Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Seryjna produkcja silników z turbo to rok 1962

Paweł Piątek
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
Pierwsze zakończone sukcesem użycie turbosprężarki powiodło się w 1925 r. Szwajcarowi Alfredowi Büchi. Zanotował on zwiększenie mocy o ponad 40%. T

Turbo pojawiło się najpierw w pojazdach użytkowych z silnikami Diesla (1938 r.). W seryjnych samochodach osobowych montowano je dopiero pod koniec 1962 r. w Chevrolecie Corvair Monza i Oldmobilu Jetfire.

Turbosprężarka to urządzenie pompujące do kolektora dolotowego silnika powietrze, po to, by w cylindrach można było spalić więcej paliwa. W efekcie otrzymujemy większy moment obrotowy i większą moc, niż gdyby silnik był bez turbosprężarki.

Ale owa „pompa powietrza” nie jest połączona mechanicznie z wałem korbowym silnika. Wirnik turbosprężarki napędzany jest gazami wylotowymi tegoż silnika. Na osi pierwszego wirnika znajduje się drugi, który zasysa powietrze atmosferyczne i kieruje je do kolektora dolotowego.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty