Setki nowych fotoradarów za ciężkie miliony złotych. Kierowcy zapłacą?

redakcja.regiomoto
Setki nowych fotoradarów za ciężkie miliony złotych. Kierowcy zapłacą?
Setki nowych fotoradarów za ciężkie miliony złotych. Kierowcy zapłacą?
Aż 45 milionów złotych – na taką kwotę szacowany jest koszt 300 nowych fotoradarów, które jeszcze w tym roku mają stanąć przy polskich drogach.
Setki nowych fotoradarów za ciężkie miliony złotych. Kierowcy zapłacą?
Setki nowych fotoradarów za ciężkie miliony złotych. Kierowcy zapłacą?

Tymczasem, jak podkreślają przedstawiciele serwisu Yanosik.pl, wiele z fotoradarów nie poprawia bezpieczeństwa i służy wyciąganiu pieniędzy z kieszeni kierowców.

Od początku lipca zarządzanie fotoradarami od policji i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przejęła Inspekcja Transportu Drogowego. Popularne „krokodylki” mają w tej chwili 80 urządzeń i 800 masztów, w których mogą one być zamontowane. Do końca roku planują zakup kolejnych 300 fotoradarów.

Jak informują przedstawiciele serwisu Yanosik.pl, koszt jednego urządzenia to ok. 150 tys. zł. Łatwo obliczyć, że docelowo ITD przeznaczy na ich zakup 45 milionów złotych.

W ubiegłym roku ukarano kierowców łącznie 1 700 000 mandatów za prędkość; statystyki policji pokazują, że najczęściej kierowcy dopuszczali się przekroczenia prędkości o 21-30 km/h, co przekłada się 100-200 zł kary. Przyjmując średnią wartość 150 zł, Inspektorat będzie musiał wystawić przynajmniej 300 000 dodatkowych mandatów, aby inwestycja przynajmniej się zwróciła.

Zgodnie z nowymi przepisami ruchu drogowego fotoradary mają być zamontowane w żółtych skrzynkach. ITD już rozpoczęła przemalowywanie skrzynek i masztów, ale zgodnie z prawem ma na to czas aż do 2014 roku.

Przedstawiciele Yanosik.pl przekonują, że inwestycje w nowe fotoradary mają na celu przede wszystkim zwiększenie wpływów z mandatów, a nie poprawę bezpieczeństwa. Kontrole fotoradarowe to prawdziwa żyła złota: w niektórych gminach generowały roczny przychód liczony w milionach złotych.

Tymczasem nadmierna prędkość nadal jest główną przyczyną wypadków drogowych. Według danych Komendy Głównej Policji, w ubiegłym roku w jej wyniku doszło do ponad 9200 wypadków, w których zginęło 1117 osób – czyli ponad 40 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych.

Zwiększanie liczby fotoradarów nie powoduje automatycznego spadku liczby wypadków. W województwach mazowieckim i śląskim, w których doszło w ubiegłym roku do największej liczby wypadków, również liczba fotoradarów należy do najwyższych w kraju.

Mapa pokazująca liczbę wypadków i fotoradarów w województwach

Zestawienie liczby wypadków i fotoradarów w poszczególnych województwach

- Fotoradary nie sprawdzają się jako instrument prewencji - twierdzi Agnieszka Kaźmierczak z serwisu Korkowo.pl, monitorującego sytuację na drogach. - Obserwacja dotychczasowych zachowań kierowców potwierdziła, że wprawdzie zwalniają przed fotoradarem, ale zaraz po minięciu masztu ponownie wciskają pedał gazu. Zaburza to płynność jazdy i powoduje zagrożenie na drodze.

Wykres pokazujący średnią prędkość aut przed i po minięciu fotoradaru

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty