Skoda Enyaq Coupe RS iV. Pierwsza jazda, wrażenia, ceny i wersje

Kamil Rogala
To idealny przykład dzisiejszej mody, potrzeb użytkowników i wymogów rynku – spory crossover z nadwoziem w stylu coupe i napędem elektrycznym. To kwintesencja dzisiejszego rynku, który jest dość trudny, ale bardzo interesujący. Na europejskiej prezentacji mogłem pierwszy raz przejechać się Skodą Enyaq Coupe iV w najmocniejszej w historii odmianie RS.Fot. Kamil Rogala
To idealny przykład dzisiejszej mody, potrzeb użytkowników i wymogów rynku – spory crossover z nadwoziem w stylu coupe i napędem elektrycznym. To kwintesencja dzisiejszego rynku, który jest dość trudny, ale bardzo interesujący. Na europejskiej prezentacji mogłem pierwszy raz przejechać się Skodą Enyaq Coupe iV w najmocniejszej w historii odmianie RS.Fot. Kamil Rogala
Udostępnij:
To idealny przykład dzisiejszej mody, potrzeb użytkowników i wymogów rynku – spory crossover z nadwoziem w stylu coupe i napędem elektrycznym. To kwintesencja dzisiejszego rynku, który jest dość trudny, ale bardzo interesujący. Na europejskiej prezentacji mogłem pierwszy raz przejechać się Skodą Enyaq Coupe iV w najmocniejszej w historii odmianie RS.

Skoda Enyaq iV to pierwszy elektryczny SUV w historii marki, choć nie pierwsze elektryczne auto w ofercie producenta. W historii było wiele tego typu epizodów, ale dopiero z tym modelem czeska marka wkroczyła na ten segment rynku „na poważnie” i stara się, aby coraz więcej klientów sięgało po zelektryfikowane rozwiązania bez półśrodków w postaci hybryd. To może się udać, bowiem po „zwykłym” i naprawdę udanym Enyaqu iV z tradycyjnym nadwoziem, do oferty wkroczyła odmiana Coupe, która przyniosła ze sobą również sporo nowości, w tym topowy wariant napędowy dla wariantu RS. Dla każdego coś miłego!

Skoda Enyaq Coupe RS iV. Stylistyka nadwozia i wnętrze

To idealny przykład dzisiejszej mody, potrzeb użytkowników i wymogów rynku – spory crossover z nadwoziem w stylu coupe i napędem elektrycznym. To kwintesencja
To idealny przykład dzisiejszej mody, potrzeb użytkowników i wymogów rynku – spory crossover z nadwoziem w stylu coupe i napędem elektrycznym. To kwintesencja dzisiejszego rynku, który jest dość trudny, ale bardzo interesujący. Na europejskiej prezentacji mogłem pierwszy raz przejechać się Skodą Enyaq Coupe iV w najmocniejszej w historii odmianie RS.
Fot. Kamil Rogala

Nowy model czeskiej marki był pierwszym, w którym wykorzystano modułową platformę MEB. Oczywiście mowa o konwencjonalnej wersji nadwozia. Coupe to kontynuacja tej myśli technicznej, w której większość wersji napędowych będzie takich samych. To nowa architektura opracowana przez Grupę Volkswagena, która już teraz jest bazą dla wielu elektrycznych modeli koncernu m.in. ID.4, Audi Q4 e-tron etc. Jakie zalety posiada to rozwiązanie?

Przede wszystkim zostało od podstaw opracowane z myślą o samochodach elektrycznych, dzięki czemu ułożenie wszystkich elementów konstrukcyjnych jest w pełni zoptymalizowane. Możliwe jest między innymi ustawienie kół niemal na rogach karoserii, a to z kolei daje stylistom mnóstwo możliwości. Mogą oni opracować sylwetkę o zupełnie nowych proporcjach w porównaniu do wcześniejszych SUV-ów Skody. Co więcej, zdaniem producenta, model Enyaq iV będzie ciekawą alternatywą dla Kodiaqa, natomiast wersja Coupe jest ukłonem w stronę tych, którym zależy na ciekawym nadwoziu nawet kosztem (choć niewielkim) przestrzeni z tyłu i w bagażniku.

Zresztą świadczą o tym same suche dane. Pierwszy elektryczny SUV Skody z nadwoziem coupe ma długość 4653 mm, przy szerokości 1879 mm oraz wysokości 1607 mm (dla odmiany RS). Rozstaw osi wynosi 2768 mm, a pojemność bagażnika to solidne 570 litrów. Dla porównania, wspomniany Kodiaq mierzy 4697 mm długości, 1882 mm szerokości, 1676 mm wysokości, rozstaw osi to 2791 mm a pojemność bagażnika to 650 litrów.

Pod względem wizualnym mamy do czynienia z dość muskularnym nadwoziem, które już w tradycyjnej odmianie i w akompaniamencie dużych felg prezentowało się solidnie. W tym przypadku, w parze z mocno opadającym dachem, który jeszcze bardziej potęguje wrażenie solidności, oraz z nawet 21-calowymi felgami w wersji RS, mamy do czynienia z naprawdę nieźle wyglądającym autem. Gdy dodamy do tego pełen pakiet oświetlenia przedniego (z podświetlanym grillem tzw. Crystal Face – w standardzie dla RS), zielony kolor Mamba Green (tylko dla wersji RS), oraz kilka dodatków okaże się, że Skoda Enyaq Coupe iV wygląda dość… szałowo? To słowo trudno napisać w odniesieniu do Skody, ale taka jest prawda. Oczywiście nie każdemu może się to auto podobać, to oczywiste, ale trzeba przyznać, że rzuca samochód się w oczy.

To idealny przykład dzisiejszej mody, potrzeb użytkowników i wymogów rynku – spory crossover z nadwoziem w stylu coupe i napędem elektrycznym. To kwintesencja
To idealny przykład dzisiejszej mody, potrzeb użytkowników i wymogów rynku – spory crossover z nadwoziem w stylu coupe i napędem elektrycznym. To kwintesencja dzisiejszego rynku, który jest dość trudny, ale bardzo interesujący. Na europejskiej prezentacji mogłem pierwszy raz przejechać się Skodą Enyaq Coupe iV w najmocniejszej w historii odmianie RS.
Fot. Kamil Rogala

We wnętrzu nowej Skody Enyaq Coupe iV jest praktycznie tak samo, jak w alternatywnej wersji nadwoziowej. Oczywiście w topowej wersji RS mamy sportowe fotele, dedykowaną tapicerkę itp. W oczy rzuca się także ogromny, aż 13-calowy wyświetlacz główny systemu info-rozrywki. Przeprojektowany Digital Cockpit, na wyświetlaczu o przekątnej 5,3 cala, prezentuje kierowcy najważniejsze informacje, takie jak prędkość, dane dotyczące jazdy, nawigacja i aktywne systemy wspomagania itp. Oczywiście większość tradycyjnych, fizycznych przycisków została poświęcona na rzecz funkcji dotykowych, ale na szczęście najważniejsze grupy funkcji nadal są w wersji „guzikowej”.

Kolejną ciekawostką, która była nowością w dotychczasowej wersji Enyaqa, jest zastosowanie m.in. wyświetlacza head-up z funkcją rozszerzonej rzeczywistości. Warto zwrócić uwagę, że wyświetlacz umieszczony przed oczami kierowcy jest bardzo kompaktowych rozmiarów. Skoda postanowiła nie stosować dużych wirtualnych zegarów, zaś dużą część najczęściej używanych informacji przenieść na wyświetlacz head-up.

Skoda Enyaq Coupe RS iV. Napęd, technologie i wrażenia z jazdy

To idealny przykład dzisiejszej mody, potrzeb użytkowników i wymogów rynku – spory crossover z nadwoziem w stylu coupe i napędem elektrycznym. To kwintesencja
To idealny przykład dzisiejszej mody, potrzeb użytkowników i wymogów rynku – spory crossover z nadwoziem w stylu coupe i napędem elektrycznym. To kwintesencja dzisiejszego rynku, który jest dość trudny, ale bardzo interesujący. Na europejskiej prezentacji mogłem pierwszy raz przejechać się Skodą Enyaq Coupe iV w najmocniejszej w historii odmianie RS.
Fot. Kamil Rogala

Wracając na moment do nadwozia, warto wspomnieć o aerodynamice, która wpływa na niezły zasięg auta. Linia nadwozia wydaje się bardziej płynna, ale jest to najlepiej widoczne na danych dotyczących współczynniku oporu powietrza (Cd) na poziomie 0,234. Jest on nieco mniejszy, niż w przypadku konwencjonalnej odmiany nadwoziowej, dzięki czemu wg. szacunków Skody, udało się zwiększyć zasięg o 10 do 15 kilometrów. Ponadto opcjonalnym wyposażeniem elektrycznego SUV-a jest pompa ciepła, która służy do ogrzewania i klimatyzacji wnętrza. Wysoce wydajny system pompy ciepła spręża czynnik chłodniczy pod wysokim ciśnieniem. Wytwarza ciepło, które służy do ogrzania zimnego powietrza napływającego do samochodu. W ten sposób około 3 do 4 kWh na 100 km mniej energii z akumulatora jest wykorzystywane do zasilania nagrzewnicy wysokonapięciowej. To z kolei oznacza, że zasięg jest do 30% większy niż w pojazdach elektrycznych bez pompy ciepła w temperaturach tak niskich jak - 25°C. Ot, taka ciekawostka. Może kiedyś uda się to sprawdzić.

Skoda Enyaq Coupe RS iV jest najmocniejszym modelem w ofercie firmy. Napęd generuje 220 kW (299 KM) oraz 460 Nm momentu obrotowego, a to wszystko kierowane jest na wszystkie koła, co zapewnia świetną trakcję i osiągi pod względem dynamiki. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,5 sekundy, ale o wiele lepsze efekty mamy przy prędkościach miejskich. Skoda oczywiście zostawia większość samochodów daleko w tyle i dopiero po przekroczeniu 100-120 km/h nieco traci na wigorze. Prędkość maksymalna to 180 km/h.

Skoda Enyaq Coupe RS iV. Ceny i wyposażenie

To idealny przykład dzisiejszej mody, potrzeb użytkowników i wymogów rynku – spory crossover z nadwoziem w stylu coupe i napędem elektrycznym. To kwintesencja
To idealny przykład dzisiejszej mody, potrzeb użytkowników i wymogów rynku – spory crossover z nadwoziem w stylu coupe i napędem elektrycznym. To kwintesencja dzisiejszego rynku, który jest dość trudny, ale bardzo interesujący. Na europejskiej prezentacji mogłem pierwszy raz przejechać się Skodą Enyaq Coupe iV w najmocniejszej w historii odmianie RS.
Fot. Kamil Rogala

To chyba najbardziej kontrowersyjny fragment, bowiem topowo wyposażona Skoda Enyaq Coupe RS iV z dodatkami to koszt znacznie powyżej ponad 320 000 złotych. Już „zwykły” wariant Enyaq iV w wersji Sportline 80x po uwzględnieniu prawie wszystkich dodatków kosztuje ponad 313 000 złotych, a wersja Coupe zapewne będzie nieco droższa, nie mówiąc o topowym wariancie RS. Nie ma jeszcze oficjalnych cenników, ale trzeba przyznać, że to już dość absurdalny poziom, na którym możemy bez problemu spoglądać na oferty mocnych wariantów BMW Serii 3 lub 4, jak również Mercedesa Klasy C. Jasne, to samochody z napędem konwencjonalnym, ale to porównanie daje do myślenia. Za niespełna 300 000 złotych dostaniemy również nowe BMW i4 eDrive40 z 340-konnym napędem. Od 305 900 złotych zaczyna się również oferta 408-konnego Mercedesa EQC. A co dostajemy w standardzie w wersji Coupe RS iV?

Standardem jest między innymi duże okno dachowe, podświetlany przedni grill Crystal Face z czarnym wykończeniem, liczne dodatki z pakietu RS tj. dedykowane zderzaki z wstawkami w kolorze błyszczącej czerni, 20-calowe felgi (21-calowe w opcji), światła LED Matrix itp.

Podsumowanie

Skoda Enyaq iV to świetny elektryk, a odmiana Coupe dodaje do niego modnej aparycji. Czy odmiana RS to przesada? Pod względem ceny – tak. Ja rozumiem, że rynek jest w chwili obecnej zwariowany, a ceny są podnoszone z tygodnia na tydzień, a cenniki momentalnie się dezaktualizują, ale mimo wszystko wkraczanie na terytorium działania BMW i innych marek premium jest dość ryzykowne. Nie zmienia to oczywiście faktu, że auto jest świetne i pod względem technicznym, jakości wykonania oraz prowadzenia niczego tu nie brakuje.

ZALETY:

  • świetna dynamika i przyzwoite prowadzenie;
  • rozsądne zużycie energii;
  • przyjemna dla oka stylistyka;
  • ubytek przestrzeni nie jest dokuczliwy;
  • w odpowiedniej konfiguracji bardzo rzuca się w oczy…

WADY:

  • …co dla niektórych może być wadą;
  • niestety w zakrętach czuć słuszną masę auta;
  • w topowej odmianie bardzo wysoka cena ocierająca się o segment premium.

Porównanie Skoda Enyaq Coupe RS iV 299 KM do wybranych konkurentów:

 

Skoda Enyaq Coupe RS iV 299 KM (AT1)

Ford Mustang Mach-E AWD 351 KM (AT1)

Kia EV6 GT 585 KM (AT1)

Cena (zł, brutto)

b.d. (od ok. 300 000)

od 293 310

od 299 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Długość/szerokość (mm)

4653/1879

4713/1930

4695/1890

Wysokość (mm)

1607

1624

1550

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1600/1573

1617/1626

b.d/b.d.

Rozstaw osi (mm)

2768

2987

2900

Pojemność bagażnika (l)

570/1610

322/1420

490/1300

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

2255

2107

2025

Pojemność baterii brutto (kWh)

82

98

77,4

Deklarowany zasięg (km)

504 (WLTP)

540 (WLTP)

400 (WLTP)

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 1-stopniowa

automatyczna, 1-stopniowa

automatyczna, 1-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

299

351

585

Moment obrotowy (Nm)

460

580

740

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,5

5,8

3,5

Prędkość maksymalna (km/h)

180

180

260

Zużycie energii (kWh/100km)

17,2 (WLTP)

19,5 (WLTP)

19

 

Zobacz także: Kia Sportage V - prezentacja modelu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie