Silnik rotacyjny

(w)
Wiadomo, że do największych wad tradycyjnego silnika spalinowego należy niska sprawność ogólna, polegająca na niewielkim wykorzystaniu energii zawartej w paliwie. Lekarstwem na to miał być silnik z wirującym tłokiem.

Zaletami takiego silnika miały być m.in. niewielkie rozmiary, niska
masa i prosta budowa. Ideę takiego silnika opracowano w latach międzywojennych
XX wieku. Wydawało się, że konstrukcja silnika z wirującym tłokiem będzie
prostym przedsięwzięciem, ale praktyka pokazała co innego.
Pierwszy silnik rotacyjny, nadający się do praktycznego zastosowania,
został zbudowany dopiero w roku 1960 przez Niemca Feliksa Wankla. Wkrótce
silnik ten znalazł zastosowanie w motocyklach i samochodach, wytwarzanych
przez niemieckie NSU. Mimo licznych prób okazało się, że prosta idea w
praktyce nastręcza wiele trudności, m.in. w toku produkcji nie radzono
sobie z wykonaniem odpowiednio trwałego uszczelnienia tłoka.

Inną wadą tego silnika było duże zużycie benzyny. Kiedy zaczęto zwracać
uwagę na ochronę środowiska, okazało się, że w spalinach znajduje się dużo
kancerogennych węglowodorów.
Obecnie tylko japońska Mazda praktycznie stosuje i wciąż doskonali silnik
Wankla w swoich sportowych samochodach RX. Samochód ten jest napędzany
2-komorowym silnikiem rotacyjnym o pojemności 1308 ccm. Obecny model, oznaczony
jako RX8 jest wyposażony w nowoopracowany silnik Renesis, który osiąga
moc 250 KM przy 8.500 obrotach na minutę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty