Trwa walka o klienta na kurczącym się rynku sprzedaży. Marketingowcy zabiegają o promowanie produktów swoich firm. Dziś z pompą rusza w Gliwicach produkcja Opla Zafiry II. Uprzedzając tę imprezę Toyota zorganizowała wczoraj w Jelczu-Laskowicach uroczyste otwarcie fabryki Toyota Motor Industries Poland produkującej silnik wysokoprężny 2,2 l, który powstaje tam od…marca.

W imprezie wzięli udział przedstawiciele polskich władz z ministrem gospodarki i pracy Jackiem Piechotą oraz najwyższe szefostwo Toyoty: wiceprezes Toyota Motor Corporation Tokuichui Uranishi, prezes Toyota Industries Corporation Tetsuro Toyoda, prezes Toyota Motor Europe Shinichi Sasaki. Gospodarzem był prezes zakładów Toyota Motor Industries Poland Satoshi Kaseda.
W nowej fabryce wytwarzany jest diesel o pojemności 2,2 l. W zależności od wersji rozwija moc 150 lub 177 KM. Zastosowano w nim bezpośredni wtrysk paliwa common rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi i turbosprężarką o zmiennej geometrii. Dodatkowo silnik 2,2 l/177 KM wykorzystuje technologię D-CAT. Pozwala on na znaczne obniżenie ilość substancji szkodliwych wydalanych do środowiska naturalnego. Emisja tlenków azotu jest niższa o 50 proc., a cząstek stałych o 80 proc. od wartości przewidzianych przez

normę Euro IV. Jednostka napędowa montowana jest w modelach Avensis produkowanym w Wielkiej Brytanii oraz Corolla Verso pochodzącym z fabryki w Turcji.
W tym roku przewiduje się powstanie 100 tys. egzemplarzy silników, a w roku 2006 z linii montażowych ma ich zjechać ok. 130 - 140 tys. Po osiągnięciu pełnej mocy Toyota Motor Industries Poland będzie wytwarzać 180 tys. silników rocznie. Zatrudnienie wynoszące obecnie osób wzrośnie w przyszłym roku do ok. 900 pracowników. Nakłady inwestycyjne osiągną 200 mln euro.
- W Europie rośnie popyt na samochody wyposażone w silnik diesla. Toyota była pod tym względem nieco opóźniona. Stąd pomysł na opracowanie nowego diesla i zrealizowanie jego

produkcji w Europie - powiedział Tokuichui Uranishi, wiceprezes Toyota Motor Corporation.
- Jako Toyota Motor Industries Poland stawiamy sobie za cel stworzenie najlepszej na świecie fabryki silników diesla - stwierdził Satoshi Kaseda, szef zakładów. Dodał, że polscy pracownicy w niczym nie ustępują robotnikom z Japonii, a może nawet ich przewyższają. Przestrzegają procedur i są w stanie wytwarzać wysokiej jakości produkty.
Fabryka w Jelczu-Laskowicach to nie jedyna inwestycja Toyoty w Polsce. Druga z fabryk zlokalizowana w Wałbrzychu rozpoczęła w kwietniu 2002 r. produkcję manualnych skrzyń biegów. Od stycznia tego roku wytwarza także 1-litrowe silniki benzynowe oraz manualne i zautomatyzowane przekładnie do powstających w Kolinie Toyoty Aygo, Citroena C1 i Peugeota 107.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?