
Przedstawiciele Volkswagena nieoficjalnie przyznają, że Skoda to auto dla mniej zamożnych fanów niemieckiej marki. W każdym razie, mariaż z Volkswagenem wyszedł Skodzie na zdrowie. Sukces zawdzięcza bogatej ofercie nadwoziowej i silnikowej. Do testu wybraliśmy wersję z nadwoziem typu hatchback napędzaną niemieckim silnikiem 1.4 l o mocy 75 KM. Zapewnia on lepszą dynamikę niż 3-cylindrowe silniki 1.2 l, a w naszych warunkach drogowych dynamika to bezpieczeństwo.
Fabia ma zadziwiająco dobre własności jezdne. Co prawda, w ekstremalnych warunkach pojazd wykazuje tendencję do podsterowności, lecz tę cechę ma zdecydowana większość aut podobnej wielkości z przednim napędem. Konstrukcja zawieszenia jest niezwykle prosta: z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Okazuje się, że przy umiejętnym doborze charakterystyki tłumienia elementów sprężystych, można także uzyskać wystarczający komfort jazdy. Zawieszenie gorzej sobie radzi z poprzecznymi nierównościami drogi, np. szynami tramwajowymi. Poziom hałasu nie jest dokuczliwy, także podczas dłuższych podróży. Układ hamulcowy działa skutecznie, a jego wydajność jest typowa dla pojazdów tej klasy.
Niemiecki 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik 1.4 l jest mocną stroną Fabii. To stary znajomy, bowiem przez lata był podstawową jednostką napędową VW Golfa IV. W zasadzie nie jest wyszukaną konstrukcją, jednak pracuje spokojnie, a nawet elegancko. Zapewnia przyzwoitą dynamikę również na wyższych biegach, w żadnym jednak razie nie pretenduje do miana sportowego. Na trasie Fabia zużywa ok. 5,5 l paliwa, a w mieście wzrasta ono do niemal 9 l/100 km.
Cztery osoby podróżują w Fabii w przyzwoitych warunkach, sprawdzony silnik od Golfa charakteryzuje się dobrą kulturą pracy. Pozytywne wrażenie psuje dość skromne wyposażenie seryjne. Fabia z silnikiem 1.4 l oferowana jest w wersji Classic, która obejmuje poduszkę powietrzną kierowcy i wspomaganie układu kierowniczego. Za pozostałe elementy trzeba dopłacić ekstra, co koryguje opinię o Fabii jako aucie tanim. Bez wątpienia są jednak auta jeszcze mniejsze i jeszcze droższe.
Skoda Fabia a konkurencja
Model | Skoda Fabia | Renault Clio | Peugeot 206 |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Liczba zaworów | 16 | 16 | 8 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1390 | 1149 | 1360 |
Moc maksymalna (KM) | 75 | 75 | 75 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 126 | 105 | 120 |
Skrzynia biegów | M/5 | M/5 | M/5 |
Hamulce przednie/tylne | T/B | T/B | T/B |
Średnica zawracania (m) | 10,5 | 10,7 | 10,2 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 260 | 255 | 245 |
Długość (mm) | 3960 | 3812 | 3822 |
Szerokość (mm) | 1645 | 1640 | 1673 |
Wysokość (mm) | 1450 | 1417 | 1435 |
Rozstaw osi (mm) | 2460 | 2472 | 2440 |
Masa własna (kg) | 1065 | 945 | 950 |
Ładowność | 515 | 595 | 530 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 167 | 170 | 170 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 13,8 | 13 | 12,3 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 8,8 | 7,8 | 8,4 |
Poza miastem | 5,2 | 4,9 | 5 |
Średnie | 6,4 | 5,9 | 6,3 |
T - hamulce tarczowe, M - manualna skrzynia biegów
Wyposażenie
Model | Fabia Classic | Clio Authentique | 206 X-Line |
Cena (zł) | 39 790 | 42 700 | 43 590 |
ABS | O | S | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/O | S/S | S/S |
Poduszki boczne | O | S | O |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby przód/tył | O/N | S/N | S/N |
Centralne ryglowanie zamków | S | S | S |
Radio | O | O | O |
Klimatyzacja | O | O | O |
Aluminiowe felgi | O | O | O |
S - standard, O - opcja, N - niedostępne
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?