Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

SHL

Tadeusz Suchomski
Jednym z najpopularnijszych polskich motocykli była SHL. Nie wszyscy wiedzą, że skrót ten oznaczał Suchedniowską Hutę Ludwików.

W roku 1938 rozpoczęto tam produkcję pierwszych motocykli z licencyjnym silnikiem Villiers o pojemności 98 ccm.Mocna i lekka konstrukcja pojazdu spodobała się na ostatnich przed wojną
Międzynarodowych Targach Poznańskich. Niestety, fabryka została rozgrabiona
i zniszczona podczas II wojny światowej. Z około 1000 wyprodukowanych SHL
98, do dzisiaj zachowało się kilkadziesiąt sztuk.
W 1947 roku, wznowiono produkcję znanego sprzed wojny, lecz zmodyfikowanego
modelu. Podstawowa zmiana dotyczyła silnika - angielski Villiers zastąpiony
został przez wykonany w Polsce, lecz będący kopią silnika DKW RT 125.
W 1951 roku produkcję przeniesiono z Kielc. Tam też powstał nowy model
SHL M05 wyposażony już w widelec teleskopowy.
W 1961 roku powstał nowy motocykl nazwany SHL-M11. Ciekawostką jest
fakt, że ten model eksportowaliśmy do Anglii, kraju będącego wówczas największą
potęgą motocyklową. M 11 był szczytowym osiągnięciem firmy.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty