Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Setka nowych fotoradarów, odcinkowy pomiar prędkości - inspekcja się zbroi (MAPA)

Sławomir Draguła
Od 1 lipca 2014 r. wszystkie maszty fotoradarów będą żółte - nawet jeśli nie będzie w nich pracującego urządzenia
Od 1 lipca 2014 r. wszystkie maszty fotoradarów będą żółte - nawet jeśli nie będzie w nich pracującego urządzenia
W tym roku ma ruszyć montaż stu nowych fotoradarów i urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości. Główny Inspektorat Transportu Drogowego kupi też kamery, rejestrujące samochody, które nie zatrzymały się na czerwonym świetle. A w zasadach karania kierowców ma nastąpić rewolucja.
Od 1 lipca 2014 r. wszystkie maszty fotoradarów będą żółte - nawet jeśli nie będzie w nich pracującego urządzenia
Od 1 lipca 2014 r. wszystkie maszty fotoradarów będą żółte - nawet jeśli nie będzie w nich pracującego urządzenia

Odcinkowy pomiar prędkości - lokalizacje już wybrane

- Wytypowaliśmy dwadzieścia dziewięć miejsc na drogach krajowych, w których zamontujemy urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości – wyjaśnia Łukasz Majchrzak, naczelnik Wydziału Analiz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym przy Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego. 

Podstawowym kryterium, jakie GITD brało pod uwagę przy wyborze odcinków, na których zainstalowane zostaną urządzenia rejestrujące, był stan bezpieczeństwa. Postawiano na miejsca, w których dochodziło do największej liczby wypadków i to tych najcięższych, a ich przyczyna było przekroczenie prędkości. Innymi kryteriami były też jednolite limity prędkości na całej długości odcinka, a także brak większych skrzyżowań w obrębie planowanej instalacji. Dodatkowo z uwagi na wymagania wynikające z projektu „Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym" finansowanego przez Unię Europejską, jednym z warunków było zlokalizowanie odcinków i miejsc objętych nadzorem wyłącznie na drogach krajowych.

Zobacz też: Policjant: czasowe odbieranie prawa jazdy i wyższe mandaty poprawią bezpieczeństwo 

- W typowaniu lokalizacji pomogli nam specjaliści z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Krakowskiej – dodaje Łukasz Majchrzak.

Pierwsze urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości zostaną zamontowane jesienią tego roku, ostatnie w roku przyszłym. Na liście dróg wytypowanych do montażu systemu nie ma autostrad. Jest za to droga ekspresowa S7.

Fragmenty dróg, na których zostaną zamontowane urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości

Numer drogi, miejscowość lub miejscowości, województwo

  • droga krajowa nr 5, Borzęcin - Prusice, dolnośląskie
  • droga krajowa nr 16, Rogóźno, kujawsko-pomorskie
  • droga krajowa nr 5, Szubin, kujawsko-pomorskie
  • droga krajowa nr 92, Torzym - Koryta, lubuskie
  • droga krajowa nr 32, Sulechów, lubuskie
  • droga krajowa nr 12, Szlichtyngowa - Górczyna, lubuskie
  • droga krajowa nr 48, Tomaszów Mazowiecki, łódzkie
  • droga krajowa nr 8, Kluki, łódzkie
  • droga krajowa nr 72, Złota, łódzkie
  • droga krajowa nr 94, Tarnów - Ładna, małopolskie
  • droga ekspresowa S7, Stróża - Pcim, małopolskie
  • droga krajowa nr 7, Rybitwy - Szymaki, mazowieckie
  • droga krajowa nr 50, Strachówka, mazowieckie
  • droga krajowa nr 60, Karniewo, mazowieckie
  • droga krajowa nr 50, Regut - Człekówka, mazowieckie
  • droga krajowa nr 50, Sochaczew, mazowieckie
  • droga krajowa nr 94, Łosiów, opolskie
  • droga krajowa nr 9, Kolbuszowa - Kolbuszowa Górna, podkarpackie
  • droga krajowa nr 9, Krościenko Wyżne - Iskrzynia, podkarpackie
  • droga krajowa nr 61, Kisielnica - Stawiski, podlaskie
  • droga krajowa nr 19, Zwierki - Zabłudów, podlaskie
  • droga krajowa nr 20, Mokrzym, pomorskie
  • droga krajowa nr 6, Rumia, pomorskie
  • droga ekspresowa S7, Gózd - Suchedniów, świętokrzyskie
  • droga krajowa nr 59, Mrągowo, warmińsko-mazurskie
  • droga krajowa nr 16, Olsztyn - Gietrzwałd, warmińsko-mazurskie
  • droga krajowa nr 92, Tarnowo Podgórne, wielkopolskie
  • droga krajowa nr 3, Babigoszcz - Gniazdowo, zachodniopomorskie
  • droga krajowa nr 10, Kalisz Pomorski - Pruszcz, zachodniopomorskie 

Wytypowano też pięć rezerwowych lokalizacji. Urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości zostaną tam zamontowane, jeśli nie będzie można ich zainstalować, na którymś z powyższych odcinków (np. z przyczyn technicznych: braku zasilania itp.). Na rezerwową listę wpisano następujące odcinki dróg:

  • droga krajowa nr 78, Plichowice, śląskie
  • droga krajowa nr 7, Jabłonka, małopolskie
  • droga krajowa nr 74, Górno, świętokrzyskie
  • droga krajowa nr 3, Lubin, dolnośląskie
  • droga krajowa nr 1, Podwarpie - Sewierz, śląskie

Najkrótszy wyznaczony przez GITD odcinek ma 1,3 km długości (Krościenko Wyżne – Iskrzynia na Podkarpaciu), najdłuższy 12,7 km (Olsztyn – Gietrzwałd) na Warmii.

zobacz także Oto lista fragmentów dróg, które mają być objęte odcinkowym pomiarem prędkości (plik PDF)

Odcinkowy pomiar prędkości ma być skuteczniejszy od fotoradarów

Jak zapewniają policjanci oraz specjaliści od bezpieczeństwa ruchu drogowego, nowy system jest skuteczniejszy od fotoradarów.

- Fotoradar mierzy prędkość w konkretnym miejscu – tłumaczy młodszy inspektor Dariusz Bernacki z Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu. – Dlatego wielu kierowców zwalnia kilkadziesiąt metrów przed radarem, a potem znów dodaje gazu. Z odcinkowym pomiarem prędkości nie będzie już tak łatwo. System mierzy bowiem średnią prędkość na dłuższych odcinkach.

Na obu końcach odcinka drogi, objętego pomiarem, na specjalnych bramkach zostaną zamontowane kamery. Możliwe będzie też ustawienie dodatkowych bramek z kamerami między pierwszą a ostatnią.

- Będą rejestrowały czas, w jakim dany pojazd pokonał ten fragment trasy. Na tej podstawie system obliczy średnią prędkość, z jaką jechał. Jeśli będzie wyższa od dozwolonej, kierowca dostanie mandat - wyjaśnia Łukasz Majchrzak.

Informacja o popełnionym wykroczeniu będzie od razu wysyłana do Centrum Automatycznego Nadzoru rad Ruchem Drogowym przy GITD w Warszawie. Tu inspektorzy ustalą właściciela pojazdu i wyślą mu pismo z prośbą o wskazanie kierowcy, który jechał za szybko. Tak samo jak w przypadku fotoradarów, będzie mógł wziąć mandat i punkty karne na siebie, odmówić przyjęcia mandatu i iść do sądu, wskazać innego kierowcę lub odmówić współpracy. Wówczas dostanie maksymalnie 500 zł mandatu bez punktów karnych albo jego sprawa trafi do sądu.

Zobacz też: Więcej fotoradarów i dużo wyższe mandaty - Bank Światowy radzi Polakom 

Każdy odcinek objęty odcinkowym pomiarem prędkości będzie oznaczony podobnie, jak miejsca, w których stoją fotoradary. Znaki będą ustawione przed początkiem odcinka pomiarowego w odległości: od 100 do 200 m - na drogach o dopuszczalnej prędkości do 60 km/h, od 200 do 500 m – na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h, z wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad, od 500 do 700 m – na ekspresówkach i autostradach. Znaki te będą przypominały znak D-51 „Kontrola prędkości – fotoradar".

 

Kamery na skrzyżowaniach do wyłapywania jadących na czerwonym świetle

Główny Inspektorat Transportu Drogowego rozpisał też przetarg na montaż systemu kamer, które będą rejestrowały kierowców przejeżdżających przez skrzyżowanie na czerwonym świetle.

- Mamy wytypowanych dwadzieścia miejsc w całym kraju, jednak nie podajemy ich jeszcze do wiadomości – mówi Łukasz Majchrzak, naczelnik Wydziału Analiz CANARD. – Montaż tego systemu również chcielibyśmy rozpocząć w tym roku.

Zdjęcia z kamer również będą trafiały do Centrum Automatycznego Nadzoru rad Ruchem Drogowym, inspektorzy ustalą właściciela pojazdu i wyślą mu pismo z prośbą o wskazanie kierowcy, który złamał przepisy. Procedura będzie taka sama, jak przy przekroczeniu prędkości zarejestrowanym przez fotoradary czy urządzenia do odcinkowego pomiaru. Przypominamy, że za wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle grozi od 300 do 500 zł mandatu i 6 punktów karnych. Uwaga! Kamery do rejestrowania pojazdów wjeżdżających na czerwonym świetle na skrzyżowanie nie będą poprzedzone znakami. Muszą one stać tylko przed urządzeniami rejestrującymi prędkość.

Fotoradary od 1 lipca tylko w żółtych obudowach

Inspekcja Transportu Drogowego potwierdza, że jeszcze w tym roku z wszystkie maszty na fotoradary zostaną oklejone na żółto. Wymaga tego prawa - to samo dotyczy fotoradarów straży miejskich i gminnych.

- W chwili obecnej spośród trzystu dziewięciu stacjonarnych fotoradarów, których używamy, jeszcze tylko trzy funkcjonują w szarych obudowach – mówi Łukasz Majchrzak. - Zgodnie z przepisami taki stan rzeczy trwać może tylko to końca czerwca tego roku. Natomiast wszystkie nowo instalowane fotoradary są już w momencie montażu odpowiednio oklejone.

GITD ma trzysta nowych fotoradarów i dziewięć ze stu, które przejęła od policji i GDDKiA w 2011 r. (resztę zezłomowano). Trzysta nowych fotoradarów ma stałe lokalizacje, choć podobnie jak starsze urządzenia mogą być przenoszone między masztami. Inspekcja ma ich ponad osiemset, wiele z nich jest szarych. Nie wszystkie będą przemalowane lub oklejone na żółto. Aż dwieście dwa maszty pójdą na złom. Z poboczy mają zniknąć do lipca.

W tym roku GITD planuje jednak stu nowych fotoradarów. Ich montaż ma ruszyć jesienią i zakończyć się w przyszłym roku.

- Radary można przenosić między masztami - dodaje Majchrzak z CANARD.

Strażnicy miejscy i gminni mają do dyspozycji 275 fotoradarów. Oto mapa polskich fotoradarów:

zobacz także Kliknij, aby przejść do samochodowej mapy Polski z fotoradarami, korkami i remontami
Mapa fotoradarów, fotoradary w Polsce, korki na drogach

 

zobacz także

Oto lista lokalizacji trzystu nowych fotoradarów (plik PDF)

Oto lista lokalizacji ponad ośmiuset masztów GITD - dwieście z nich zniknie (plik PDF)

Zamach na fotoradary straży miejskich i gminnych

Straż miejska może korzystać ze stacjonarnych fotoradarów uznał na początku grudnia ubiegłego roku Sąd Najwyższy. Tym samym odrzucił wniosek o kasację Prokuratora Generalnego, który stał na stanowisku, że strażnicy prawa takiego nie mają.

Prokurator Andrzej Seremet we wniosku o kasację wywodził, że z przepisów Prawa o ruchu drogowym wynika, że strażnikom miejskim świadomie nie przyznano uprawnienia do korzystania z fotoradarów stacjonarnych. Może to robić wyłącznie Inspekcja Transportu Drogowego. Sąd Najwyższy nie podzielił tych argumentów.

Ale to nie koniec batalii o odebranie prawa do używania fotoradarów strażom miejskim. Teraz na wojnę ze strażami idzie poseł PO Stanisław Żmijan. Jego zdaniem dzielenie fotoradarów na gminne oraz należące do GITD nie ma sensu.

– W kwestii rejestrowania wykroczeń przez gminy miażdżący jest raport Najwyższej Izby Kontroli. Nie pozostawia on złudzeń, samorządom nie chodzi o poprawę bezpieczeństwa, ale zarabianie na mandatach. Dlatego proponujemy, aby ich radary włączyć do systemu GITD – mówi – mówi poseł PO Stanisław Żmijan, szef sejmowej komisji infrastruktury i jeden z autorów projektów ustaw, zmieniających przepisy dotyczące radarów.

W proponowanym przez niego nowym systemie zdjęcia przy pomocy urządzeń stacjoynarnych mogliby robić tylko inspektorzy transportu drogowego. Z kolei uprawnienia do rejestracji wykroczeń w czasie jazdy i korzystania z radarów przenośnych będzie miała tylko policja. GITD straciłby więc swoich 29 nieoznakowanych radiowozów, które musiałby przekazać policji.

Najważniejszą zmianą byłoby jednak wprowadzenie kar administracyjnych zamiast mandatów i punktów za przekroczenie prędkości zarejestrowane przez fotoradar. Karę administracyjną płaciłby właściciel pojazdu niezależnie od tego kto go prowadził. W przypadku samochodów oddanych w leasing lub wynajętych karę dostałby kierowca, któremu powierzono auto. Kary administracyjne za nadmierną prędkość byłyby wyższe od obecnych mandatów.

Nad tymi zmianami pracuje Sejm. Zanim zaczną obowiązywać parlament musi je uchwalić, a prezydent podpisać.

Sławomir Draguła 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty