Wygląda na to, że po 55 latach istnienia Seat (Sociedad Espanola de Automoviles de Tourismo) znalazł swoją oryginalną drogę rozwoju. Świadczy o tym zupełnie odmieniony, najnowszy model Toledo, który wchodzi na nasz rynek.

Od roku 1986 r., w którym Volkswagen stał się udziałowcem Seata, hiszpańska marka w zasadzie powielała pomysły niemieckiego właściciela. Zwiastunem zmian był minivan Altea z 2004 r., a Toledo 2.0 FSI przypieczętowało nowy image marki. Bez wątpienia nowe modele Seata wyróżniają się kształtami nadwozia, które zaprojektował zespół pod kierunkiem modnego obecnie stylisty Waltera de Silvy. Jeżeli

nawet przód nowego Toledo wygląda jak Altea, a tył - jak Renault Vel Satis, nie umniejsza to talentu projektanta.
Cechy szczególne
Najbardziej charakterystyczną cechą Toledo jest kształt nadwozia, które trudno zaliczyć do obecnie znanych kategorii. Jedni widzą w nim sedana, inni zaś - minivana. W każdym razie nadwozie osadzono na płycie podłogowej pochodzącej z VW Golfa V. Oryginalne są również wycieraczki przedniej szyby, które w położeniu spoczynkowym są schowane w pionowych

słupkach. Ma to zmniejszyć współczynnik oporu powietrza opływającego nadwozie i jednocześnie hałas. We wnętrzu auta miejsca jest pod dostatkiem, a bagażnik ma objętość 500 l. Przestrzeń bagażowa składa się z dwóch komór oddzielonych pokrywą. To przydatne rozwiązanie umożliwia wygodne przewożenie małych przedmiotów w dolnej, mniejszej komorze. Na tablicy przyrządów zwraca uwagę obrotomierz umieszczony na środku, tak jak w autach sportowych. Prędkościomierz skromnie umieszczono z boku. W droższej wersji wyposażenia montowana jest kierownica z umieszczonym na niej zestawem przycisków sterujących zestawem

audio oraz Buetooth - bezprzewodowym systemem łączącym telefon komórkowy i samochodowy zestaw głośno mówiący.
Silnik
Mieliśmy możliwość podróżowania Toledo napędzanym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny (tzw. FSI), który z pojemności 2 l osiąga moc 150 KM. W założeniu, bezpośredni wtrysk benzyny ma obniżyć zużycie tego drogiego paliwa, gdyż silnik może spalać tzw. ubogą mieszankę (z nadmiarem powietrza). W Polsce jest to trudne do osiągnięcia z powodu kiepskiej jakości benzyny (powinna być

bezsiarkowa) i ... braku autostrad. Silnik będzie bowiem oszczędny przy małym jego obciążeniu i jeździe w ściśle określonym zakresie obrotów (przydają się obrotomierz i wskaźnik chwilowego zużycia paliwa). W naszych warunkach silnik typy FSI nie jest zbyt oszczędny. Na trasie, przy szybkiej i dynamicznej jeździe potrafi zużyć nawet 10 l paliwa na 100 km, a w mieście - 11,3 l. Jednak silnik 2.0 FSI jest elastyczny, dzięki kolektorowi dolotowemu o zmiennej długości i znakomicie nadaje się do napędu Toledo.

Wrażenia z jazdy
Toledo napędzane silnikiem 2.0 FSI jest autem dynamicznym, o dość wysokim komforcie jazdy. Poziom hałasu wydaje się niski, gdyż dzięki 6-stopniowej skrzyni przekładniowej można obniżyć obroty silnika. Ergonomia pracy kierowcy jest bez zarzutu, podobnie jak wygodny fotel. Również własności jezdne Toledo są dobre, mimo wysoko położonego środka ciężkości auta. W zawieszeniu przednim wykorzystano tradycyjne kolumny McPhersona, z tyłu oś wielowahaczową. W stosunku do VW Golfa zmieniono charakterystyki elementów sprężystych zawieszenia i Toledo jest bardziej sztywne. Nie ma to jednak negatywnego wpływu na komfort.
Podsumowanie
Seat Toledo to przestronny, rodzinny pojazd z obszernym bagażnikiem. Ma przyzwoity komfort jazdy, dobre własności jezdne i całkiem niezłe wyposażenie. Zamiast dość zachłannego silnika 2.0 FSI za 97 990 zł polecić można diesla 1.9 TDI o mocy 105 KM, który jest znacznie oszczędniejszy. W tej samej wersji wyposażenia Stylance auto z dieslem 1.9 TDI/105 KM jest tańsze o 1 tys. zł, ale wolniejsze od wersji benzynowej 2.0 FSI. Porównywalne osiągi zapewnia diesel 1.9 TDI o mocy 140 KM, ale kosztuje 92 990 zł.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1984 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 150/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 200/3500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 9,7 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 10,1 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 206 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | b.d. |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,1 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 500 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 6,5/11,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 446 x 177 x 157 |
Rozstaw osi (cm): | 258 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena (zł): | 87 990 |
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Dużo miejsca na przednich i na tylnych siedzeniach. |
Silnik | *** | Dobra elastyczność, ale nowoczesna technologia bezpośredniego wtrysku benzyny w praktyce nie powoduje obniżenia zużycia paliwa. |
Poziom hałasu | **** | Dość niski poziom hałasu. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Toledo jest nieco dłuższa niż droga hamowania Toyoty Avensis 1,8 l/130 KM. |
Dynamika | ***** | Bardzo dobra dynamika, Toledo jest nieco szybszy od Toyoty Avensis 1,8 l/130 KM. |
Zużycie paliwa | *** | Przy normalnej jeździe zużycie paliwa jest dość wysokie. |
Nowoczesność konstrukcji | ***** | Nowoczesna płyta podłogowa, wysoka sztywność skrętna nadwozia. |
Wyposażenie | **** | Bogate wyposażenie jest atutem Toledo. |
Wyposażenie seryjne:
Seat Toledo Stylance
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/- |
Klimatyzacja automatyczna | S |
Radioodtwarzacz CD | S |
s - wyposażenie seryjne
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?