Mały diesel do małego samochodu to świetny pomysł. Do takiego wniosku doszła też Skoda i oferuje prymusa naszego rynku, Fabię, z takim właśnie silnikiem.

Wygląda na to, że w gusta Polaków najlepiej trafia Fabia, która umiejętnie łączy swoje walory z ceną. Wersja 5-drzwiowa napędzana wysokoprężnym silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM kosztuje 50 190 zł. Nie jest to dużo przy obiecywanym przez producenta bardzo niskim zużyciu paliwa.

Cechy szczególne
Debiutująca w 1999 r. Fabia to typowy samochód zaprojektowany na miarę swoich czasów. Nie ma w niej technicznych fajerwerków i jak się okazuje w tym tkwi jej siła. Obniżenie kosztów produkcji uzyskano dzięki prostej konstrukcji i podzespołom produkowanym w długich seriach przez Volkswagena. Mimo to Fabia ma swoją indywidualność. Przestronność wnętrza jest

porównywalna z Peugeotem 206 czy Oplem Corsą. Jak na auto o długości 4 metrów miejsca jest wystarczająco dużo. Tablica przyrządów zaprojektowana bez polotu sprawia wrażenie estetycznej i co najważniejsze, jest czytelna. Na szczęście nie oszczędzano na jakości plastików użytych do wykończenia wnętrza, co poprawia wizerunek pojazdu. Mankament Fabii to mały

bagażnik o pojemności 260 l.
Silnik
Wysokoprężny silnik to odważna konstrukcja - ma tylko 3 cylindry, co w połączeniu z charakterystycznymi dla konstrukcji Volkswagena pompowtryskiwaczami powoduje duże drgania i hałas. Z pojemności 1,4 l osiąga moc 75 KM i jest doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii. Zużycie paliwa jest rzeczywiście niewielkie i w mieście nie przekracza 6 l na 100 km. Zadziwiająca jest duża

elastyczność silnika i dość dobra dynamika pojazdu na wyższych biegach.
Wrażenia z jazdy
Gdyby silnik pracował ciszej, radość z jazdy Fabią byłaby zdecydowanie większa. Przy prędkości 100 km/h poziom hałasu przekracza 70 dB, uznawaną za granicę przyzwoitości. Za to własności jezdne pojazdu są dość dobre, chociaż belka skrętna z tyłu i kolumny McPhersona to

najprostsze z możliwych rozwiązań. Optymalnie dobrana charakterystyka elementów tłumiących nie powoduje obniżenia komfortu jazdy. Fotele przednie są dość wygodne, chociaż siedzisko mogłoby być nieco dłuższe. Układ hamulcowy pojazdu nie jest jego mocną stroną.
Podsumowanie
Fabia napędzana silnikiem diesla 1.4 TDI to interesująca propozycja, tym bardziej, że cena pojazdu jest konkurencyjna. Ma na nią wpływ dość ubogie wyposażenie seryjne, z jedną poduszką powietrzną i wspomaganiem układu kierowniczego. Bogatsze wyposażenie wymaga dopłaty, a wtedy Fabia może już stracić na atrakcyjności.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 3/6 |
Pojemność skokowa (cm3 ): | 1422 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 75/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 195/2200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 14,2 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 9,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 168 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 72 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 42,1 |
Pojemność bagażnika (dm3 ): | 260 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 45 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 4,0/5,6 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 396 x 165 x 145 |
Rozstaw osi (cm): | 246 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/10 |
Cena (zł): | 50 190 |
* pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | *** | Wystarczająco przestronne wnętrze dla 4 osób. |
Silnik | *** | Niskie zużycie paliwa, ale znaczne wibracje. |
Poziom hałasu | ** | Wysoki poziom hałasu. |
Hamulce | *** | Droga hamowania Fabii jest dłuższa niż droga hamowania Opla Corsy 1,3 CDTI/70 KM. |
Dynamika | **** | Dynamika Fabii jest zbliżona do dynamiki Opla Corsy 1,3 CDTI/70 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Niskie zużycie paliwa. |
Nowoczesność konstrukcji | *** | Klasyczna konstrukcja taniego pojazdu. |
Wyposażenie seryjne | * | Wyposażenie seryjne jest bardzo skromne. |
Wyposażenie seryjne:
Skoda Fabia Classic
Poduszki powietrzne | 1 |
Układ ABS | O |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | O |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | O/- |
Czujniki parkowania | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Motoshow w Piotrkowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?