrza192 zł
    3 filtry nagrzewnicy180 zł
    3 filtry paliwa470 zł
    1 pasek rozrządu170 zł
    1 rolka paska rozrządu165 zł
    olej1.216 zł
    Robocizna (suma):860 zł
    Łącznie koszty przeglądów:3.498 zł
    Koszty paliwa
    Auto eksploatowane jest przede wszystkim na trasie. Średnie zużycie paliwa wyniosło ok. 5,2 l na 100 km. Licząc w cenach dzisiejszych, łączny koszt paliwa (2,7 zł/l) wyniósł 15.062 zł.
    Koszty usterek

  • Po ok. 30 tys. km auto zaczęło dudnić jak bęben. Na polskich drogach nie wytrzymał łącznik stabilizatora. Wymieniono go bezpłatnie, na nowy typ, który sprawuje się bez zarzutu.
  • Po przejechaniu ok. 70 tys. km padł przepływomierz. W ramach tzw. kulancji (do 100 tys. km) ulga za urządzenie wyniosła 70 proc.
     
    Łączny koszt napraw:ok. 300 zł
    Łącznie koszty eksploatacyjne (bez ubezpieczeń):18.860 zł
    Koszt paliwa na 1 km0,14 zł
    Koszt przejechania 1km z kosztami przeglądów, napraw i paliwa (bez ubezpieczeń i utraty wartości pojazdu):0,179 zł
    Obecna wartość nowej skody fabia elegance 1.9 TDi: 60.180 zł
    Obecna wartość opisywanej skody fabia elegance 1.9 TDi:35.600 zł
    Utrata wartości:24.580 zł
    Łączny koszt 1 km bez ubezpieczeń, ale z utratą wartości:0,414 zł
    Krótko
    Trwały, ekonomiczny samochód. Zakup z silnikiem Diesla opłacalny pod warunkiem pokonywania długich tras.
  • od 12 lat
    Wideo

    Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!

    Polecane oferty

    Materiały promocyjne partnera
    Wróć na motofakty.pl Motofakty