Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sekwencyjny wtrysk gazu "Elisa"

Krzysztof Franek
Sekwencyjny wtrysk gazu jest urządzeniem najlepiej nadającym się do zasilania, bowiem podanie go do silnika odbywa się przez elektrycznie sterowane wtryskiwacze...

W nowoczesnym silniku z wielopunktowym wtryskiem benzyny sterowanie ilością wtryskiwanego paliwa oraz dokładne wyznaczenie początku otwarcia wtryskiwacza, w zależności od fazy otwarcia zaworu ssącego, następuje oddzielnie dla każdego cylindra.Obecnie produkowane samochody zasilane są takim sekwencyjnym wtryskiem oraz wyposażone w oceniający na bieżąco proces przygotowania i spalania mieszanki paliwowej - system diagnostyki pokładowej EOBD. Przy adaptacji na zasilanie gazem auta te wymagają urządzeń działających na podobnej zasadzie.
Sekwencyjny wtrysk gazu (SGI - Sequential Gas Injection) jest urządzeniem najlepiej nadającym się do zasilania, bowiem podanie go do silnika odbywa się przez elektrycznie sterowane wtryskiwacze, zamontowane w pobliżu wtryskiwaczy
benzyny, a dawka gazu jest ustalana na podstawie sygnału, pobranego z wtryskiwacza
benzyny oddzielnie dla każdego cylindra. Takie rozwiązanie zapewnia osiągi
eksploatacyjne (przyspieszenie, dynamika, prędkość maksymalna) prawie takie
same jak przy zasilaniu benzyną oraz kompatybilność z EOBD i z pełną diagnostyką
pojazdu. Dzięki SGI następuje samoczynne przejście na zasilanie gazem po
nagrzaniu silnika i automatyczny powrót na benzynę w przypadku wyczerpania
się propanu-butanu. Na przełączniku wyświetla się poziom zawartości butli.
Wtryski SGI, oczywiście droższe niż tradycyjne urządzenia I i II generacji,
szczególnie powinno się montować w samochodach wyposażonych w: OBD i EOBD,
kolektory ssące o zmiennej geometrii lub wykonane z tworzyw sztucznych,
silniki o dużej pojemności i mocy, a także w autach, gdzie tradycyjne urządzenia
nie funkcjonują prawidłowo. Nie można ich tylko montować w silnikach Wankla
oraz w silnikach z zasilaniem GDI. Ten wyższy wydatek zwraca się już po
10 miesiącach eksploatacji, jeśli miesięczny przebieg pojazdu jest zbliżony
do 3 tys. km.
Sekwencyjny wtrysk gazu "Elisa" jest wynikiem współpracy polsko-włoskiej,
a urządzenie składa się z kilku elementów i komputera AEB oraz reduktora,
który jest dziełem Grzegorza Jarzyńskiego, dyrektora spółki "Elpigaz".
Jej fachowcy przygotowują programy dla różnych modeli aut, by można w nich
stosować SGI "Elisa".

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty