Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Silniki TSI. Mocne i wydajne

Motofakty.pl; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
fot. Skoda
fot. Skoda
Jednostki napędowe TSI zapewniają dobre osiągi i wysoką elastyczność, a do tego rozważnie obchodzą się w paliwem. W czym tkwi ich sekret?

Przez lata pod maskami Skód królowały silniki z wtryskiem wielopunktowym. Technologia MPI pozwalała na precyzyjne dawkowanie paliwa, a do tego była niezawodna i przystępna cenowo. Kolejnym etapem rozwoju benzynowych silników Skody były wolnossące motory typu FSI (skrót od Fuel Stratified Injection) z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Podawanie paliwa bezpośrednio do komór spalania pozwoliło na zwiększenie mocy i momentu obrotowego, jak również obniżenie zużycia paliwa o 15% i ograniczenie emisji szkodliwych gazów. Proces spalania stał się efektywniejszy, gdyż wtrysk FSI pozwolił na podawanie dokładnie takich porcji paliwa, jakie były w danej chwili potrzebne. Niestety nie rozwiązał mankamentu wolnossących silników w postaci niskiego momentu obrotowego.

Na niedobory sił napędowych nie cierpią jednostki TSI (skrót od Turbo Stratified Injection). Montowana do nich turbosprężarka pozwoliła na generowanie wysokiego momentu obrotowego już przy niskich obrotach (poniżej 2000 obr./min), co przekłada się na większą przyjemność z jazdy oraz na dynamikę, która ułatwia ruszanie z miejsca i wyprzedzanie. Spłaszczenie krzywej przebiegu momentu obrotowego oznacza, że samochód jest w stanie dynamicznie rozpędzać się nawet pod dużym obciążeniem od najniższych obrotów silnika.

Warto wiedzieć, że silniki TSI stale ewoluują. Inżynierowie walczą o podniesienie ich sprawności energetycznej, od której zależy zużycie paliwa i emisja toksycznych związków. Jednym ze sposobów na przyspieszenie rozgrzewania się silnika jest zmniejszanie masy kluczowych elementów - np. bloku i głowicy cylindrów. Na tym jednak nie koniec. Oszczędnościom sprzyja nowy, dwuobwodowy układ chłodzenia. Silnik TSI znajduje się w wysokotemperaturowym obwodzie chłodzenia z mechanicznie napędzaną pompą wody, a chłodnica powietrza doładowania i korpus turbosprężarki w obwodzie niskotemperaturowym.

W motorach TSI standardem stała się funkcja Start-Stop, która razem z funkcją odzyskiwania energii podczas hamowania (alternator o zmiennej wydajności rozpoczyna intensywne ładowanie akumulatora) przyczynia się do dalszych oszczędności w zużyciu paliwa i emisji CO2.

Nowoczesne silniki benzynowe, wbrew obiegowym opiniom, potrafią zaskoczyć oszczędnością nie tylko podczas badań laboratoryjnych, które służą do określania tzw. katalogowego zużycia paliwa. Są wydajne także w rzeczywistych warunkach. Wiele zależy jednak od kierowcy, który stylem jazdy jest w stanie wyraźnie podnieść lub obniżyć spalanie. A jest o co walczyć. Podczas Supertestu Ekonomii, którego połowa trasy wiodła autostradami, a reszta drogami krajowymi i ulicami miast Rapid Spaceback z motorem 1.2 TSI Style Plus zużył 4,7 l/100km. To świetny wynik, biorąc pod uwagę fakt, że trasa próby o długości 376 km została pokonana ze średnią prędkością 90 km/h.

Warto wiedzieć, że Skoda nie tylko oferuje silniki TSI. Czeska marka odpowiada również za dostawy motoru 1.2 TSI dla siebie oraz innych marek koncernu Volkswagena. Fabryka w Mladá Boleslav rozpoczęła produkcję tego silnika w 2009 roku, osiągając po kilku miesiącach wydajność na poziomie 1000 jednostek dziennie, doskonale wpisując się w ponad 110-letnią tradycję Skody w produkcji jednostek napędowych.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty