Wnętrze kabiny jest obszerne. Fotele dość twarde, ale wygodne - pokonać kilkaset kilometrów tym autem bez wysiadania to żaden problem. 260-litrowy bagażnik po złożeniu dzielonych siedzeń powiększa się do 1.016 litrów.
![]() |
Przejechanie jednego kilometra takim samochodem to koszt nieco ponad 40 groszy (bez ubezpieczeń) fot. Paweł Nowak |
Zespół napędowy
Testowana fabia wyposażona jest w silnik wysokoprężny 1.9 TDi z pompowtryskiwaczami. Ma on moc 74 KW (101 KM) przy 4000 obrotów i wysoki maksymalny moment obrotowy - 240 Nm w zakresie 1800-2400 obrotów na minutę.
Samo uruchamianie silnika trwa krótko. Znak świecy żarowej na tablicy rozdzielczej gaśnie niemal natychmiast po przekręceniu kluczyka do pozycji zapłonu. Silnik nie jest tak cichy jak benzynowy. Nie trzeba być znawcą, żeby z daleka rozpoznać pracę diesla. Podobnie w kabinie. Chociaż jest dobrze wytłumiona, to do chwili rozgrzania, do wnętrza dobiega wyraźny odgłos pracy silnika. Nie jest on dokuczliwy; w kabinie można rozmawiać używając głosu o normalnym natężeniu.
Auto świetnie przyspiesza, co jest niezwykle ważne przy wyprzedzaniu w obecnych warunkach na drogach. Kiedy sytuacja zmusza do bardzo szybkiego wykonania manewru, trzeci bieg jest niezastąpiony. Także na piątym, bezpośrednim biegu przyspieszenie jest ponadprzeciętne.
![]() |
Wnętrze kabiny fabii 1.9 TDi jest obszerne. Fotele dość twarde, ale wygodne fot. Paweł Nowak |
Krótko
Jak to jeździ?
Kierowcy, którzy mieli okazję jeździć fabią, chwalą bardzo dobrze ustawione wspomaganie układu kierowniczego. W fabii system ten należy do wyjątkowo udanych. Auto bardzo dobrze się prowadzi, prawdopodobnie najlepiej w klasie. Jest w miarę twarde, ale posłuszne kierowcy.
Krótko
Ile kosztuje?
Samochód musi być w warsztacie co 15 tys. km. Na przemian wykonywany jest "mały" przegląd (wymiana oleju) i "duży" przegląd
Koszty przeglądów (ceny aktualne):
7 filtrów oleju | 245 zł |
3 filtry powietrza | 192 zł |
3 filtry nagrzewnicy | 180 zł |
3 filtry paliwa | 470 zł |
1 pasek rozrządu | 170 zł |
1 rolka paska rozrządu | 165 zł |
olej | 1.216 zł |
Robocizna (suma): | 860 zł |
Łącznie koszty przeglądów: | 3.498 zł |
Auto eksploatowane jest przede wszystkim na trasie. Średnie zużycie paliwa wyniosło ok. 5,2 l na 100 km. Licząc w cenach dzisiejszych, łączny koszt paliwa (2,7 zł/l) wyniósł 15.062 zł.
Koszty usterek
Łączny koszt napraw: | ok. 300 zł |
Łącznie koszty eksploatacyjne (bez ubezpieczeń): | 18.860 zł |
Koszt paliwa na 1 km | 0,14 zł |
Koszt przejechania 1km z kosztami przeglądów, napraw i paliwa (bez ubezpieczeń i utraty wartości pojazdu): | 0,179 zł |
Obecna wartość nowej skody fabia elegance 1.9 TDi: | 60.180 zł |
Obecna wartość opisywanej skody fabia elegance 1.9 TDi: | 35.600 zł |
Utrata wartości: | 24.580 zł |
Łączny koszt 1 km bez ubezpieczeń, ale z utratą wartości: | 0,414 zł |
Trwały, ekonomiczny samochód. Zakup z silnikiem Diesla opłacalny pod warunkiem pokonywania długich tras.
Różowy Most Tolerancji w Głogowie. Jaka jest jego historia?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?