Serwisowanie motocykla

Tadeusz Suchomski
Udostępnij:
Nie każdy jest fachowcem od napraw, ale każdy powinien wiedzieć, kiedy oddać motocykl do serwisu, aby służył jak najdłużej.

Naszym ekspertem jest Henryk Wróblewski, wielokrotny mistrz polski w klasie 125 i supersport 600. Prowadzi zespół Yamaha Castrol Team w wyścigach długodystansowych.
Jest mechanikiem w Rapid Motocykle w Poznaniu.**
- Co jest lepsze łańcuch, wał Kardana czy pasek?
- Najczęściej stosowany jest system łańcuchowy bo jest najprostszy
i najtańszy, ale wymaga częstej konserwacji i naciągania. Wał Kardana jest
systemem bezobsługowym, ale ciężkim i zabierającym dużo mocy i dlatego
stosowany jest w dużych motocyklach turystycznych. Pasek zębaty nie wymaga
smarowania, pracuje cicho - stosowany jest w motocyklach typu choper.
- Jaki olej należy stosować do silnika?
- Taki jak zaleca producent. Najczęściej jest to olej klasy 10W40,
ale tylko motocyklowy.
- Czy można mieszać oleje silnikowe? Na przykład mineralny z syntetycznym?
- Można, ale nie zaleca się - tylko wtedy, gdy trzeba dodać trochę
oleju, a nie mamy oryginalnego.
- Co ile kilometrów należy wymieniać filtr powietrza?
- Filtr powietrza wymieniamy (popierowy) lub myjemy (gąbkowy) co 6-12
tys. km w motocyklach szosowych lub co 500-1000 km w motocyklach terenowych.
Filtr gąbkowy myjemy w specjalnym płynie, suszymy i nasączamy olejem do
filtrów powietrza.
- Jak często należy regulować zawory?
- W motocyklach starszej generacji zawory należy regulować co 6 tys.
km, a w motocyklach młodszych co 12 tys. km.
- Co to jest regulacja płytkowa?
- Regulacja płytkowa to ustalenie luzu zaworowego przy pomocy płytek
o różnej grubości. Przy regulacji trzeba zdemontować wałki rozrządu.
- Co to znaczy - hydrauliczna regulacja zaworów?
- Hydrauliczna regulacja zaworów polega na samoczynnym ustalaniu luzów
zaworów w czasie pracy silnika bez konieczności ingerencji mechanika. Stosuje
się ją w silnikach motocyklowych niskoobrotowych o dużej pojemności, np.
Kawasaki VN-1500.
- Ile wytrzymuje łańcuch rozrządu?
- Łańcuch rozrządu w silniku motocyklowym wytrzymuje przebieg od 50-100
tys. km.
- Czym grozi zlekceważenie wymiany łańcucha rozrządu?**
- Niedokonanie wymiany łańcucha rozrządu w odpowiednim czasie powoduje:

Jest to spowodowane wyciągnięciem się łańcucha i zmianą faz rozrządu. Gdy
dopuścimy do zerwania się łańcucha rozrządu, wtedy nastąpi całkowite uszkodzenie
głowicy.
- Czy łańcuch rozrządu należy regulować?
- Nie. Łańcuchy we wszystkich silnikach są napinane przy pomocy automatycznego
napinacza.
- Czy silnik ma prawo zużywać olej?
- Tak. Każdy silnik zużywa olej w granicy 100-1000 ml na 1000 km

Zużycie oleju zależy od:

  • stanu silnika
  • stylu jazdy (ostra, spokojna).

- Co ile kilometrów wymieniamy olej w silniku?
- Olej w silnikach wymieniamy tak jak zaleca producent, tj. co 6 lub
12 tys. km.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie