Setka Skody

pim
Sto lat temu Skody rozpoczęła starty w rajdach i wyścigach. Już z pierwszym startem przyszło zwycięstwo. Niestety, tylko moralne.

Sportowe życie firmy zaczął motocykl slavia typ C, napędzany jednocylindrowym
silnikiem o mocy 3 KM. Vaclav Klement, jeden z założycieli firmy, na pierwszy
start pojechał do Paryża. Niewielki budżet zmusił go do dzielenie z Narcisem
Podsednickiem, pierwszym fabrycznym kierowcą firmy, nie tylko pokoju, ale
i łóżka z pościelą. Podsednicek zresztą i tak nocy nie przespał. Spacerując
po ulicach Paryża myślał nad wzmocnieniem opon. Trafił do warsztatu krawieckiego
i samodzielnie uszył specjalne wkładki wzmacniające opony i chroniące dętki.
Kiedy o 3 nad ranem dojechał na metę w Berlinie, opony były zdarte do ostatniej
szmaty. Na miejscu nie zastał ani jednego sędziego, bo nikt nie spodziewał
się tak wcześnie żadnych zawodników. Potwierdził więc czas przyjazdu u
strażnika i poszedł spać. Rano wszyscy uznali go za zwycięzcę. Oprócz sędziów,
którzy przyznali zwycięstwo Francuzowi, który przyjechał w czasie, kiedy
jurorzy zdążyli już objąć swoje stanowiska.
W następnych latach kierowcy motocykli i samochodów Skody (początkowo
jeszcze firmy Laurin & Klement) odnosili wiele zwycięstw. W 1905 Vaclav
Vondrich wygrał motocyklowy Puchar Gordon Benetta, uznawany za nieoficjalne
mistrzostwa świata.
W 1936 roku dwuosobowy roadster skoda popular sport z silnikiem 1386
ccm, zdobyła drugie miejsce w swojej klasie w Rajdzie Monte Carlo. W kolejnych
dwóch latach sprzedano więc 71 aut specjalnej limitowanej serii tych aut,
nazwanej Monte Carlo. W latach 30. skody często brały udział w rajdach
długodystansowych.
Pierwszym po II wojnie światowej zagranicznym startem Skody, był Rajd
Polski w roku 1948. Vaclav Bobek na skodzie popular 1101 wygrał wówczas
w klasie do 1200 ccm. Rok później na torach pojawiły się skody sport, przygotowany
specjalnie z myślą o wyścigach. W latach 50. i 60. skody startowały w rajdach
i wyścigach na całym świecie. W 1964 roku powstał nawet prototyp bolida
do Formuły 3.
Kolejnym przynoszącym sukcesy modelem była skoda 130 (oczywiście w specjalnych,
rajdowych wersjach). W 1976 startująca skodą 130 RS załoga Blaha/Hlavka
zajęła 12 miejsce w Rajdzie Monte Carlo, wygrywając w swojej kategorii.
Swoją grupę wygrali też rok później zawodnicy Skody, startujący w Rajdzie
Acropolis. Zdobyli 9 miejsce w klasyfikacji generalnej. W latach 1985 -
1988 skoda 130 LR czterokrotnie wygrywała swoją klasę w rajdach zaliczanych
do Mistrzostw Świata.
W 1991 roku powstała Skoda Motorsport. W sezonach 1993 i 1994 skody
favorit wielokrotnie wygrywały swoją klasę, kończąc tą passę zwycięstwem
w klasyfikacji Mistrzostw Świata.
Od początku 1999 roku na rajdowych trasach pokazuje się Skoda Octavia
WRC. Kierowcą fabrycznym został m. in. Armin Schwarz, ale możliwości samochodu
w pełny wykorzystał dopiero Bruno Thiry, startując na nim gościnnie w rajdzie
RAC i zdobywając 4 miejsce w klasyfikacji generalnej. Przed dwoma laty
podczas Rajdu Acropolis Armin Schwarz był tylko o jedno miejsce gorszy.
Podczas Rajdu Portugalii ustanowił natomiast nieoficjalny rekord w... skokach
rajdowym samochodem.

Setka Skody

Narcyz Podsedniczek

Setka Skody

Alexander Kolowrat, Alpine Race

Setka Skody

Skoda Spider 733 z 1975 roku mogła osiągać prędkość 240 km/h.

Motoshow w Piotrkowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie