Serwis samochodu po zimie

(ip)
Zima to trudny okres, po którym wszyscy musimy się zregenerować i przygotować do wiosny. Nie możemy również zapomnieć o naszych samochodach, którym śnieg, mróz, sól i błoto mocno dały się we znaki. Jak zatem dopieścić auto, aby bezawaryjnie dowiozło nas na majówkę – radzi ekspert.

Okres zimowy negatywnie wpływa na poszczególne podzespoły i elementy

Fot: Motoricus
Fot: Motoricus

samochodów. Dlatego bardzo istotne jest, aby z chwilą nadejścia wyższych wiosennych temperatur skrupulatnie skontrolować stan techniczny pojazdu i wyeliminować usterki, które mogą na dobre unieruchomić pojazd. Jednym z bardziej czułych na zmiany sezonu systemów pojazdu jest układ chłodzenia.

Układ chłodzenia
"O ile w okresie zimowym układ chłodzenia "odpoczywał", to w okresie wiosenno letnim będzie narażony na duże obciążenie związane z wysokimi temperaturami oraz pracą przy wyższym ciśnieniu. Jego przegląd powinien zawierać kontrolę poziomu płynu chłodzącego i szczelność  na połączeniach gumowo - metalowych" - mówi Adam Klimek z Motoricus.com. "Powinna być również przeprowadzona kontrola temperatury otwarcia termostatu oraz prawidłowej pracy wentylatora/wentylatorów obniżającego temperaturę płynu w chłodnicy" - dodaje Klimek.
Kolejnym istotnym zabiegiem będzie zewnętrzne oczyszczenie z soli i piasku chłodnicy, które wykonuje się strumieniem wody o niewielkim ciśnieniu. Zabieg ten zwiększy efektywność schładzania. Koszt kontroli układu nie przekracza 50 zł.

Płyny ustrojowe
Wszelkie płyny pracujące w samochodach w naturalny sposób zużywają się tracąc swoje właściwości. Często ich jakość ma znaczący wpływ na nasze bezpieczeństwo i dlatego skontrolujmy ich stan przed nowym sezonem. Letni płyn do spryskiwaczy oprócz różnic wynikających z temperatury zamarzania w stosunku do zimowego ma lepsze własności myjące. Pozbawiony jest alkoholu, który w wyższych temperaturach szybko odparowuje z szyby, co zmniejsza jego  efektywność.

Płyn hamulcowy musi być skontrolowany na  zawartość wody oraz temperaturę wrzenia.  Jeśli okaże się, że wody jest powyżej 3% w stosunku do objętości, płyn koniecznie musi być wymieniony. Jej zawartość w płynie hamulcowych znacznie obniża temperaturę jego wrzenia, co w efekcie prowadzi do obniżenia skuteczności całego układu hamulcowego. Serwisowy koszt takiego przeglądu wynosi ok. 30 zł.


Fot: Motoricus
Fot: Motoricus


Układ wydechowy

Kontrola układu wydechowego polega głównie na sprawdzeniu jego szczelności. W przypadku problemów z równą pracą silnika oraz spadkiem jego mocy, najczęściej odpowiedzialny za to jest katalizator. Dzieje się tak ponieważ w okresie wiosenno - letnim pracuje on w skrajnie wysokich temperaturach i w przypadku jego częściowego zatkania następuje wzrost temperatury silnika. Weryfikację jakości pracy katalizatora najlepiej jest przeprowadzić w stacji wyposażonej w profesjonalny analizator spalin.

Czystość ma znaczenie
Czysty samochód nie jest wyłącznie kwestia estetyki. Nie wystarczy umyć karoserię w automatycznej myjni i odkurzyć wnętrze. Bardzo istotne jest kompleksowe mycie podwozia i nadwozia. Szczegółowe mycie oraz obfite spłukanie miejsc trudnodostępnych, pozwoli usunąć pozostałości zimowych posypek używanych na drogach. Po umyciu nadwozia powinno się je odtłuścić i osuszyć. To dobry moment na ocenę ewentualnych uszkodzeń powłoki lakierniczej. Każdy ubytek powinien zostać zabezpieczony.

"Nie ma konieczności biec od razu z tym do lakiernika! Na rynku oferowane są lakiery do tzw. zaprawek, których koszt nie przekracza 30 zł. za pojemnik wraz z pędzelkiem" - mówi Adam Klimek z Motoricus.com. W przypadku uszkodzenia warstwy podkładu zaprawienie tylko lakierem jednak nie wystarczy. Dostępne są zestawy, które zawierają papier ścierny lub mini szczotkę drucianą do usunięcia powierzchniowej rdzy. Następnie nanosimy preparat odtłuszczający i zaraz po nim lakier podkładowy i dopiero po wyschnięciu lakier "zaprawowy".  Koszt takiego zestawu waha się pomiędzy 45 a 90 zł. Prosta czynność polegająca na zabezpieczeniu drobnych ubytków uchroni nas przed poważnymi i kosztownym naprawami. Finalnie konserwacja nadwozia powinna zostać zakończona nałożeniem tzw. wosku twardego, po którym   będzie bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne oraz destrukcyjny wpływ promieniowania UV.

Układ wentylacji oraz klimatyzacji
Dobrze działający układ wentylacji i chłodzenia to zapewnienie komfortu podróży w nadchodzące ciepłe dni. Trzeba jednocześnie pamiętać, że zaniedbana klimatyzacja może również bardzo szkodzić zdrowiu, dlatego jej wiosenny przegląd wydaje się konieczny. Raz do roku należy wymienić filtr kabiny odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza z zanieczyszczeń stałych. Dodatkowo filtry aktywne, tzw. węglowe, odpowiadają za eliminację różnych zapachów z zewnątrz.

Nowością na rynku jest usługa ozonowania wnętrza pojazdu. Taki zabieg, 

Fot: Motoricus
Fot: Motoricus

kosztujący ok. 70 zł dzięki silnemu działaniu utleniającemu zabija pleśnie, grzyby, roztocza, bakterie i wirusy. Podczas przeglądu po zimie zwróćmy uwagę, aby rzetelnie zostały sprawdzone drożności kanału odprowadzającego skropliny oraz wlotów powietrza, bowiem od tego zależy poprawne działanie układu wentylacji oraz klimatyzacji.  Jeżeli pojazd użytkowany jest w warunkach podwyższonego zanieczyszczenia np. duża aglomeracja miejska, bezdroża czy parkowanie w otoczeniu drzew, wymianę filtra oraz czyszczenie kanałów powinno być wykonane dwa razy w roku; najlepiej wczesną wiosną i jesienią. Pamiętajmy także, że nie rzadziej niż co dwa lata powinniśmy oczyścić układ z wilgoci i uzupełnić czynnik chłodzący do wymaganego poziomu. 

Wymieniamy opony na letnie
Wyznacznikiem terminu wymiany opon na letnie jest średnia dobowa temperatura oscylująca w okolicy  7 stopni Celsjusza. Warto jednak zaznaczyć, ze  wielu kierowców rejestruje temperaturę w południe w słońcu nie biorąc pod uwagę faktu, że rano w  marcu czy kwietniu może być nawet ujemna. Dlatego bardzo złą i niebezpieczną praktyką jest montowanie letniego ogumienia, gdy tylko znika śnieg i pojawiają  się pierwsze cieplejsze dni. Koszt zmiany opon w zależności od średnicy oraz typu koła mieści się w przedziale 80 - 200 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty