Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Serwis łańcucha w motocyklu - czyszczenie, smarowanie, naciąganie. Poradnik

Karol Biela
Serwis łańcucha w motocyklu - jak czyścić, smarować i naciągać
Serwis łańcucha w motocyklu - jak czyścić, smarować i naciągać
Jedną z podstawowych czynności obsługowych motocykla jest czyszczenie, smarowanie oraz kontrolowanie odpowiedniego naciągu łańcucha. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Stare porzekadło mówi „kto nie smaruje ten nie jedzie” i doskonale oddaje problem konserwacji łańcucha napędowego w motocyklu. Aby przenieść moc silnika na tylne koło, producenci motocykli stosują powszechnie trzy rozwiązania: łańcuch, wał napędowy oraz pas. Pierwsze z nich stosowane jest w szosowych i terenowych motocyklach sportowych, czyli tzw. ścigaczach oraz crossach. Oprócz tego łańcuch, jako dosyć tanie rozwiązanie, używane jest w sportowo-turystycznych maszynach, pojazdach z silnikami o pojemności 125 ccm, „dwieściepięćdziesiątkach”, a nawet lekkich quadach.

Cięższe sprzęty, jak cruisery, choppery czy motocykle turystyczne turystyczne, w tym turystyczne enduro napędzane są wałem napędowym. Jest to w zasadzie element bezobsługowy, gdyż w nie wymaga od użytkownika czyszczenia, smarowania lub wymiany, jak w jednośladach napędzanych łańcuchem. Często jednak rozpędzający się gwałtownie wał powoduje lekką niestabilność motocykla. Trzecim rozwiązaniem stosowanym przez producentów jest pas napędowy, który można spotkać w skuterach lub niektórych cruiserach.

Zobacz także:  Honda NC750S DCT - test


Smarowanie łańcucha

Jeżeli chcemy, aby nasz cały zestaw napędowy (przednia i tylna zębatka oraz łańcuch) służył nam długo, powinniśmy regularnie go czyścić i konserwować. Smarowanie zmniejsza zużycie tulejek i rolek oraz chroni przed korozją, a także zabezpiecza gumowe uszczelniacze (O-ring, X-ring, Z-ring) przed zużyciem. Teoretycznie smarowanie łańcucha powinno być przeprowadzane co 300-400 kilometrów, chociaż jeśli poruszamy się w cięższych warunkach, dystans ten musi być skrócony. Jeżeli jednak zrobimy kilkaset kilometrów jadąc po czystych i suchych autostradach możemy zwiększyć odstępy pomiędzy smarowaniem.

Kiedy już przyjdzie czas na przesmarowanie łańcucha najlepiej skorzystać ze specjalnych sprejów, które wtryskują substancję pod ciśnieniem w trudno dostępne miejsca (koszt od 30 do 60 złotych za 400 ml). Nakładając smar z puszki należy spryskać wewnętrzną stronę łańcucha na całej długości w miejscu, gdzie styka się z tylną zębatką, co ma na celu ograniczenie tarcia podczas pracy tych elementów. Kiedy już zakończymy smarowanie należy kilkakrotnie obrócić tylnym kołem w celu rozprowadzenia smaru po przedniej i tylnej zębatce. Zanim jednak wybierzemy się w drogę powinniśmy odczekać kilkadziesiąt minut, gdyż niektóre spreje potrafią mocno zabrudzić oponę, tylną felgę, wahacz i inne elementy znajdujące się przy kole napędowym.

Czyszczenie łańcucha

W przypadku kiedy łańcuch naszego motocykla jest mocno zabrudzony, smarowanie będzie mało skuteczne, gdyż smar nie będzie lepił się do powierzchni. Dlatego raz na trzy, cztery smarowania należy dokładnie wyczyścić łańcuch. Aby każde ogniwo lśniło trzeba użyć specjalnego motocyklowego spreju (około 25 zł za 75ml; 40 złotych za 500ml) i spryskać z każdej strony łańcuch. Potem warto rozprowadzić środek czyszczący miękką szczotką. Dobrym rozwiązaniem jest spłukanie tak wyczyszczonego łańcucha wodą pod dużym ciśnieniem. Po godzinie, kiedy woda już całkowicie wyparuje, można nanieść smar.

Kontrola i naciąganie łańcucha

Łańcuch motocyklowy po jakimś czasie rozciąga się i wydłuża. Dlatego podczas czyszczenia ogniw powinniśmy sprawdzić, czy nie należy go naciągnąć lub poluzować. - Zbyt naciągnięty łańcuch może prowadzić do „ściągnięcia” tylnego zawieszenia oraz szybszego zużycia łożyska wałka zdawczego - tłumaczy Przemysław Cichecki, właściciel firmy Rev Tec zajmującej się serwisem motocykli. - W skrajnych przypadkach zbyt mocno napięty łańcuch może się zerwać a to prowadzi do bardzo niebezpiecznej sytuacji na drodze - dodaje Cichecki.

Dlatego należy sprawdzić w instrukcji obsługi lub w Internecie, jaki jest dopuszczalny luz na łańcuchu i jak ten luz powinien być mierzony (na centralnej podstawce, bocznej stopce). W trakcie sprawdzania naciągu należy skontrolować całą długość łańcuch, czy nie jest on nierównomiernie rozciągnięty, co może oznaczać, że trzeba będzie go wymienić w niedługim czasie (oczywiście razem z dwoma zębatkami). Dodatkowo o zużytym już zestawie napędowym świadczyć mogą ostre ząbki tylnej zębatki.

Aby naciągnąć lub poluzować łańcuch trzeba odkręcić nieco śrubę mocującą tylne koło do wahacza, a następnie za pomocą naciągaczy skrócić lub zwiększyć odstęp tylnego koła od wałka zdawczego silnika. Równomierne odsunięcie lub przybliżenie się koła należy kontrolować przy pomocy specjalnych oznaczeń na ramieniach wahacza, bowiem taka sama liczba obrotów naciągacza lewego lub prawego nie gwarantuje identycznej zmiany dystansu.

Trzeba oczywiście pamiętać, żeby po zakończeniu całego procesu tylna zębatka znajdowała się w tej samej linii co zębatka przy silniku. Potem, oczywiście po wcześniejszym sprawdzeniu siły jaką przewidział producent motocykla, należy dokręcić śrubę tylnego koła kluczem dynamometrycznym.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty