Nowoczesne jednostki napędowe maksymalny moment obrotowy osiągają zwykle powyżej 4000 obr/min. Podczas zmiany biegu na wyższy przy prędkości obrotowej 2000 obr/min prędkość wału korbowego spada do 1500 obr/min. Wtedy silnik i skrzynia biegów są przeciążone, co przyczynia się do ich szybkiego zużycia np. zacieranie i zawieszanie zaworów.
W niektórych silnikach wyposażonych w zmienne fazy rozrządu lub zmienną długość kanału dolotowego maksymalny moment obrotowy może osiągać maksymalną wartość przy niższych obrotach - około 3500 obr/min.
Bez względu na konstrukcję silnika wielozaworowego, dla zachowania jego dynamiki i żywotności, zmiana biegów powinna się odbywać przy prędkości obrotowej, przy której moment

obrotowy osiąga swoją maksymalną wartość.
Ta wielkość podawana jest w instrukcji obsługi samochodu. Obrotomierz, który znajduje się już w większości samochodów, nabiera więc nowego znaczenia. Warto z niego korzystać. Trzeba też podkreślić, że silnikowi nie szkodzą wysokie obroty.
Na wykresie
przerywaną linią zaznaczono przebieg momentu obrotowego, a linią ciągłą - wykres mocy silnika. W tym silniku maksymalny moment obrotowy osiągany jest przy 4500 obr/min i w okolicach tych obrotów trzeba zmieniać biegi.
Motorleistung - moc silnika (kW)
Motordrehmoment - moment obrotowy silnika (Nm)
Motordrehzahl - obroty silnika (obr/min)
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?