Serwisowanie motocykla

Tadeusz Suchomski
Nie każdy jest fachowcem od napraw, ale każdy powinien wiedzieć, kiedy oddać motocykl do serwisu, aby służył jak najdłużej.

Naszym ekspertem jest Henryk Wróblewski, wielokrotny mistrz polski w klasie 125 i supersport 600. Prowadzi zespół Yamaha Castrol Team w wyścigach długodystansowych.
Jest mechanikiem w Rapid Motocykle w Poznaniu.**
- Co jest lepsze łańcuch, wał Kardana czy pasek?
- Najczęściej stosowany jest system łańcuchowy bo jest najprostszy
i najtańszy, ale wymaga częstej konserwacji i naciągania. Wał Kardana jest
systemem bezobsługowym, ale ciężkim i zabierającym dużo mocy i dlatego
stosowany jest w dużych motocyklach turystycznych. Pasek zębaty nie wymaga
smarowania, pracuje cicho - stosowany jest w motocyklach typu choper.
- Jaki olej należy stosować do silnika?
- Taki jak zaleca producent. Najczęściej jest to olej klasy 10W40,
ale tylko motocyklowy.
- Czy można mieszać oleje silnikowe? Na przykład mineralny z syntetycznym?
- Można, ale nie zaleca się - tylko wtedy, gdy trzeba dodać trochę
oleju, a nie mamy oryginalnego.
- Co ile kilometrów należy wymieniać filtr powietrza?
- Filtr powietrza wymieniamy (popierowy) lub myjemy (gąbkowy) co 6-12
tys. km w motocyklach szosowych lub co 500-1000 km w motocyklach terenowych.
Filtr gąbkowy myjemy w specjalnym płynie, suszymy i nasączamy olejem do
filtrów powietrza.
- Jak często należy regulować zawory?
- W motocyklach starszej generacji zawory należy regulować co 6 tys.
km, a w motocyklach młodszych co 12 tys. km.
- Co to jest regulacja płytkowa?
- Regulacja płytkowa to ustalenie luzu zaworowego przy pomocy płytek
o różnej grubości. Przy regulacji trzeba zdemontować wałki rozrządu.
- Co to znaczy - hydrauliczna regulacja zaworów?
- Hydrauliczna regulacja zaworów polega na samoczynnym ustalaniu luzów
zaworów w czasie pracy silnika bez konieczności ingerencji mechanika. Stosuje
się ją w silnikach motocyklowych niskoobrotowych o dużej pojemności, np.
Kawasaki VN-1500.
- Ile wytrzymuje łańcuch rozrządu?
- Łańcuch rozrządu w silniku motocyklowym wytrzymuje przebieg od 50-100
tys. km.
- Czym grozi zlekceważenie wymiany łańcucha rozrządu?**
- Niedokonanie wymiany łańcucha rozrządu w odpowiednim czasie powoduje:

  • nierównomierną pracę silnika
  • większe zużycie paliwa
  • mniejszą moc.

Jest to spowodowane wyciągnięciem się łańcucha i zmianą faz rozrządu. Gdy
dopuścimy do zerwania się łańcucha rozrządu, wtedy nastąpi całkowite uszkodzenie
głowicy.
- Czy łańcuch rozrządu należy regulować?
- Nie. Łańcuchy we wszystkich silnikach są napinane przy pomocy automatycznego
napinacza.
- Czy silnik ma prawo zużywać olej?
- Tak. Każdy silnik zużywa olej w granicy 100-1000 ml na 1000 km

Zużycie oleju zależy od:

  • stanu silnika
  • stylu jazdy (ostra, spokojna).

- Co ile kilometrów wymieniamy olej w silniku?
- Olej w silnikach wymieniamy tak jak zaleca producent, tj. co 6 lub
12 tys. km.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty