Skoda Fabia 1.4 75 KM Classic

Ryszard Polit
Od lat pierwsze miejsce w statystykach sprzedaży należało do Fiata Seicento. Od października 2003 r. liderem jest Skoda Fabia, która zdetronizowała małego Fiata. Czyżby cena przestała być najważniejsza?

 

Skoda Fabia 1.4 75 KM Classic

Przedstawiciele Volkswagena nieoficjalnie przyznają, że Skoda to auto dla mniej zamożnych fanów niemieckiej marki. W każdym razie, mariaż z Volkswagenem wyszedł Skodzie na zdrowie. Sukces zawdzięcza bogatej ofercie nadwoziowej i silnikowej. Do testu wybraliśmy wersję z nadwoziem typu hatchback napędzaną niemieckim silnikiem 1.4 l o mocy 75 KM. Zapewnia on lepszą dynamikę niż 3-cylindrowe silniki 1.2 l, a w naszych warunkach drogowych dynamika to bezpieczeństwo.
 
Fabia ma zadziwiająco dobre własności jezdne. Co prawda, w ekstremalnych warunkach pojazd wykazuje tendencję do podsterowności, lecz tę cechę ma zdecydowana większość aut podobnej wielkości z przednim napędem. Konstrukcja zawieszenia jest niezwykle prosta: z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Okazuje się, że przy umiejętnym doborze charakterystyki tłumienia elementów sprężystych, można także uzyskać wystarczający komfort jazdy. Zawieszenie gorzej sobie radzi z poprzecznymi nierównościami drogi, np. szynami tramwajowymi. Poziom hałasu nie jest dokuczliwy, także podczas dłuższych podróży. Układ hamulcowy działa skutecznie, a jego wydajność jest typowa dla pojazdów tej klasy.
 
Niemiecki 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik 1.4 l jest mocną stroną Fabii. To stary znajomy, bowiem przez lata był podstawową jednostką napędową VW Golfa IV. W zasadzie nie jest wyszukaną konstrukcją, jednak pracuje spokojnie, a nawet elegancko. Zapewnia przyzwoitą dynamikę również na wyższych biegach, w żadnym jednak razie nie pretenduje do miana sportowego. Na trasie Fabia zużywa ok. 5,5 l paliwa, a w mieście wzrasta ono do niemal 9 l/100 km.
 
Cztery osoby podróżują w Fabii w przyzwoitych warunkach, sprawdzony silnik od Golfa charakteryzuje się dobrą kulturą pracy. Pozytywne wrażenie psuje dość skromne wyposażenie seryjne. Fabia z silnikiem 1.4 l oferowana jest w wersji Classic, która obejmuje poduszkę powietrzną kierowcy i wspomaganie układu kierowniczego. Za pozostałe elementy trzeba dopłacić ekstra, co koryguje opinię o Fabii jako aucie tanim. Bez wątpienia są jednak auta jeszcze mniejsze i jeszcze droższe.
 
Skoda Fabia a konkurencja

ModelSkoda FabiaRenault ClioPeugeot 206
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów16168
Napędprzedniprzedniprzedni
Pojemność skokowa (cm sześc.)139011491360
Moc maksymalna (KM)757575
Maks. moment obrotowy (Nm)126105120
Skrzynia biegówM/5M/5M/5
Hamulce przednie/tylneT/BT/BT/B
Średnica zawracania (m)10,510,710,2
Objętość bagażnika (dm sześc.)260255245
Długość (mm)396038123822
Szerokość (mm)164516401673
Wysokość (mm)145014171435
Rozstaw osi (mm)246024722440
Masa własna (kg)1065945950
Ładowność515595530
Prędkość maksymalna (km/h)167170170
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)13,81312,3
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto8,87,88,4
Poza miastem5,24,95
Średnie6,45,96,3

T - hamulce tarczowe, M - manualna skrzynia biegów
Wyposażenie

ModelFabia ClassicClio Authentique206 X-Line
Cena (zł)39 79042 70043 590
ABSOSS
Airbag kierowca/pasażerS/OS/SS/S
Poduszki boczneOSO
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szyby przód/tyłO/NS/NS/N
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioOOO
KlimatyzacjaOOO
Aluminiowe felgiOOO

S - standard, O - opcja, N - niedostępne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty