Sedan rodem z Japonii

Agnieszka Theron
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Udostępnij:
Suzuki SX4 w wersji sedan powstał na bazie hatchbacka. W przeciwieństwie do odmiany 5-drzwiowej nie ma jednak napędu na cztery koła i jest produkowany w Japonii.

Suzuki SX4 w wersji sedan powstał na bazie hatchbacka. W przeciwieństwie do odmiany 5-drzwiowej nie ma jednak napędu na cztery koła i jest produkowany w Japonii.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Suzuki od lat współpracuje z firmami europejskimi. Wraz z Oplem stworzyło bliźniaki: Agilę i Wagona R+ (obecnie Agila/Splash). W 2005 r. w kooperacji z Fiatem przygotowało hatchbacki Sedici i SX4, które  dzięki napędowi na obie osie można traktować jak małe SUV-y.

 

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

W odróżnieniu od Włochów Japończycy wprowadzili do sprzedaży wersję sedan swojego modelu. Samochód nie powstaje jednak w węgierskiej fabryce w Esztergom, gdzie produkowana jest odmiana 5-drzwiowa, a w Kraju Kwitnącej Wiśni.

 

Biorąc pod uwagę rozmiary, 4-drzwiowy SX4 plasuje się na

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

pograniczu segmentu samochodów miejskich (Chevrolet Aveo, Dacia Logan, Kia Rio w wersjach sedan) i aut kompaktowych. Jeśli chodzi o pojemność bagażnika (515 l) znacznie bliżej mu do tych drugich (dla porównania Toyota Corolla - 450 l, Opel Astra sedan - 490 l, VW Jetta - 527 l).

 

O ile objętość przestrzeni bagażowej może zadowalać, to niemiłym zaskoczeniem jest brak uchwytu na jej pokrywie

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

ułatwiającego zamykanie. W efekcie, szczególnie podczas opadów deszczu, pobrudzenie rąk jest niemal pewne.

 

Mimo, że SX4 sedan nie jest oferowany z napędem 4x4, to zachował pewną cechę charakterystyczną dla samochodów rekreacyjno-terenowych. Duży prześwit i wysoko zadarty tył sprawiają, że niestraszne mu są wysokie krawężniki i wystające studzienki kanalizacyjne. Zastrzeżenia można mieć do pozycji kierowcy. Byłaby ona wygodniejsza, gdyby kierownicę dało się regulować w poziomie. Minusem jest też utrudniona  widoczność na boki. To, co dzieje się po lewej i prawej stronie samochodu, skutecznie zasłaniają słupki nadwozia.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Plus należy się za duże lusterka zewnętrzne ułatwiające manewrowanie na parkingu i obserwowanie tego, co dzieję się za autem podczas jazdy. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są dobrej jakości, choć ich ciemny kolor sprawia smutne wrażenie.

 

SX4 sedan oferowany jest z jednym silnikiem. Benzynowa jednostka napędowa 1,6 l/107 KM. Jest dość głośna. Dźwięk jej pracy zaczyna przeszkadzać już przy ok. 2900 obr./min, a przy_tym jest nieprzyjemnie wysoki.

 

Testowaną przez nas wersję wyposażono w automatyczną skrzynię biegów. Poza standardową dla większości automatów funkcją D (jazda do przodu) ma do wyboru jeszcze tryby: "3", "2" i "L". Działają w nich odpowiednio tylko trzy lub dwa pierwsze biegi, a w "L" tylko jedynka. Przydaje się to podczas jazdy w górę lub w dół wzniesienia. Daje bowiem większą siłę napędową i pozwala wykorzystać hamowanie silnikiem. Skrzynia zmienia biegi szybko i bez większych szarpnięć, ale zdarza się jej zgubić i przy przyspieszaniu niepotrzebnie zredukować przełożenia o dwa na raz.

 

Zużycie paliwa podczas naszego testu okazało się niemal identyczne z katalogowym i wyniosło w trasie 6,5 l/100 km, a mieście 9,8 l/100 km.

 

Wybrane dane techniczne

Typ silnika                                                           Benzynowy

Pojemność skokowa (cm3):                                       1586

Moc maksymalna (KM/obr./min):                             107/5600

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):                         145/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):                                 12,3

Prędkość maksymalna (km/h):                                  170

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):                6,4/9,8

Długość x szerokość x wysokość (cm):              449 x 173 x 154,5

Rozstaw osi (cm):                                                     250

Pojemność bagażnika (l)                                           515

Cena brutto (zł):                                                     62 900

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie