Skoda Fabia 1.6 TDI

Przemysław Pepla
Skoda Fabia, Fot: Przemysław Pepla
Skoda Fabia, Fot: Przemysław Pepla
Skoda Fabia jest jednym z najchętniej kupowanych samochodów w naszym kraju. Duża w tym zasługa szerokiej oferty czeskiego producenta, który poza hatchbackiem, proponuje klientom także praktyczną odmianę kombi. Podstawowa cena tego auta, wyposażonego w wysokoprężny silnik 1.6 TDI o mocy 90 KM, kosztuje 53 600 zł.

Druga generacja Fabii zadebiutowała na rynku w 2007 roku. Auto zostało zbudowane na płycie podłogowej PQ25. Tej samej,

Skoda Fabia, Fot: Przemysław Pepla
Skoda Fabia, Fot: Przemysław Pepla

która posłużyła do konstrukcji m.in. Volkswagena Polo 6R. Technologiczne pokrewieństwo "Czeszki" z koncernem z Wolfsburga odnajdziemy również pod jej maską. Wszystkie oferowane jednostki napędowe, zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne, zostały skonstruowane przez niemieckich inżynierów.

Przeprowadzone w 2010 roku zmiany upodobniły auto do większej Octavii. Mierząca 4337 mm długości, 1886 szerokości i 1551 mm wysokości karoseria Fabii przykuwa uwagę powiększoną atrapą chłodnicy z chromowanym wykończeniem, a także zmienionym kształtem przednich reflektorów. Dopełnieniem zmian z przodu były także nowe przetłoczenia na pokrywie silnika, które płynnie łączą się z logo producenta oraz grillem. Dodatkowo, testowany egzemplarz w wersji Ambition był wyposażony w chromowane relingi (dopłata 1200 zł) i 15-calowe obręcze kół Line wykonane z aluminium (dopłata 1900 zł). Akcesoria te zdecydowanie poprawiły stonowany design auta i nadały mu bardziej wyrazistego charakteru.

Skoda Fabia, Fot: Przemysław Pepla
Skoda Fabia, Fot: Przemysław Pepla

Wewnątrz, zajęcie wygodnego miejsca za kierownicą nie powinno stanowić problemu nawet dla wyższych kierowców. Wysokość przednich foteli można regulować, podobnie jak i położenie kolumny kierownicy, która przesuwa się w dwóch płaszczyznach. Testowany model posiadał również pakiet Dynamic. W jego skład wchodzą sportowe fotele, kierownica oraz tzw. pakiet skórzany. Choć wymaga on dopłaty 2200 zł, zdecydowanie jest wart uwagi. Siedziska zapewniają bardzo dobre trzymanie boczne i jednocześnie wysoki komfort podróżowania, zaś koło kierownicy pewnie leży w dłoniach. Nieco gorsze wrażenie robią materiały użyte do wykończenia wnętrza. O ile plastiki zastosowane w przedniej części deski rozdzielczej są miękkie, o tyle pozostałe już nie. Na pochwałę zasługuje natomiast ich spasowanie.

Pasażerowie tylnego rzędu siedzeń także powinni czuć się usatysfakcjonowani. Mierzący 2451 mm rozstaw osi sprawia, że Fabia Combi z powodzeniem zmieści piątkę dorosłych pasażerów, którzy będą podróżowali w komfortowych warunkach. Ponadto, płasko poprowadzona linia dachu zapewnia również wystarczającą ilość miejsca nad głową. Pierwsza generacja Fabii Combi była ceniona za pojemny bagażnik. Konstruktorzy Skody nie spoczęli jednak na laurach i w pełni wykorzystali możliwości płyty podłogowej PQ25, projektując jeszcze większy kufer. Fabia Combi II posiada bagażnik o pojemności aż 505 litrów. Dla porównania, kufer siostrzanego Seata Ibizy ST jest w stanie pomieścić tylko 430 litrów ładunku. Niestety, po złożeniu tylnych siedzeń Fabii nie otrzymamy całkowicie płaskiej podłogi.

Zawieszenie auta opiera się z przodu na kolumnach McPhersona z dolnymi wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem

Skoda Fabia, Fot: Przemysław Pepla
Skoda Fabia, Fot: Przemysław Pepla

przechyłów. Z tyłu natomiast producent zdecydował się na sprawdzone rozwiązanie w postaci belki skrętnej, współpracującej z wahaczami wleczonymi. Jest to dokładnie ten sam zestaw, który był stosowany w pierwszej generacji tego auta. Nie jest to jednak wadą Fabii. Zawieszenie pewnie wybiera nierówności nawierzchni, a przy tym jest zestrojone dość sztywno, dzięki czemu auto zachowuje się neutralnie nawet podczas nieco szybszej jazdy. Jadąc tym samochodem nie odczuwa się, iż jest to większe i cięższe od hatchbacka kombi. Układ kierowniczy jest precyzyjny, choć można odnieść wrażenie, iż wspomaganie kierownicy pracuje z niewielką siłą. O ile podczas manewrów parkingowych może to być wadą, o tyle podczas szybszej jazdy pozwala na lepsze wyczucie auta.

Lifting "Czeszki" w 2010 roku przyniósł również zmiany pod maską auta. Wysłużone jednostki wysokoprężne o pojemnościach 1.4 oraz 1.9-litra, które zaprojektowano na początku poprzedniej dekady, zastąpiono dużo bardziej nowoczesnym motorem z technologią Common Rail o pojemności 1.6-litra. W Fabii występuje on w 3 wersjach mocy: 75, 90 i 105-konnej. Każda z nich dostępna jest wyłącznie z 5-biegową, manualną skrzynią biegów. Pod maską testowanego egzemplarza pracowała wersja 90-konna. Pomimo stosunkowo niewielkiej pojemności, motor ten generuje aż 230 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Co więcej, jest on dostępny już od 1500 obr./min. Inżynierom udało się wyeliminować zjawisko "turbodziury", dzięki czemu auto płynnie przyspiesza już od najniższych obrotów. Jednak osoby szukające dynamicznego auta mogą czuć się nieco zawiedzione. Pierwsza "setka" pojawia się na liczniku dopiero po upływie niemal 13 sekund.

Skoda Fabia, Fot: Skoda
Skoda Fabia, Fot: Skoda

Wynika to m.in. z zastosowania skrzyni biegów o stosunkowo długich przełożeniach. Jadąc z prędkością 100 km/h na "piątce", silnik pracuje z prędkością 1800 obr./min. Ma to jednak swoje zalety podczas wizyty na stacji benzynowej. Motor 1.6 TDI należy do bardzo oszczędnych jednostek. W trakcie testu, średnie zużycie paliwa oscylowało wokół 5 l/100 km. Po przejechaniu 100 km w mieście z baku ubyło 6,3 l ON, zaś pokonanie tego samego dystansu z dala od miejskich korków kosztuje równowartość ok. 4 litrów paliwa. Długie przełożenia skrzyni sprawiają również, że jazda tym autem w mieście może być nieco uciążliwa. Fabia TDI dużo lepiej sprawdza się na dłuższych trasach. Sama praca przekładni nie budzi natomiast najmniejszych zastrzeżeń - dźwignia pewnie leży w dłoni, a każda zmiana biegu jest bardzo precyzyjna.

Podstawowa odmiana 90-konnej Fabii 1.6 TDI Ambition to wydatek 55 900 zł. Jednak za tę kwotę nie otrzymamy w standardzie nawet manualnej klimatyzacji. Wymaga ona dopłaty 2250 zł, zaś Climatronic to wydatek rzędu 3600 zł. Mimo to, nawet z tymi dodatkami cena auta wciąż nie przekracza 60 tys. zł, pozostając ciekawą propozycją na rynku kombi segmentu B.

Wybrane dane techniczne Skody Fabii i konkurentów:

Marka/model

Skoda Fabia 1.6 TDI Ambition

Renault Clio Grandtour 1.5 dCi Alize

Seat Ibiza ST 1.6 TDI Style

Cena (zł)

55900

59500

65214

Silnik

wysokoprężny

wysokoprężny

wysokoprężny

Pojemność

1598

1461

1598

Moc (KM)

90

90

90

Moment obr. (Nm)

230

200

230

Przyspieszenie 0-100 km/h (s.)

12,7

11,2

12,2

Prędkość maks. (km/h)

177

176

178

Średnie spalanie (l./100 km)

4,2

4

4,2

Emisja CO2 (g/km)

109

105

109

Skrzynia biegów

manualna, 5-bieg.

manualna, 5-bieg.

manualna, 5-bieg.

Pojemność bagażnika (l.)

505

439

430

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty