Silnik Volkswagena 1.6 TDI - kompaktowy następca legendy

Paweł Piątek
Diesel
Diesel
Czterocylindrowy diesel 1.9 TDI w kilkunastu wersjach przez lata stanowił prawdziwą ikonę w świecie motoryzacji. Oferował dobrą dynamikę jazdy, był elastyczny i zapewniał stosunkowo niskie zużycie paliwa przy bardzo dużym kilometrażu eksploatacji. Od 2010 roku jednak silnik ten przestał być już tak popularny, więc Volkswagen zakończył jego produkcję. 1.9 TDI został zastąpiony obecnym 2.0 TDI oraz mniejszym 1.6 TDI. Opinie kierowców są w kwestii 2.0 TDI jednoznaczne. Nie jest on uznawany za szczególnie udany, jak jednak spisuje się obecnie prawdziwy następca legendy motoryzacji?

Znacznie mniejszy 1.6 - diesel w pełnej klasie i nie tylko

2.0 TDI w początkowych wersjach posiadał bardzo duży szereg wad i problemów technicznych. Z tego względu nie zyskał sobie zbyt dużej popularności. W opinii wielu użytkowników mimo licznych poprawek i modyfikacji nadal nie jest to dobry silnik. Z kolei 1.6 TDI to całkowite przeciwieństwo swojego brata.

Silnik 1.6 to popularny wariant w dieslu w katalogach Volkswagena, Audi, Seata oraz Skody. Zastąpił w tej roli wysłużone i nieco hałaśliwe silniki 1.7 oraz 1.9 TDI. 1.6 TDI dostępny jest w wariantach 75, 90, a także 105 KM w przypadku starszych modeli samochodów. Obecnie standardem jest silnik 1.6 TDI o mocy 110 i 120 KM. Bez wątpienia jest to obecnie jeden z ciekawszych, niewielkich diesli, który doskonale sprawdza się pod maską popularnej Skody Fabia bądź Volkswagena Golf.

Niezależnie od tego, czy auto jest wyposażone w nowszą wersję, czy też starszą konstrukcję - 1.6 TDI to świetny, ekonomiczny komponent. Dlaczego? Dla porównania, auta segmentu B i C wyposażone w inne silniki zużywają około 7 litrów oleju napędowego na 100 km w czasie jazdym miejskiej. Natomiast 1.6 TDI generuje zużycie na poziomie 5 litrów na 100 kilometrów. Ponadto części zamienne są wyjątkowo niedrogie.

Różne warianty skrzyni biegów

Silnik 1.6 TDI może być połączony z trzema przekładniami. Oznacza to, że w zależności od mocy silnika, pojazd może być wyposażony w pięciostopniową skrzynię manualną lub 6-stopniową w przypadku mocniejszych wariantów. Trzecią opcją jest dwusprzęgłowy automat DSG, który gwarantuje bezawaryjność przez około 250 tysięcy przejechanych kilometrów. Niestety, serwis automatycznej przekładni nie należy do najtańszych. Dlatego o wiele lepszym wyborem będzie inwestycja w wersję manualną.

 

 

 

 

1.6 TDI - cichy i ergonomiczny silnik

Czterocylindrowy blok silnika przykryto w tym wypadku głowicą z szesnastoma zaworami. Nie jest to przypadkowe rozwiązanie, gdyż w przeciwieństwie do 1.9 TDI, zastosowano bezpośredni wtrysk typu common-rail. Modernizacja zlikwidowała całkowicie charakterystyczny, nieprzyjemny dźwięk powstający w chwili rozruchu na niskich temperaturach. Ponadto dzięki zastosowanemu wtryskowi, silnik pracuje niesamowicie cicho i równomiernie na dowolnych obrotach. Jest to bardzo duża zaleta w przypadku jazdy typowo miejskiej lub w korkach. Obowiązkowy element, który musi się pojawić w każdym samochodzie z 1.6 TDI to turbosprężarka. Napęd i rozrząd powinny być także wyposażone zmienną geometrię łopat dla lepszej wydajności.  W przypadku mocniejszych wersji silnika bądź diesla, brak takiego rozwiązania może znacznie skracać interwał i będzie generował o wiele wyższe koszty eksploatacji.

Największa wada 1.6 TDI w opinii specjalistów

Największą bolączką tego silnika jest specjalny interwał wymiany oleju silnikowego stosowany przez producenta. Negatywnie odbija się on na żywotności wszystkich elementów, a także kosztach eksploatacji. Niezbędna jest bowiem regularna wymiana oleju co 10 do 15 tysięcy kilometrów. Zastosowanie oleju typu long life wlewanego co 30 tysięcy kilometrów może spowodować zatarcie się silniki i po prostu nie sprawdza się w przypadku 1.6 TDI. Z drugiej strony częstsza wymiana oznacza lepszą filtrację wszelkich zanieczyszczeń, których nie jest w stanie zlikwidować standardowy filtr olejowy. W przypadku diesla 1.6 TDI warto zainwestować w produkt o niskim profilu popiołów zalecany do pojazdów wyposażonych w filtr cząstek stałych. Czy jest to jednak na tyle duża wada, aby skreślić ten silnik? Zdecydowanie nie. Jednak warto wspomnieć o jeszcze innym aspekcie, które może zniechęcić do 1.6.

Uszkodzenie turbosprężarki stanowi dość częstą usterkę w przypadku silnika 1.6. Dla TDI charakterystyczne bywa przyspieszone zużycie łożysk. Silnik jest bardzo wrażliwy na materiały eksploatacyjne gorszej jakości. Stary lub tani olej może spowodować degradację turbiny oraz wspomniane ścieranie się łożysk. Efektem będzie przede wszystkim wyraźny spadek mocy silnika, widoczne wycieki oleju, a najgorszej sytuacji zwiększona emisja spalin z układu wydechowego.

Delikatny układ wtryskowy

1.6 TDI to typowy, nowoczesny silnik wysokoprężny. Posiada ich wszelkie zalety, jak i przede wszystkim wady. Największym mankamentem mogą być pod tym kątem dość wrażliwe wtryskiwacze. W tej sytuacji nie bez znaczenia pozostaje jakość tankowanego paliwa. Ponadto koszt naprawy wynosi od około 700 do nawet tysiąca złotych. Jednak w przypadku właściwego użytkowania, w odpowiednich warunkach 1.6 TDI pracuje bezawaryjnie przez ponad 250 tysięcy kilometrów. Dzięki temu jasno można stwierdzić, że jest to jedna z lepszych i wytrzymalszych jednostek napędowych. Wystarczy o nią po prostu dbać i nie oszczędzać na podstawach. Jeśli kierowca nie korzysta z najtańszych olejów, paliwa, płynów etc., to silniki 1.6 są bardzo tanie w użytkowaniu.

1.6 diesel TDI - silnik przyjazny środowisku

Warto zaznaczyć, że jest to nowoczesny silnik wyposażony w filtr cząstek stałych DPF. Diesel 1.6 TDI spełnia w 100% rygorystyczne normy emisji spalin, a także gwarantuje bardzo dobrą eksploatację na krótkich dystansach. Trudności z filtrem nie występują w egzemplarzach regularnie użytkowanych w trasie. Problemy mogą jednak pojawiać się  w przypadku modeli, które nie są regularnie eksploatowane. Brak pracy silnika prowadzi często do zapychania się filtra. Wystarczy jednak raz na jakiś czas przeprowadzić wypalanie w serwisie. Jest to wydatek rzędu 600 zł i dobrze jest to mieć na uwadze, gdyż zbagatelizowanie problemu może spowodować uszkodzenia całego układu. Wymiana filtra to z kolei nawet 4000 zł.

Mniejszy wcale nie oznacza gorszy

Czy warto zdecydować się na zakup 1.6 TDI z wszystkim jego zaletami i wadami? Zdecydowanie tak. Jest to bardzo dobry silnik, który zastąpił legendarnego 1.9 TDI. Niemiecki producent jak najbardziej stanął na wysokości zadania. 1.6 TDI spisuje się genialnie i mimo drobnych mankamentów, stanowi jeden z najczęstszych wyborów na rynku.

1.6 TDI w opinii specjalistów i kierowców posiada nowoczesny osprzęt, który cechuje się sporą wytrzymałością. Awarie siłą rzeczy zawsze będą występować, jednak psują się wyłącznie eksploatacyjne podzespoły. Jest to jak najbardziej normalne. Im częściej korzystasz z samochodu, tym częściej musisz w niego inwestować. Na rynku wtórnym można znaleźć samochody z przebiegiem nawet 400 tysięcy kilometrów. Świadczy to przede wszystkim o tym, że pojazdy z TDI 1.6 to mocne maszyny godne uwagi.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty