Silniki ekologiczne

Leszek Mielczarek
Wszystko wskazuje na to, iż miejsce ropy naftowej zajmie wodór; a śmierdzący silnik spalinowy ustąpi miejsca czystym silnikom elektrycznym, zasilanym energią z wodorowych ogniw paliwowych.

Zdaniem naukowców epoka silników spalinowych powoli się kończy.Według szacunków Organizacji Narodów Zjednoczonych liczba aut osobowych i ciężarowych do 2030 roku podwoi się i osiągnie około 1,6 mld. Aby nie zniszczyć doszczętnie środowiska naturalnego, niezbędne stanie się wówczas znalezienie nowego źródła napędu dla pojazdów.
Wszystko wskazuje na to, iż miejsce ropy naftowej zajmie wodór; a śmierdzący silnik spalinowy ustąpi miejsca czystym silnikom elektrycznym, zasilanym energią z wodorowych ogniw paliwowych.
Z zewnątrz samochód przyszłości nie różni się od tradycyjnego auta - różnice kryją się pod karoserią. Miejsce baku zajmuje zbiornik ciśnieniowy, zawierający wodór w postaci ciekłej lub gazowej. Napełnia się go, podobnie, jak we współczesnych pojazdach, na stacji paliwowej. Ze zbiornika wodór płynie do ogniw. Tutaj w wyniku reakcji wodoru z tlenem powstaje prąd, dzięki któremu silnik elektryczny napędza koła. Co ważne, z rury wydechowej wydostaje się czysta para wodna.
O tym, iż ogniwa paliwowe nie są już fantazją naukowców, lecz stały się rzeczywistością przekonał ostatnio świat koncern DaimlerChrysler. Mercedes klasy A czerpiący energię właśnie z ogniw, w dniach 20 maja - 4 czerwca bieżącego roku, pokonał trasę o długości ok. 5 tysięcy kilometrów, wiodącą z San Francisco do Waszyngtonu bez poważniejszych problemów. Jako inspiracja do tego nietuzinkowego wyczynu posłużyła pierwsza podróż z zachodniego wybrzeża Ameryki na wschodnie, jaką w 1903 roku odbył samochód z jednocylindrowym silnikiem o mocy 20 KM.
Oczywiście współczesna wyprawa była znacznie lepiej przygotowana niż ta sprzed 99 lat. Wraz z prototypowym autem jechały dwa mercedesy klasy M oraz serwisowy sprinter. Na trasie wcześniej przygotowano punkty tankowania paliwa, które necar 5 (tak oznaczono supernowoczesny pojazd) musiał uzupełniać co 500 kilometrów.
Inne koncerny również nie próżnują w dziedzinie wdrażania nowoczesnych technologii. Japończycy jeszcze w tym roku chcą wypuścić na drogi swojego kraju oraz USA pierwsze egzemplarze terenowego modelu FCHV-4 napędzane ogniwami paliwowymi. Z podobnym zamiarem nosi się Honda. Na razie to tylko przedsięwzięcia promocyjne, ale japońskie firmy przewidują wprowadzenie ogniw na dużą skalę już za kilka lat. Chyba powinniśmy zacząć już oswajać się z myślą, że silniki spalinowe powoli odchodzą do motoryzacyjnego lamusa.

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie