Skoda Fabia 1.6 16V Style

Tomasz Szmandra
Fot. Maciej Pobocha: Wiele elementów stylizacji nowej Fabii pochodzi z modelu Roomster
Fot. Maciej Pobocha: Wiele elementów stylizacji nowej Fabii pochodzi z modelu Roomster
Fabia pierwszej generacji zdominowała statystyki sprzedaży na polskim rynku. Nic dziwnego, że nowy model także pretenduje do miana najlepszego z małych aut.

Fabia pierwszej generacji zdominowała statystyki sprzedaży na polskim rynku. Nic dziwnego, że nowy model także pretenduje do miana najlepszego z małych aut.

Fot. Maciej Pobocha: Wiele elementów stylizacji nowej Fabii pochodzi z modelu Roomster
Fot. Maciej Pobocha: Wiele elementów stylizacji nowej Fabii pochodzi z modelu Roomster

 

W ubiegłym roku to właśnie Fabia była najchętniej kupowanym samochodem osobowym w naszym kraju, więc druga generacja tego modelu ma zamiar utrzymać czeską markę na pozycji lidera. Nie będzie to łatwe, bo konkurencja jest bardzo silna, a nowa Fabia musi w pierwszej kolejności udowodnić, że jest godnym następcą swojego utytułowanego poprzednika.

 

Cechy szczególne

Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu - jakby „stara” Fabia, z boku – widać podobieństwo do Suzuki Swift
Fot. Maciej Pobocha: Z tyłu - jakby „stara” Fabia, z boku – widać podobieństwo do Suzuki Swift

 

Skoda Fabia drugiej generacji powstała na płycie podłogowej opracowanej także dla Volkswagena Polo, który wejdzie do sprzedaży w przyszłym roku. Skoda pojawiła się na rynku w wersji hatchback, ale jesienią trafi do salonów także odmiana kombi.

Przód samochodu jest niemal kopią Roomstera, ale dzięki temu nadwozie Fabii posiada teraz bardziej odważny design.

 

Poprzedni model charakteryzował się znacznie spokojniejszą, bardziej klasyczną sylwetką. Ale i tak nowy model przypomina swojego poprzednika - na bokach pojazdu nadal dominują płaskie elementy, a tył ze "schodkiem"

Fot. Maciej Pobocha: Wszystkie wersje Fabii posiadają dzielone siedzenia. Bagażnik o pojemności 300 l można powiększyć do 1163 l
Fot. Maciej Pobocha: Wszystkie wersje Fabii posiadają dzielone siedzenia. Bagażnik o pojemności 300 l można powiększyć do 1163 l

na pokrywie bagażnika, został jedynie wzbogacony o duże lampy zespolone. Spoglądając na Fabię z boku, wyraźnie widać podobieństwo do Suzuki Swift.

 

We wnętrzu zrezygnowano z ekstrawagancji na rzecz funkcjonalności. Deska rozdzielcza stanowi kolejne zapożyczenie z Roomstera, ale jakość użytych materiałów i staranność wykonania nie budzą większych zastrzeżeń. Szkoda jedynie, że ciekawsze dwukolorowe wnętrze, oferowana jest jedynie w droższych wersjach wyposażenia.

 

W swojej klasie Skoda Fabia jest autem oferującym największą ilość miejsca na nogi (3,3 cm więcej niż w poprzednim modelu) i nad głową dla pasażerów tylnej kanapy. W porównaniu do

Fot. Maciej Pobocha: Kierownica jest regulowana w dwóch płaszczyznach. Z dwóch zamykanych schowków, dolny może być chłodzony
Fot. Maciej Pobocha: Kierownica jest regulowana w dwóch płaszczyznach. Z dwóch zamykanych schowków, dolny może być chłodzony

poprzednika auto urosło o 4,7 cm, dzięki temu przestrzeń nad głowami podróżnych powiększyła się odpowiednio o 1,2 cm (z przodu) i 4,2 cm (z tyłu).

 

Imponujący w nowej Fabii jest bagażnik - 300 l pojemności, to 40 l więcej niż w modelu pierwszej generacji. A jeżeli musimy przetransportować większy ładunek, wystarczy rozłożyć kanapę, dzięki czemu uzyskamy aż 1163 l przestrzeni.

Silnik

 

Testowany model wyposażony był w najmocniejszy benzynowy silnik oferowany w Fabii. 105-konna jednostka o pojemności 1,6 l jest mniej atrakcyjna cenowo (45 900 zł w odmianie Classic)

Fot. Maciej Pobocha: Benzynowy silnik 1.6 zapewnia Skodzie przyzwoitą dynamikę
Fot. Maciej Pobocha: Benzynowy silnik 1.6 zapewnia Skodzie przyzwoitą dynamikę

od słabszych wersji z silnikami 1,2 l i 1,4 l, ale daje za to nieporównanie więcej przyjemności z jazdy. Auto chętnie przyspiesza, jest wystarczająco elastyczne na wyższych biegach i wbrew pozorom nie wykazuje przesadnego apetytu na paliwo. Na dodatek silnik ten cechuje wysoka kultura pracy i żadne drgania lub hałasy nie będą nam dokuczać podczas podróży.

 

Wrażenia z jazdy

 

Nowa Skoda ma dobrze wyprofilowane siedzenia, które okazują się znacznie wygodniejsze od foteli stosowanych w poprzednim modelu. Lepsze jest także trzymanie na boki, a fotel kierowcy posiada ręczny, ale za to szeroki zakres regulacji. We wszystkich wersjach Fabii kierownica jest regulowana w dwóch płaszczyznach i ma elektrohydrauliczne wspomaganie.

Fot. Maciej Pobocha: Dopłacając 850 zł można otrzymać podgrzewane przednie fotele
Fot. Maciej Pobocha: Dopłacając 850 zł można otrzymać podgrzewane przednie fotele

 

Zawieszenie stanowi dobry przykład kompromisu pomiędzy komfortem, a poprawnym zachowaniem podczas jazdy. Auto sprawnie radzi sobie z nierównościami na drodze i nie wydaje się aż tak twarde, jak w przypadku innych przedstawicieli koncernu Volkswagena. Skoda posłusznie reaguje na polecenia kierowcy i nawet podczas szybkiego pokonywania zakrętów nie stresuje podróżnych nadmiernymi przechyłami nadwozia.

 

Plusem Fabii jest także bogate wyposażenie. ABS, 4 poduszki powietrzne i wspomaganie kierownicy otrzymamy w

Fot. Maciej Pobocha: Alternatywa dla klimatyzacji, czyli szyberdach dostępny w opcji za 2500 zł
Fot. Maciej Pobocha: Alternatywa dla klimatyzacji, czyli szyberdach dostępny w opcji za 2500 zł

standardzie, a lista opcji jest bardzo bogata.

 

Podsumowanie

 

Nowa Fabia posiada mocne atuty w postaci obszernego wnętrza, solidnego wykonania i dynamicznego silnika. Niespełna 49 000 zł za auto tej klasy to jednak dość drogo, więc może warto zastanowić się nad modelem ze słabszym silnikiem, który nie będzie tak dynamiczny, ale za to znacznie tańszy.

 

Wybrane dane techniczne Skoda Fabia 1.6 16V

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1598

Moc maksymalna (KM/obr/min):

105/5600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

153/3800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,1

Prędkość maksymalna (km/h):

190

Pojemność bagażnika (l):

300/1163

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

5,6/9,1

Długość x szerokość x wysokość (cm):

399,2x164,2x149,8

Rozstaw osi (cm):

246

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

2/12

Cena (zł):

48 900

 

Wybrane wyposażenie seryjne [b]Skoda Fabia 1.6 16V
Style[/b]

 

Poduszki powietrzne

4

Kurtyny powietrzne

1500 zł

Układ ABS

S

Układ ESP

2500 zł

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/750 zł

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

Klimatyzacja półautomatyczna (Climatic)

2600 zł

Radioodtwarzacz z CD/MP3

1200 zł

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena

(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)

 

Przestronność wnętrza

*****

Z przodu i z tyłu miejsca jest wystarczająco, duży bagażnik

Silnik

****

Dynamiczny, o wysokiej kulturze pracy

Poziom hałasu

****

Niski, nawet przy wysokich obrotach

Zużycie paliwa

****

Na przyzwoitym poziomie

Wyposażenie

*****

Jak na auto tej klasy, bogate wyposażenie z długą listą opcji

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie