Silniki Toyoty z Polski

(mp)
Fot. Karol Wójtowicz
Fot. Karol Wójtowicz

Trwa walka o klienta na kurczącym się rynku sprzedaży. Marketingowcy zabiegają o promowanie produktów swoich firm. Dziś z pompą rusza w Gliwicach produkcja Opla Zafiry II. Uprzedzając tę imprezę Toyota zorganizowała wczoraj w Jelczu-Laskowicach uroczyste otwarcie fabryki Toyota Motor Industries Poland produkującej silnik wysokoprężny 2,2 l, który powstaje tam od…marca.

 

Fot. Karol Wójtowicz
Fot. Karol Wójtowicz

W imprezie wzięli udział przedstawiciele polskich władz z ministrem gospodarki i pracy Jackiem Piechotą oraz najwyższe szefostwo Toyoty: wiceprezes Toyota Motor Corporation Tokuichui Uranishi, prezes Toyota Industries Corporation Tetsuro Toyoda, prezes Toyota Motor Europe Shinichi Sasaki. Gospodarzem był prezes zakładów Toyota Motor Industries Poland Satoshi Kaseda.

 

W nowej fabryce wytwarzany jest diesel o pojemności 2,2 l. W zależności od wersji rozwija moc 150 lub 177 KM. Zastosowano w nim bezpośredni wtrysk paliwa common rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi i turbosprężarką o zmiennej geometrii. Dodatkowo silnik 2,2 l/177 KM wykorzystuje technologię D-CAT. Pozwala on na znaczne obniżenie ilość substancji szkodliwych wydalanych do środowiska naturalnego. Emisja tlenków azotu jest niższa o 50 proc., a cząstek stałych o 80 proc. od wartości przewidzianych przez

Fot. Karol Wójtowicz
Fot. Karol Wójtowicz

normę Euro IV. Jednostka napędowa montowana jest w modelach Avensis produkowanym w Wielkiej Brytanii oraz Corolla Verso pochodzącym z fabryki w Turcji.

 

W tym roku przewiduje się powstanie 100 tys. egzemplarzy silników, a w roku 2006 z linii montażowych ma ich zjechać ok. 130 - 140 tys. Po osiągnięciu pełnej mocy Toyota Motor Industries Poland będzie wytwarzać 180 tys. silników rocznie. Zatrudnienie wynoszące obecnie  osób wzrośnie w przyszłym roku do ok. 900 pracowników. Nakłady inwestycyjne osiągną 200 mln euro. 

 

- W Europie rośnie popyt na samochody wyposażone w silnik diesla. Toyota była pod tym względem nieco opóźniona. Stąd pomysł na opracowanie nowego diesla i zrealizowanie jego

Fot. Karol Wójtowicz
Fot. Karol Wójtowicz

produkcji w Europie - powiedział Tokuichui Uranishi, wiceprezes Toyota Motor Corporation.

 

- Jako Toyota Motor Industries Poland stawiamy sobie za cel stworzenie najlepszej na świecie fabryki silników diesla - stwierdził Satoshi Kaseda, szef zakładów. Dodał, że polscy pracownicy w niczym nie ustępują robotnikom z Japonii, a może nawet ich przewyższają. Przestrzegają procedur i są w stanie wytwarzać wysokiej jakości produkty.

 

Fabryka w Jelczu-Laskowicach to nie jedyna inwestycja Toyoty w Polsce. Druga z fabryk zlokalizowana w Wałbrzychu rozpoczęła w kwietniu 2002 r. produkcję manualnych skrzyń biegów. Od stycznia tego roku wytwarza także 1-litrowe silniki benzynowe oraz manualne i zautomatyzowane przekładnie do powstających w Kolinie Toyoty Aygo, Citroena C1 i Peugeota 107.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie